Gå til innhold

Mobbet fordi hun er hvit


Gjest speer

Anbefalte innlegg

De fleste hvite som mobbes i Norge mobbes av andre hvite. Ikke av svarte.

Saken handler om en hvit jente som, slik hun opplevde det, ble mobbet ut av "egen kultur". Det er interessant fordi det er et nytt fenomen som sier noe om samfunn i endring. Det forstår du ikke.

At det er flest hvite som mobber hvite er sant. Det er flest svarte som mobber svarte også. Det er like forbannet irrelevant i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    147

  • Adriana

    28

  • Dorthe

    25

  • frosken

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest syns jeg

Blodtrykket mitt er vanligvis 70/110, med en hvilepuls på under 60.

Med vennlig hilsen

nå er det vell 210 for statistikk viser du ikke til så du driter på draget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for hver artikkel hvor en kvinne blir voldtatt, må man skrive at kvinner kan voldta menn også?

Eller gjelder det bare når det passer "din vei"?

Neida, det burde absolutt gå begge veier!

For hver sak som omhandler en elektriker så burde det nevnes at det også finnes statsministre.

For hver sak som omhandler en uten doktorgrad så burde det sies at det også finnes folk uten doktorgrad.

I hver reklame for eksemsalver burde det stå at det også finnes folk som ikke har eksem.

For alle saker som omhandler bussjåfører så burde det stå at det finnes de som ikke engang har bussertifikat! :-O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dessverre ikke saa sikker paa om du har rett lenger Soer. Jeg tror det motsatte er i ferd med aa bli et oekende problem.

Naa er selvfoelgelig ikke hva mine barn forteller fasiten paa hvordan det i virkeligheten er, men det er viktig og ogsaa ta disse ungdommene paa alvor om man skal faa bukt med mobbing, vold og rasisme generelt.

Mine barn kommer med historier som er lik Dorthe sine. De gaar paa en sentrumskole.

Jeg proever selvfoelgelig aa fortelle dem at ikke alle er like og det forstaar de nok siden de har moerkhudede venner, men likevel er inntrykket deres for meg ganske skremmende aa hoere.

Skal vi faa bukt med rasismen, saa skjer det ikke ved legge lokk paa dette problemet. Heller tvert i mot, tror jeg.

Men de fleste hvite som blir mobbet, blir mobbet av andre hvite, og ikke av svarte.

Selvsagt finnes det unntak (sentrumskoler), men det handler egentlig ikke engang om hudfarge, men om andre sosiale indikatorer.

Hudfarge er et så betent emne (åpenbart) at skal man "gjøre noe" så må det være på en "smartere måte".

Oslo-skolenes resultat (også i norsk) er blant de aller beste i landet, for øvrig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken handler om en hvit jente som, slik hun opplevde det, ble mobbet ut av "egen kultur". Det er interessant fordi det er et nytt fenomen som sier noe om samfunn i endring. Det forstår du ikke.

At det er flest hvite som mobber hvite er sant. Det er flest svarte som mobber svarte også. Det er like forbannet irrelevant i saken.

Jeg har mer enn nok erfaring fra Sør Afrika, til å forstå de fleste reaksjoner rundt rasisme og hudfarge.

Ellers takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest harikkenickfortiden

?

Du kommer jo ikke med dokumentasjon på alle sannhetene du kommer med, mener vel vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Nei, de blir filleristet av voksne, bedt om å dra til Afrika (selv om de aldri har vært der) og det som verre er, og de svarte blir gjerne behandlet som "horer". Og det er før man engang har begynt på muslim-hetsen.

Et eksempel er fra en liten skole utenfor Oslo hvor det går to brødre fra Somalia. Rektor tok den ene og ristet han fordi han løp rett inn i en gutteflokk og tok ballen. Gutten fikk høre at slik gjør vi ikke her i landet. Ingen tenkte på at de sosiale problemene hans kom av noe annet enn at han flyttet fra Somalia som fireåring sammen med sin familie.

Gutten viste seg å ha Asberger selvom han er mørkhudet. Trenger jeg å fortelle om hvor ensom han er og hvor iherdig han prøver å få være med i leken, noe han ikke greier. Han har ikke fått noen hjelp fra voksne for han må bare venne seg til hvordan vi har det her.

Trenger jeg å fortelle at begge brødrene har blitt kalt brunoster og mye annet og verre, og at dette er stor belastning for foreldrene. Dette er ikke en sak som avisene har skrevet om. Det er så mange slike saker at det ville fylle mange aviser hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det være et problem at det kommer en hvit tysker til Norge?

Det er i de aller fleste tilfeller ikke et problem i det hele tatt. Jeg bare prøvde å si at det ikke nødvendigvis behøver å handle om hudfarge.

Men det er viktig at alle barn, enten de er tyskere eller somaliere, at de går i barnehage og lærer norsk før de begynner på skolen. Ellers går mye av tiden på skolen med på lære norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer jo ikke med dokumentasjon på alle sannhetene du kommer med, mener vel vedkommende.

Det er vedkommende velkommen til å mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer enn nok erfaring fra Sør Afrika, til å forstå de fleste reaksjoner rundt rasisme og hudfarge.

Ellers takk!

Glem Sør Afrika i denne sammenhengen. Vi er i Norge nå og diskriminering er ikke lovlig og har ikke vært det på innmari mange år. Hvis vi ikke diskuterer diskriminering av homofile som var lovlig til 1972 og diskriminering av funsksjonshemmede som var lovlig til 2009. Det er ikke det vi diskuterer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer enn nok erfaring fra Sør Afrika, til å forstå de fleste reaksjoner rundt rasisme og hudfarge.

Ellers takk!

Du verden! Her kommer vi ingen vei.

adios!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Ja, man burde absolutt nevne i hver artikkel som omhandler fåtallet at dette egentlig ikke teller for de fleste er ikke sånn. Det burde stå en sånn advarsel nederst på siden slik det står på amerikanske mikrobølgeovner (ikke tørk katten din i mikrobølgeovnen).

For hver artikkel om lommemannen bør det stå nederst at dette ikke gjelder alle menn som går med bukser med lommer.

For hver artikkel som omhandler Jens Stoltenberg burde det stå at flertallet i Norge ikke er statsministre.

For hver artikkel som omhandler narkotika bør det stå at de fleste ikke bruke narkotika.

Jeg har kjøpt mikrobølgeovn i USA og det sto ingenting om kattetørk på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Jeg har mer enn nok erfaring fra Sør Afrika, til å forstå de fleste reaksjoner rundt rasisme og hudfarge.

Ellers takk!

Du vil ikke innse hva som er i ferd med å skje i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Jeg har kjøpt mikrobølgeovn i USA og det sto ingenting om kattetørk på den.

Det er ikke meningen at du skal ta alt så bokstavelig, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Dorthe, og selvsagt er det for j*vlig, men hvor mange skoler er det i Norge hvor hvite er i mindretall sammenlignet med hvor hvite er i flertall? 50 ganger flere skoler med hvite i flertall?

Poenget er selvsagt ikke at man skal overse at "svart mobber hvit", men at man skal sørge for å nevne hva som er vanligst, slik at man får en representativ artikkel.

Å *bare* nevne svarte som mobber hvite, er som å skrive en artikkel om mishandling i ekteskap, og KUN gi et eksempel på en kvinne som mishandler en mann.

Med vennlig hilsen

Men det hjelper Dorthes barn fint lite at det på andre skoler er de mørkhudede som mobbes mest.

Og til dette med artikler osv:

Det må forventes at journalister har en balansert fremstilling og ikke skriver på en tendensiøs måte. Men man kan ikke forlange at enhver enkeltsak som som tas opp skal ledsages av kommentarer om at dette ikke er mest representativt.

Skriver man f eks om en som blir overfalt i Pløens gate kl 0200 om kvelden, legger man ikke til at dette tross alt dreier seg om et unntakstilfelle, og at langt de fleste som går gjennom Pløens gate nattestid IKKE blir slått ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ja, Dorthe, og selvsagt er det for j*vlig, men hvor mange skoler er det i Norge hvor hvite er i mindretall sammenlignet med hvor hvite er i flertall? 50 ganger flere skoler med hvite i flertall?''

Men hvorfor skulle dette ha større interesse for Dorthe enn hennes eget barn? Hvorfor skulle ikke barnet til Dorthe og andre barn i samme situasjon fortjene en plass i media og her på dol?

Skal man bekjempe rasisme og mobbing, gjør man ikke det ved ensidig fokusering.

Poenget er jo nettopp at det første innlegget her ER ensidig fokusering, ikke sant?

Jeg påpeker at "rasisme er rasisme" og "mobbing er mobbing" uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

De fleste hvite som mobbes i Norge mobbes av andre hvite. Ikke av svarte.

''De fleste hvite som mobbes i Norge mobbes av andre hvite. Ikke av svarte.''

Det stemmer nok. Men på verdensbasis derimot... de svarte er i flertall, ergo da finnes det flest mobbere i den kategorien.

Er det slik du tenker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...