Gå til innhold

Hvilke signal gir Vågå-saken?


PieLill

Anbefalte innlegg

http://www.lommelegen.no/artikkel/skam

http://www.uib.no/isf/utposten/2001nr4/utp01403.htm

http://www.sykepleien.no/nyhet/297911/--skammen-er-verre-enn-overgrepet-

http://sandragundersen.com/?p=1501

Les deg opp litt på emnet. Skam, over å ikke greie å sette grenser, over lystfølelse og spenning, over at man er så lite verdt at noen bare kan ta seg til rette, over at man ikke skrek høyt og stoppet det... osv osv.

Vet jo alt dette.

Men når hun sier at de har hatt et slags kjærlighetsforhold så burde vel ikke det være noen skam?

Snakker ikke bare om overgrep her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 257
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • meg__123!

    62

  • PieLill

    51

  • Mandolaika

    31

  • fineline

    16

Mest aktive i denne tråden

Ikke bland andre offere inn i dette, vær så snill a.

Du gjør saken mye værre enn det den er.

Som sagt; jeg har ikke peiling, så orker ikke diskutere dette mer. =)

Når du uttaler deg såpass generelt om ofre og hvorvidt trettenåringer er gamle nok til å vite om noe er galt, er det helt relevant å trekke andre ofre inn i det. De kan lese, alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje forskjellen mellom deg og dine motdebattanter er at du er så ung at du ikke har barn i denne alderen selv, eller barn i det hele tatt. De aller fleste som reagerer sterkt har selv barn i samme alder som denne 16-åringen. Og da er det lettere og både identifisere seg, og muligens overidenfisere seg med sakens alvor.

''De aller fleste som reagerer sterkt har selv barn i samme alder som denne 16-åringen. Og da er det lettere og både identifisere seg, og muligens overidenfisere seg med sakens alvor. – Colette''

Jeg tror alle som ikke er totalt uten evne til å ha empati reagerer sterkt på denne saken. Det er ikke nødvendig å ha "barn i samme alder" - det er kun nødvendig å kunne føle empati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bland andre offere inn i dette, vær så snill a.

Du gjør saken mye værre enn det den er.

Som sagt; jeg har ikke peiling, så orker ikke diskutere dette mer. =)

Du forfekter generelle synspunkter og holdninger som om de får fotfeste vil bidra til at overgripere får mer 'arbeidsro' og at det blir enda vanskeligere for overgrepsoffere å bryte ut og si ifra.

På den ene siden sier du at du ikke vet noe om disse tingene. På den andre siden tviholder du på synspunkter du erkjenner bygger på syltynne kunnskaper.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du uttaler deg såpass generelt om ofre og hvorvidt trettenåringer er gamle nok til å vite om noe er galt, er det helt relevant å trekke andre ofre inn i det. De kan lese, alle sammen.

Å Gud, ja ok...

Føler jeg må gjenta meg selv hele tiden, så nå orker jeg ikke mer.

Misforstått og blåst opp saken har du hvertfall gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De aller fleste som reagerer sterkt har selv barn i samme alder som denne 16-åringen. Og da er det lettere og både identifisere seg, og muligens overidenfisere seg med sakens alvor. – Colette''

Jeg tror alle som ikke er totalt uten evne til å ha empati reagerer sterkt på denne saken. Det er ikke nødvendig å ha "barn i samme alder" - det er kun nødvendig å kunne føle empati.

Jeg er enig!

Har diskutert saken med min femtenåring og hun har ingen problemer med å forstå dette.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet jo alt dette.

Men når hun sier at de har hatt et slags kjærlighetsforhold så burde vel ikke det være noen skam?

Snakker ikke bare om overgrep her.

Kjære vene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å Gud, ja ok...

Føler jeg må gjenta meg selv hele tiden, så nå orker jeg ikke mer.

Misforstått og blåst opp saken har du hvertfall gjort.

Jeg har ikke uttalt meg om saken som sådan, jeg har uttalt meg om hvordan tenåringer som blir utsatt for overgrep agerer og tenker. Så at jeg har blåst opp saken er neppe mulig.

Når det gjelder å misforstå, er jeg redd for at det er du som sliter litt med å åpne deg for andre baner enn de du har kjørt deg inn i. Enten har du ikke noe som helst erfaring med dette temaet, eller så er det iherdige forsvarsmekanismer med i spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forfekter generelle synspunkter og holdninger som om de får fotfeste vil bidra til at overgripere får mer 'arbeidsro' og at det blir enda vanskeligere for overgrepsoffere å bryte ut og si ifra.

På den ene siden sier du at du ikke vet noe om disse tingene. På den andre siden tviholder du på synspunkter du erkjenner bygger på syltynne kunnskaper.

mvh

Jeg vet da ikke om det er vanskelig eller lett å si fra om sånt? Aldri opplevd det. Sier bare at jeg synes det er rart!

Skulle tro jeg rakker ned på alle offere, men det gjør jeg så absolutt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jo alt dette.

Men når hun sier at de har hatt et slags kjærlighetsforhold så burde vel ikke det være noen skam?

Snakker ikke bare om overgrep her.

What????? Så pedofile skal få lov å få barn til å tro at de har sex fordi de har et "kjærlighetsforhold"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jo alt dette.

Men når hun sier at de har hatt et slags kjærlighetsforhold så burde vel ikke det være noen skam?

Snakker ikke bare om overgrep her.

''Men når hun sier at de har hatt et slags kjærlighetsforhold så burde vel ikke det være noen skam? Snakker ikke bare om overgrep her.''

Det er mer enn en skam, det er horribelt og motbydelig, at en godt voksen mann, stinn på anerkjennelse og respekt, manipulerer en jentunge til å tro at hun har et kjæresteforhold til ham i hennes forståelse av begrepet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke uttalt meg om saken som sådan, jeg har uttalt meg om hvordan tenåringer som blir utsatt for overgrep agerer og tenker. Så at jeg har blåst opp saken er neppe mulig.

Når det gjelder å misforstå, er jeg redd for at det er du som sliter litt med å åpne deg for andre baner enn de du har kjørt deg inn i. Enten har du ikke noe som helst erfaring med dette temaet, eller så er det iherdige forsvarsmekanismer med i spill.

Ok det kan du jo bare mene :)

Vet snart ikke hva vi diskuterer lengre for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men når hun sier at de har hatt et slags kjærlighetsforhold så burde vel ikke det være noen skam? Snakker ikke bare om overgrep her.''

Det er mer enn en skam, det er horribelt og motbydelig, at en godt voksen mann, stinn på anerkjennelse og respekt, manipulerer en jentunge til å tro at hun har et kjæresteforhold til ham i hennes forståelse av begrepet.

mvh

Skam for å si ifra mener jeg nå.

Er selvfølgelig en skam for han å lede henne inn på noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

What????? Så pedofile skal få lov å få barn til å tro at de har sex fordi de har et "kjærlighetsforhold"??

What? Hvor får du det i fra?

Nei nå gir jeg meg før dere misforstår alt her. På trass virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok det kan du jo bare mene :)

Vet snart ikke hva vi diskuterer lengre for å være ærlig.

''Vet snart ikke hva vi diskuterer lengre for å være ærlig.''

Da har du jo alltids muligheten til å trekke pusten dypt og lese hele tråden om igjen. Det bør kunne gi deg en pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vet snart ikke hva vi diskuterer lengre for å være ærlig.''

Da har du jo alltids muligheten til å trekke pusten dypt og lese hele tråden om igjen. Det bør kunne gi deg en pekepinn.

Nei jeg gir meg. :)

Brukt nok tid på dette ikveld ....

Ha en fin kveld/natt videre =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De aller fleste som reagerer sterkt har selv barn i samme alder som denne 16-åringen. Og da er det lettere og både identifisere seg, og muligens overidenfisere seg med sakens alvor. – Colette''

Jeg tror alle som ikke er totalt uten evne til å ha empati reagerer sterkt på denne saken. Det er ikke nødvendig å ha "barn i samme alder" - det er kun nødvendig å kunne føle empati.

Selvfølgelig har alle mennesker med et normalt følelsesliv evnen til og sette inn i situasjonen. Men det er nok enda lettere når man har barn av samme kjønn/alder, enn når man ikke har barn i det hele tatt. Det har med identifisering og gjøre.

http://snl.no/identifisering/psykologi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What? Hvor får du det i fra?

Nei nå gir jeg meg før dere misforstår alt her. På trass virker det som.

''Men når hun sier at de har hatt et slags kjærlighetsforhold så burde vel ikke det være noen skam?''

Jeg får det ut fra dette utsagnet her.... Du sier at hun ikke burde føle skam fordi hun sier de har hatt et slags kjærlighetsforhold? Hvilke voksne har et seksuelt kjærlighetsforhold til et barn? Ingen normale voksne iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men når hun sier at de har hatt et slags kjærlighetsforhold så burde vel ikke det være noen skam?''

Jeg får det ut fra dette utsagnet her.... Du sier at hun ikke burde føle skam fordi hun sier de har hatt et slags kjærlighetsforhold? Hvilke voksne har et seksuelt kjærlighetsforhold til et barn? Ingen normale voksne iallefall!

Nei det er akkurat dette jeg mener!! Folk misforsår og det blir fort farlig !

Jeg mener at hun ikke burde føle skam ved å si ifra pga et kjærlighetsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men når hun sier at de har hatt et slags kjærlighetsforhold så burde vel ikke det være noen skam?''

Jeg får det ut fra dette utsagnet her.... Du sier at hun ikke burde føle skam fordi hun sier de har hatt et slags kjærlighetsforhold? Hvilke voksne har et seksuelt kjærlighetsforhold til et barn? Ingen normale voksne iallefall!

Mulig jeg formulerte det litt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...