Gå til innhold

Hvilke signal gir Vågå-saken?


PieLill

Anbefalte innlegg

Og slik saken har utviklet seg i løpet av dagen, blir jeg bare enda mer overbevist om at det var en klok beslutning å la saken gå for åpne dører.

Alle ordførerens tidligere oppvisninger i unangripelig faderlig omsorg, skriker mot ham nå.

mvh

Nå har jeg ikke fått fulgt saken så veldig tett i dag, bare lest litt etterpå - men jeg mener som deg, at åpen rettsak er med på å balansere det inntrykket vi andre får av partene. For dommere og meddomere er det vel hipp som happ om retten er åpen eller lukket - men publikum får så hel tklart et helt annet inntrykk av saken nå enn gjennom de velregisserte opptredenene ordføreren har hatt i media frem til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 257
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • meg__123!

    62

  • PieLill

    51

  • Mandolaika

    31

  • fineline

    16

Mest aktive i denne tråden

Jeg mener det er rart å anmelde så lenge etter første misbruk når hun er såpass "gammel" at hun vet hva som er rett og galt.

Mener da ikke at hun skal droppe å anmelde.

Og hvis du hadde litt kunnskaper om slike saker og de psykologiske mekanismene som ligger bak hvorfor mange ikke anmelder før lenge etterpå, så hadde du ikke sagt dette...

Jeg har venninner som først tyve år etter overgrepene greide å fortelle hva de hadde opplevd... Overgrepssaker er så sårbare mht skyldfølelse osv - og skyldfølelsen kan f.eks. gå på at de kan tenke at de har egen skyld fordi de har "fristet" overgriperen. Grunnen til dette er at enkelte fortsatt den dag idag tror at barn kan "friste" en voksen såpass at han må få lov å misbruke dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nå har jo Stoltenberg annonsert at han ønsker at han trekker seg som ordfører. Og det neste blir nok at fruen sier takk for seg, ja.''

Ja, med mindre hun er underkuet. Jeg synes det så slik ut på intervjuet fra i går, da han klappet henne på skuldra etter at hun var ferdig.

Hun har vel sikkert ikke noe valg enn å støtte han tenker jeg. Hun må jo sikkert være flau?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du hadde litt kunnskaper om slike saker og de psykologiske mekanismene som ligger bak hvorfor mange ikke anmelder før lenge etterpå, så hadde du ikke sagt dette...

Jeg har venninner som først tyve år etter overgrepene greide å fortelle hva de hadde opplevd... Overgrepssaker er så sårbare mht skyldfølelse osv - og skyldfølelsen kan f.eks. gå på at de kan tenke at de har egen skyld fordi de har "fristet" overgriperen. Grunnen til dette er at enkelte fortsatt den dag idag tror at barn kan "friste" en voksen såpass at han må få lov å misbruke dette...

Ok, her skal man visst ikke få mene det man mener, så da trekker jeg meg ut av diskusjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hun har vel sikkert ikke noe valg enn å støtte han tenker jeg. Hun må jo sikkert være flau?

''Hun har vel sikkert ikke noe valg enn å støtte han tenker jeg. Hun må jo sikkert være flau?''

Jeg hadde følt meg bra dum om jeg som kone skulle ha støttet mannen min i denne situasjonen. Det ville ha vært flaut det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hun har vel sikkert ikke noe valg enn å støtte han tenker jeg. Hun må jo sikkert være flau?''

Jeg hadde følt meg bra dum om jeg som kone skulle ha støttet mannen min i denne situasjonen. Det ville ha vært flaut det.

Tror jeg heller hadde stengt meg inne på loftet og ikke vist meg for fotografer osv...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, her skal man visst ikke få mene det man mener, så da trekker jeg meg ut av diskusjonen :)

Som regel pleier folk å kunne endre syn på saker og ting dersom de får litt mer kunnskaper om et emne - dersom det er åpenbart at de ikke vet nok om emnet på forhånd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vel sikkert ikke noe valg enn å støtte han tenker jeg. Hun må jo sikkert være flau?

''Hun må jo sikkert være flau?''

Flau er vel litt for mildt tror jeg, men folk reagerer ulikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel pleier folk å kunne endre syn på saker og ting dersom de får litt mer kunnskaper om et emne - dersom det er åpenbart at de ikke vet nok om emnet på forhånd ;)

''Som regel pleier folk å kunne endre syn på saker og ting dersom de får litt mer kunnskaper om et emne - dersom det er åpenbart at de ikke vet nok om emnet på forhånd ;)''

Jeg må bare si at jeg ikke har så god kunnskap om dette emnet (heldigvis!), men har allikevel INGEN problemer med å forstå slike mekanismer. Det holder å være voksen og ha vært i arbeidslivet i noen år, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Tror jeg heller hadde stengt meg inne på loftet og ikke vist meg for fotografer osv...:P

Hun skulle egentlig vitne i dag. Lurer på hvorfor hennes vitnemål ble flyttet til mandag. Kanskje hun har nektet å vitne plutselig etter dagen i dag?

Det hadde jeg gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skulle egentlig vitne i dag. Lurer på hvorfor hennes vitnemål ble flyttet til mandag. Kanskje hun har nektet å vitne plutselig etter dagen i dag?

Det hadde jeg gjort.

''Hun skulle egentlig vitne i dag. Lurer på hvorfor hennes vitnemål ble flyttet til mandag. Kanskje hun har nektet å vitne plutselig etter dagen i dag? Det hadde jeg gjort.''

Jeg vet ikke, men jeg tenkte mitt. Hun endret i alle fall mening m.h.t. lukkede dører/åpne dører. Hun ønsker nå åpne dører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er såpass "gammel" så syns jeg det er litt rart ja.

13 åringer vet at sånt er galt.

Men jeg vet ikke om det er lett eller vanskelig å si ifra. Så det kan jeg ikke si noe på.

http://www.lommelegen.no/artikkel/skam

http://www.uib.no/isf/utposten/2001nr4/utp01403.htm

http://www.sykepleien.no/nyhet/297911/--skammen-er-verre-enn-overgrepet-

http://sandragundersen.com/?p=1501

Les deg opp litt på emnet. Skam, over å ikke greie å sette grenser, over lystfølelse og spenning, over at man er så lite verdt at noen bare kan ta seg til rette, over at man ikke skrek høyt og stoppet det... osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skulle egentlig vitne i dag. Lurer på hvorfor hennes vitnemål ble flyttet til mandag. Kanskje hun har nektet å vitne plutselig etter dagen i dag?

Det hadde jeg gjort.

Det hadde jeg også gjort.

Kanskje hun må tenke på det eller noe.

Eller hun må kanskje vitne uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man er såpass "gammel" så syns jeg det er litt rart ja.

13 åringer vet at sånt er galt.

Men jeg vet ikke om det er lett eller vanskelig å si ifra. Så det kan jeg ikke si noe på.

''Når man er såpass "gammel" så syns jeg det er litt rart ja.''

En 13-åring er et barn, uavhengig av fysisk utvikling.

''13 åringer vet at sånt er galt.''

Åtteåringer vet også at sånt er galt - egentlig. Og attenåringer. Men de blir altså utsatt for overgrep og misbruk allikevel. Det er nemlig ikke offerets moralfølelse det først og fremst står på. Det er den voksne overgrepsmannens manglende moralfølelse.

''Men jeg vet ikke om det er lett eller vanskelig å si ifra.''

Det er helt tydelig at du ikke vet noe som helst om dette. Allikevel benytter du sjansen til å så tvil om ikke bare denne tenåringens historie, men samtlige unge overgrepsofre som ikke har "klart" å si fra, selv om de "visste at det var galt". Det er rett og slett skadelig, det du gjør.

Ansvaret ligger ikke på barnet. Aldri. Uansett.

Det ligger på den voksne gjerningsmannen. Alltid. Uansett.

Og for ordens skyld: Det er vanskelig å si ifra. Kjempevanskelig. Særlig fordi overgrepsmennene er utrolig flinke til å bygge opp et unaturlig avhengighetsforhold og lage et sikkerhetsnett rundt seg selv som gjør det vanskelig for offeret å bryte ut. Og når folk melder slike ting som du gjør her, blir det enda vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg også gjort.

Kanskje hun må tenke på det eller noe.

Eller hun må kanskje vitne uansett?

''Eller hun må kanskje vitne uansett?''

Hun kan fritas i følge straffeloven, men hun er jo mannens subjektive kronvitne, så spørs om hun får et lite dilemma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Det hadde jeg også gjort.

Kanskje hun må tenke på det eller noe.

Eller hun må kanskje vitne uansett?

Ja, hun har vel plikt til å vitne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Hun skulle egentlig vitne i dag. Lurer på hvorfor hennes vitnemål ble flyttet til mandag. Kanskje hun har nektet å vitne plutselig etter dagen i dag?

Det hadde jeg gjort.

Jeg tror det var tiden det gikk på. At de brukte lenger tid på ordføreren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Når man er såpass "gammel" så syns jeg det er litt rart ja.''

En 13-åring er et barn, uavhengig av fysisk utvikling.

''13 åringer vet at sånt er galt.''

Åtteåringer vet også at sånt er galt - egentlig. Og attenåringer. Men de blir altså utsatt for overgrep og misbruk allikevel. Det er nemlig ikke offerets moralfølelse det først og fremst står på. Det er den voksne overgrepsmannens manglende moralfølelse.

''Men jeg vet ikke om det er lett eller vanskelig å si ifra.''

Det er helt tydelig at du ikke vet noe som helst om dette. Allikevel benytter du sjansen til å så tvil om ikke bare denne tenåringens historie, men samtlige unge overgrepsofre som ikke har "klart" å si fra, selv om de "visste at det var galt". Det er rett og slett skadelig, det du gjør.

Ansvaret ligger ikke på barnet. Aldri. Uansett.

Det ligger på den voksne gjerningsmannen. Alltid. Uansett.

Og for ordens skyld: Det er vanskelig å si ifra. Kjempevanskelig. Særlig fordi overgrepsmennene er utrolig flinke til å bygge opp et unaturlig avhengighetsforhold og lage et sikkerhetsnett rundt seg selv som gjør det vanskelig for offeret å bryte ut. Og når folk melder slike ting som du gjør her, blir det enda vanskeligere.

Ikke bland andre offere inn i dette, vær så snill a.

Du gjør saken mye værre enn det den er.

Som sagt; jeg har ikke peiling, så orker ikke diskutere dette mer. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Som regel pleier folk å kunne endre syn på saker og ting dersom de får litt mer kunnskaper om et emne - dersom det er åpenbart at de ikke vet nok om emnet på forhånd ;)''

Jeg må bare si at jeg ikke har så god kunnskap om dette emnet (heldigvis!), men har allikevel INGEN problemer med å forstå slike mekanismer. Det holder å være voksen og ha vært i arbeidslivet i noen år, f.eks.

Ja, det tror jeg også... men det finnes mennesker som av ulike grunner f.eks. aldri har reflektert særlig mye rundt saker og ting, og da kan slike ting være vanskelig å forstå dybden av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er såpass "gammel" så syns jeg det er litt rart ja.

13 åringer vet at sånt er galt.

Men jeg vet ikke om det er lett eller vanskelig å si ifra. Så det kan jeg ikke si noe på.

''Når man er såpass "gammel" så syns jeg det er litt rart ja. 13 åringer vet at sånt er galt. Men jeg vet ikke om det er lett eller vanskelig å si ifra. Så det kan jeg ikke si noe på.''

Trettenåringer kan ha problemer nok med å ordne opp i trivielle konflikter med jevnaldrede.

Hvordan mener du de skal være fullt utrustet til å hamle opp med situasjoner der de manipuleres, skremmes, krenkes og misbrukes? Der maktforholdet er rått parti i tenåringens disfavør?

Det trenges kun et minimum av innlevelse for å skjønne hvor forferdelig vanskelig dette er.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...