Gå til innhold

De fleste kunne tenkt seg å være hjemme


Gjest tid til barna

Anbefalte innlegg

''Ettersom det ikke er basert på noe annet enn en "mulighet" er det nærliggende å vurderer om det handler mest om dårlig samvittighet.''

Har god samvittighet jeg. :-)

Tror likevel jeg har rett i det jeg skriver. ;-)

Nå var det ikke din samvittighet det var snakk om...

Før man fremsetter såpass alvorlige påstander som du gjør, mener jeg det bør være basert på mer enn at man "tror man har rett".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 316
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    92

  • morsan

    11

  • Katt-ja

    9

  • Holmes

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna

Nå var det ikke din samvittighet det var snakk om...

Før man fremsetter såpass alvorlige påstander som du gjør, mener jeg det bør være basert på mer enn at man "tror man har rett".

Med vennlig hilsen

Alvorlig påstand?

Nei, personlig synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg forstår ditt valg, og støtter deg i det. :-)

Som du ser av tråden, så er du en sjeldenhet. Ikke så mange som gir slipp på sin jobbe-tid for å være hjemme med sine egne barn. Dette kan skyldes økonomi- men også karriere og/eller hvorvidt en kan trives hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så det er i alle fall lite som tyder på at det er så mye bedre for barna om mamma er hjemme i flere år.''

Familien som helhet tjener tid og krefter på at ikke begge foreldre jobber hundre prosent.

Nja, den forelderen som er hjemme taper jo pensjonspoeng etc ved å ikke jobbe. Det er heller ikke lønnsomt samfunnsøkonomisk at halvparten av landets arbeidsføre befolkning er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ditt valg, og støtter deg i det. :-)

Som du ser av tråden, så er du en sjeldenhet. Ikke så mange som gir slipp på sin jobbe-tid for å være hjemme med sine egne barn. Dette kan skyldes økonomi- men også karriere og/eller hvorvidt en kan trives hjemme.

Det er vel kanskje fordi de innser at det ikke er til ungenes beste å vokse opp i et samfunn hvor normen er at "mor er hjemme på kjøkkenet, og far er borte på jobb".

Likestilling er også noe av det som er "best for ungene", og likestilling er noe som er direkte koblet til lik mulighet (også i praksis) for karriere og jobb.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, den forelderen som er hjemme taper jo pensjonspoeng etc ved å ikke jobbe. Det er heller ikke lønnsomt samfunnsøkonomisk at halvparten av landets arbeidsføre befolkning er hjemme.

Og det er heller ikke "til ungenes beste" at det er slik.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tid til barna

Det er vel kanskje fordi de innser at det ikke er til ungenes beste å vokse opp i et samfunn hvor normen er at "mor er hjemme på kjøkkenet, og far er borte på jobb".

Likestilling er også noe av det som er "best for ungene", og likestilling er noe som er direkte koblet til lik mulighet (også i praksis) for karriere og jobb.

Med vennlig hilsen

Likestilling er selttes ikke bare bra.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7322485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likestilling er selttes ikke bare bra.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7322485

Han doktorgrads-fyren leste jeg akkurat et intervju med. Han beklaget at forskningsresultatet hans ble vinklet på den måten i media. det han hadde funnet var at likestilling førte til flere skilsmisser på 70-80-tallet og at de skilte mannfolka hadde høyere selvmordsrate enn de gifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Det er vel kanskje fordi de innser at det ikke er til ungenes beste å vokse opp i et samfunn hvor normen er at "mor er hjemme på kjøkkenet, og far er borte på jobb".

Likestilling er også noe av det som er "best for ungene", og likestilling er noe som er direkte koblet til lik mulighet (også i praksis) for karriere og jobb.

Med vennlig hilsen

Noen ganger tenker jeg det er lett å være mann og ville ha likestilling. Begge i 100% jobb, og hvem tar størsteparten av husarbeidet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger tenker jeg det er lett å være mann og ville ha likestilling. Begge i 100% jobb, og hvem tar størsteparten av husarbeidet?

''Noen ganger tenker jeg det er lett å være mann og ville ha likestilling. Begge i 100% jobb, og hvem tar størsteparten av husarbeidet?''

Hvis det ikke er 50% hver, så skyldes jo det nettopp *MANGEL* på likestilling.

Så det du påpeker er nettop mangel på likestilling, og ikke "for mye" likestilling.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

''Noen ganger tenker jeg det er lett å være mann og ville ha likestilling. Begge i 100% jobb, og hvem tar størsteparten av husarbeidet?''

Hvis det ikke er 50% hver, så skyldes jo det nettopp *MANGEL* på likestilling.

Så det du påpeker er nettop mangel på likestilling, og ikke "for mye" likestilling.

Med vennlig hilsen

OK, men det er ikke vanlig med full likestilling. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, men det er ikke vanlig med full likestilling. Dessverre.

Nei, det er ikke det, enda. Men vi er på rett vei.

Det er hovedsakelig kvinners økonomiske uavhengighet (gjennom jobb) som har ført til dette. Ved å foreslå at den ene foreldre (som grunnet manglende likestilling vil være kvinnen) skal være hjemme, så vil man dramatisk forverre likestillingen i samfunnet.

Og blant de som vil lide mest under dette er nettopp ungene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Nei, det er ikke det, enda. Men vi er på rett vei.

Det er hovedsakelig kvinners økonomiske uavhengighet (gjennom jobb) som har ført til dette. Ved å foreslå at den ene foreldre (som grunnet manglende likestilling vil være kvinnen) skal være hjemme, så vil man dramatisk forverre likestillingen i samfunnet.

Og blant de som vil lide mest under dette er nettopp ungene.

Med vennlig hilsen

Avslutter diskusjonen med å stille spørsmålet omkring hvorvidt full likestilling er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger tenker jeg det er lett å være mann og ville ha likestilling. Begge i 100% jobb, og hvem tar størsteparten av husarbeidet?

Likestilling bør jo ikke være at man deler alt i to. Kanskje én tar husarbeid, mens den andre parten tar annet arbeid. Jeg er mer glad i ordet likeverd, jeg setter jo pris på at damene gjør husarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avslutter diskusjonen med å stille spørsmålet omkring hvorvidt full likestilling er ønskelig.

Likestilling betyr at begge kjønn skal ha like muligheter, like rettigheter, like plikter, samt ha rollemodeller, praktiske muligheter, osv.

Alternativet til dette er et slags Apartheid-system, hvor man har en klasse mennesker (hvite, menn, hetero, eller lignende) som har fulle rettigheter, og en annen klasse (svarte, kvinner, homofile, osv) som ikke har samme rettigheter.

Med tanke på at ungene (som du skyver foran deg i din argumentasjonsrekke) lett kan havne som annenklasses borgere, så er likestilling åpenbart best for ungene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Likestilling bør jo ikke være at man deler alt i to. Kanskje én tar husarbeid, mens den andre parten tar annet arbeid. Jeg er mer glad i ordet likeverd, jeg setter jo pris på at damene gjør husarbeidet.

Jeg setter også pris på at menn støvsuger og skifter på senger. ;-)

Så kan jeg gå ut og rake plenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likestilling bør jo ikke være at man deler alt i to. Kanskje én tar husarbeid, mens den andre parten tar annet arbeid. Jeg er mer glad i ordet likeverd, jeg setter jo pris på at damene gjør husarbeidet.

Likestilling betyr ikke at man deler ting i to. Det betyr at oppgavene ikke er for-fordelt etter kjønn.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kvinner har det med å forsvare egne valg, ved å rakke ned på andres. De klarer liksom ikke å innrømme at de har valgt slik for sin egen og for resten av familiens skyld, det MÅ være fordi en eller annen har forsket seg fram til at det er Fasiten og Best For Barna. Derfor tror jeg både hjemmearbeidende, deltids- og fulltidsarbeidende føler seg kritisert iblant.

Vi har veldig ulike forutsetninger, regnestykket (både økonomisk, praktisk og "følelsesmessig") blir forskjellig avhengig av utdannelse, bosted / reisevei, barnehagetilbud, osv. i det uendelige. Det ville være rart om det fantes én løsning som var Den Riktige.

Barn er forskjellige, mine hadde kjedet seg ihjel hjemme, bl.a. fordi de dessverre ikke er utstyrt med nesten jevnaldrende søsken. Voksne har også forskjellige behov og kapasitet.

Jeg skulle gjerne visst nøyaktig hvordan det spørsmålet i undersøkelsen ble stilt, det er stor forskjell på hvilke svar man får, ut fra valgt formulering.

Helt enig med deg.

Jeg forstår ikke behovet for å rettferdiggjøre sine egne valg ved å tråkke på andres.

Jeg er hjemmeværende inntil videre, men jeg tror ikke det er fordi det er "best for barna" på generelt basis. Hva som er best for barna vil variere ut i fra vår families totale situasjon. For øyeblikket er det en fordel at jeg er hjemme en stund - både av økonomiske, sosiale og helsemessige grunner. Jeg behøver ikke å tråkke på mødre som jobber fulltid for å føle meg komfortabel med vårt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

"Å være hjemme" høres ut som en mulighet til et roligere liv med mer egentid og kos. Det tror jeg de fleste kunne være interessert i.

"Å være hjemme" i betydningen å være mer husmor, gjøre mer husarbeid, rengjøring og klesstell, og ansvaret for all logistikk i hjemmet, er i hvertfall ikke jeg interessert i. Da vil jeg heller tilbringe noe mer tid med den jobben som faktisk interesserer meg og er en stor del av mitt liv. Jeg velger å betale noen til å ta litt av rengjøringen hjemme.

Å tilbringe mer tid med barna er selvfølgelig positivt, men det er jo bare en liten del av det hele. Tror i hvertfall mine barn ville gått på veggen om de skulle være hjemme med meg i stedet for å gå i barnehage da de var helt små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...