Gå til innhold

De fleste kunne tenkt seg å være hjemme


Gjest tid til barna

Anbefalte innlegg

Og det er faktisk lov til å basere seg på fakta, fremfor dårlig samvittighet og tilfeldig synsing.

Hvorfor ligger "grensen" mellom 35 og 45 timer, og ikke mellom 25 og 35, eller 15 og 25, eller 45 og 55, eller?

Fordi non synset om det?

Man skal ikke kimse av praksis på dette området. Alle vis om har levert og hentet barn i barnehagen har egne tanker om det, og når vi da i tillegg snakker med andre som har gjort det samme, så blir det en slags empiri ut av det. Hvis alt må belegges med forskning, så sliter vi. Sunn fornuft er ofte en god ting, særlig når det gjelder menneskebehandling (av den enkle grunn at det er mennesker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 316
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    92

  • morsan

    11

  • Katt-ja

    9

  • Holmes

    8

Mest aktive i denne tråden

Det er antagelser, det finnes ingen statistikk på dette. Slik idealer er vanskelig å forske på, og det må i hvert fall være longitudinal studier som gir bilde av personen som voksen. Hvis det blir forsket på samfunnets holdninger så ville dette bli betraktet som det ideale, og da jeg fikk barn først så syntes mange synd på barn som gikk i barnehage. Det ideale var å være hjemme hos mor.

Det er vel en del forskning som viser at barnehagebarn blir mer sosiale og veltilpasset senere (som motbeviser tidligere holdninger), men (enig med deg) jeg kjenner heller ikke til noen forskning som sier hvor mye er for mye.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke kimse av praksis på dette området. Alle vis om har levert og hentet barn i barnehagen har egne tanker om det, og når vi da i tillegg snakker med andre som har gjort det samme, så blir det en slags empiri ut av det. Hvis alt må belegges med forskning, så sliter vi. Sunn fornuft er ofte en god ting, særlig når det gjelder menneskebehandling (av den enkle grunn at det er mennesker).

Hei,

Jeg er enig i at empiri kan være en fin ting, men jeg tror neppe man kan argumentere for X timer (+/- 3 timer) uavhengig av barnet, type barnehage, alder, om barnet sover der, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men er det bra for barna? Og hvis ikke det er bra for barna, og en ikke har "råd" til å tape pensjonspoeng osv, hvorfor får en barn da? Det er jo ren egoisme.

Hvis bare de som er hjemmeværende og styrtrike og uegoistiske skulle få barn, ville befolkningstallet i Norge være på dramatisk vei nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er enig i at empiri kan være en fin ting, men jeg tror neppe man kan argumentere for X timer (+/- 3 timer) uavhengig av barnet, type barnehage, alder, om barnet sover der, osv.

Med vennlig hilsen

Enig

Men siden vi har 7,5 timers arbeidsdag for voksne, så er vel det et greit utgangspunkt for de under 6 år også. Og det er ikke helt tilfeldig at enkelte barnehager har regler som sier at barna ikke kan være mer 8,5 time pr dag. Det er kunnskap og klokskap som ligger bak slike regler.

Og flere og flere barnehager innfører slike regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig

Men siden vi har 7,5 timers arbeidsdag for voksne, så er vel det et greit utgangspunkt for de under 6 år også. Og det er ikke helt tilfeldig at enkelte barnehager har regler som sier at barna ikke kan være mer 8,5 time pr dag. Det er kunnskap og klokskap som ligger bak slike regler.

Og flere og flere barnehager innfører slike regler.

Jeg er helt enig, men (etter det jeg husker var utgangspunktet her at 35t var OK, men 45t var fryktelig, eller noe slikt) jeg mener at det er vanskelig å være så bastant vedr. en grense. Og at hvis man gjør undersøkelser for å finne en slags "vitenskapelig grense" så kan den i utgangspunktet like gjerne ligge utenfor 35-45 timer, som mellom dem.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, men (etter det jeg husker var utgangspunktet her at 35t var OK, men 45t var fryktelig, eller noe slikt) jeg mener at det er vanskelig å være så bastant vedr. en grense. Og at hvis man gjør undersøkelser for å finne en slags "vitenskapelig grense" så kan den i utgangspunktet like gjerne ligge utenfor 35-45 timer, som mellom dem.

Med vennlig hilsen

Det spørs om man skal finne en vitenskaplig grense på hva et barn kan "tåle" eller hva som er ideelt. Men da tror jeg man kan få en del svar som man ikke vil like og som ikke passer inn i dagens ordninger. Men det er min hypotese...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det er vel en del forskning som viser at barnehagebarn blir mer sosiale og veltilpasset senere (som motbeviser tidligere holdninger), men (enig med deg) jeg kjenner heller ikke til noen forskning som sier hvor mye er for mye.

Med vennlig hilsen

Meg bekjent finnes det ikke forskning som taler mot barnehager, men det finnes mye forskning på hva som er gode og hva dårlige barnehager og ikke noe ensidig resultat.

Det har vært en del diskusjon i media om evneprøver og flerkulturelle barn i det siste. En del av problemet er at barn som kommer fra flyktingeleir f.eks. har ikke blitt stimulert på samme måte som flertallet av norske barn. Der er det snakk om oppgaver som stimulerer logisk og abstrakt tenkning som kan øves opp med bl.a puslespill og slikt. Hjemmebakte boller og rykende varm kakao på mørke vinterkvelder hjemme hos mor er koselig, men ikke spesielt hjerneutviklende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg er helt enig, men (etter det jeg husker var utgangspunktet her at 35t var OK, men 45t var fryktelig, eller noe slikt) jeg mener at det er vanskelig å være så bastant vedr. en grense. Og at hvis man gjør undersøkelser for å finne en slags "vitenskapelig grense" så kan den i utgangspunktet like gjerne ligge utenfor 35-45 timer, som mellom dem.

Med vennlig hilsen

Engang i tiden skulle jeg spare penger siden jeg hadde barselspermisjon og ha mitt barn seks timer om dagen i barnehagen. Det var et mareritt hver dag og hente henne før de andre. Ofte lagde jeg en avtale om at hun kunne være der lenger og så gå hjem når hun følte for det siden barnehagen var rett ved siden av hvor vi bodde. Da kom hun løpende hjem da vennene dro hjem. Jeg tror ikke jeg skadet henne noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Og det er faktisk lov til å basere seg på fakta, fremfor dårlig samvittighet og tilfeldig synsing.

Hvorfor ligger "grensen" mellom 35 og 45 timer, og ikke mellom 25 og 35, eller 15 og 25, eller 45 og 55, eller?

Fordi non synset om det?

Så hvis et barn sitter og ser på tv to timer til dagen, er det uheldig? Er det mer uheldig at barnet ser på tv fem timer til dagen? Må vi ha tester og dokumentasjon på det også?

Der er det også lov å tenke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis et barn sitter og ser på tv to timer til dagen, er det uheldig? Er det mer uheldig at barnet ser på tv fem timer til dagen? Må vi ha tester og dokumentasjon på det også?

Der er det også lov å tenke selv.

Men det er ikke uheldig for barn å være i barnehage. Tvertimot det er til barnets beste.

Det finnes åpenbart en grense for hvor lenge som er bra å være der, men den er neppe noe som man kan fastslå til nærmeste time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Det er vel kanskje fordi de innser at det ikke er til ungenes beste å vokse opp i et samfunn hvor normen er at "mor er hjemme på kjøkkenet, og far er borte på jobb".

Likestilling er også noe av det som er "best for ungene", og likestilling er noe som er direkte koblet til lik mulighet (også i praksis) for karriere og jobb.

Med vennlig hilsen

"Det er vel kanskje fordi de innser at det ikke er til ungenes beste å vokse opp i et samfunn hvor normen er at "mor er hjemme på kjøkkenet, og far er borte på jobb".

fordi de innser? hvorfor er ikke det til ungenes beste? Jeg syntes selv at jeg hadde det svært bra, da jeg var barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest harikkenickfortiden

Noen ganger tenker jeg det er lett å være mann og ville ha likestilling. Begge i 100% jobb, og hvem tar størsteparten av husarbeidet?

nettopp. Når en av foreldrene er hjemme, så har de tilsammen mye mer tid til å bruke til barna sine, istedetfor å stresse med å vaske klær og golv og lage middag osv når de kommer fra jobb. hvorfor er det så vanskelig å forstå for noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er vel kanskje fordi de innser at det ikke er til ungenes beste å vokse opp i et samfunn hvor normen er at "mor er hjemme på kjøkkenet, og far er borte på jobb".

fordi de innser? hvorfor er ikke det til ungenes beste? Jeg syntes selv at jeg hadde det svært bra, da jeg var barn.

Fordi det innebærer at ungene selv begripeligvis selv må vokse opp i et slikt samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Men det er ikke uheldig for barn å være i barnehage. Tvertimot det er til barnets beste.

Det finnes åpenbart en grense for hvor lenge som er bra å være der, men den er neppe noe som man kan fastslå til nærmeste time.

"Men det er ikke uheldig for barn å være i barnehage. Tvertimot det er til barnets beste."

hvordan kan du være så bombesikker på det? hvorfor er det da så utrolig mange barn med null respekt for voksne, uten oppdragelse osv? er det til barnas beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Fordi det innebærer at ungene selv begripeligvis selv må vokse opp i et slikt samfunn.

Og hva så? Moren må som regel gjøre alt husarbeidet uansett om hun jobber 100% eller 50%, så det er minimalt med fordeler å selvrealisere seg selv. En blir jo utslitt en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

For barna er dt sikkert herlig med hjemmearbeidene forldre og få alt servert på sølvfat men er det nødvendig og er dt så sundt?? dt tror ikke jeg:)

At barn kan komme hjem til mor eller far, der det vanker ferdig middag og en forelder som har tid til å snakke, og hjelpe med lekser, det er da en god ting det? Er det å få ting servert på et sølvfat? hvorfor får en barn hvis en ikke vil gjøre ting for barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva så? Moren må som regel gjøre alt husarbeidet uansett om hun jobber 100% eller 50%, så det er minimalt med fordeler å selvrealisere seg selv. En blir jo utslitt en gang.

''Og hva så? Moren må som regel gjøre alt husarbeidet uansett om hun jobber 100% eller 50%, så det er minimalt med fordeler å selvrealisere seg selv. En blir jo utslitt en gang.''

Det skyldes i så fall nettopp MANGEL på likestilling.

Dette står allerede i tråden, så kanskje du bare burde lese den FØRST?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men det er ikke uheldig for barn å være i barnehage. Tvertimot det er til barnets beste."

hvordan kan du være så bombesikker på det? hvorfor er det da så utrolig mange barn med null respekt for voksne, uten oppdragelse osv? er det til barnas beste?

''hvordan kan du være så bombesikker på det? hvorfor er det da så utrolig mange barn med null respekt for voksne, uten oppdragelse osv? er det til barnas beste?''

Og det var det ikke før?

Man er sikker på det fordi man har sammenlignet barn som gikk og ikke gikk i barenhage (samme år), og funnet ut at de som gikk var mer sosiale, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...