Gå til innhold

Begynt å få karakterer, er dette dårlig?


Gjest strengere?

Anbefalte innlegg

Gjest strengere?

Eldstemann på 13 begynte på ungdomsskolen nå i høst.

Han har vært tålig flink på skolen, spesielt matte har han fått nesten alle riktige på prøvene.

Forrige uke fikk han tilbake sin første matteprøve med karakterer og han fikk 4. Jeg ble litt skuffet, men han sa det var bra.

Nå kom han hjem med samfunnsfagprøva og den fikk han 3+ på.

Det var jo skikkelig dårlig. Krever jeg for mye av han?

spesielt samfunnsfagen satt jeg og hørte ham kvelden før prøva og han kunne det meste. et stort problem er jo at han svarer i alt for korte setninger, selv om han vet mer.

Han virker likegyldig til lekser og skole, spiller mye x-box.

Hvordan skal jeg snu dette? Det er 30min lekser og 5 timer x-box.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du at 3+ er skikkelig dårlig?

Det synes slett ikke jeg! 2+ ville ha kvalifisert til den karakteristikken, etter min mening.

Du skal se det tar seg opp, det gjør jo gjerne det når elevene finner ut hvordan lærerne vil ha besvarelsene osv.

Karakterer er heller ikke alt. Faktisk er det ganske lite, når alt kommer til alt...

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke "skikkelig dårlig". Karakterskalaen går fra 1 - 6, hvor en er ikke bestått og 6 er toppkarakter. Da er ikke 4 skikkelig dårlig, langt i fra så er det over middels. Hvilke forventninger har du til karakterene, og er de realistiske? Hvilke forventninger har sønnen til karakterene og er de realistiske? Dere skal ha en redegjørelse fra lærer på hva som manglet på prøven, evt en Fasit. Tilbakemelding skal være enten på prøven eller på Fronter/its learning, eller den plattformen skolen har lagt seg på. Der skal det stå begrunnelse for karakteren, og hva som evt mangler for en bedre karakter. Men hvis de nettopp har begynt å få karakterer tar det seg også litt tid til å venne seg til denne typen av vurdering, og det tar litt tid før elevene selv forstår at dette ikke er barneskolen, og at de bare kan skli igjennom som de har gjort til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel middels bra karakterer.

''Karakteren 3 uttrykker at eleven har nokså god kompetanse i faget.

Karakteren 4 uttrykker at eleven har god kompetanse i faget.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strengere?

Synes du at 3+ er skikkelig dårlig?

Det synes slett ikke jeg! 2+ ville ha kvalifisert til den karakteristikken, etter min mening.

Du skal se det tar seg opp, det gjør jo gjerne det når elevene finner ut hvordan lærerne vil ha besvarelsene osv.

Karakterer er heller ikke alt. Faktisk er det ganske lite, når alt kommer til alt...

synes

Det er vel bare uvant med karakterer. Det er utrolig hvor mye tøffere det har blitt på ungdomsskolen. Nå er det to prøver i uka og masse lekser.

Håper det går bedre etter hvert.

Jeg synes bare det krever så mye av oss foreldre. Det kommer sikkert ann på barna også.

Lurer på hvilken karakter han hadde fått om jeg ikke satt og hørte ham i leksa, men jeg har ikke tid til det hver kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strengere?

Jeg ville gitt ham minimalt med spilletid før karakterene bedret seg. Jeg er enig i at 3+ er elendig, i alle fall hvis du mener han kan mye bedre.

Takk. Jeg meren han kan så mye mer, men har ikke tid og lyst til lekser når han kan spille skytespill isteden!

Vanskelig med å være streng mor synes jeg, men det er jo til hans eget beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg meren han kan så mye mer, men har ikke tid og lyst til lekser når han kan spille skytespill isteden!

Vanskelig med å være streng mor synes jeg, men det er jo til hans eget beste!

Her hos oss er det null spilling før leksene er ordentlig gjort, men det er naturlig nok enklere å få en niåring til å følge en sånn regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uavhengig av dårlige karakterer eller ikke, synes jeg 30 min lekser og 5 timer x-box er relativt skjevt fordeling av tid.

Karakterene du beskriver er langt fra "skikkelig dårlige". Jeg aner ikke hvilke forutsetninger sønnen din har, men en firer er uansett over middels bra. For noen elever er også 3+ en svært god karakter, så uten å vite noe mer om hans læreforutsetninger, er det umulig å mene noe om han kan prestere bedre eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er 30 min lekser og 5 timer x-box'' Jeg ville reagert på dette, også om karakterene var ett hakk opp faktisk... "Ut i frisk luft" ville min fått beskjed om, dersom han ikke behøvde jobbe mer med lekser.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter lekser er alt for lite på ungdomsskolenivå. Det er ikke spesielt vanskelig å forbedre de karakterene han har fått om han er villig til å legge litt mer tid i det daglige skolearbeidet og ved lesing til prøver. At han har mer lyst til å prioritere spilling kan vel ikke anses som unormalt, men dette hadde jeg tatt tak i umiddelbart. Man kan ikke la barna velge bort skolearbeid til fordel for spilling. Inngå avtaler og hjelp han med å holde dem i den grad dere begge som foreldre kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar tid å komme seg inn hvordan dette med karakterer fungerer. Læringsmål og hvordan han skal nå disse.

Gi han noen måneder, og fortsett å støtte og oppmuntre med skolearbeidet.

For vår del tok det over et halvt år før vår daværende 8. klassing forstod hva som krevdes for å få gode karakterer i de ulike fagene. Så karakterene til sommeren var mye bedre enn de til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg meren han kan så mye mer, men har ikke tid og lyst til lekser når han kan spille skytespill isteden!

Vanskelig med å være streng mor synes jeg, men det er jo til hans eget beste!

Dette med spillingen bør du vel ta tak i med en gang..

En uvane som tydeligvis har "satt seg", og som du må få røsket opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal være veldig forsiktig med å kritisere ham iallefall..det kan føre til at han gir opp og driter i alt. 5 timer Xbox er kanskje mye, men gi ham litt tid.

Erfaringsmessig så trenger de et halvt år på å komme inn i nye rutiner, ny måte å lese på og det at alt er nytt. Eldstemann her i huset hadde mye bedre karakterer i andre halvdel av 8. klasse enn i første halvdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han motiveres meg penger? Iblant mer effektivt, fredelig og hyggelig enn krig.

Gi f. eks. 60 kroner for 6-er på prøver, 40,- for 5, 30,- for fire. Ingen ting for 3. Får han 2 skylder han 30,- og 1 45,-. Systemet kan omregnes til standpunktkarakterer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han motiveres meg penger? Iblant mer effektivt, fredelig og hyggelig enn krig.

Gi f. eks. 60 kroner for 6-er på prøver, 40,- for 5, 30,- for fire. Ingen ting for 3. Får han 2 skylder han 30,- og 1 45,-. Systemet kan omregnes til standpunktkarakterer.

mvh

''Gi f. eks. 60 kroner for 6-er på prøver, 40,- for 5, 30,- for fire. Ingen ting for 3. Får han 2 skylder han 30,- og 1 45,-. ''

Kan vel funke dårlig i en søskenflokk, f.eks. der ting faller enklere for en unge enn en annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Gi f. eks. 60 kroner for 6-er på prøver, 40,- for 5, 30,- for fire. Ingen ting for 3. Får han 2 skylder han 30,- og 1 45,-. ''

Kan vel funke dårlig i en søskenflokk, f.eks. der ting faller enklere for en unge enn en annen?

''Kan vel funke dårlig i en søskenflokk, f.eks. der ting faller enklere for en unge enn en annen?''

Litt forskjell synes jeg man får tåle. Blir det for store forskjeller, kan man indeksregulere premien. Eller gi andre søsken muligheter til å tjene penger på de de er gode på.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg meren han kan så mye mer, men har ikke tid og lyst til lekser når han kan spille skytespill isteden!

Vanskelig med å være streng mor synes jeg, men det er jo til hans eget beste!

Her bør han ikke ha mulighet til å velge. Innfør en ordning med ingen spilling før leksene er gjort til han har tatt seg sammen og fått bedre rutiner på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste har også akkurat begynt på ungdomsskolen. Jeg er veldig spennt på hvordan hun ligger an karraktermessig. Hun er sån passelig interessert i skolearbeid og veldig opptatt av veniner på skype etc. Fikk akkurat en melding fra henne om at hun hadde fått 5+ på en fremføring i naturfag! Dette er den aller første karakteren de har fått på ungdomsskolen.

Hun er glad i å prate og kan mye, men som din sønn er hun ikke glad i å skrive utfyllende svar.

Tror denne høsten går med til å se an hvordan det går, tvinge igjennom lekser før data, følge opp leksene så godt som mulig. Det siste er ikke lett, for mye gjøres på skolen.... Skal bli spennede med første utviklingssamtale.

En skriver at karrakterene ikke er viktige- jo det er de. Med gode karakterer kan man velge hva man vil gjøre etter ungdomsskolen. med dårlige må man kanskje ta til takke med en skoleplass man egentlig ikke har så lyst på- med alt det det fører med seg.

Selvfølgelig forventer jeg ikke 5 i alle fag, men jeg forventer at hun gjør så godt hun kan. Ti minutters slomsing over leksene er ikke så godt hun kan..... Jobber hun mye og effektivt og alikavel ikke får god karrakter, så er det og bra nok.

Prøv å tvinge gjennom mindre datatid og mere leksetid. Sett på nedtelling på mobilen feks. 30 min/ 45 min?, så forlenges den med fem minutter hver gang han gjør andre ting enn lekser. Etter litt øvelse ser han at halvtimen går fort og mye blir gjort. En avtalt premie etter fire uker god jobbing (uavhengig av karakter)? Jeg er ikke tilhenger av pengebaset karrakterpress.

Lykke til! (Til oss alle med nye ungdomsskoleelever!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kan vel funke dårlig i en søskenflokk, f.eks. der ting faller enklere for en unge enn en annen?''

Litt forskjell synes jeg man får tåle. Blir det for store forskjeller, kan man indeksregulere premien. Eller gi andre søsken muligheter til å tjene penger på de de er gode på.

mvh

Ser for mig listen kan blive lang

10 kr pr. mål i fodboldkamp

15 kr pr. mål i håndboldkamp

betaling i kroner for redningsprocenten til keeperen

25 kr pr. flikflak

100 kr for at slå gress

75 kr for middagen

50 kr for at bake kake

...

frit for flere forslag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...