Gå til innhold

De fleste kunne tenkt seg å være hjemme


Gjest tid til barna

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

At begge kjønn har omtrent like muligheter til å velge det de ønsker innen utdanning, karriere, osv osv osv., har rollemodeller, støtte i samfunnet, og hele pakken.

I et samfunn hvor det er vanlig at kvinnen er hjemme, så vil døtrene ikke ha (i praksis) lik mulighet som sønnene for karriere, lønn, annerkjennelse, rollemodeller. Ikke at det er umulig for dem (noen klarer det alltid), men det vil være mye vanskeligere for en datter enn en sønn med like forutsetninger.

Med vennlig hilsen

Bra :-)

Skulle jeg valgt helt selv- uten tanke på økonomi, karriere osv, så ville jeg eller min mann vært hjemme på deltid mens ungene er hjemmeboende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 316
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    92

  • morsan

    11

  • Katt-ja

    9

  • Holmes

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna

At begge kjønn har omtrent like muligheter til å velge det de ønsker innen utdanning, karriere, osv osv osv., har rollemodeller, støtte i samfunnet, og hele pakken.

I et samfunn hvor det er vanlig at kvinnen er hjemme, så vil døtrene ikke ha (i praksis) lik mulighet som sønnene for karriere, lønn, annerkjennelse, rollemodeller. Ikke at det er umulig for dem (noen klarer det alltid), men det vil være mye vanskeligere for en datter enn en sønn med like forutsetninger.

Med vennlig hilsen

Glemte en ting......likestilling....

Når begge er i 100% jobb....så ender det ofte med at kvinner likevel tar størstedelen av husarbeidet.

,...men dette var en bitte-liten digresjon... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting......likestilling....

Når begge er i 100% jobb....så ender det ofte med at kvinner likevel tar størstedelen av husarbeidet.

,...men dette var en bitte-liten digresjon... ;-)

Jo, men det er jo nettopp *mangel* på likestilling.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra :-)

Skulle jeg valgt helt selv- uten tanke på økonomi, karriere osv, så ville jeg eller min mann vært hjemme på deltid mens ungene er hjemmeboende.

Men det forutsetter jo likestilling, og at ikke så mange foreldre (i praksis kvinner) er hjemme 100%.

Det du beskriver er mulig kun for noen få, forutsatt at det ellers er likestilling i samfunnet. Så snart mange gjør det (at kun én foreldre (mannen, i praksis)) jobber, vil likestillingen forsvinne.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Men det forutsetter jo likestilling, og at ikke så mange foreldre (i praksis kvinner) er hjemme 100%.

Det du beskriver er mulig kun for noen få, forutsatt at det ellers er likestilling i samfunnet. Så snart mange gjør det (at kun én foreldre (mannen, i praksis)) jobber, vil likestillingen forsvinne.

Med vennlig hilsen

Synes du vi har oppnådd full likestilling i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere full likestilling hjemme hos dere da? ;-)

Nei, men det er dog pga. sykdom, deltid, osv., og ikke pga. kjønn.

Dvs. likestilling er det (lik mulighet), men ikke lik arbeidsfordeling.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du vi har oppnådd full likestilling i Norge?

Det er fremdeles et godt stykke igjen, men selvsagt er vi mye lengre enn Afghanistan! ;-)

Det som er spesielt med Norge er at vi har en veldig kjønnssegregering på arbeidsmarkedet. I Europa tror jeg kun det er verre i Hellas.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har også hatt fulle dager i barnehage.

Men personlig så tror jeg så lange dager ikke er det aller beste for ungene.

(likevel er det det som er det mest vanlige)

Jeg er nok veldig enig med deg. Ingen tvil om at barnehagen har mye bra å tilføre ungene når det gjelder sosialisering. Men dette hadde de helt fint klart uten 8 timer 5 dager i uka.

De aller fleste av oss er avhenigige av barnehagen og de fleste av barna trives der. Jeg tror likevel at vi som foreldre gjerne _vil_ tro at dette er det beste for barna våre, fordi det gir oss bedre samvittighet rett og slett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok veldig enig med deg. Ingen tvil om at barnehagen har mye bra å tilføre ungene når det gjelder sosialisering. Men dette hadde de helt fint klart uten 8 timer 5 dager i uka.

De aller fleste av oss er avhenigige av barnehagen og de fleste av barna trives der. Jeg tror likevel at vi som foreldre gjerne _vil_ tro at dette er det beste for barna våre, fordi det gir oss bedre samvittighet rett og slett...

''Jeg tror likevel at vi som foreldre gjerne _vil_ tro at dette er det beste for barna våre, fordi det gir oss bedre samvittighet rett og slett...''

Eller at folk insinuerer at det ikke er godt, rett og slett fordi de ønsker å påføre andre dårlig samvittighet, og må berettige eget valg.

Også en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det mener jeg ikke, men jeg tror heller ikke det automatisk er sunnere. (Sånn, uten å kjøre noen store, vitenskapelige, undersøkelser.)

Og saken kan ikke bare ses i mikroperspektiv (fra ungenes synspunkt, der og da), men for hele samfunnet. Man reduserer en hel rekke ting man tar for gitt i dag (pga. inntekt fra skattebetalere) - skoler, sykehus, osv osv.

Med vennlig hilsen

Vitenskapelige undersøkelser har blitt gjort og resultatene viser ofte at barna klarer seg bedre om de har utearbeidende mødre. I andre tilfeller er det ingen forskjell.

Så det er i alle fall lite som tyder på at det er så mye bedre for barna om mamma er hjemme i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg er nok veldig enig med deg. Ingen tvil om at barnehagen har mye bra å tilføre ungene når det gjelder sosialisering. Men dette hadde de helt fint klart uten 8 timer 5 dager i uka.

De aller fleste av oss er avhenigige av barnehagen og de fleste av barna trives der. Jeg tror likevel at vi som foreldre gjerne _vil_ tro at dette er det beste for barna våre, fordi det gir oss bedre samvittighet rett og slett...

Ja, slik tenker jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Vitenskapelige undersøkelser har blitt gjort og resultatene viser ofte at barna klarer seg bedre om de har utearbeidende mødre. I andre tilfeller er det ingen forskjell.

Så det er i alle fall lite som tyder på at det er så mye bedre for barna om mamma er hjemme i flere år.

''Så det er i alle fall lite som tyder på at det er så mye bedre for barna om mamma er hjemme i flere år.''

Familien som helhet tjener tid og krefter på at ikke begge foreldre jobber hundre prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

''Jeg tror likevel at vi som foreldre gjerne _vil_ tro at dette er det beste for barna våre, fordi det gir oss bedre samvittighet rett og slett...''

Eller at folk insinuerer at det ikke er godt, rett og slett fordi de ønsker å påføre andre dårlig samvittighet, og må berettige eget valg.

Også en mulighet.

''Eller at folk insinuerer at det ikke er godt, rett og slett fordi de ønsker å påføre andre dårlig samvittighet, og må berettige eget valg.

Også en mulighet.''

Annen mulighet er at de har helt rett i at 35-45 timers barnehageuke ikke er det beste for alle barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Eller at folk insinuerer at det ikke er godt, rett og slett fordi de ønsker å påføre andre dårlig samvittighet, og må berettige eget valg.

Også en mulighet.''

Annen mulighet er at de har helt rett i at 35-45 timers barnehageuke ikke er det beste for alle barn.

Ja, den muligheten har jo (uten noen underbygning eller dokumentasjon) blitt repetert og repetert. Ettersom det ikke er basert på noe annet enn en "mulighet" er det nærliggende å vurderer om det handler mest om dårlig samvittighet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitenskapelige undersøkelser har blitt gjort og resultatene viser ofte at barna klarer seg bedre om de har utearbeidende mødre. I andre tilfeller er det ingen forskjell.

Så det er i alle fall lite som tyder på at det er så mye bedre for barna om mamma er hjemme i flere år.

Helt enig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så det er i alle fall lite som tyder på at det er så mye bedre for barna om mamma er hjemme i flere år.''

Familien som helhet tjener tid og krefter på at ikke begge foreldre jobber hundre prosent.

Man tjener tid og krefter på at ingen jobber....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Ja, den muligheten har jo (uten noen underbygning eller dokumentasjon) blitt repetert og repetert. Ettersom det ikke er basert på noe annet enn en "mulighet" er det nærliggende å vurderer om det handler mest om dårlig samvittighet.

Med vennlig hilsen

''Ettersom det ikke er basert på noe annet enn en "mulighet" er det nærliggende å vurderer om det handler mest om dårlig samvittighet.''

Har god samvittighet jeg. :-)

Tror likevel jeg har rett i det jeg skriver. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kvinner har det med å forsvare egne valg, ved å rakke ned på andres. De klarer liksom ikke å innrømme at de har valgt slik for sin egen og for resten av familiens skyld, det MÅ være fordi en eller annen har forsket seg fram til at det er Fasiten og Best For Barna. Derfor tror jeg både hjemmearbeidende, deltids- og fulltidsarbeidende føler seg kritisert iblant.

Vi har veldig ulike forutsetninger, regnestykket (både økonomisk, praktisk og "følelsesmessig") blir forskjellig avhengig av utdannelse, bosted / reisevei, barnehagetilbud, osv. i det uendelige. Det ville være rart om det fantes én løsning som var Den Riktige.

Barn er forskjellige, mine hadde kjedet seg ihjel hjemme, bl.a. fordi de dessverre ikke er utstyrt med nesten jevnaldrende søsken. Voksne har også forskjellige behov og kapasitet.

Jeg skulle gjerne visst nøyaktig hvordan det spørsmålet i undersøkelsen ble stilt, det er stor forskjell på hvilke svar man får, ut fra valgt formulering.

Helt enig med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil jobbe

Ja, jeg kjente på det samme den perioden jeg var hjemme. De jeg kjente var i jobb.

Men jeg oppsøkte lekeplasser, helsestasjoner og museer- og jeg ble kjent med andre småbarnsfamilier.

Budskapet er bare at det er mulig.

At du helst vil jobbe er et ærlig og helt greit valg. :-)

Jeg er vel litt ego, men hadde jeg jobbet deltid og hatt fri en gang i uka hadde jeg stort sett valgt å latt ungen være i barnehagen så jeg fikk gjort litt i huset og slappet av litt, og heller hentet ungen litt tidligere... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...