Gå til innhold

Da har vi opplevd det også ....


SeptJenta

Anbefalte innlegg

Har hatt det i bakhodet, at det er nok ikke lenge før .... og på lørdagen skjedde det .....

Vår "lille" 15 år gamle datter var full for første gang ..... huff jeg har en klump i magen fortsatt av synet .... hun var ikke det vi på godt norsk kaller "dritings", men hun var full ....

Vi klarte ikke la vær å kjefte, men vi var allikevel "kontrollerte".

Igår spilte vi litt på samvittigheten hennes, med å gjenta at vi var kjempeskuffet ....

Har du opplevd dette ?

Hvis, hvilke konsekvenser ble det hos dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Min reaksjon da jeg opplevde dette første gang: "Jaja, nå har du erfart dette også. En eller annen gang måtte det komme. Har du lært noe av det?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har du opplevd dette ? Hvis, hvilke konsekvenser ble det hos dere ?''

Ja, med både eldstedattera og - sønnen, men heldigvis bare en gang med hver *bank i bordet*.

Dattera var 16 år da jeg fikk telefon fra ei venninne om å hente henne i 21-tida (sic!). Ho var såpass full at ho sjangla inn på badet for å spy da vi kom hjem. Der satt ho lenge, og jeg holdt det lange håret hennes for å begrense "skaden". Fikk henne etter hvert i seng med ei bøtte ved siden av seg.

Dagen etter tok vi en alvorsprat, og dette har aldri gjentatt seg.

Sønnen var også 16 da han måtte bli henta i overstadig tilstand. Da vi kom hjem brølte han "bøtte!!", og det fikk han. Ingen hensikt med moralprekener på det tidspunktet....

Tok en alvorsprat dagen etter, og han var kjempeflau.

Nå er begge myndige og har et avslappa forhold til alkohol. Sier ikke at det er min fortjeneste altså, men de fleste må gjennom dette - og de fleste går det heldigvis bra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Har du opplevd dette ? Hvis, hvilke konsekvenser ble det hos dere ?''

Jeg reagerte som Nhd. Noen konsekvenser utover det ble det ikke , da jeg hadde regnet med at dette ville skje før eller senere. Jeg aldri sett henne så full at hun ikke har hatt kontroll på seg selv. Jeg har bare sett henne godt i farta og hørt henne sjangle opp trappa.

Men jeg har fått vite i ettertid at hun var så full en gang at kamerater måtte følge henne hjem.

Det fikk jeg vite helt tilfeldig da jeg over hørte en moralpreken hun hadde for sin bror. Den gikk på at han aldri måtte røre sprit noen gang, men holde seg kun til øl og vin, så hun har tydeligvis tatt noen konsekvenser selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Har du opplevd dette ? Hvis, hvilke konsekvenser ble det hos dere ?''

Jeg reagerte som Nhd. Noen konsekvenser utover det ble det ikke , da jeg hadde regnet med at dette ville skje før eller senere. Jeg aldri sett henne så full at hun ikke har hatt kontroll på seg selv. Jeg har bare sett henne godt i farta og hørt henne sjangle opp trappa.

Men jeg har fått vite i ettertid at hun var så full en gang at kamerater måtte følge henne hjem.

Det fikk jeg vite helt tilfeldig da jeg over hørte en moralpreken hun hadde for sin bror. Den gikk på at han aldri måtte røre sprit noen gang, men holde seg kun til øl og vin, så hun har tydeligvis tatt noen konsekvenser selv.

En liten orddelingsfeil her ser jeg. Overhørte skal det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest selsakt

''Har du opplevd dette ? Hvis, hvilke konsekvenser ble det hos dere ?''

Jeg reagerte som Nhd. Noen konsekvenser utover det ble det ikke , da jeg hadde regnet med at dette ville skje før eller senere. Jeg aldri sett henne så full at hun ikke har hatt kontroll på seg selv. Jeg har bare sett henne godt i farta og hørt henne sjangle opp trappa.

Men jeg har fått vite i ettertid at hun var så full en gang at kamerater måtte følge henne hjem.

Det fikk jeg vite helt tilfeldig da jeg over hørte en moralpreken hun hadde for sin bror. Den gikk på at han aldri måtte røre sprit noen gang, men holde seg kun til øl og vin, så hun har tydeligvis tatt noen konsekvenser selv.

Jeg reagerte som Nhd

bombe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vært gjennom det tre ganger med alle gutta mine. De har alle tre kommet fulle hjem. Jeg har egentlig vært litt forsiktig med "kjeftinga", for tross alt er det bedre de kommer hjem, enn å ligge dritings i en grøft et eller annet sted. Men jeg har også hatt de gangene hvor den håpefulle ikke har dukket opp men overnattet hos en kompis. Selv om jeg syns det ble mye festing en periode, har de nå som voksne roet seg kraftig ned og har et fornuftig og nøkternt syn på alkohol. Dette er en ting de fleste bare "må" igjennom. Og da er det som sagt best at de er hjemme under oppsyn. Har selv ved diverse anledninger plukket opp fulle ungdommer og fått sendt dem hjem, enten ved å ha ringt foreldrene eller lagt ut for drosje. Som jeg stort sett alltid har fått tilbake etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg reagerte som Nhd

bombe

Jeg tror ikke det er noen bombe, for jeg tror det er slik de fleste foreldre ville reagert.

Jeg har aldri hørt om noen foreldre som har reagert med hysteri av de jeg kjenner.

Ps. Det heter selvsagt.;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har du opplevd dette ? Hvis, hvilke konsekvenser ble det hos dere ?''

Jeg reagerte som Nhd. Noen konsekvenser utover det ble det ikke , da jeg hadde regnet med at dette ville skje før eller senere. Jeg aldri sett henne så full at hun ikke har hatt kontroll på seg selv. Jeg har bare sett henne godt i farta og hørt henne sjangle opp trappa.

Men jeg har fått vite i ettertid at hun var så full en gang at kamerater måtte følge henne hjem.

Det fikk jeg vite helt tilfeldig da jeg over hørte en moralpreken hun hadde for sin bror. Den gikk på at han aldri måtte røre sprit noen gang, men holde seg kun til øl og vin, så hun har tydeligvis tatt noen konsekvenser selv.

''Jeg reagerte som Nhd'' Tenkte du "Hva har jeg lært av dette?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

''Jeg reagerte som Nhd'' Tenkte du "Hva har jeg lært av dette?"

''Tenkte du "Hva har jeg lært av dette?"''

Jeg er ikke sikker på hva du mener. Om jeg tenkte at jeg selv hadde lært noe?

Nei, det tenkte jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tenkte du "Hva har jeg lært av dette?"''

Jeg er ikke sikker på hva du mener. Om jeg tenkte at jeg selv hadde lært noe?

Nei, det tenkte jeg ikke på.

Det var det NHD sa han tenkte, og jeg syns det var en rar ting å tenke, derfor jeg spurte. Det var i grunnen hva jr og kompisene lærte av bl.a måten vi håndtere det på som stod i sentrum for oss ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Det var det NHD sa han tenkte, og jeg syns det var en rar ting å tenke, derfor jeg spurte. Det var i grunnen hva jr og kompisene lærte av bl.a måten vi håndtere det på som stod i sentrum for oss ;-)

Jeg oppfattet det slik at Nhd spurte ungdommen sin om han/hun hadde lært noe av det.

Nhd lærte vel ikke annet at det skjedde det han regnet med ville skje en eller annen gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet det slik at Nhd spurte ungdommen sin om han/hun hadde lært noe av det.

Nhd lærte vel ikke annet at det skjedde det han regnet med ville skje en eller annen gang :-)

Slik oppfattet jeg også svaret jeg fikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg oppfattet det slik at Nhd spurte ungdommen sin om han/hun hadde lært noe av det.

Nhd lærte vel ikke annet at det skjedde det han regnet med ville skje en eller annen gang :-)

Åja, sånn ja. Leste litt kjapt der, "du"- formen lurte meg til å tro at han snakket til seg selv ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Min reaksjon da jeg opplevde dette første gang: "Jaja, nå har du erfart dette også. En eller annen gang måtte det komme. Har du lært noe av det?".

Det virker altfor fornuftig og gjennomtenkt. Den gangen jeg fikk høre at min datter på 13 år hadde vært så full at pappaen til venninnen hennes hadde bært henne inn i bilen og på veien hjem kastet hun opp og tisset på seg og storesøsteren til venninnen vasket henne i dusjen, da gråt jeg. Dvs. jeg gråt ikke på møtet med foreldrene som denne faren innkalte til, men da jeg kom hjem og snakket med henne.

Hun lærte mye av mine tårer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Åja, sånn ja. Leste litt kjapt der, "du"- formen lurte meg til å tro at han snakket til seg selv ;-)

Fort gjort ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort ;-)

Burde hatt med meg hodet. En psykiater som snakker til seg selv (også i skriftlig form) ville vært litt vel skummelt på et legeforum kanskje, hehe... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr bondy

Det virker altfor fornuftig og gjennomtenkt. Den gangen jeg fikk høre at min datter på 13 år hadde vært så full at pappaen til venninnen hennes hadde bært henne inn i bilen og på veien hjem kastet hun opp og tisset på seg og storesøsteren til venninnen vasket henne i dusjen, da gråt jeg. Dvs. jeg gråt ikke på møtet med foreldrene som denne faren innkalte til, men da jeg kom hjem og snakket med henne.

Hun lærte mye av mine tårer.

Kanskje vel så lærerikt det, og ikke minst på sin plass med en dritings 13. åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor som kom seg gjennom det

Min reaksjon da jeg opplevde dette første gang: "Jaja, nå har du erfart dette også. En eller annen gang måtte det komme. Har du lært noe av det?".

Ungdom tøyer, i større eller mindre grad, grenser. Jeg har en sønn som begynte å drikke på samme alder som din datter. jeg oppdaget at han drakk og overnattet hos andre for å skjule det. Det synes jeg var enda verre. Jeg visste jo ikke hvor han var.

I begynneslen ble jeg sint fordi han ikke kom hjem - jeg var jo redd for ham. At han i tillegg drakk, fikk jeg høre av andre. Kjeftingen førte ingen steder og til slutt tok jeg en alvorsprat med ham. Da hadde jeg kommet frem til at det viktigste var å få ham hjem. Vi fikk et mye bedre forhold etter dette. Vi ble enige om at han kunne ringe meg når han ville hjem - uansett hvilken tilstand han var i og det gjorde han. En periode følte jeg nesten at jeg kjørte taxi for det var ikke bare han som ville kjøres hjem.

Jeg har imidlertid aldri kjøpt alkohol til ham og sagt klart ifra at jeg helst så at han ventet med å drikke til han var gammel nok. Nå er han 19 år og vi har et veldig godt forhold. Det blir heldigvis folk av de fleste:)

Må vel innrømme at jeg også hadde en ganske utsvevende ungdomstid. Selv begynte jeg å drikke da jeg var ende yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...