Gå til innhold

De fleste kunne tenkt seg å være hjemme


Gjest tid til barna

Anbefalte innlegg

''En hjemmearbeidende voksen pr familie er toppers.''

Ja, en husmor hjemme hadde vært fint! :-) Jeg skal snakke med mannen min om dette, men for meg er det viktig at hun er gammel og uskjønn - han vil nok stille litt andre krav! ;-)

''

Ja, en husmor hjemme hadde vært fint! :-) Jeg skal snakke med mannen min om dette, men for meg er det viktig at hun er gammel og uskjønn - han vil nok stille litt andre krav! ;-)''

Ev. en passende husmann! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 316
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    92

  • morsan

    11

  • Katt-ja

    9

  • Holmes

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna

''En hjemmearbeidende voksen pr familie er toppers.''

Ja, en husmor hjemme hadde vært fint! :-) Jeg skal snakke med mannen min om dette, men for meg er det viktig at hun er gammel og uskjønn - han vil nok stille litt andre krav! ;-)

He-he :-)

Du vil ikke heller ha en stram og flott husfar da? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt som deg. :-)

Og det har barnefar også.

Vi har vært hjemmearbeidene på skift da de var helt små.., og vi har hatt redusert stilling på skift,

Angrer ingenting. Skulle egentlig ønske jeg eller barnefar kunne jobbet redusert helt til ungene er fløyet ut av redet... (for det gir en så stor ro for hele familien det at husarbeidet alleredet er gjort kl 16.30 hver ettermiddag).

''(for det gir en så stor ro for hele familien det at husarbeidet alleredet er gjort kl 16.30 hver ettermiddag).''

Ojsann. Det hørtes ut som en utopi... Slik vr det ikke da en av oss var hjemme i permisjon, og heller ikke da vi jobbet redusert.

Vår løsning har vært å senke kravene,- vi gir blaffen i at ikke husarbeidet er gjort slik noen sikkert synes at det burde ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst.

Men unger som går hjem fra skolen selv, trenger ikke hentes. Har du hørt mange av dem klage dersom det er en forelder hjemme?

Men når de er i sfo-alder er det jo ingen barn å leke med hjemme etter skoletid. Slik var det iallfall her - alle gikk på sfo.

Og når de blir større er det veldig deilig å ha huset for seg selv ettter skoletid uten voksne - det er iallfall min erfaring med sønnen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

Ja, en husmor hjemme hadde vært fint! :-) Jeg skal snakke med mannen min om dette, men for meg er det viktig at hun er gammel og uskjønn - han vil nok stille litt andre krav! ;-)''

Ev. en passende husmann! ;-)

Med vennlig hilsen

Nah, så langt har tross alt ikke likestillingen kommet at det flyter over med den gode. gammeldagse husmortypen blant Norges menn! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det var da en smule kategorisk... Vi er så heldige at de fleste har en viss grad av valgfrihet i dette spørsmålet. De som har råd, anledning og lyst til å være hjemme en periode på heiltid eller deltid ødelegger neppe framtida for barna sine.''

Du har "hoppet inn" halvveis gjennom en debatt (som nok ikke kom frem her) hvor den ene siden argumenterte for at den ene "foreldren" skulle være hjemme med ungene.

Jeg påpekte at *dersom* dette ble vanlig, ville det "drepe likestillingen" (for det vil alltid være kvinnen som blir den som går hjemme).

Det ville videre føre til meget lavere velstand (man ville ikke bare tape den ene inntekten, men staten ville tape den ene skatteinntekten, og derfor måtte halvere velferdsstaten).

Det ville også føre til at ungene ville se langt mindre av den foreldren som jobbet ute (i praksis faren), som nå må jobbe mye mer.

Men det vesentligste er faktisk at et slikt samfunn (hvor sønnene bare skulle jobbe, og døtrene knapt hadde noen karrieremuligheter) i hvert fall ikke kan berettiges med "det er til barnas beste". Det er det jo slettes ikke.

(Bemerk: Vi snakket kun om dersom dette ble vanlig, og hva som ville skje.)

Med vennlig hilsen

OK, da er vi (kjedelig nok) enige.. Må visst lære meg å lese gjennom laaaange tråder før jeg hopper inn, ja :-)

Men valgfrihet er uansett et gode i likestillingens tegn, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He-he :-)

Du vil ikke heller ha en stram og flott husfar da? ;-)

Nja, da hadde han jo bare kunnet bidra med det samme som farsan Finn kan: Være deilig! ;-)

Bedre med en skikkelig matrone av en husmor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Men når de er i sfo-alder er det jo ingen barn å leke med hjemme etter skoletid. Slik var det iallfall her - alle gikk på sfo.

Og når de blir større er det veldig deilig å ha huset for seg selv ettter skoletid uten voksne - det er iallfall min erfaring med sønnen :-)

jeg var syk en dag, og dermed hjemme da yngstebarnet kom hjem.

H*n jublet og var så glad. H*n holdt rundt meg og snakket og snakket og snakket....

TIdligere pleide h*n å kunne spørre når jeg kom hjem. Det har h*n sluttet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da er vi (kjedelig nok) enige.. Må visst lære meg å lese gjennom laaaange tråder før jeg hopper inn, ja :-)

Men valgfrihet er uansett et gode i likestillingens tegn, da!

Enig.

Men man må ikke ta likestillingen for gitt. Det er ingen "universallov" som dikterer den - den kan forsvinne, hvis vi ikke verner om den.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettopp. Når en av foreldrene er hjemme, så har de tilsammen mye mer tid til å bruke til barna sine, istedetfor å stresse med å vaske klær og golv og lage middag osv når de kommer fra jobb. hvorfor er det så vanskelig å forstå for noen?

''Når en av foreldrene er hjemme, så har de tilsammen mye mer tid til å bruke til barna sine, istedetfor å stresse med å vaske klær og golv og lage middag osv når de kommer fra jobb. hvorfor er det så vanskelig å forstå for noen?''

Vaske klær: Det tar vel ca 30 sekunder å hive klærne i maskina og et par minutter å henge dem opp. Å brette og legge på plass sine egne klær kan barna gjøre sammen med de voksne med mindre de er spebarn.

Vaske golv: Om du føler det er nødvendig hver dag, kan jo du / dere gjøre det etter barnas leggetid.

Middag må ikke nødvendigvis stå ferdig på bordet, og mange barn syns det er gøy å delta i tilberedningen - det være seg fiskepinner eller et gourmetmåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he :-)

Du vil ikke heller ha en stram og flott husfar da? ;-)

Hehe, takk for en brilliant ide ;-)

Har nemlig sagt lenge at jeg ønsker meg ei god gammeldags 50-talls kone_med_ førerkort (for ordens skyld er jeg eneforsørger) - men dette var jo en ekstrabonus!

Tips tas imot med stor takk ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lauring

Men du sier jo at det skal være den ene foreldren som skal være hjemme, og den andre som skal jobbe. Og som da må "jobbe for to".

Med vennlig hilsen

''Og som da må "jobbe for to".''

Ikke nødvendigvis. Har man en relativt god lønn kan man klare seg helt fint med én inntekt, uten å måtte "jobbe for to".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Og som da må "jobbe for to".''

Ikke nødvendigvis. Har man en relativt god lønn kan man klare seg helt fint med én inntekt, uten å måtte "jobbe for to".

Kan du ikke lese gjennom tråden FØR du svarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lauring

Kan du ikke lese gjennom tråden FØR du svarer?

Ikke alle som har tid til å bruke timevis på DOL hver dag. Kan du ikke skrive litt færre innlegg så det ikke blir så mye å lese igjenom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som har tid til å bruke timevis på DOL hver dag. Kan du ikke skrive litt færre innlegg så det ikke blir så mye å lese igjenom?

Det er nok bedre ay du leser innlegg før du svarer, selv om det medfører at det blir færre av dine innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lauring

Det er nok bedre ay du leser innlegg før du svarer, selv om det medfører at det blir færre av dine innlegg.

''Det er nok bedre ay du leser innlegg før du svarer,''

Og det gjør jeg også. Men jeg konstaterer at du ikke klarer å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lauring

Ja, det er en veldig mye bedre løsning enn at kun den ene blir lenge hjemme med dem.

Med vennlig hilsen

Det får da være måte på å være bastant i sine konklusjoner.

Dette syntes jeg faktisk den enkelte familie skal få avgjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får da være måte på å være bastant i sine konklusjoner.

Dette syntes jeg faktisk den enkelte familie skal få avgjøre selv.

Som tidligere påpekt, les tråden før du svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er nok bedre ay du leser innlegg før du svarer,''

Og det gjør jeg også. Men jeg konstaterer at du ikke klarer å svare.

Det er besvart og forklart i flere andre innlegg i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...