Gå til innhold

De fleste kunne tenkt seg å være hjemme


Gjest tid til barna

Anbefalte innlegg

Gjest harikkenickfortiden

Det kommer helt an på. Også på inntekt.

Undersøkelser viser at mødre IKKE hadde mer tid med ungene "i gamle dager", både fordi ungene var mer ute, men hovedsakelig fordi mødre ikke hadde oppvaskmaskiner osv. og brukte tiden på husarbeid, og ikke med ungene.

Med vennlig hilsen

Og nå bruker mødrene tid til å selvrealisere seg selv, jobbe helst 100% for å ikke tape pensjonspoeng, og dernest skal de klare å gjøre alt husarbeid. Og så får de ca en halvtime med kvalitetstid med barnet sitt....Er det bedre enn i gamle dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 316
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    92

  • morsan

    11

  • Katt-ja

    9

  • Holmes

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest harikkenickfortiden

''Og hva så? Moren må som regel gjøre alt husarbeidet uansett om hun jobber 100% eller 50%, så det er minimalt med fordeler å selvrealisere seg selv. En blir jo utslitt en gang.''

Det skyldes i så fall nettopp MANGEL på likestilling.

Dette står allerede i tråden, så kanskje du bare burde lese den FØRST?

Det er jo det jeg mener. Det finnes ikke likestilling når det gjelder husarbeid. Og at denne kampen om likestilling osv, det er jo noe som i bunn og grunn går ut over barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barn kan komme hjem til mor eller far, der det vanker ferdig middag og en forelder som har tid til å snakke, og hjelpe med lekser, det er da en god ting det? Er det å få ting servert på et sølvfat? hvorfor får en barn hvis en ikke vil gjøre ting for barna?

''hvorfor får en barn hvis en ikke vil gjøre ting for barna?''

Hvorfor tror du de som har unger i barnehagen ikke vil "gjøre ting for barna"?

Det å ha dem i bhg er da også noe man gjør for ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det jeg mener. Det finnes ikke likestilling når det gjelder husarbeid. Og at denne kampen om likestilling osv, det er jo noe som i bunn og grunn går ut over barnet.

Vel, likestilling er noe man får gjennom økonomisk uavhengighet, og det betyr altså at kvinnen jobber utenfor hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

''hvordan kan du være så bombesikker på det? hvorfor er det da så utrolig mange barn med null respekt for voksne, uten oppdragelse osv? er det til barnas beste?''

Og det var det ikke før?

Man er sikker på det fordi man har sammenlignet barn som gikk og ikke gikk i barenhage (samme år), og funnet ut at de som gikk var mer sosiale, osv.

Ja, de er jo så sosiale at de tror de eier hele verden! Og at barn var like lite oppdratt før er bare noe tull. Bare spør lærere som har jobbet i 20-30 år. De kan fortelle deg forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå bruker mødrene tid til å selvrealisere seg selv, jobbe helst 100% for å ikke tape pensjonspoeng, og dernest skal de klare å gjøre alt husarbeid. Og så får de ca en halvtime med kvalitetstid med barnet sitt....Er det bedre enn i gamle dager?

Det er bedre i dag enn før. "En halvtime" er ditt tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, de er jo så sosiale at de tror de eier hele verden! Og at barn var like lite oppdratt før er bare noe tull. Bare spør lærere som har jobbet i 20-30 år. De kan fortelle deg forskjellen.

Jadda, jadda, nostalgi var bedre før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

''hvorfor får en barn hvis en ikke vil gjøre ting for barna?''

Hvorfor tror du de som har unger i barnehagen ikke vil "gjøre ting for barna"?

Det å ha dem i bhg er da også noe man gjør for ungene.

"For barna er dt sikkert herlig med hjemmearbeidene forldre og få alt servert på sølvfat men er det nødvendig og er dt så sundt?? dt tror ikke jeg:)

– hoppsideisi"

Jeg kommenterte dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Det er bedre i dag enn før. "En halvtime" er ditt tall.

Nei, jeg tror at vi hadde det bedre før. Før, da jeg var barn, så var jeg så heldig å ha min kjære mor hjemme. Jeg lekte mye ute, ja, med andre barn, som også var så heldige. Har mange gode minner fra klatring i trær, leker "boksen av" o.l. Barn nå for tiden kan jo ikke engang klatre i trær. De sitter med tv og pc så snart de får sjansen til det. De kan jo ikke leke lenger. Når de begynner i barnehagen, så får de tildelt tid til lek "nå skal vi leke med plastelina", nå skal vi gå tur osv. Voksne forteller dem hele tiden hva de skal gjøre. De blir ikke selvstendige, kreative mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Både du og jeg vet at det i alle slike samfunn (hvor det er en foreldre som er hjemme) så vil dette være kvinnen.

Det vil si at ungene blir oppdratt til et slikt kvinnesyn, og det er åpenbart ikke "godt for ungene".

Med vennlig hilsen

Og derfor bare MÅ begge jobbe 100%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror at vi hadde det bedre før. Før, da jeg var barn, så var jeg så heldig å ha min kjære mor hjemme. Jeg lekte mye ute, ja, med andre barn, som også var så heldige. Har mange gode minner fra klatring i trær, leker "boksen av" o.l. Barn nå for tiden kan jo ikke engang klatre i trær. De sitter med tv og pc så snart de får sjansen til det. De kan jo ikke leke lenger. Når de begynner i barnehagen, så får de tildelt tid til lek "nå skal vi leke med plastelina", nå skal vi gå tur osv. Voksne forteller dem hele tiden hva de skal gjøre. De blir ikke selvstendige, kreative mennesker.

Den problemstillingen handler om tidsorganisering, og ikke om man går i bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest harikkenickfortiden

Hvis bare de som er hjemmeværende og styrtrike og uegoistiske skulle få barn, ville befolkningstallet i Norge være på dramatisk vei nedover.

Hva så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Nei, og det har jeg da heller ikke påstått.

Jo, du sier at det er til barnas beste å gå i barnehage, og det vil jo si at da jobber begge foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jo, du sier at det er til barnas beste å gå i barnehage, og det vil jo si at da jobber begge foreldre.

Nei ikke nødvendigvis. mange barn går i barnehage selvom foreldrene er hjemme. Slik har det vært i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

nettopp. Når en av foreldrene er hjemme, så har de tilsammen mye mer tid til å bruke til barna sine, istedetfor å stresse med å vaske klær og golv og lage middag osv når de kommer fra jobb. hvorfor er det så vanskelig å forstå for noen?

Hva gjorde din mor da du vokste opp? Lekte meg deg, eller gjorde husarbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil jobbe

Ja, er det ikke rart...barn er så skjønne og herlige, bare vi får lov å ha fri fra dem og får lov å slappe av....Men jeg skjønner hva du mener. Men lurer mange ganger på hvorfor vi får barn...hvorfor fikk du barn?

Fordi det er så kjekt å bli besteforeldre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du sier at det er til barnas beste å gå i barnehage, og det vil jo si at da jobber begge foreldre.

1) At barn som går i barnehage blir bedre å sosialisere er helt uavhengig av om foreldre er hjemme eller ei.

2) Selv om begge jobber har jeg ikke sagt noe om 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...