Gå til innhold

Mobbet fordi hun er hvit


Gjest speer

Anbefalte innlegg

Gjest solfryd

Ingen sier at det skal ties ihjjel, men faktum er at det er det motsatte som skjer - at mobbing av svarte blir tiet ihjel, eller bagatellisert.

Ja, nettopp fordi det forekommer så ofte. Når det forekommer andre veien er det mer spesielt, hvis du forstår. Og mer interessant å nevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 548
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    147

  • Adriana

    28

  • Dorthe

    25

  • morsan

    10

Mest aktive i denne tråden

''Det er (la oss si) 98 "svarte" som blir mobbet av hvite, og 2 hvite som blir mobbet av "svarte". ("Svarte" = utlendinger, muslimer, innvandrere, osv.)''

Link?

Link til hva da?

Leste du hele innlegget?

''(Tallene er et gjetting på hudfarge for hele Norge.)''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om kvinnelig kjønnslemlestelse? ("Omskjæring" er et ord som bagatelliserer det.)

Hva er sammenhengen her? Jeg har da aldri sagt at det er OK at hvite mobbes, har jeg? Jeg har sagt at det er helt feil å fremstille dette som en "svart mobber hvit" representativ sak.

Med vennlig hilsen

Du har ikke sagt at det er greit at svarte mobber hvite, men du har sagt at det ikke burde omtales i media fordi det omhandler under 50 % av befolkningen...

Jeg mener at man bør kunne omtale saker som ikke er blant de vanligste. Konemishandling skjer i langt mindre enn halvparten av ekteskap, men det er fokus på det i media likevel. Man bør ikke bare bry seg om hva som er det vanligste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Gjør de?

Man ville, uansett, trodd at det gjorde dem mer utsatt for mobbing, så kanskje det er enda verre for de "svarte"?

Det er vel en kjent sak at de barn som ikke har det lett med seg selv mobber andre. Men selvsagt, de kan jo også bli mobbeofre. Det spørs vel hvor mye aggresjon og utagering de har i seg. De still, forsiktige som ikke tør å ta igjen, kan lett bli mobbeofre. De utagerende, voldsspirene blir mobbere.

Og jeg vil tro at det finnes flest voldsspirer blant innvandrerbarn... fordi de har en helt annen kultur enn den som er vanlig her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''bruke hijab osv på skolen, at de blir mobbet og blir kalt for svarting''

Jeg vil påstå at disse sakene dreier seg om skolemobbing.

Videre vil jeg påstå at det har vært signifikant flere saker i media som omhandler skolemobbing av svarte/innvandrere enn av hvite. Det er en sak som først har blitt omtalt nå i det siste selv om det har vært et problem i mange år.

Jeg vet om etnisk norske 3-åringer som er redde for å gå i barnehagen fordi de ikke får leke med de svarte barna...

Ja, det er mye ille som skjer. Det er det som er resultatet av fordommer.

Jeg var i Indonesia forrige måned (85% muslimer), og du får til og med kjøpt svinekjøtt fritt, og man omgår muslimer/kristne, så det er åpenbart ikke muslimer generelt som det er noe galt med.

Hvis du leser debattsidene i avisene (VG, Dagbladet, osv) så ser du kanskje hvorfor så mange som kommer hit reagerer?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Link til hva da?

Leste du hele innlegget?

''(Tallene er et gjetting på hudfarge for hele Norge.)''

''(Tallene er et gjetting på hudfarge for hele Norge.)''

Ok, gjetting er noe annet enn et bevis. Du kan ikke være sikker på at der slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp.

Noen (flertallet) er greie og noen er drittsekker. Det gjelder de fleste grupper.

Med vennlig hilsen

Selv om de ikke-kriminelle er i flertall så er det stort sett de kriminelle som blir nevnt i media. Synes egentlig at det er ganske diskriminerende mot de ikke-kriminelle!!!

Akkurat som om det er viktigere å nevne at lommemannen har misbrukt 70 barn enn at Lars Hansen har vært snill mot 70 barn... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke sagt at det er greit at svarte mobber hvite, men du har sagt at det ikke burde omtales i media fordi det omhandler under 50 % av befolkningen...

Jeg mener at man bør kunne omtale saker som ikke er blant de vanligste. Konemishandling skjer i langt mindre enn halvparten av ekteskap, men det er fokus på det i media likevel. Man bør ikke bare bry seg om hva som er det vanligste!

Nei, det har jeg slettes ikke sagt, skrevet eller ment.

Jeg har sagt at hvis du har en situasjon hvor f. eks. menn mishandler kvinner 50 ganger oftere enn det kvinner mishandler menn, så er det urepresentativt å KUN lage en historie med menn som blir mishandlet (og ikke nevne at det motsatte er 50 ganger vanligere).

Er du ikke enig?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en kjent sak at de barn som ikke har det lett med seg selv mobber andre. Men selvsagt, de kan jo også bli mobbeofre. Det spørs vel hvor mye aggresjon og utagering de har i seg. De still, forsiktige som ikke tør å ta igjen, kan lett bli mobbeofre. De utagerende, voldsspirene blir mobbere.

Og jeg vil tro at det finnes flest voldsspirer blant innvandrerbarn... fordi de har en helt annen kultur enn den som er vanlig her til lands.

De andre er de agressive?

Siden hvite europeere startet 1. og 2. verdenskrig, liksom?

Tenk på hva du skriver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Så snakker du om noe helt annet, for å flytte fokus. Og kommer med selvfølgeligheter ("rasisme er uavhengig av hvilken vei det går") (er det noen som ikke er enig i det?), men overser glatt at det er langt flere svarte som utsettes enn hvite.

Hva har det med saken å gjøre? At det er mer svarte enn hvite som blir mobbet, det hjelper ikke den personen som blir mobbet.

Hvis en jente med rødt hår blir mobbet, så kan en ikke "forsvare" det med at det er flere overvektige enn rødhårete som blir mobbet. Det er fælt nok for den personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laffen den andre

Ja, og det er jo nettopp det som er problemet. De andre 49 historiene blir aldri fortalt, og enkelte tror jo at det "svarte som mobber hvite" er regelen, i stedet for unntaket.

Det har du ikke belegg for å mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''(Tallene er et gjetting på hudfarge for hele Norge.)''

Ok, gjetting er noe annet enn et bevis. Du kan ikke være sikker på at der slik.

Vel, du trenger ikke være veldig lenge i Norge for å konstatere at det ikke er mange svarte her.

2% er antallet muslimer i Norge, og jeg er rimelig sikker på at det er langt færre svarte enn muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laffen den andre

Du mener at det skal fokuseres på mørkhudete elever fordi vi er i Norge??? Hvilken hudfarge skal det fokuseres på i USA?

Er det vanskelig å holde seg til saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest harikkenickfortiden

Ja, nettopp. På tross av at mobbing av svarte åpenbart er langt mer vanlig og større problem. Så finner man én eller to hvite som blir mobbet, og presenterer det som om det var et problem på lik linje (i omfang) som den vanlige mobbingen av svarte.

nå er du i gang igjen. at du gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det med saken å gjøre? At det er mer svarte enn hvite som blir mobbet, det hjelper ikke den personen som blir mobbet.

Hvis en jente med rødt hår blir mobbet, så kan en ikke "forsvare" det med at det er flere overvektige enn rødhårete som blir mobbet. Det er fælt nok for den personen.

Du glemmer halve historien. Poenget her er at hun blir mobbet FORDI hun er HVIT (altså, samme hudfarge som 98% av befolkningen).

Det er som å si at homofile mobber heterofile fordi de ikke er homofile.

Det skjer sikkert, men det er langt vanligere at heterofile mobber homofile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg slettes ikke sagt, skrevet eller ment.

Jeg har sagt at hvis du har en situasjon hvor f. eks. menn mishandler kvinner 50 ganger oftere enn det kvinner mishandler menn, så er det urepresentativt å KUN lage en historie med menn som blir mishandlet (og ikke nevne at det motsatte er 50 ganger vanligere).

Er du ikke enig?

Med vennlig hilsen

Jo, jeg er enig i at man ikke skal lage EN historie om at en mann blir mishandlet. Men har det skjedd? Det er da langt vanligere å omtale kvinnemishandling enn mannemishandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Det er like galt å presentere det som om mobbing av hvite er et problem sammenlignet med mobbing av svarte, uten å nevne at mobbing av svarte er et mye større problem.

På samme måte, det ville vært feil å skrive at kvinner voldtar menn, og å presenter det som om kvinne generelt er den som voldtar.

Det du (eller klassekampen) gjør er å finne lite representative eksempler, og forsøke å generalisere dem. Man spiller på fremmedfrykt og fordommer.

''Man spiller på fremmedfrykt og fordommer.''

Ja, det gjør sikket Klassekampen. De er jo kjent for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laffen den andre

Gi gjerne et eksempel hvor jeg vrir eller vrenger?

Jeg presenterer noe fra en annen vinkel. Det er ikke alltid like populært, men det norske samfunnet er så homogent at det nesten blir sjokk når man hører dissens.

''Gi gjerne et eksempel hvor jeg vrir eller vrenger?''

Du klarer ikke holde deg til saken, men drar inn alt mulig annet. Nå diskuterte vi omvendt rasisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye ille som skjer. Det er det som er resultatet av fordommer.

Jeg var i Indonesia forrige måned (85% muslimer), og du får til og med kjøpt svinekjøtt fritt, og man omgår muslimer/kristne, så det er åpenbart ikke muslimer generelt som det er noe galt med.

Hvis du leser debattsidene i avisene (VG, Dagbladet, osv) så ser du kanskje hvorfor så mange som kommer hit reagerer?

Med vennlig hilsen

Jeg har heller aldri påstått at det er noe galt med muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...