Gå til innhold

Lørdagskveldene til en på tretten...


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

"Ja, men dersom man var uenig om oppdragelsesmetoder MENS man var gift, er det vel stor fare for at det fortsetter slik også ette skilsmissen."

Selvfølgelig, men man prøver å gjøre det beste ut av det vel, fraskriver seg ikke ansvaret for det. Dessuten er det det at man har barn sammen som er greia, ikke om man er gift eller ei.

Ansvaret kan et par være enige om at de har.

Men det er slett ikke sikkert de er enige om oppdragelse og oppdragelsesmetoder likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laban

    5

  • frosken

    4

  • Mandolaika

    4

  • Katt-ja

    3

Ansvaret kan et par være enige om at de har.

Men det er slett ikke sikkert de er enige om oppdragelse og oppdragelsesmetoder likevel.

Det har du rett i, men da jeg svarte siktet jeg mer til innlegget om at nå var de jo ikke lenger gift, så da måtte faren klare seg med døtrene selv når han hadde dem....

Men kan hende det ikke var sånn ment slik som jeg forsto det.

Om man er gift eller ikke er ikke viktig i denne sammenhengen. Var bare det jeg ville få fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det ikke jenta sin feil at hun ikke bor sammen med pappaen til hverdags.

Ville satset på å gjøre det attraktivt å være hjemme fremfor å forbud og påbud.

Kanskje går det an å gjøre noe hyggelig tidligere på dagen om hun har planer for kvelden.

Uansett bør foreldre enten si ja eller nei. Å la barna dra, men samtigig gi dem dårlig samvittighet fordi de gjør det, er råttent spill. (Vet ikke om dette er relevant her.)

mvh

Er enig med deg, men jeg synes det er vanskelig å gi pappaen en "oppskrift" på hvordan han skal få henne til å heller være hjemme lørdag kveld. Jeg tenker at når vi faktisk er separerte, så må han fikse slike ting selv..... Altfor lett at jeg blander meg inn og det tror jeg ikke er så smart på sikt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin lesning. Godt at dere samarbeider så bra.

Ja, de utvikler seg fort de små. Før vi vet ordet av det er de 20... Alt kommer så brått på.Når jeg oppdager at vi har havnet i en ny fase, så har vi vært det i flere måneder allerede. ;-)

Hehe ;)

Det er kanskje verst med den eldste.... Hun (og vi) må liksom kjøre opp løypa før småsøstrene blir like store ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg, men jeg synes det er vanskelig å gi pappaen en "oppskrift" på hvordan han skal få henne til å heller være hjemme lørdag kveld. Jeg tenker at når vi faktisk er separerte, så må han fikse slike ting selv..... Altfor lett at jeg blander meg inn og det tror jeg ikke er så smart på sikt ;)

Det har du rett i.

Men siden han spør, kan du jo si noe om grunnprinsippene.

Så kan du jo kaste spørsmålene tilbake. Hva tror du du må gjøre for at hun skal ønske å være hjemme? Har hun lyst til å invitere venner med hjem? Hvordan kan dette gjøres attraktivt?

Nå er vel dette brudde ennå ganske ferskt? Mange såre følelser. Ting tar tid.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i.

Men siden han spør, kan du jo si noe om grunnprinsippene.

Så kan du jo kaste spørsmålene tilbake. Hva tror du du må gjøre for at hun skal ønske å være hjemme? Har hun lyst til å invitere venner med hjem? Hvordan kan dette gjøres attraktivt?

Nå er vel dette brudde ennå ganske ferskt? Mange såre følelser. Ting tar tid.

mvh

Ja, jeg tror det handler om at han trenger litt mer tid til å finne sin nye rolle i barnas liv... Han skal ha samme rolle, men før var den kanskje litt mer diffus fordi det stort sett var jeg som hadde den fulle oversikta over ting og tang rundt ungenes liv osv... Nå må han finne fram til den farsrollen som passer ham best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Det har du rett i, men da jeg svarte siktet jeg mer til innlegget om at nå var de jo ikke lenger gift, så da måtte faren klare seg med døtrene selv når han hadde dem....

Men kan hende det ikke var sånn ment slik som jeg forsto det.

Om man er gift eller ikke er ikke viktig i denne sammenhengen. Var bare det jeg ville få fram.

Ok. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest huff..hun er jo bare et barn

Jeg blir helt satt ut her jeg. Hvorfor skal ikke en jente på 13 år sitte hjemme på en lørdagskveld? For meg så er det helt naturlig.

Det er altfor tidlig å fly ut eller til andre venner på en slik kveld. Møte vennene sine kan hun gjøre på dagtid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg blir helt satt ut her jeg. Hvorfor skal ikke en jente på 13 år sitte hjemme på en lørdagskveld? For meg så er det helt naturlig.

Det er altfor tidlig å fly ut eller til andre venner på en slik kveld. Møte vennene sine kan hun gjøre på dagtid!

''Jeg blir helt satt ut her jeg. Hvorfor skal ikke en jente på 13 år sitte hjemme på en lørdagskveld? For meg så er det helt naturlig. ''

Javel? Det var ikke bare naturlig for meg da jeg var tretten. Ikke at jeg rekte gatelangs eller var på fyllefester, men på den tiden var venninner veldig viktig, og typisk var vi på besøk hos hverandre lørdagene og ble sittende i kjellerstuer og prate. Selvfølgelig var jeg hjemme en del lørdager også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt satt ut her jeg. Hvorfor skal ikke en jente på 13 år sitte hjemme på en lørdagskveld? For meg så er det helt naturlig.

Det er altfor tidlig å fly ut eller til andre venner på en slik kveld. Møte vennene sine kan hun gjøre på dagtid!

Det samme hadde jeg sagt ifjor når hun var 12 ;)

Har du barn som er over 13?

Klart det er artig å være ute i ballbingen sammen med vennene sine på lørdag kveld når hun kun er hos pappaen annenhver fredag og lørdag kveld... Han bor der vennene hennes bor, så jeg synes dette virker helt naturlig. De lørdagskveldene hun er hos meg, så vil hun som regel være hjemme...

Forøvrig har det roa seg litt ned nå. Var spesielt artig når det var varme kvelder ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt satt ut her jeg. Hvorfor skal ikke en jente på 13 år sitte hjemme på en lørdagskveld? For meg så er det helt naturlig.

Det er altfor tidlig å fly ut eller til andre venner på en slik kveld. Møte vennene sine kan hun gjøre på dagtid!

Du er sikker på at du ikke forveksler kveld med natt nå?

Sønnen min er bare 11 år, men han er iblant på filmkveld o.l. hos kompiser på fredag eller lørdag kveld. Vi vet hvem han er hos, han reker ikke rundt uten kontroll. Er det på kanten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest huff,,hun er jo bare et barn.

Det samme hadde jeg sagt ifjor når hun var 12 ;)

Har du barn som er over 13?

Klart det er artig å være ute i ballbingen sammen med vennene sine på lørdag kveld når hun kun er hos pappaen annenhver fredag og lørdag kveld... Han bor der vennene hennes bor, så jeg synes dette virker helt naturlig. De lørdagskveldene hun er hos meg, så vil hun som regel være hjemme...

Forøvrig har det roa seg litt ned nå. Var spesielt artig når det var varme kvelder ute.

Vi har 13 åring ja. Det vi alltid har satt oss som mål er at helgene er forbeholdt kos med hele familien samlet. På dagen kan man være sammen med andre, men har vi planlagt utflukter e.l. så drar alle samlet. Kveldene er hellige! Da samles vi og koser oss med god mat, tv eller brettspill og har gode pratestunder. Dette er ungene vandt med fra dem er små så det er ikke noe problem å fortsette med disse rutinene. Nå er det viktig å presisere at vi snakker om 13 åringer, for selvsagt blir situasjonen en annen om de er 15 og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme hadde jeg sagt ifjor når hun var 12 ;)

Har du barn som er over 13?

Klart det er artig å være ute i ballbingen sammen med vennene sine på lørdag kveld når hun kun er hos pappaen annenhver fredag og lørdag kveld... Han bor der vennene hennes bor, så jeg synes dette virker helt naturlig. De lørdagskveldene hun er hos meg, så vil hun som regel være hjemme...

Forøvrig har det roa seg litt ned nå. Var spesielt artig når det var varme kvelder ute.

Jeg skjønner godt at hun gjerne vil være med vennene. Skjønner forsåvidt faren også som gjerne vil se litt mere til henne, siden hun bor mest hos deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er sikker på at du ikke forveksler kveld med natt nå?

Sønnen min er bare 11 år, men han er iblant på filmkveld o.l. hos kompiser på fredag eller lørdag kveld. Vi vet hvem han er hos, han reker ikke rundt uten kontroll. Er det på kanten?

Laban da! Detter er langt over kanten. Du må jo skjønne at kveldene skal tilbringes med at dere leser høyt for hverandre ved spisebordet. Trodde alle visste at det var sånn man oppdro elleveåringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi har 13 åring ja. Det vi alltid har satt oss som mål er at helgene er forbeholdt kos med hele familien samlet. På dagen kan man være sammen med andre, men har vi planlagt utflukter e.l. så drar alle samlet. Kveldene er hellige! Da samles vi og koser oss med god mat, tv eller brettspill og har gode pratestunder. Dette er ungene vandt med fra dem er små så det er ikke noe problem å fortsette med disse rutinene. Nå er det viktig å presisere at vi snakker om 13 åringer, for selvsagt blir situasjonen en annen om de er 15 og oppover.

Huff, dette høres litt beklemmende ut. Dere har det sikkert hyggelig sammen, og kanskje synes barna dine dette er helt ok, men jeg tror jeg ville gjort opprør mot dette i 13-årsalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest huff,,hun er jo bare et barn

Du er sikker på at du ikke forveksler kveld med natt nå?

Sønnen min er bare 11 år, men han er iblant på filmkveld o.l. hos kompiser på fredag eller lørdag kveld. Vi vet hvem han er hos, han reker ikke rundt uten kontroll. Er det på kanten?

En filmkveld eller bursdag av og til er noe helt annet. Selvsagt kan de være med på dette. Men da går jeg utifra at de fleste lørdagskveldene alikevel tilbringes hjemme. Og det som er snakk om hos trådstarter er jo at ungene er ute til sen kveld. Ballspillet kan gjøres ferdig til et bestemt klokkeslett, f.eks 19.00 og så komme inn for å være sammen med resten av familien på lørdagen. Ungene har jo sikkert vært ute og hatt det gøy hele ettermiddagen allerede.

Når et barn får lov til å være ute slik på den alderen blir det fort normalt å fortsette løpet i tidlig alder. Gå på byen, på fest hos venners venner og man mister helt oversikten. En 13 åring har ikke modenhet til å sette seg imot alle fristelsene så tidlig. Jeg synes vi som foreldre skal være litt faste på regler og tenke litt alder oppi det hele. En 15 åring har tross alt litt mer vett og slik fortsetter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest huff..hun er jo bare et barn..

Laban da! Detter er langt over kanten. Du må jo skjønne at kveldene skal tilbringes med at dere leser høyt for hverandre ved spisebordet. Trodde alle visste at det var sånn man oppdro elleveåringer!

Hvorfor komme med slike morsomheter? Vi må få lov til å diskutere litt her inne, og jeg respekterer at andre mener motsatt av meg, men jeg må jo få lov til å si og mene noe annet ?

Det du gjorde nå er nettopp det som mange ungdommer opplever ute, nemlig at sine meninger blir fleipet med. Og det kan være nok til at et barn/ungdom går med på å prøve å ruse seg .

Det er vi voksne som skaper holdningene til våre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En filmkveld eller bursdag av og til er noe helt annet. Selvsagt kan de være med på dette. Men da går jeg utifra at de fleste lørdagskveldene alikevel tilbringes hjemme. Og det som er snakk om hos trådstarter er jo at ungene er ute til sen kveld. Ballspillet kan gjøres ferdig til et bestemt klokkeslett, f.eks 19.00 og så komme inn for å være sammen med resten av familien på lørdagen. Ungene har jo sikkert vært ute og hatt det gøy hele ettermiddagen allerede.

Når et barn får lov til å være ute slik på den alderen blir det fort normalt å fortsette løpet i tidlig alder. Gå på byen, på fest hos venners venner og man mister helt oversikten. En 13 åring har ikke modenhet til å sette seg imot alle fristelsene så tidlig. Jeg synes vi som foreldre skal være litt faste på regler og tenke litt alder oppi det hele. En 15 åring har tross alt litt mer vett og slik fortsetter det.

Tja - jeg har en på 20 også, og har egentlig ingen erfaring med at mye vennesamvær fører til turer på byen. Det kommer litt an på vennene. Dessuten søker de vel enda fortere "ut" hvis de ikke får være hos hverandre?

Hos oss foregår ballspillet på et stadion med lys, så det trenger ikke slutte kl. 19. Jeg har vel egentlig mer sans for at de er der, enn utenfor 7-eleven (som er det lokale ungdomshjørnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor komme med slike morsomheter? Vi må få lov til å diskutere litt her inne, og jeg respekterer at andre mener motsatt av meg, men jeg må jo få lov til å si og mene noe annet ?

Det du gjorde nå er nettopp det som mange ungdommer opplever ute, nemlig at sine meninger blir fleipet med. Og det kan være nok til at et barn/ungdom går med på å prøve å ruse seg .

Det er vi voksne som skaper holdningene til våre barn.

Humor og ironi kan også ha sin plass i debatter :-)

Mente ikke å støte deg, men ser at det skrev kanskje kunne virke støtende og beklager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humor og ironi kan også ha sin plass i debatter :-)

Mente ikke å støte deg, men ser at det skrev kanskje kunne virke støtende og beklager det.

Jeg skal ikke la det gå videre til junior. Så havner han i hvert fall ikke på skråplanet pga. deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...