Gå til innhold

P piller 14år


hysterisk mor?

Anbefalte innlegg

hysterisk mor?

Dette er ikke riktig. Men jeg snoket litt i min datters toalettmappe. Jett hva jeg fant. p-piller. Veit hun har kjæreste de har vært sammen kun i 3 uker. Så ut som hun hadde tatt 5 pille. Min datter går i 8 klasse nettopp fylt 14år. Kjæresten går i 9 klasse.

Jeg veit ikke hvordan jeg skal forholde meg til det, ikke kan jeg si at jeg har snoket i hennes toalettmappe. Det ødleger all tilitt. Synes det er for tidlig etter 3 uker å knytte seg seksuelt til en kjæreste som bare går i 9klasse. Men bra at hun er fornuftig. Hva råder dere meg til å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en datter i niende klasse og hadde sikkert følt det like vanskelig som deg om jeg kom i samme situasjon.... Jeg tror allikevel ikke jeg ville gjort noe med det.. Når de først har begynt, så kommer de til å fortsette med å ha sex, så jeg tror du kan gjøre vondt verre dersom du avslører at du har snoka i sakene hennes. Forsøk heller å fokusere på at det er positivt at hun har tatt ansvar for prevensjon..

I en naturlig setting ville jeg trolig tatt opp prevensjon med henne (uten å avsløre hva jeg visste..) - forklart at f.eks. P-piller er bra prevensjon, men at den kan virke dårligere hvis man f.eks. har hatt diare/oppkast, glemt å ta en pille osv - og at man da må bruke kondom i tillegg. Videre ville jeg snakka om at kondomer er det eneste som beskytter mot kjønnsykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Jeg skulle ønske min mor hadde oppdaget og gjort noe med min alt for tidlige sex dedut (13 år).

Det har vært negativt for meg senere og ledet til at jeg har gjort ting jeg egentlig ikke ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hysterisk mor?

Takk for tilbakemedldingene. Det er noe som overrasker meg. Det er hvor mange som skriver det med at p-piller ikke beskytter mot kjønssykdommer. Det er jeg jo godt klar over. Men tror dere ikke at legen har fortalt hun det?

Noe annet er det med kjæresten til min datter. Hun har fortalt at det er hennes første kjæreste og hun er hans første kjæreste så forhåpentlig er eller var han jomfru. Vel meget sansynlig håper jeg selv om han går i 9 klasse har han ikke fylt 15år ennå. Veit ikke når han bursdag da.

Egentlig så vil jeg ikke at hun har det med overnatningsbesøk før de har vært sammen lenge. Men nå blir jeg fristet til hvis spørsmålet om overnatning kommer. Å fortelle det er greit men da vil jeg at du begynner på p-piller først. Hva tenker dere om det?

Det siste er. Jo når hun bruker p-piller som jeg er i mot. Så har jeg jo insett. At da bør jeg heller hjelpe hun med å huske å ta dem og betale for dem så hun alltid har råd til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemedldingene. Det er noe som overrasker meg. Det er hvor mange som skriver det med at p-piller ikke beskytter mot kjønssykdommer. Det er jeg jo godt klar over. Men tror dere ikke at legen har fortalt hun det?

Noe annet er det med kjæresten til min datter. Hun har fortalt at det er hennes første kjæreste og hun er hans første kjæreste så forhåpentlig er eller var han jomfru. Vel meget sansynlig håper jeg selv om han går i 9 klasse har han ikke fylt 15år ennå. Veit ikke når han bursdag da.

Egentlig så vil jeg ikke at hun har det med overnatningsbesøk før de har vært sammen lenge. Men nå blir jeg fristet til hvis spørsmålet om overnatning kommer. Å fortelle det er greit men da vil jeg at du begynner på p-piller først. Hva tenker dere om det?

Det siste er. Jo når hun bruker p-piller som jeg er i mot. Så har jeg jo insett. At da bør jeg heller hjelpe hun med å huske å ta dem og betale for dem så hun alltid har råd til dem.

Jeg hadde heller ikke hoppet i taket av glede over en slik oppdagelse, men hun viser jo at hun er en ansvarsbevisst ung dame. :o)

Jeg synes du skal la henne vite at hun bruker pillen, men også ta den praten Hulderen (?) nevner om at pillen alene ikke beskytter mot kjønnssykdommer (det er slett ikke sikkert legen har sagt noe om dette!) og ikke minst om at hun ikke skal la seg presse til noe.

Og ja, jeg synes du skal betale dem for henne slik at hun alltid har dem og evt. tipse henne om å legge inn en alarm på mobilen som piper hver morgen så hun husker å ta dem. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemedldingene. Det er noe som overrasker meg. Det er hvor mange som skriver det med at p-piller ikke beskytter mot kjønssykdommer. Det er jeg jo godt klar over. Men tror dere ikke at legen har fortalt hun det?

Noe annet er det med kjæresten til min datter. Hun har fortalt at det er hennes første kjæreste og hun er hans første kjæreste så forhåpentlig er eller var han jomfru. Vel meget sansynlig håper jeg selv om han går i 9 klasse har han ikke fylt 15år ennå. Veit ikke når han bursdag da.

Egentlig så vil jeg ikke at hun har det med overnatningsbesøk før de har vært sammen lenge. Men nå blir jeg fristet til hvis spørsmålet om overnatning kommer. Å fortelle det er greit men da vil jeg at du begynner på p-piller først. Hva tenker dere om det?

Det siste er. Jo når hun bruker p-piller som jeg er i mot. Så har jeg jo insett. At da bør jeg heller hjelpe hun med å huske å ta dem og betale for dem så hun alltid har råd til dem.

Jeg har en datter på 14 år og jeg hadde ALDRI tillatt overnatting av kjæreste. Synes det er altfor tidlig å legge opp til dette. Jeg ville selvfølgelig akseptert at hun hadde kjæreste, men når de er så unge så varer det nok ikke så lenge. Jeg vet om jenter så gruer seg til å gjøre det slutt fordi "mamma liker han jo så godt å det blir trist for henne" og derfor "holder de ut" i et forhold i ung alder. De unge er impulsive og vil gjerne ha kjærestene med på hyttetur, sydentur, konfirmasjoner og familieselskaper, men vi som voksne må hjelpe de unge med å sette grenser for hvor alvorlig forholdet er. På den ene siden er det viktig at de tar ansvar, men på en annen side så er det naturlig å forelske seg mange ganger. DERFOR må vi råde de til å IKKE ha sex med en gang (3 uker når en er 14 er TIDLIG).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror faktisk ikke du kan gjøre en ting. Vær glad for at du ikke blir bestemor med det første ;)

Dattera mi var forresten sammen med den første kjæresten over et år så det er ikke alltid at det går over fort og hun var 15 og han 16 og hun også skaffet seg p-piller uten å si noe til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Takk for tilbakemedldingene. Det er noe som overrasker meg. Det er hvor mange som skriver det med at p-piller ikke beskytter mot kjønssykdommer. Det er jeg jo godt klar over. Men tror dere ikke at legen har fortalt hun det?

Noe annet er det med kjæresten til min datter. Hun har fortalt at det er hennes første kjæreste og hun er hans første kjæreste så forhåpentlig er eller var han jomfru. Vel meget sansynlig håper jeg selv om han går i 9 klasse har han ikke fylt 15år ennå. Veit ikke når han bursdag da.

Egentlig så vil jeg ikke at hun har det med overnatningsbesøk før de har vært sammen lenge. Men nå blir jeg fristet til hvis spørsmålet om overnatning kommer. Å fortelle det er greit men da vil jeg at du begynner på p-piller først. Hva tenker dere om det?

Det siste er. Jo når hun bruker p-piller som jeg er i mot. Så har jeg jo insett. At da bør jeg heller hjelpe hun med å huske å ta dem og betale for dem så hun alltid har råd til dem.

Jeg regner meg langt fra for hysterisk eller prippen (hvem gjør vel det? ;)), men jeg ville ikke tillat at min fjorten år gamle datter overnattet hos kjæresten eller omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner meg langt fra for hysterisk eller prippen (hvem gjør vel det? ;)), men jeg ville ikke tillat at min fjorten år gamle datter overnattet hos kjæresten eller omvendt.

Samme her. Kall meg gjerne prippen. Hun er under den seksuelle lavalderen, og jeg er litt overrasket over ingen ser ut til å se det aspektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når hun har kjæreste, har du et naturlig innputt på tema kjæreste, prevansjon. At det er kjempefint at man har vært i sammen en stund før man har sex. Osv, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Samme her. Kall meg gjerne prippen. Hun er under den seksuelle lavalderen, og jeg er litt overrasket over ingen ser ut til å se det aspektet.

Ja, her er det bare halleluja for at hun er ansvarsfull.

Ville selvsagt ikke nektet henne å gå på p-piller, om hun mente det var et behov, men jeg ville ikke bidratt til å legge til rette for sex i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er det bare halleluja for at hun er ansvarsfull.

Ville selvsagt ikke nektet henne å gå på p-piller, om hun mente det var et behov, men jeg ville ikke bidratt til å legge til rette for sex i den alderen.

Nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner meg langt fra for hysterisk eller prippen (hvem gjør vel det? ;)), men jeg ville ikke tillat at min fjorten år gamle datter overnattet hos kjæresten eller omvendt.

..melder meg på i den pripne delen av tråden ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner meg langt fra for hysterisk eller prippen (hvem gjør vel det? ;)), men jeg ville ikke tillat at min fjorten år gamle datter overnattet hos kjæresten eller omvendt.

Gammel og prippen også her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner meg langt fra for hysterisk eller prippen (hvem gjør vel det? ;)), men jeg ville ikke tillat at min fjorten år gamle datter overnattet hos kjæresten eller omvendt.

Ikke jeg heller. Jeg svarte forsåvidt på samme innlegg på sex-forumet - og sa da at jeg synes at en godt kan fokusere på at det er OK å si nei, og heller prøve å utsette debuten noen år - i alle fall til etter de er 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er det bare halleluja for at hun er ansvarsfull.

Ville selvsagt ikke nektet henne å gå på p-piller, om hun mente det var et behov, men jeg ville ikke bidratt til å legge til rette for sex i den alderen.

''Ville selvsagt ikke nektet henne å gå på p-piller, om hun mente det var et behov, men jeg ville ikke bidratt til å legge til rette for sex i den alderen.''

Husker med gru og latter da min eldste datter var fjorten og sammen men en gutt på atten. Denne gutten bodde på på samme sted som datteras far, ca tre-fire timer unna, det var der de traff hverandre. Så kom spørsmålet om helgevisitt og overnatting. Jeg sa at gutten var hjertelig velkommen til oss i helgene, men måtte sove på gjesterommet. Ville protester...

Jeg begrunna avgjørelsen med at jeg forsto at de ikke var avhengige av å sove sammen for å ha sex, men at det var et prinsipielt standpunkt fra min side (tegna & forklarte hvorfor, altså).

Da så dattera mi meg hardt inn i øynene og sa med stålrøst: "Men mamma, du vet da ingenting om kjærlighet!!!"

Jeg kvalte en latter og enden på visa blei at gutten kom og overnatta på gjesterommet, og dattera mi og jeg ler godt av historien i dag..

Poenget mitt var at vi skal ikke være naive, 14-åringer kan ha sex når og hvor de føler for det, det er bra at de sørger for prevensjon, det er uvurderlig at de er åpne ift foreldre, men foreldrene bør ikke legge til rette for eller anerkjenne at en 14-åring har sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ville selvsagt ikke nektet henne å gå på p-piller, om hun mente det var et behov, men jeg ville ikke bidratt til å legge til rette for sex i den alderen.''

Husker med gru og latter da min eldste datter var fjorten og sammen men en gutt på atten. Denne gutten bodde på på samme sted som datteras far, ca tre-fire timer unna, det var der de traff hverandre. Så kom spørsmålet om helgevisitt og overnatting. Jeg sa at gutten var hjertelig velkommen til oss i helgene, men måtte sove på gjesterommet. Ville protester...

Jeg begrunna avgjørelsen med at jeg forsto at de ikke var avhengige av å sove sammen for å ha sex, men at det var et prinsipielt standpunkt fra min side (tegna & forklarte hvorfor, altså).

Da så dattera mi meg hardt inn i øynene og sa med stålrøst: "Men mamma, du vet da ingenting om kjærlighet!!!"

Jeg kvalte en latter og enden på visa blei at gutten kom og overnatta på gjesterommet, og dattera mi og jeg ler godt av historien i dag..

Poenget mitt var at vi skal ikke være naive, 14-åringer kan ha sex når og hvor de føler for det, det er bra at de sørger for prevensjon, det er uvurderlig at de er åpne ift foreldre, men foreldrene bør ikke legge til rette for eller anerkjenne at en 14-åring har sex.

''Poenget mitt var at vi skal ikke være naive, 14-åringer kan ha sex når og hvor de føler for det, det er bra at de sørger for prevensjon, det er uvurderlig at de er åpne ift foreldre, men foreldrene bør ikke legge til rette for eller anerkjenne at en 14-åring har sex.''

Et bra og viktig poeng.

Samme prinsippet gjelder når det kommer til hvilke filmer de får se, dataspill, alkoholservering etc.

Det at vi foreldre markerer et standpunkt har verdi i seg selv, uansett om de gjør disse tingene allikevel når vi ikke ser på.

Foreldrenes verdier er som oftest viktige for barna/ungdommene innerst inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke i dag nei

Jeg ville ikke tillatt overnatting.

Debuterte frivillig seksuelt sammen med en ganske jevnaldrende kjæreste i langvarig forhold da jeg var ca. 15, og det kunne jeg gjerne vært foruten. Det var bare ikke så lett for meg å se det den gangen.

Det sies at man angrer mer på det man ikke har gjort, en det man har gjort. Vel - for meg gjelder det motsatte før jeg ble 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemedldingene. Det er noe som overrasker meg. Det er hvor mange som skriver det med at p-piller ikke beskytter mot kjønssykdommer. Det er jeg jo godt klar over. Men tror dere ikke at legen har fortalt hun det?

Noe annet er det med kjæresten til min datter. Hun har fortalt at det er hennes første kjæreste og hun er hans første kjæreste så forhåpentlig er eller var han jomfru. Vel meget sansynlig håper jeg selv om han går i 9 klasse har han ikke fylt 15år ennå. Veit ikke når han bursdag da.

Egentlig så vil jeg ikke at hun har det med overnatningsbesøk før de har vært sammen lenge. Men nå blir jeg fristet til hvis spørsmålet om overnatning kommer. Å fortelle det er greit men da vil jeg at du begynner på p-piller først. Hva tenker dere om det?

Det siste er. Jo når hun bruker p-piller som jeg er i mot. Så har jeg jo insett. At da bør jeg heller hjelpe hun med å huske å ta dem og betale for dem så hun alltid har råd til dem.

''Takk for tilbakemedldingene. Det er noe som overrasker meg. Det er hvor mange som skriver det med at p-piller ikke beskytter mot kjønssykdommer. Det er jeg jo godt klar over. Men tror dere ikke at legen har fortalt hun det?''

En ting er hva legen har sagt. Noe annet hva jenta har hørt. Og det tredje hvor alvorlig hun tar det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner meg langt fra for hysterisk eller prippen (hvem gjør vel det? ;)), men jeg ville ikke tillat at min fjorten år gamle datter overnattet hos kjæresten eller omvendt.

Enig med deg.

Om det kvalifiserer for å karakteriseres hysterisk og prippen er det helt greit.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...