Gå til innhold

hva er det for noe med rom-folket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt enig.

Men da er diskusjonen egentlig over på vår toleranse (som et samfunn) for mennesker som velger radikalt forskjellig fra det de fleste av oss gjør.

"Må" alle være "gode nordmenn" for å bli akseptert?

Med vennlig hilsen

Ja, hvis malen er at staten bare skal støtte dem som kan bidra, eller har bidratt, med inntektsgivende arbeid, kunne vi ikke brukt penger på f eks voksne utviklingshemmede personer på institusjoner heller. De tilbringer jo ikke samfunnet noen verdi som er målbar i _penger_, utover sysselsetting av pleiere, så kanskje vi heller burde sette dem ut i skogen?

• Svar 473
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

188

• Angustia

12

• hulkert

11

• hidi, the scorpion

10

Skrevet

Det er det jeg mener med å diskutere med oppegående mennesker - Fremskrittspartiets velgere hører ikke med i den gruppa:-P (ingen av dem?)

Men egentlig er det et viktig poeng: det vesentlige er jo ikke om de er romfolk eller samer eller finnmarkinger.

Det vesentlige er om individet er "uten utdanning", eller "kriminell", eller... Og så begynner man å gjøre noe med de som faktisk har behov for noe, og ikke alle de som hører inn i en bestemt folkegruppe.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, hvis malen er at staten bare skal støtte dem som kan bidra, eller har bidratt, med inntektsgivende arbeid, kunne vi ikke brukt penger på f eks voksne utviklingshemmede personer på institusjoner heller. De tilbringer jo ikke samfunnet noen verdi som er målbar i _penger_, utover sysselsetting av pleiere, så kanskje vi heller burde sette dem ut i skogen?

Og nettopp derfor er denne tråden så skremmende.

Takk. Du oppsummerte det så godt.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

''

Men hvis man ikke er interessert i å bidra til samfunnet, bør man heller ikke ha rett til kreve noe tilbake.''

Igjen, det er ikke en problemstilling som er spesifik for romfolket. Det er mange individer som er slik.

''Igjen, det er ikke en problemstilling som er spesifik for romfolket. Det er mange individer som er slik''

Men synes du der er riktig at mennesker skal ha en slik kultur hvor det å ta i mot, stjele, tigge og som Laban skrev knuse og ødelegge hus de får?

Synes du det er rart at man fordømmer slike mennesker?

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

''Hadde vært hyggelig med et saklig svar.''

Hvis du leser oppover og nedover så ser du at svarene mine har vært særdeles saklige i sammenligning med hva enkelte folk skriver til meg.

''Hvorfor er det rasistisk å snakke om slikt og hvordan skal alvorlige problemer komme frem hvis alle som omtaler dem blir hengt ut som rasist.''

Nå har ikke jeg brukt ordet rasist om noen her, så allerde nå er du usaklig.

Problemet med slike tråder (som jeg også har skrevet i andre innlegg) er:

1) De sverter hele grupper, uavhengig av om individer er "gode" eller "dårlige". Det er mot alle rettsprinsipper, og tilsvarer at du blir arrestert for råkjøring fordi de andre i gaten din har råkjørt.

2) Historie: dette med å rakke ned på romfolk er ikke noe nytt. Over 500000 ble sendt i konsentrasjonsleirer, og 5 år før det skjedde var det INGEN som trodde det kom til å skje.

3) Romfolk har samme rett til å bli behandlet som individer som det alle andre har, og ikke til å bli betraktet som et problem

Med vennlig hilsen

''Hvis du leser oppover og nedover så ser du at svarene mine har vært særdeles saklige i sammenligning med hva enkelte folk skriver til meg''

Nei Sør, du er ikke saklig. Du unngår å svare på spørsmål.

Skrevet

''Igjen, det er ikke en problemstilling som er spesifik for romfolket. Det er mange individer som er slik''

Men synes du der er riktig at mennesker skal ha en slik kultur hvor det å ta i mot, stjele, tigge og som Laban skrev knuse og ødelegge hus de får?

Synes du det er rart at man fordømmer slike mennesker?

''Men synes du der er riktig at mennesker skal ha en slik kultur hvor det å ta i mot, stjele, tigge og som Laban skrev knuse og ødelegge hus de får?''

Men da må man ev. fordømme INDIVIDENE som er dømt for dette, og ikke bare "alle romfolk".

''Synes du det er rart at man fordømmer slike mennesker?''

Hvis du med "slike mennesker" mener "alle romfolket" (som denne tråden handler om), så synes jeg ikke bare det er rart, men veldig skremmende.

Det er virkelig å fordømme A for det B har gjort.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Hvis du leser oppover og nedover så ser du at svarene mine har vært særdeles saklige i sammenligning med hva enkelte folk skriver til meg''

Nei Sør, du er ikke saklig. Du unngår å svare på spørsmål.

For det første kan man godt være saklig selv om man ikke svarer på spørsmål. Det har ikke nødvendigvis noe som helst med saklighet å gjøre.

For det andre, hvilket spørsmål er det du mener jeg ikke har besvart?

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

''Men synes du der er riktig at mennesker skal ha en slik kultur hvor det å ta i mot, stjele, tigge og som Laban skrev knuse og ødelegge hus de får?''

Men da må man ev. fordømme INDIVIDENE som er dømt for dette, og ikke bare "alle romfolk".

Hvis du med "slike mennesker" mener "alle romfolket" (som denne tråden handler om), så synes jeg ikke bare det er rart, men veldig skremmende.

Med vennlig hilsen

Dette er så typirsk deg å svare slik. Jeg snakker om mennesker. Ikke Romfolket. Kan du svare på spørsmålet er du snill?

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Dette er så typirsk deg å svare slik. Jeg snakker om mennesker. Ikke Romfolket. Kan du svare på spørsmålet er du snill?

Ikke Romfolket spesielt, skulle det stå. De er selvfølgelig også mennesker.

Skrevet

Med vennlig hilsen

''Men da må man ev. fordømme INDIVIDENE som er dømt for dette, og ikke bare "alle romfolk".''

Mange i denne tråden er vel enige i at man ikke skal bedømme alle i en gruppe for det noen/mange gjør.

Men det er et generelt problem ved dol generelt og denne tråden spesielt at folk gjerne vil diskutere ulike aspekter ved en sak.

Det er meget rosverdig at du ikke viker en tomme når det gjelder å se individene fremfor "gruppe-generaliseringer", men enkelte ønsker i denne tråden å diskutere på mer generelt grunnlag hva man eventuelt kan/bør gjøre for å bedre romfolkets situasjon.

Romfolket har gjennom tidene vært utsatt for gjentatte svik fra staten ved tvangshandlinger påført dem ut fra tanker om 'deres eget beste', men det spørs om ikke sviket er like stort om vi lar dem seile sin egen sjø også.

Skrevet

Hvis du med "mennesker" snakker om bestemte individer, så ja.

Hvis du mener "folkegrupper", så er det åpenbart feil.

Skrevet

''Men da må man ev. fordømme INDIVIDENE som er dømt for dette, og ikke bare "alle romfolk".''

Mange i denne tråden er vel enige i at man ikke skal bedømme alle i en gruppe for det noen/mange gjør.

Men det er et generelt problem ved dol generelt og denne tråden spesielt at folk gjerne vil diskutere ulike aspekter ved en sak.

Det er meget rosverdig at du ikke viker en tomme når det gjelder å se individene fremfor "gruppe-generaliseringer", men enkelte ønsker i denne tråden å diskutere på mer generelt grunnlag hva man eventuelt kan/bør gjøre for å bedre romfolkets situasjon.

Romfolket har gjennom tidene vært utsatt for gjentatte svik fra staten ved tvangshandlinger påført dem ut fra tanker om 'deres eget beste', men det spørs om ikke sviket er like stort om vi lar dem seile sin egen sjø også.

Applaus for dette innlegget morsan -er helt enig med deg :)

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

For det første kan man godt være saklig selv om man ikke svarer på spørsmål. Det har ikke nødvendigvis noe som helst med saklighet å gjøre.

For det andre, hvilket spørsmål er det du mener jeg ikke har besvart?

Du unngår selve problematikken og vrir om på alt.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

''men det spørs om ikke sviket er like stort om vi lar dem seile sin egen sjø også''

Det er et svik overfor barna. Vi kunne selvfølgelig ikke levd slik her i dette landet. Vi hadde blitt fratatt barna våre.

Skrevet

Men hvorfor da ikke snakke om "folk uten utdanning" (det er jo ikke bare romfolket), eller "reisende" eller det man faktisk mener.

Altså, for meg handler det knapt om "PK" (et ord jeg misliker, men bruker for å illustrere), men å være nøyaktig. Problemet (jeg er sikker på at du er enig) er jo ikke at de er "romfolk" (genetisk sett), men at man har mange individer med tradisjoner, individuelle problemer, osv.

Jeg tror vi overforenkler ved å bruke "romfolk", og jeg tror også vi overser at det sannsynligvis er mange andre i samfunnet som har lignende problemer, som vi muligvis også burde hjelpe.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hvis du med "mennesker" snakker om bestemte individer, så ja.

Hvis du mener "folkegrupper", så er det åpenbart feil.

Nei nå vet jeg ikke om jeg skal le eller grine. Er det så vanskelig å svare på spørsmålet? Jeg snakker om mennesker. Vet du ikke hva mennesker er? Jeg snakker ikke om spesielle grupper.

Skrevet

''men det spørs om ikke sviket er like stort om vi lar dem seile sin egen sjø også''

Det er et svik overfor barna. Vi kunne selvfølgelig ikke levd slik her i dette landet. Vi hadde blitt fratatt barna våre.

Altså, det var "vi" (storsamfunnet) som sendte ungene deres i konsentrasjonsleire, så den argumentasjonen kommer du neppe så langt med.

Det er ikke de som har sendt opp i konsentrasjonsleire. Det er verd å huske, slik at man tilnærmer seg problemstillingen på en ydmyk måte.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nei nå vet jeg ikke om jeg skal le eller grine. Er det så vanskelig å svare på spørsmålet? Jeg snakker om mennesker. Vet du ikke hva mennesker er? Jeg snakker ikke om spesielle grupper.

Du spør et helt tvetydig spørsmål. Spørsmålet, slik du har skrevet det, kan gjelde mange (en folkegruppe), eller "bare de som utførte det".

Derfor har jeg klargjort svaret for deg, og svart på begge tolkninger av spørsmålet ditt.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Altså, det var "vi" (storsamfunnet) som sendte ungene deres i konsentrasjonsleire, så den argumentasjonen kommer du neppe så langt med.

Det er ikke de som har sendt opp i konsentrasjonsleire. Det er verd å huske, slik at man tilnærmer seg problemstillingen på en ydmyk måte.

Med vennlig hilsen

Hva snakker du om nå?

Jeg sier det er et svik og la disse ungene seile sin egen sjø. Hva har konsentrasjonleire med det å gjøre?

Skrevet

Du unngår selve problematikken og vrir om på alt.

Det er noe helt annet enn ikke å svare på spørsmål.

For det andre, jeg påpeker at problematikken ved å gjøre dette på mange måter er verre enn originalproblemet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...