Gå til innhold

Begynt å få karakterer, er dette dårlig?


Gjest strengere?

Anbefalte innlegg

Ser for mig listen kan blive lang

10 kr pr. mål i fodboldkamp

15 kr pr. mål i håndboldkamp

betaling i kroner for redningsprocenten til keeperen

25 kr pr. flikflak

100 kr for at slå gress

75 kr for middagen

50 kr for at bake kake

...

frit for flere forslag :-)

Hm - hvorfor er mål i håndball (der det gjerne scores 20 - 30 ganger pr. kamp) mer verd enn mål i fotball?

Dessuten er det viktig å premiere godt forsvarsspill også. Målscorere får nok oppmerksomhet som det er.

Jeg bare tuller, altså.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår eldste har også akkurat begynt på ungdomsskolen. Jeg er veldig spennt på hvordan hun ligger an karraktermessig. Hun er sån passelig interessert i skolearbeid og veldig opptatt av veniner på skype etc. Fikk akkurat en melding fra henne om at hun hadde fått 5+ på en fremføring i naturfag! Dette er den aller første karakteren de har fått på ungdomsskolen.

Hun er glad i å prate og kan mye, men som din sønn er hun ikke glad i å skrive utfyllende svar.

Tror denne høsten går med til å se an hvordan det går, tvinge igjennom lekser før data, følge opp leksene så godt som mulig. Det siste er ikke lett, for mye gjøres på skolen.... Skal bli spennede med første utviklingssamtale.

En skriver at karrakterene ikke er viktige- jo det er de. Med gode karakterer kan man velge hva man vil gjøre etter ungdomsskolen. med dårlige må man kanskje ta til takke med en skoleplass man egentlig ikke har så lyst på- med alt det det fører med seg.

Selvfølgelig forventer jeg ikke 5 i alle fag, men jeg forventer at hun gjør så godt hun kan. Ti minutters slomsing over leksene er ikke så godt hun kan..... Jobber hun mye og effektivt og alikavel ikke får god karrakter, så er det og bra nok.

Prøv å tvinge gjennom mindre datatid og mere leksetid. Sett på nedtelling på mobilen feks. 30 min/ 45 min?, så forlenges den med fem minutter hver gang han gjør andre ting enn lekser. Etter litt øvelse ser han at halvtimen går fort og mye blir gjort. En avtalt premie etter fire uker god jobbing (uavhengig av karakter)? Jeg er ikke tilhenger av pengebaset karrakterpress.

Lykke til! (Til oss alle med nye ungdomsskoleelever!)

''Med gode karakterer kan man velge hva man vil gjøre etter ungdomsskolen. med dårlige må man kanskje ta til takke med en skoleplass man egentlig ikke har så lyst på - med alt det det fører med seg.''

Et ekstremt viktig poeng som dessverre mange ungdomsskoleelever ikke er modne nok til å forstå betydningen av.

Det er ikke så rart om man dropper ut av vgs hvis man kommer inn på tredjevalget. Og det blir fort starten på en totalt uønsket "karriere" innenfor utdanningssystemet.

* krysser fingre og tær for at min egen slamp vil forstå det *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm - hvorfor er mål i håndball (der det gjerne scores 20 - 30 ganger pr. kamp) mer verd enn mål i fotball?

Dessuten er det viktig å premiere godt forsvarsspill også. Målscorere får nok oppmerksomhet som det er.

Jeg bare tuller, altså.... ;-)

Godt spørgsmål, burde nok være omvendt mht håndbold og fodboldmål, der scores trods alt mest i håndboldkampe.

Min kreativitet rak ikke til at finde på en måde at belønne forsvarsspilleren på - men jeg tager gerne imod forslag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørgsmål, burde nok være omvendt mht håndbold og fodboldmål, der scores trods alt mest i håndboldkampe.

Min kreativitet rak ikke til at finde på en måde at belønne forsvarsspilleren på - men jeg tager gerne imod forslag :-)

I håndball regner jo mange trenere gule kort og 2-minutters utvisninger for "komplimenter" når de gis i forsvarsspill. Det sier nok litt om den sporten... Jeg tror ikke det er så lurt å premiere tenåringer for utvisninger, for å si det sånn.

Vi får nok vente til de havner på avisenes spillerbørs :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke 4 på en matteprøve er dårlig, men det kommer helt an på om det var en enkel repetisjonsprøve (som det gis en del av høsten i 8. klasse) eller om det var en "dybdeprøve" i et tema som er helt nytt. Det er også store variasjoner i karakterbruken - på noen ungdomsskoler er de litt snille i starten, andre steder går de hardt ut for å "vise dem alvoret".

Det viktigste du kan lære ham, er at det lønner seg å forberede seg til prøver og å besvare dem ordentlig. Siden du hørte ham i samfunnsfag, er dere tydeligvis på riktig spor når det gjelder forberedelse. Det er mange gutter i 8. klasse som får dårlig uttelling fordi de leser oppgaven dårlig og / eller skriver et kort, slurvete svar. Det positive er at det er ganske lett å se forskjellen hvis han klarer å gjøre akkurat dette bedre neste gang.

Forsøk å ikke ta motet fra ham når det gjelder karakterene. Mange gutter har litt sans for den konkurransen de utgjør. Fokuser på at dette er noe nytt og at det gjelder å finne ut hvilke "knep" som skal til for å gjøre det bedre neste gang (f.eks. skrive litt fyldigere svar).

Balansen mellom lekser og andre ting er dere nødt til å ta tak i uansett hva slags karakterer han får i høst. Jeg har brukbare erfaringer med å legge en plan for dagen, slik at noe tid er ubønnhørlig avsatt til lekser, spesielt i begynnelsen av uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for mig listen kan blive lang

10 kr pr. mål i fodboldkamp

15 kr pr. mål i håndboldkamp

betaling i kroner for redningsprocenten til keeperen

25 kr pr. flikflak

100 kr for at slå gress

75 kr for middagen

50 kr for at bake kake

...

frit for flere forslag :-)

Joda, vil man gjøre ting vanskelig, klarer man det gangske greit.

:-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...