Gå til innhold

Mobbet fordi hun er hvit


Gjest speer

Anbefalte innlegg

''Det blir som å mistenkeliggjøre kvinner for å voldta menn, fordi man har funnet et eksempel på at det har skjedd''

Heldigvis saa er det slik at de fleste kan tenke selv, saa jeg maa si at jeg ikke er helt enig i den der gitt.

Da foreslår jeg du leser litt i debattforumene til VG og Dagbladet, så vil du nok raskt endre mening.

En annen sak er at det er langt flere som blir mobbet av hvite, så hvorfor skal man da finne de som blr mobbet av svarte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    147

  • Adriana

    28

  • Dorthe

    25

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest laffen den andre

Tallene viser enkelt skoler og ikke kommuner eller fylker.

Ja, og hva har det av betydning?

Oslo skoler på østkanten med mange innvandrere gjør det generelt ganske dårlig. Det er skolene på vestkanten, samt "alternative" skoler, som drar snittet opp for Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Men hvis artkkelen er om voldtekt, er det det eksempelet du synes det er greit å bruke?

Det er vel greit at det kommer frem at det ogsaa kan skje ja. Selvfoelgelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis artkkelen er om voldtekt, er det det eksempelet du synes det er greit å bruke?

Men her forutsetter du at enhver artikkel som omhandler voldtekt dreier seg om temaet på generelt grunnlag.

I en avis vil typisk enkeltsaker få omtale, og hvis det er en nyhetssak/kriminalsak som omhandler en mann som har blitt voldtatt, synes jeg faktisk det er frekt overfor offeret at man skriver "Men avisens redaksjon vil på det sterkeste understreke at det er langt mer vanlig, og derfor mye mer alvorlig, at kvinner voldtas av menn."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Jeg forstår utmerket godt hva trådstarter snakker om.

Det betyr ikke at jeg er enig med fokus. Det blir som å skrive om voldtekt, og når man skal gi et eksempel, så finner man en kvinne som voldtok en mann. Jada, det skjer, men det er ikke representativt.

Du store alpakka, nå overgår du deg selv i svada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende hadde mange gode poenger. Men de hoppet du glatt over.

At det av og til skjer at hvite kommer i mindretall?

Det er da noe nesten alle ikke-hvite i Norge har opplevd. Skulle det liksom være noe spesielt? At folk rundt deg har en annen hudfarge enn deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men her forutsetter du at enhver artikkel som omhandler voldtekt dreier seg om temaet på generelt grunnlag.

I en avis vil typisk enkeltsaker få omtale, og hvis det er en nyhetssak/kriminalsak som omhandler en mann som har blitt voldtatt, synes jeg faktisk det er frekt overfor offeret at man skriver "Men avisens redaksjon vil på det sterkeste understreke at det er langt mer vanlig, og derfor mye mer alvorlig, at kvinner voldtas av menn."

Men man mangler jo de andre "49 artiklene" som debattere hvor alvorlig det er at hvite mobber svarte.

Altså, her er det én artikkel om voldtekt, og den eneste eksempelet er at dette skjer med en mannm utført av en kvnne?

Hvis saken var "voldtekt av menn" så blir de fleste voldtekter utført av andre menn.

Altså, hvis det var "Mobbing av hvite", så blir jo det meste av det utført av andre hvite. Hvorfor skal man gjøre dette til en sak om hudfarge?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man mangler jo de andre "49 artiklene" som debattere hvor alvorlig det er at hvite mobber svarte.

Altså, her er det én artikkel om voldtekt, og den eneste eksempelet er at dette skjer med en mannm utført av en kvnne?

Hvis saken var "voldtekt av menn" så blir de fleste voldtekter utført av andre menn.

Altså, hvis det var "Mobbing av hvite", så blir jo det meste av det utført av andre hvite. Hvorfor skal man gjøre dette til en sak om hudfarge?

Med vennlig hilsen

Skal man ikke omtale overgrepssaker fordi det gjelder et mindretallstilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel greit at det kommer frem at det ogsaa kan skje ja. Selvfoelgelig!

Særlig når nesten all mobbing av hvite blir utført av andre hvite.

(Nesten alle voldtekter av menn begås av andre menn.)

Ingen forsøker å skjule noe, men la oss da ikke ta eksempler som er helt uvanlige, bare fordi det er "speers" hudfarge som er offeret.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dfølgjskldjgødgjdsføgsdjgsldklsøsdfgbv

Du skrev svarte.

Og mente sikkert mørkhudede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man mangler jo de andre "49 artiklene" som debattere hvor alvorlig det er at hvite mobber svarte.

Altså, her er det én artikkel om voldtekt, og den eneste eksempelet er at dette skjer med en mannm utført av en kvnne?

Hvis saken var "voldtekt av menn" så blir de fleste voldtekter utført av andre menn.

Altså, hvis det var "Mobbing av hvite", så blir jo det meste av det utført av andre hvite. Hvorfor skal man gjøre dette til en sak om hudfarge?

Med vennlig hilsen

Det handler ikke om hudfarge, det handler om religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest speer

Det handler ikke om hudfarge, det handler om religion.

Det er korrekt. Det handler om religion, og ikke minst kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ikke omtale overgrepssaker fordi det gjelder et mindretallstilfelle?

Selvsagt skal man det (det har jeg da ettertrykkelig skrevet), men man skal da ikke "bare" presentere mindretallstilfellene?

Faktum er at det meste av mobbingen begås av hvite, og da er det lite reelt å finne eksempler på mobbing som de 2% "svarte" i Norge utfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om hudfarge, det handler om religion.

De aller fleste som mobber i Norge er hvite, kristne etniske nordmenn, og de fleste som blir mobbet er hvite, kristne etniske nordmenn. Dette fordi de utgjør det store flertallet av befolkningen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt. Det handler om religion, og ikke minst kultur.

Tallet 2% kommer faktisk fra antall muslimer i Norge, så det endrer ikke på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem Sør Afrika i denne sammenhengen. Vi er i Norge nå og diskriminering er ikke lovlig og har ikke vært det på innmari mange år. Hvis vi ikke diskuterer diskriminering av homofile som var lovlig til 1972 og diskriminering av funsksjonshemmede som var lovlig til 2009. Det er ikke det vi diskuterer nå.

Det var han som nevnte antallet i Sør Afrika. ;-)

(Jeg bare nevnte at jeg kjente problemstillingen igjen.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det hjelper Dorthes barn fint lite at det på andre skoler er de mørkhudede som mobbes mest.

Og til dette med artikler osv:

Det må forventes at journalister har en balansert fremstilling og ikke skriver på en tendensiøs måte. Men man kan ikke forlange at enhver enkeltsak som som tas opp skal ledsages av kommentarer om at dette ikke er mest representativt.

Skriver man f eks om en som blir overfalt i Pløens gate kl 0200 om kvelden, legger man ikke til at dette tross alt dreier seg om et unntakstilfelle, og at langt de fleste som går gjennom Pløens gate nattestid IKKE blir slått ned!

Enig med deg, men her er det:

1) bare ett eksempel, og det er ekstremt uvanlig på landsbasis.

2) at man er i mindretall er da ikke noe uvanlig for andre? Er det bare "hvite" som ikke tåler det? (Jeg er vant med det.)

3) de fleste tilfeller av mobbing av hvite utføres av andre hvite, men det er de "svarte" som er de eneste som blir demonisert i artikkelen.

Med vennlig ihlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal man det (det har jeg da ettertrykkelig skrevet), men man skal da ikke "bare" presentere mindretallstilfellene?

Faktum er at det meste av mobbingen begås av hvite, og da er det lite reelt å finne eksempler på mobbing som de 2% "svarte" i Norge utfører.

''men man skal da ikke "bare" presentere mindretallstilfellene?''

Så da synes du altså at i en kriminaljournalistisk sak som omhandler en konkret voldtatt mann bør redaksjonen også skrive det jeg skrev over, at man understreker at det tross alt er mest vanlig at kvinner voldtas av menn og ikke omvendt?

Jeg bestrider overhodet ikke dine påstander om at det er vanligere totalt sett at mørkhudete mobbes for hudfarge/religion/kultur enn det motsatte, og at dette også bør gjenspeiles i media, men da _samlet sett_. Det må alltid være lov å ha fokus på enkeltsaker uten alltid å presisere at det motsatte også skjer.

Ditt konstante fokus på hvor galt det er å omtale slike saker, eller dine gjentatte formaninger til Dorthe når hun forteller deg om den fortvilede situasjonen hennes barn opplever, synes jeg bidrar til at offeret i disse "mindretallssakene" lett kan føle at det ikke er så "farlig". Deres hisorie er rett og slett ikke så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...