Gå til innhold

Mobbet fordi hun er hvit


Gjest speer

Anbefalte innlegg

De aller fleste som mobber i Norge er hvite, kristne etniske nordmenn, og de fleste som blir mobbet er hvite, kristne etniske nordmenn. Dette fordi de utgjør det store flertallet av befolkningen.

Med vennlig hilsen

Men det opplever ikke jeg for her bor det flere brune unger enn hvite. Av over 30 unger i min bakgård så er det 5 hvite og da er den ene katolikk, og resten av ungene er muslimer og de fleste av småjentene har hijab og lange skjørt.

Det er min hverdag.

De store ungene mine vokste opp før den store mobbebølgen kom og har venner i alle fargenyanser så jeg så aldri på det som noe problem før jeg fikk minstemann, men da han begynte i barnehagen og ingen av de som jobbet der var norske og de var seks norske unger og 50 brune da reagerte jeg litt negativt og fikk beskjed når han begynte på skolen at han hadde dårlig språk. Og siden har det fortsatt og fortsatt og nå er han 14, har ingen venner som bor her og er livredd når han løper til trikken for å få bank. Og han må følge vennene sine til trikken for de tør ikke gå dit alene. Og de er aldri ute her, det er for farlig så han drar byen rundt for å treffe kameratene sine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    147

  • Adriana

    28

  • Dorthe

    25

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

''Vel, du trenger ikke være veldig lenge i Norge for å konstatere at det ikke er mange svarte her''

Jeg har ikke kommentert hvor mange svarte som bor her i landet i forhold til antall hvite.

Jeg kommenterte din _gjetning_ om at 2 svarte mobber, mens 98 hvite gjør det.

Du gjetter deg altså frem til en prosentandel svarte/hvite mobbere i forhold hvor mange som bor her.

Nei, jeg antar at svarte og hvite mobber circa like mye per person, og at det derfor er 98% mobbing utført av 98% hvite, og 2% av mobbingen som er utført av de 2% av befolkningen som ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var han som nevnte antallet i Sør Afrika. ;-)

(Jeg bare nevnte at jeg kjente problemstillingen igjen.)

Med vennlig hilsen

Jeg var i USA hele fjor sommer og så ikke en eneste afroamerikaner enda jeg var i mange delstater, kun på Beal Street i Memphis, så jeg så ikke noe rasisme i USA.

Det betyr ikke at jeg tror at det ikke finnes der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det opplever ikke jeg for her bor det flere brune unger enn hvite. Av over 30 unger i min bakgård så er det 5 hvite og da er den ene katolikk, og resten av ungene er muslimer og de fleste av småjentene har hijab og lange skjørt.

Det er min hverdag.

De store ungene mine vokste opp før den store mobbebølgen kom og har venner i alle fargenyanser så jeg så aldri på det som noe problem før jeg fikk minstemann, men da han begynte i barnehagen og ingen av de som jobbet der var norske og de var seks norske unger og 50 brune da reagerte jeg litt negativt og fikk beskjed når han begynte på skolen at han hadde dårlig språk. Og siden har det fortsatt og fortsatt og nå er han 14, har ingen venner som bor her og er livredd når han løper til trikken for å få bank. Og han må følge vennene sine til trikken for de tør ikke gå dit alene. Og de er aldri ute her, det er for farlig så han drar byen rundt for å treffe kameratene sine

Ja, og som jeg har skrevet er det j*vlig, men det er ikke representativt for hvite mennesker i Norge, og det er (om noe) trolig flere "svarte" enn hvite som har det slik, på landsbasis.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Enig med deg, men her er det:

1) bare ett eksempel, og det er ekstremt uvanlig på landsbasis.

2) at man er i mindretall er da ikke noe uvanlig for andre? Er det bare "hvite" som ikke tåler det? (Jeg er vant med det.)

3) de fleste tilfeller av mobbing av hvite utføres av andre hvite, men det er de "svarte" som er de eneste som blir demonisert i artikkelen.

Med vennlig ihlsen

''3) de fleste tilfeller av mobbing av hvite utføres av andre hvite, men det er de "svarte" som er de eneste som blir demonisert i artikkelen''

Ja, fordi det var det denne jenta hadde opplevd. Hun beskriver sine egne opplevelser. Hvorfor skulle hun blande inn rasismen mot svarte i en sak som handler om henne og hennes opplevelser?

Det finnes mange andre artikler Soer. Vi har ambulansesaken som aldri tok slutt. Vi har Benjaminsaken og vi har mange andre artikler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallet 2% kommer faktisk fra antall muslimer i Norge, så det endrer ikke på noe.

Problemet er at de 2% bor i visse områder her i Oslo, så egentlig skulle vi sendt dem ut på landet så de kunne bodd et sted hvor det var kun 2% av dem. Hvorfor kan man ikke bygge kommunale leiligheter i Bærum og på Bygdø og på landet og så kan det fordeles litt. Jeg er nesten sikker på at det ville løst de aller fleste problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''men man skal da ikke "bare" presentere mindretallstilfellene?''

Så da synes du altså at i en kriminaljournalistisk sak som omhandler en konkret voldtatt mann bør redaksjonen også skrive det jeg skrev over, at man understreker at det tross alt er mest vanlig at kvinner voldtas av menn og ikke omvendt?

Jeg bestrider overhodet ikke dine påstander om at det er vanligere totalt sett at mørkhudete mobbes for hudfarge/religion/kultur enn det motsatte, og at dette også bør gjenspeiles i media, men da _samlet sett_. Det må alltid være lov å ha fokus på enkeltsaker uten alltid å presisere at det motsatte også skjer.

Ditt konstante fokus på hvor galt det er å omtale slike saker, eller dine gjentatte formaninger til Dorthe når hun forteller deg om den fortvilede situasjonen hennes barn opplever, synes jeg bidrar til at offeret i disse "mindretallssakene" lett kan føle at det ikke er så "farlig". Deres hisorie er rett og slett ikke så viktig.

Du vet jo like godt som meg at i disse sakene blir de hvite nordmennene fremstilt som ofrene, mens de "slemme svarte" er de slemme. Selv om det ikke er represenativt. Og selv om de fleste hvite mobbes av andre hvite.

Jeg ville foretrukket å fokusere på at mobbing er ille, og hva man kan gjøre med det, i stedet for å finne et kontroversielt eksempel, hvor ingen vil fokusere på mobbing.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at de 2% bor i visse områder her i Oslo, så egentlig skulle vi sendt dem ut på landet så de kunne bodd et sted hvor det var kun 2% av dem. Hvorfor kan man ikke bygge kommunale leiligheter i Bærum og på Bygdø og på landet og så kan det fordeles litt. Jeg er nesten sikker på at det ville løst de aller fleste problemer.

Men omvendt er det jo veldig mange flere muslimer som er i nesten entall eller "totall" på deres skoler rundt om i bygde-Norge.

De har det neppe noe lettere.

Det du foreslår er jo å si at de alltid skal være i mindretall. Det vil de jo ikke, for da blir de jo mobbet....

Poenget er at man må gjøre noe med mobbingen, ikke hudfargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''3) de fleste tilfeller av mobbing av hvite utføres av andre hvite, men det er de "svarte" som er de eneste som blir demonisert i artikkelen''

Ja, fordi det var det denne jenta hadde opplevd. Hun beskriver sine egne opplevelser. Hvorfor skulle hun blande inn rasismen mot svarte i en sak som handler om henne og hennes opplevelser?

Det finnes mange andre artikler Soer. Vi har ambulansesaken som aldri tok slutt. Vi har Benjaminsaken og vi har mange andre artikler.

De to sakene er flere år gamle. Det skjer hver eneste dag, og langt oftere.

Og det skjer også langt oftere at hvite mobbes av hvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fokuserer på én enkelt sak ja. Det er vanlig praksis i pressen.

Ja, det er det. Dessverre er den saken så søkt at det er nesten "perverst" å bruke den som eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herlighet. At det går an. Trådstarter skriver om EN ting som opptar henne. Er det regler for hva en skal skrive om? Hun påstår ikke at hun skal skrive om alle sider av mobbing. Hun skriver om EN ting/sak. Hvor mange ganger må folk forklare det for deg?

Ja, og jeg påpeker at eksempelet er så urepresentativt for mobbing at det nesten er "perverst" å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men omvendt er det jo veldig mange flere muslimer som er i nesten entall eller "totall" på deres skoler rundt om i bygde-Norge.

De har det neppe noe lettere.

Det du foreslår er jo å si at de alltid skal være i mindretall. Det vil de jo ikke, for da blir de jo mobbet....

Poenget er at man må gjøre noe med mobbingen, ikke hudfargen.

Men man får jo ikke gjort noe mot mobbingen av hvite for da er man rasist med en gang. Da må man holde tunga rett i munnen. Alle er jo selvfølgelig så PK at de er i mot mobbing av brune unger, det er jeg og det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han klager på at andre ikke holder seg til saken, men henger seg opp i små detaljer... Slik som at jeg snakket om omskjæring (noe som er et godt kjent begrep) og han mente at det het kvinnelig kjønnslemlestelse...

Det er en kjent bivirkning hos de som føler at de har tapt en diskusjon så det er ikke noe å bekymre seg over ;-)

Tvertimot.

Jeg ble anklaget for å overse "omvendt rasisme" så jeg påpekte at rasisme er rasisme uansett.

Og jeg påpekte at man bruker FGM eller lignende, fordi det er så mye mer alvorlig enn omskjæring av gutter.

Du bør kanskje lese litt mer forsiktig. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, og jeg påpeker at eksempelet er så urepresentativt for mobbing at det nesten er "perverst" å bruke det.

Det kan du jo prøve å fortelle foreldrene til de brune som bor her. De hadde ganske enkelt hevet deg på dør og vært stolt over at ungene deres hadde klart å ta rotta på en nordmann. Det er en grunn til at politiet ikke kommer noen vei med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man får jo ikke gjort noe mot mobbingen av hvite for da er man rasist med en gang. Da må man holde tunga rett i munnen. Alle er jo selvfølgelig så PK at de er i mot mobbing av brune unger, det er jeg og det.

Selvsagt får man gjort noe med mobbingen av hvite, hvis man holder hudfargediskusjoner utenom.

Da tar man for seg hele mobbeproblematikken, uten å havarere på hudfarge.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt får man gjort noe med mobbingen av hvite, hvis man holder hudfargediskusjoner utenom.

Da tar man for seg hele mobbeproblematikken, uten å havarere på hudfarge.

Med vennlig hilsen

Nei, det går ikke for hvis man prøver å diskutere det med foreldrene så blir man kalt rasist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du jo prøve å fortelle foreldrene til de brune som bor her. De hadde ganske enkelt hevet deg på dør og vært stolt over at ungene deres hadde klart å ta rotta på en nordmann. Det er en grunn til at politiet ikke kommer noen vei med saken.

Ja, tenk deg at du var jøde, og bodde ved siden av Tore Tvedt...

Det finnes råtten frukt over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det går ikke for hvis man prøver å diskutere det med foreldrene så blir man kalt rasist.

De klarer det i de fleste andre land, men det er mulig at siden der er så mange rasister i Norge (se diskusjosforum i nettavisene) så har non av "de" begynt å anta at alle nordmenn er slik.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Når hvite mobber svarte er det rasisme. Når svarte mobber hvite er det rasisme. Når hvite mobber hvite er det mobbing.

Når hvite mobber svarte kan vi fokusere på rasismen, men disse jævla muslima får vel strengt tatt som fortjent, vil mange si. De oppfører seg jo ofte annerledes enn oss, og hvordan skal vi kunne forvente at unger ikke mobber problemunger når selv menneskene som styrer landet eller har lyst til å styre landet omtaler dem som nettopp problemer?

Unger har alltid mobbet de som skiller seg ut.

Når svarte mobber hvite har vi et nytt problem. De hører jo ikke hjemme her i utgangspunktet. Uten de svarte som mobber ville ikke de hvite blitt mobbet - ergo kan det brukes som et argumenter for alle innvandringskritikere.

Og derfor reagerer mange mer på at sorte mobber hvite enn at hvite mobber sorte. Innvandringskritikerne koser seg når de kan slå i bordet med "omvendt rasisme", og disse skriker ganske høyt - spesielt på alt av nettforum.

Innvandringen har jo virkelig blitt en problem når de sorte til og med er frekke nok til å gå fra mobbeofre til mobbere.

Ellers nevner voldekt her. Hvorfor er det ingen debatter her inne nå rundt voldtekten som fant sted i går? Det står om den i alle nettavisene. Sannsynligvis er det fordi en ny voldtekt ikke er noe nytt under solen.

Hadde derimot gårsdagens voldteksoffer vært en mann - og gjerningsmannen en kvinne eller tre (en lumsk kvinnebande som løp rundt og voldtok menn - oh baby!), ville det ganske sikkert blitt debattert, nettopp fordi det ville vært ganske spesielt.

Men alle ville visst at dette ville vært veldig spesielt, og ingen ville brukt det som argument mot kvinner, eller som argument for at kvinner generelt var svin.

Sorte som mobber hvite blir derimot i aller høyeste grad brukt av mennesker som vil fremme sin sak - og da mot en hel gruppe de ikke liker i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillibeth

Jeg sier ikke at du ikke har prøvd, men når 1/4 til 1/3 av befolkningen prøver den andre veien, så er det faktisk ikke så rart at mange av "dem" får inntrykk av at "alle støtter Frp", selv om det åpenbart ikke er slik.

Altså, les gjennom diskusjonssidene i aviser, og tenk over hvilket inntrykk man får av nordmenn...

Med vennlig hilsen

Er det rart vi ikke prøver? De vil jo ikke ha noe med oss å gjøre. De vil leve i sin egen verden og følge sine regler uansett om de bor i Norge. Få opp øynene dine sør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...