Gå til innhold

Pedofili-diagnose


Gjest Mattiasen

Anbefalte innlegg

Jeg sier ikke at man med letthet kan styre sin legning. Det jeg sier er at det sikkert finnes pedofile som har et så sterkt verdigrunnlag at de vet at de aldri vil kunne påføre et barn smerte psykisk/fysisk. Verdigrunnlaget står mye sterkere enn lysten.... Mange pedofile forelsker seg også i voksne mennesker og får utløp for sitt seksuelle behov der. Dette, sammen med verdigrunnlaget, vil kanskje gjøre at vedkommende ikke er til noen fare for barn?

''at det sikkert finnes pedofile som har et så sterkt verdigrunnlag at de vet at de aldri vil kunne påføre et barn smerte psykisk/fysisk.''

Men nå tenker du som ikke-pedofil. (Heldigvis! ;-) )

"De" ser jo ikke nødvendigvis på det på den måten. Svært mange overbeviser seg selv om at det er "godt"/positivt for barnet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 434
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    43

  • mariaflyfly

    31

  • frosken

    19

  • PieLill

    16

Mest aktive i denne tråden

Helt klart... Men hva da med å jobbe med multifunksjonshemmede voksne? Mennesker som ikke kan si fra når noe skjer... Det blir på en måte noe av det samme... Heterofile må kun jobbe med de av samme kjønn og homser/lesber med de av motsatt kjønn. Pedofile kunne jobba med begge kjønn fordi de kun jobba med voksne.... Nei, huff... man skal ikke tøyse med dette, men du skjønner hvor jeg vil ;)

Ja, jeg vet det, og det er nettopp derfor så veldig mange funksjonshemmede blir utsatt for overgrep. Det stod også i avisene denne uken om hvor mange eldre som blir utsatt for overgrep.

I de tilfellene så har man ikke noe alternativ - med mindre man bare vil bruke pedofile omsorgspersoner for eldre. :løsningsorientert: ;-)

For barn så har man det. Det er masse jobber for pedofile som ikke innvolverer barn, og masse voksne som ikke er pedofile som kan jobbe med barn.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart... Men hva da med å jobbe med multifunksjonshemmede voksne? Mennesker som ikke kan si fra når noe skjer... Det blir på en måte noe av det samme... Heterofile må kun jobbe med de av samme kjønn og homser/lesber med de av motsatt kjønn. Pedofile kunne jobba med begge kjønn fordi de kun jobba med voksne.... Nei, huff... man skal ikke tøyse med dette, men du skjønner hvor jeg vil ;)

Men heterofile og homofile har andre alternativer for å stille sine lyster enn å begå overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ting jeg virkelig bekymrer meg for. For jeg vet jeg ville vært en god far, og det er ingenting jeg vil mer enn å en dag ha en kone og barn. Det betyr kanskje alt i verden for meg.

''For jeg vet jeg ville vært en god far, og det er ingenting jeg vil mer enn å en dag ha en kone og barn. Det betyr kanskje alt i verden for meg''

Hvis pedofili er en seksuell legning, hvordan kan du da ønske deg en kone? Du tenner jo ikke på voksne kvinner!

Sammenligning kan være at en homofil gifter seg med en av motsatt kjønn for å utad virke normal, men når det er samme kjønn man tenner på vil ekteskapet virkelig lide. Det er å lure ektefellen. Hvordan klarer en homofil å fungere seksuelt med en av motsatt kjønn?

Men pedofili er en alvorlig og syk "legning". Du kan ikke ha et normalt sexliv med en evt kone når du innerst inne går og sikler på barna dere evt får sammen. Du som er pedofil bør og må holde deg LANGT unna barn, både i jobbsammenheng og på det private plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''at det sikkert finnes pedofile som har et så sterkt verdigrunnlag at de vet at de aldri vil kunne påføre et barn smerte psykisk/fysisk.''

Men nå tenker du som ikke-pedofil. (Heldigvis! ;-) )

"De" ser jo ikke nødvendigvis på det på den måten. Svært mange overbeviser seg selv om at det er "godt"/positivt for barnet.

Med vennlig hilsen

Jeg vet at mange pedofile unnskylder seg med det... Men en som virkelig vet at pedofili er galt (slik trådstarter ser ut til å mene) vil forhåpentligvis alltid mene dette.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg vet det, og det er nettopp derfor så veldig mange funksjonshemmede blir utsatt for overgrep. Det stod også i avisene denne uken om hvor mange eldre som blir utsatt for overgrep.

I de tilfellene så har man ikke noe alternativ - med mindre man bare vil bruke pedofile omsorgspersoner for eldre. :løsningsorientert: ;-)

For barn så har man det. Det er masse jobber for pedofile som ikke innvolverer barn, og masse voksne som ikke er pedofile som kan jobbe med barn.

Med vennlig hilsen

Mennesker med slike tilbøyeligheter søker nettopp på slike jobber :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange pedofile unnskylder seg med det... Men en som virkelig vet at pedofili er galt (slik trådstarter ser ut til å mene) vil forhåpentligvis alltid mene dette.....

Men når han skriver: "Fordi pedofili ikke nødvendigvis er forbundet med noen risiko for overgrep." så blir det hele litt virkelighetsfjernt...

Altså, det er her snakk om personer som ikke kan leve ut seksualiteten uten å begå overgrep. Det er langt mer akutt en hvis du eller jeg skulle ha omsorg for noen vi synes var attraktive, fordi vi har alternativer. Vi har/kan ha kjærester/samboere osv osv.

Derfor er *situasjonen* veldig forskjellig, uansett hvor "etisk" personen måtte være.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men heterofile og homofile har andre alternativer for å stille sine lyster enn å begå overgrep.

Ja, og det er et godt poeng.....

På den annen side... En pedofil kan forelske seg i voksne mennesker og få utløp for sin seksualitet der? Men det er kanskje ikke nok?

Jeg har vel bare vanskelig for å forstå at mennesker ikke kan styre sine lyster når de vet at noe er helt galt. Hva med godt voksne mennesker som aldri har hatt noe seksualliv... Det er jo ikke slik at det er disse som er de største voldtektsforbryterne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når han skriver: "Fordi pedofili ikke nødvendigvis er forbundet med noen risiko for overgrep." så blir det hele litt virkelighetsfjernt...

Altså, det er her snakk om personer som ikke kan leve ut seksualiteten uten å begå overgrep. Det er langt mer akutt en hvis du eller jeg skulle ha omsorg for noen vi synes var attraktive, fordi vi har alternativer. Vi har/kan ha kjærester/samboere osv osv.

Derfor er *situasjonen* veldig forskjellig, uansett hvor "etisk" personen måtte være.

Med vennlig hilsen

Skjønner.... Men man kan være pedofil og samtidig få utløp for sin seksualitet med en annen voksen - og like det... slik jeg har skjønt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er et godt poeng.....

På den annen side... En pedofil kan forelske seg i voksne mennesker og få utløp for sin seksualitet der? Men det er kanskje ikke nok?

Jeg har vel bare vanskelig for å forstå at mennesker ikke kan styre sine lyster når de vet at noe er helt galt. Hva med godt voksne mennesker som aldri har hatt noe seksualliv... Det er jo ikke slik at det er disse som er de største voldtektsforbryterne...

''Ja, og det er et godt poeng.....

På den annen side... En pedofil kan forelske seg i voksne mennesker og få utløp for sin seksualitet der? Men det er kanskje ikke nok?

Jeg har vel bare vanskelig for å forstå at mennesker ikke kan styre sine lyster når de vet at noe er helt galt. Hva med godt voksne mennesker som aldri har hatt noe seksualliv... Det er jo ikke slik at det er disse som er de største voldtektsforbryterne...''

En pedofil er jo tiltrukket av prepubertale barn, altså, under 10-12 år. Ofte mye yngre.

Og selv om de nok kan bo sammen med en kone, blir det vel da som når en homofil mann bor sammen med en kvinne. Det seksuelle mangler.

Mtp. det siste du skriver:

1) Veldig mange mener ikke at det er galt, eller de rasjonaliserer det til å bli riktig.

2) Svært mange katolske prester har forhold de ikke skal ha, selv om det er en alvorlig synd for dem.

Mennesker er slik.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.... Men man kan være pedofil og samtidig få utløp for sin seksualitet med en annen voksen - og like det... slik jeg har skjønt det.

Da blir det vel som en homofil mann som er sammen med en kvinne.... Det går en stund, men ofte ikke lenge, fordi de lever en løgn.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mattiasen

Behandlingen er jo ment å hjelpe deg. Det er jo slik det er nå det er vanskelig for deg. Å jobbe med, adoptere eller få egne barn vil jo være mye vanskeligere uten hjelp og behandling enn med? Dette er jo sikkert veldig sentrale temaer en slik behandling vil ta opp. Akkurat å jobbe med barn og adoptere gjør jo de aller færreste, og egne barn er heller ingen menneskerett eller nødvendighet for et godt liv, det innebærer jo først å fremst et sterkt og forpliktemde forhold til en kvinne, og for at et slikt samliv skal være vellykket for deg (og henne) vil jeg tro behandling er essensielt.

Ja, så lenge jeg er som jeg er nå, så blir det vanskelig å få barn, ettersom mine følelser for jevnaldrende ikke "fungerer" eller hva jeg skal kalle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattiasen

Det viktigeste jeg har å si er: søk hjelp. Diskuter dette med din behandler.

Du sier du er HELT sikker på at du aldri kommer til å begå overgrep. Du sier også at du vil jobbe med barn, og helst ha barn selv. Du mener at du har fullstendig kontroll på deg selv. Hvordan vet du det? Har du noengang vært i en situasjon der et barn som stoler på deg legger seg inntil deg og vil ha kos? Har du badet et barn uten å tenke en eneste seksuell tanke om kroppen som leker seg i vannet? Hvordan vet du at du har 100% kontroll, om du ikke har vært i en situasjon der fristelse og anledning foreligger? Og vennligst ikke tro at jeg med dette oppfordrer deg til å sette deg selv i en sånn situasjon! Jeg mener at en som er klar over sin pedofile legning bør ta ansvar og holde seg langt unna barn.

Jeg tror ikke at noen har 100% kontroll over sine lyster hele livet sitt. Jeg har sett og hørt så mange historier om utroskap der den ene parten sier " jeg hadde aldri trodd jeg kunne gjøre noe sånt". Men ting skjer som svekker dømmekraften, alkohol er en hyppig faktor her. Det som skiller en pedofil fra hetero/homofile her, er at når heteofile/homofile gjør ting de ikke trodde de kunne gjøre er det som oftest med en annen voksen person. En voksen, uavhengig person som selv kan si nei, som ikke har noe avhengighetsforhold til den det gjelder, som selv bestemmer hva de vil være med på. Det valget har ikke det lille barnet som får lide for det om en pedofil gjør noe han ikke trodde han kunne gjøre.

Å unnlate å søke hjelp fordi du tror en diagnose vil gjøre det vanskeligere for deg å komme i kontakt med barn, ville for meg vært et stort faresignal. Du ønsker å ha barn tilgjengelig, du ønsker å ha muligheten. For meg er ikke det å ta ansvar for din legning.

Hvordan jeg vet at jeg har kontroll?

Jeg har ingen impulsforstyrrelser. Det betyr at jeg er selv herre over mine egne handlinger. Jeg ville aldri ødelagt forholdet til mitt eget barn bare for å leve ut seksualiteten. Eller hvis jeg jobbet med barn. Jeg har jo passet barn, så jeg vet godt at jeg har kontroll på mine følelser. Jeg synes at flere her reduserer pedofile til å være perverse og sex-fokuserte med bare én ting i hodet. Men vi er ikke annerledes på det enn f.eks. heterofile. Pedofili betyr for meg først og fremst forelskelse og kjærlighet, og det å være utrolig glad i barn. Så da stemmer det ikke helt for meg når folk sier at vi bør holde oss langt unna barn. De som ikke har grenser og som har onde hensikter bør selvsagt det, men det tror jeg nok er de færreste. Først og fremst har jeg masse kjærlighet og omsorg å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattiasen

Jeg synes dette er en ganske interessant tråd.... Får meg til å tenke.... Du virker som en oppegående fyr som føler deg helt sikker på at du ikke vil kunne begå overgrep mot et barn. De fleste her mener at slike ting kan man ikke styre...

Jeg kan kun snakke for meg selv (er heterofil) og jeg føler meg sikker på at jeg lett vil kunne styre mine lyster fordi jeg vet hva som er rett/galt. Dvs at jeg vet at om en gift mann jeg virkelig likte hadde lagt an på meg, så hadde jeg holdt meg unna. Jeg ble også utsatt for fristelser når jeg selv var gift (og i et ekteskap som ikke fungerte), men jeg greide fint å la være å være utro, nettopp fordi jeg har det verdisynet jeg har...

Hvorfor skulle ikke du kunne klare det dersom du har et solid verdisyn i bunnen? Nå kaster jeg vel ut dette spørsmålet fordi jeg gjerne skulle vite hva folk tenker om dette.... Er vi virkelig så dårlige til å kunne styre våre lyster?

Jeg har ikke svaret, og hadde aldri latt deg passe mine barn alene.... ikke fordi jeg tror du ville begått overgrep, men fordi jeg kanskje ikke kunne vært 110 % sikker...

Jeg vil alltid respektere hvis noen ikke vil jeg skal passe deres barn. Selv om det er helt absurd for meg å tenke at noen ser på meg som en fare for deres barn. Men foreldre skal få lov til å passe sine barn slik de vil, og slippe å være engstelige.

Et annet eksempel er hvis noen har var tent på en person som lå i sofaen og var så bedrukken at han/hun ikke ville merket om du gjorde noe seksuelt, hvordan kan dere være sikker på at dere ikke ville gjort noe, hvis dere mener jeg bør holde meg unna barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattisen

Men det få egne barn er nok noe som ligger iboende i de fleste av oss... Dette er sikkert ikke annerledes for en pedofil?

Jeg tenker også at dersom jeg var pedofil så ville jeg nok ikke våget å ta sjansen på å få barn eller å passe barn... På den annen side vet jeg at jeg har et så trygt verdigrunnlag at det ville styrt meg i mye sterkere grad enn lystene mine. Sånn er det for meg nå og jeg vil tro det ville vært sånn om jeg var pedofil også...

Ikke sant, man endrer ikke personlighet eller har automatisk dårlig moral,dårlig impulskontroll, andre verdier ut ifra hvilken legning man har, inkludert pedofili. Hvis jeg var heterofil hadde jeg vært akkurat den samme personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan jeg vet at jeg har kontroll?

Jeg har ingen impulsforstyrrelser. Det betyr at jeg er selv herre over mine egne handlinger. Jeg ville aldri ødelagt forholdet til mitt eget barn bare for å leve ut seksualiteten. Eller hvis jeg jobbet med barn. Jeg har jo passet barn, så jeg vet godt at jeg har kontroll på mine følelser. Jeg synes at flere her reduserer pedofile til å være perverse og sex-fokuserte med bare én ting i hodet. Men vi er ikke annerledes på det enn f.eks. heterofile. Pedofili betyr for meg først og fremst forelskelse og kjærlighet, og det å være utrolig glad i barn. Så da stemmer det ikke helt for meg når folk sier at vi bør holde oss langt unna barn. De som ikke har grenser og som har onde hensikter bør selvsagt det, men det tror jeg nok er de færreste. Først og fremst har jeg masse kjærlighet og omsorg å gi.

''Hvordan jeg vet at jeg har kontroll?

Jeg har ingen impulsforstyrrelser. Det betyr at jeg er selv herre over mine egne handlinger. Jeg ville aldri ødelagt forholdet til mitt eget barn bare for å leve ut seksualiteten. Eller hvis jeg jobbet med barn. Jeg har jo passet barn, så jeg vet godt at jeg har kontroll på mine følelser. Jeg synes at flere her reduserer pedofile til å være perverse og sex-fokuserte med bare én ting i hodet. Men vi er ikke annerledes på det enn f.eks. heterofile. Pedofili betyr for meg først og fremst forelskelse og kjærlighet, og det å være utrolig glad i barn. Så da stemmer det ikke helt for meg når folk sier at vi bør holde oss langt unna barn. De som ikke har grenser og som har onde hensikter bør selvsagt det, men det tror jeg nok er de færreste. Først og fremst har jeg masse kjærlighet og omsorg å gi.''

Men det å gi "kjærlighet og omsorg" er noe helt annet når en mann gjør det med en kvinne, enn når en voksen gjør det med et barn.

Det er jo nettopp fordi du skriver du er "utrolig glad i barn" og "har masse kjærlighet og omsorg å gi", at linjen mellom det og det seksuelle lett kan bli vag.

Det er også en utrolig stor forskjell mellom å "passe barn" i noen timer, og å bo samme med dem år etter år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant, man endrer ikke personlighet eller har automatisk dårlig moral,dårlig impulskontroll, andre verdier ut ifra hvilken legning man har, inkludert pedofili. Hvis jeg var heterofil hadde jeg vært akkurat den samme personen.

Du hadde kanskje vært den samme personen, men du hadde ikke vært i den samme SITUASJONEN.

Hadde du vært heterofil ville du hatt andre valgmuligheter for å leve ut det seksuelle, som ikke innebærer overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattiasen

Jeg har sett noen intervjuer med pedofile som har gjort overgrep, og som ikke ønsker å gjøre det igjen. Da handler det alltid om at de har strategier for å unngå å komme i en situasjon som gir dem mulighet til å gjøre overgrep. Det handler også om å styre tankene sine vekk fra fantasier rundt barn og hva man kunne gjort. Når den pedofile i stedet søker disse situasjonene, så er vel ikke det et sunnhetstegn?

Det du sikter til, er nok kognitiv atferdsterapi i USA. Der jobber de så og si KUN med slike teknikker, i stedet for å jobbe med de underliggende faktorene som gjorde at de ble overgripere. Det er lettvint postordre-behandling spør du meg. I andre deler av behandlingsmiljøene rundt omkring advarer de mot behandling som handler om å slutte å fantasere om barn, da det kan skape større seksuell frustrasjon, pluss at det å tvinge bort tanker, gjør at tankene faktisk kan bli større og uhåndterbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...