Gå til innhold

Altså..idiotdiskusjon om bukse..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 540
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1

91

• bustebeisa

57

• Mrs D

56

• flisa

39

Mest aktive i denne tråden

''men å se at en parson faktisk gjør en innsatts for å se bra ut. Da vil jeg si at den 15 år gamle dressen som bare blir brukt maks en gang i året er et mye enklere valg og viser mye mindre innsatts.''

Er enig i dette. Jeg er nok bare veldig lei av den olabuksa som alltid skal være på for enkelte, både til hverdag og fest. Noen går jo omtrent ikke i annet noen gang, jeg synes det skal være forskjell på hverdag og en slik fest.

Men i dette tilfellet ER det jo det. Han har pen skjorte, fint slips, er nyklipt og snasen som bare det. Og stiller med fin presang.

Han vil bare ikke ha en stygg bukse som morra hans prøver å prakke på ham, det er det hele. Jeg synes det er mer enn straight :)

''I spesielle anledninger som bryllup og konfirmasjoner er det visse normer for skikk og bruk som gjelder.''

De normene moderniserer seg vel også litt etterhvert? Eller er de skrevet i stein, på 50-tallet en gang? Tror det er en del folk som er litt mer fleksible nå til dags. Og, foreldre til konfirmanter er jo ikke så gamle, ergo er det stor sjanse for at det ikke legger noen demper på dagen for dem...

En svart dongeribukse stikker seg da ikke så veldig ut - det er jo ikke snakk om en steinvaska, utslitt en....

Jeg har førsteutgaven av "Skikk og Bruk" jeg ;-)

(ganske festlig lesning forresten)

''men å se at en parson faktisk gjør en innsatts for å se bra ut. Da vil jeg si at den 15 år gamle dressen som bare blir brukt maks en gang i året er et mye enklere valg og viser mye mindre innsatts.''

Er enig i dette. Jeg er nok bare veldig lei av den olabuksa som alltid skal være på for enkelte, både til hverdag og fest. Noen går jo omtrent ikke i annet noen gang, jeg synes det skal være forskjell på hverdag og en slik fest.

Og der er jeg også enig med deg.

Det er stor forskjell på dongeribukser. Det finnes dongeribukser du må se på to ganger for å se at det er det det er snakk om. Og jeg er ikke for at man skal kle seg på samme måte i et selskap, som konfirmasjon, som når man går på jobb eller ut på byen for ei pils eller to.

Men jeg er litt imot at pent antrekk bare er dress. Og så er jeg imot at man blir skuffet over hva gjester har på seg, da det for meg er viktigst at gjesten kommer og trives. :-)

Annonse

''I spesielle anledninger som bryllup og konfirmasjoner er det visse normer for skikk og bruk som gjelder.''

De normene moderniserer seg vel også litt etterhvert? Eller er de skrevet i stein, på 50-tallet en gang? Tror det er en del folk som er litt mer fleksible nå til dags. Og, foreldre til konfirmanter er jo ikke så gamle, ergo er det stor sjanse for at det ikke legger noen demper på dagen for dem...

En svart dongeribukse stikker seg da ikke så veldig ut - det er jo ikke snakk om en steinvaska, utslitt en....

Nettopp. Denne er pen, ny, sort go med godt snit. Han kler den godt :)

Ser for meg at mannen din vil se omtrent sånn ut - det er da helt topp, etter min smak i alle fall: http://1.bp.blogspot.com/-z7GZnFXTQZw/Tlw0EXSZLFI/AAAAAAAAAaw/ruhFba5Lt5A/s1600/blackbarrett.jpg

Fint antrekk til en som skal ut på byen:) På en godt voksen mann i en konfirmasjon synes jeg derimot ikke det fungerer helt selv om det er fint. En unggutt kunne vel gått sånn, men ikke en voksen mann. Jeg synes det skal være litt mer høytidelig ved slike anledninger, og ikke som en hvilken som helst tur på byen.

Det er jeg helt uenig i. Som jeg sier, det går på respekt for de som skal ha selskapet. Kan man ikke forholde seg til normer og regler for skikk og bruk bør man heller bli hjemme.

Kødder du? Heller bli hjemme? *ler*

Hvor mange er det vanlig å ha i en konfirmasjon da? Vi aksepterer alle vi, for vi kjenner dem så godt. Man ber vel ikke fremmede mennesker, og snakker om dem etterpå om man syns de har bomma på antrekket heller?

En sort dongeribukse i godt snitt, jakke, skjorte og slips er da pent det. Ingen som sa at han skulle ha slitte lyesblå olabukser med huller, joggesko og slaskete t-skjorte med Metallica på?

Fint antrekk til en som skal ut på byen:) På en godt voksen mann i en konfirmasjon synes jeg derimot ikke det fungerer helt selv om det er fint. En unggutt kunne vel gått sånn, men ikke en voksen mann. Jeg synes det skal være litt mer høytidelig ved slike anledninger, og ikke som en hvilken som helst tur på byen.

da har vi nok bare ulike omgangskretser :) jeg syns det bildet var innamri fint og pyntet.

Det er svært mange yngre folk jeg kjenner som ikke er så nøye på regler for ett og hint, men som er veldig tradisjonelle når det gjelder spesielle anledninger som dåp, bryllup og konfirmasjoner. Tror ikke det er så veldig uvanlig.

Annonse

Det er jo ikke for svigermor man skal kle seg skikkelig i konfirmasjon, det er for de som inviterer til fint selskap. Konfirmanten selv gir nok beng, men man viser såpass respekt at man kler seg etter kleskode for de som ber inn. Helt uavhengig av hva svigermor måtte mene.

''Konfirmanten selv gir nok beng, men man viser såpass respekt at man kler seg etter kleskode for de som ber inn.''

Jeg tenker også at man såfremt man har mulighet kan følge kleskoden i en slik sammenheng. Ikke av hensyn til svigermor, men av respekt for de som inviterer. I noen sammenhenger er det viktig å være villig til å yte motstand eller protestere mot tradisjonelle oppfatninger, men jeg mener det er unødvendig å gjøre det i alle sammenhenger.

Kødder du? Heller bli hjemme? *ler*

Hvor mange er det vanlig å ha i en konfirmasjon da? Vi aksepterer alle vi, for vi kjenner dem så godt. Man ber vel ikke fremmede mennesker, og snakker om dem etterpå om man syns de har bomma på antrekket heller?

En sort dongeribukse i godt snitt, jakke, skjorte og slips er da pent det. Ingen som sa at han skulle ha slitte lyesblå olabukser med huller, joggesko og slaskete t-skjorte med Metallica på?

At det i det hele tatt er en diskusjon i svigermors familie betyr vel at de er tradisjonelle hva antrekk i konfirmasjon angår? Og da viser man såpass respekt for de som ber til selskap at man forholder seg til normene som er.

Stygt? Det er det mest sexy av alt en mann kan ha på seg! Særlig hvis det er en kvalitetsdress med god passform. Synes jeg:)

Jeg er enig med de her som mener at man bør følge vanlig skikk og bruk ved slike anledninger. Jeg synes ikke jeans hører hjemme i en konfirmasjon. Det ser for rølpete ut.

Helt enig i at dress er noe av det mest sexy en mann kan ha på seg... Men som du sier, snittet må være riktig.

Mann her i huset har hvertfall tidligere ikke kunne gå på dressmann å kjøpe dress. Har prøvd i forhold til en hasteinvitasjon. Mann her i huset har altså en kropp som jeg finner veldig sexy, men som ikke glir rett inn i alt av bukser. Og da er det viktig for ham at snittet er riktig for at han skal bli sexy i dress. Og samtidig føle seg vel. Nå har han en dress som har fungert flott et par år, og vil fungere et par år til, med tanke på utseesnde og stil... Men jeg har også sett ham i ukledelig dress og da sett ham føle seg uvel. Da er han mye kjekkere når han tar på seg noe annet. Som for eksempel ei flott dongeribukse.

Gjest annlovinda

Helt enig

''Blir vi bedt i et selskap med dresskode. Eller bryllup som sier galla for eksempel, så er det en selvfølge at vi følger koden.

Og ja, man bør kle seg pent til både dåp og konfirmasjon. Men hva som er pent for deg, er ikke sikkert er pent for meg. Jo da, skjønner at det bør være dress for mann og pen kole for dame, men dog....''

Det gjelder da kleskoder i konfirmasjon selv om det ikke er vanlig å skrive det på innbydelsen. Det BØR ikke være dress for mann, kleskoden sier at det ER dress for mann.

da har vi bomma alle i min familie, -jaja. min onkel hadde da svart bukse, burgunderrød skjorte, skinnvest og lisseslips - skikkelig herlig trønderbunad i en slik konfirmasjon. Tror aldri jeg har sett han i dress :) han er gøøørfin :) Mange har dress, men mange har bare "penbukser" og skjorte, -ikke alle har slips. Noen damer har bukser, andre tights og tunika - noen har silkekjoler. Alle har pyntet seg, men alle er ulike - og vi trives i alle fall :)

''Må si jeg egentlig ikke helt skjønner hvorfor du spør her?

''

Laguna spør for å få støtte. Når hun ikke gjør det, så surner hun.

Åja? Jeg liker selvfølgelig godt å finne folk som tenker likt som meg, men har aldri hatt noe i mot en god diskusjon.

Deg har jeg innimellom dog hatt litt problemer med, fordi du alltid virker så grinete, sur og bombastisk i mine tråder, samt at du tillegger meg en del karakteregnskaper jeg ikke er i besittelse av.

Men, det er ikke noe poeng for meg å bli likt (eller like) alle på nettet, eller ute i verden for den del, men jeg tør påstå at jeg ikke surner fortere enn andre.

Det hender jeg blir litt matt når jeg møter massiv motstand på ting jeg trodde var ganske enkelt og greit, og dogmatiske meninger jeg ikke klarer å kjenne noe igjen i, men det gjelder vel de fleste?

Særlig synes jeg det blir teit og formålsløst når ting jeg skriver blir besvart med denne ulne "umoden" merkelappen..( I de rareste sammenhenger når man ikke helt følger mainstream eller er automatisk autoritets eller tradisjonsbejaende). Jeg kan ikke alltid se hvorfor det der skulle være så superlativt å være "moden" og "voksen". Særlig når det i enkelte tilfeller er helt synomymt me å være gretten, tradisjonsbundet for en hver pris og direkte surpompaktig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...