Gå til innhold

Tenåring-foreldre relasjon: hvordan forbedre?


Gjest gir opp-2

Anbefalte innlegg

Gjest gir opp-2

Jeg føler meg som en helt elendig mor. Er trist, oppgitt, sint og frustert på en gang. Det vi gjør fungerer ikke.

Tenåring lyver og lar være å gå på skolen. Sier f.eks at vi kan dra på jobb, for h*n begynner ikke på skolen før kl 10. Det viser seg å ikke stemme, og h*n ender med å skulke. Responsen vår er at PC og mobil blir inndratt.

Responsen til tenåringen er da å ligge sur på sofa hele dagen for å se på TV. Forlanger mobil/PC til dagen derpå, for da er det gått 24 timer siden inndragningen. Jeg svarte 24 timer er det gått kl 16, da jeg oppdaget skulkingen.

Det resulterer i at h*n truer med å bli borte fra skolen neste dag også- og det er MEGET sannsynlig at tenåringen gjør nettopp dette (har skjedd flere ganger før)

Hvordan får man hjelp? Tror jeg er i ferd med å ødelegge tenåringen og fremtiden dens.... Tenåringen snakker meg glatt helt rundt- og vi er helt låst her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laban

    5

  • frosken

    3

  • mariaflyfly

    2

  • IngridSletten

    2

Gjest gir opp-2

Du gir iallefall ikke tilbake mobil og PC før ting er på stell igjen...!

Hvordan vite når ting er på stell igjen?

Tenåringen går på skole 3 dager, og så plutselig er det lyv/skulk igjen.

Hver gang etter skulk, så fratas mobil/PC ut dagen + neste døgn (dvs tenåringen får mobilen i når vedkommende drar til skolen neste dag, og PC er koblet til etter skoletid).

Har trodd gjentatte ganger at alt er på stell, men så går jeg fem på gang på gang.... :-(

Hva om tenåringen skulker en fredag? Skal da PC/mobil være inndratt ut mandag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gir opp-2

Litt avhengig av hvor gammel ungen er, men jeg mener det kan være viktig å komme i dialog med skolen om dette.

10 klassing. Opplegget startet på slutten av 9.klasse.

Flere sporadiske dagsfravær som vi ikke fikk vite noe om før det var 10-15 stk av dem (da ga skolen oss foreldre beskjed i form av en telefonsamtale).

Siden da har vi forsøkt følge ekstra godt med hver bidige dag. Forsøker bli hjemme til tenåringen drar- men det er ikke alltid like lett (feks når h*n lyger om at de har fått melding sent i går om at de starter 10). Lekser påstår vedkommende er gjort- men så får vi melding fra lærer om anmerkninger pga manglende utført leksearbeid.

Forsøker inndra goder, og dette liker vedkommende ikke. Går til skolen igjen for noen dager- og så er det på an igjen.

Vet ikke min arme råd. Er kjempefortvilet og sliten- og orker bare ikke mer. Jeg synes alt jeg gjør blir feil, og at ting blir verre og verre.

Hvordan får man tak i hjelp? Hvem kontakter man? Og hva består slik hjelp i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 klassing. Opplegget startet på slutten av 9.klasse.

Flere sporadiske dagsfravær som vi ikke fikk vite noe om før det var 10-15 stk av dem (da ga skolen oss foreldre beskjed i form av en telefonsamtale).

Siden da har vi forsøkt følge ekstra godt med hver bidige dag. Forsøker bli hjemme til tenåringen drar- men det er ikke alltid like lett (feks når h*n lyger om at de har fått melding sent i går om at de starter 10). Lekser påstår vedkommende er gjort- men så får vi melding fra lærer om anmerkninger pga manglende utført leksearbeid.

Forsøker inndra goder, og dette liker vedkommende ikke. Går til skolen igjen for noen dager- og så er det på an igjen.

Vet ikke min arme råd. Er kjempefortvilet og sliten- og orker bare ikke mer. Jeg synes alt jeg gjør blir feil, og at ting blir verre og verre.

Hvordan får man tak i hjelp? Hvem kontakter man? Og hva består slik hjelp i?

På skolen der jeg jobber, blir elever i faresonen tett oppfulgt av både kontaktlærer og rådgiver.

Ta kontakt med skolen på mandag og uttrykk din bekymring. Spør konkret hva dere som foreldre skal gjøre for at ungen skal komme seg på skolen. Kom med ønske om tett oppfølging, f.eks at kontaktlærer sender deg mail på fredager i et par uker, der du får kort info om status på leksefronten for uka. Følg med fraværet på fronter / It's Learning hver dag, og konfronter ungen med en gang du ser udokumentert fravær.

Og så er det jo viktig å prøve å motivere, da. Det er sikkert alt annet enn enkelt. Men ungen skal ha ros for det han gjør bra. Min gamle lærer pleide å si til oss "Dere kommer til å ende opp på lampeskjermfletterlinja hele gjengen!" Jeg veit ikke hvor mye eller lite motivert ungen din er for tida, men en alvorsprat om neste skoleår er på høy tid å ha, både med skolen og hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gir opp-2

På skolen der jeg jobber, blir elever i faresonen tett oppfulgt av både kontaktlærer og rådgiver.

Ta kontakt med skolen på mandag og uttrykk din bekymring. Spør konkret hva dere som foreldre skal gjøre for at ungen skal komme seg på skolen. Kom med ønske om tett oppfølging, f.eks at kontaktlærer sender deg mail på fredager i et par uker, der du får kort info om status på leksefronten for uka. Følg med fraværet på fronter / It's Learning hver dag, og konfronter ungen med en gang du ser udokumentert fravær.

Og så er det jo viktig å prøve å motivere, da. Det er sikkert alt annet enn enkelt. Men ungen skal ha ros for det han gjør bra. Min gamle lærer pleide å si til oss "Dere kommer til å ende opp på lampeskjermfletterlinja hele gjengen!" Jeg veit ikke hvor mye eller lite motivert ungen din er for tida, men en alvorsprat om neste skoleår er på høy tid å ha, både med skolen og hjemme.

Vi får melding samme dag som det er fravær dette året.

Og ja, alvorsprat har vi hatt både her hjemme, og på skolen i lag med kontaktlærer i konferansetime.

Tenåringen sier ja og ha- og er enig. Men så raser det utfor igjen (uten forvarsel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Hvordan vite når ting er på stell igjen?

Tenåringen går på skole 3 dager, og så plutselig er det lyv/skulk igjen.

Hver gang etter skulk, så fratas mobil/PC ut dagen + neste døgn (dvs tenåringen får mobilen i når vedkommende drar til skolen neste dag, og PC er koblet til etter skoletid).

Har trodd gjentatte ganger at alt er på stell, men så går jeg fem på gang på gang.... :-(

Hva om tenåringen skulker en fredag? Skal da PC/mobil være inndratt ut mandag?

Skulk ville ført til minst en uke, kanskje en måneds inndragelse av mobil, TV og data.

Ikke enkelt dette, men dere må vise at dere mener det. Jeg ville nok søkt om hjelp, men aner ikke hvor...skolen først kanskje? Ikke slit med dette alene iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Har dere snakket med PPTjenesten? Alle skoler har tilknyttet en. Kontakt vedkommende. Han skal kunne hjelpe, både direkte og ved å henvise videre. Helsesøster er også en dere kan spørre om råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vite når ting er på stell igjen?

Tenåringen går på skole 3 dager, og så plutselig er det lyv/skulk igjen.

Hver gang etter skulk, så fratas mobil/PC ut dagen + neste døgn (dvs tenåringen får mobilen i når vedkommende drar til skolen neste dag, og PC er koblet til etter skoletid).

Har trodd gjentatte ganger at alt er på stell, men så går jeg fem på gang på gang.... :-(

Hva om tenåringen skulker en fredag? Skal da PC/mobil være inndratt ut mandag?

Jeg hadde dratt inn PC og mobil til over helga hvis det er det som må til, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært borti problemstillingen selv, så jeg skriver kun ut fra hva jeg _tror_ og _mener_:

Første punkt på lista må jo være å få ungdommen til å forstå at det kun er seg selv h*n straffer ved å ikke gå på skolen. Det høres litt ut som at dere straffes ("får jeg ikke igjen mobil og PC går jeg ikke på skolen i morgen heller - verst for dere!"), og det er jo problemstilling snudd helt på hodet.

Hvis det ikke er noen diagnoser inne i bildet, så må ungdommen ansvarliggjøres. Konsekvenser i form av inndratt PC og telefon er ikke nok/riktig. Hvilke andre konsekvenser vil føles på kroppen?

Skolen må også på banen, og kanskje kommunen deres har et program for å forhindre "drop-out"? Kontakt oppvekstetaten om ikke skolen har lyst til å snakke ordentlig.

Håper det ordner seg, og at h*n skjønner at h*n kun ødelegger for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykke_til_

Ikke gi deg i forhold til skolen. Alle må ansvarliggjøres her for å rette opp i situasjonen.

Har dere forsøkt med positiv forsterking? F.eks. avtale med lærer om underskrift hver gang h*n er på skolen (hele dagen), og etter så og så mange dager i strekk (avtale) så får h*n belønning? Jeg vet at dette er gjennomført på andre u-skoler (selvsagt samtidig med andre tiltak). Belønningen øverst på lista hos ungdommen har vist seg å være å gjøre en bestemt aktivitet sammen med en forelder.

Barnevernet bruker samme system (i hvert fall der jeg bor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vite når ting er på stell igjen?

Tenåringen går på skole 3 dager, og så plutselig er det lyv/skulk igjen.

Hver gang etter skulk, så fratas mobil/PC ut dagen + neste døgn (dvs tenåringen får mobilen i når vedkommende drar til skolen neste dag, og PC er koblet til etter skoletid).

Har trodd gjentatte ganger at alt er på stell, men så går jeg fem på gang på gang.... :-(

Hva om tenåringen skulker en fredag? Skal da PC/mobil være inndratt ut mandag?

Kan dere kjøre avkommet til skoledøra selv hver dag? Det ville jeg gjort. Og jeg hadde fulgt opp med å avbestille nettkoblinga om jeg måtte...

Skolen har/bør ha miljøarbeider som kan følge opp. Det er også smart å kalle inn spt/ppt, det kan dere gjøre uten henvisning. Bare ring selv og forklar problemet.

http://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=30781

http://www.forebygging.no/PageFiles/249/Skoleskulk.pdf

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=15939&Itemid=97

http://www.klara-klok.no/wips/440185332/caseId/964038769

http://www.gd.no/nyheter/article3786188.ece

Sånn, ressurser på temaet. Kanskje du finner noe å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gir opp-2

Kan dere kjøre avkommet til skoledøra selv hver dag? Det ville jeg gjort. Og jeg hadde fulgt opp med å avbestille nettkoblinga om jeg måtte...

Skolen har/bør ha miljøarbeider som kan følge opp. Det er også smart å kalle inn spt/ppt, det kan dere gjøre uten henvisning. Bare ring selv og forklar problemet.

http://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=30781

http://www.forebygging.no/PageFiles/249/Skoleskulk.pdf

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=15939&Itemid=97

http://www.klara-klok.no/wips/440185332/caseId/964038769

http://www.gd.no/nyheter/article3786188.ece

Sånn, ressurser på temaet. Kanskje du finner noe å bruke.

Hjertelig tusen takk for mange svar med mange linker. Jeg skal studere disse nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamta - den gode gamle

Jeg skjønner at du er sliten, har hatt noen runder ifht. skoleoppfølging selv. Men foreslår likevel en noe annen tilnærming til problemet enn det du her beskriver. Det kan jo være at dere allerede har vært gjennom disse forslagene, men jeg skriver det likevel fordi det er viktig å utelukke/ avdekke alt når man først er igang.

Har dere snakket med tenåringen om hvorfor han/ hun skulker? Manglende motivasjon for skolen _kan_ handle om forhold på skolen, i klassen, undervisning, eller hos barnet selv. Kanskje endatil mobbing. Du sier ingenting om evt. diagnose hos ungdommen. Dersom det foreligger diagnose, kan BUP eller PPT være aktuell mht. oppfølging. Dersom det ikke foreligger diagnose, kan en utredning hos BUP være på sin plass. Dysleksi, ADHD mm. _kan_ være årsak til at ungdommen sliter og derfor skulker. I så fall har ikke konsekvenser noen som helst effekt, annet enn at han/ hun opplever å mislykkes enda mer.

Jeg ønsker deg all mulig lykke til - og ikke gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bruk masse tid!

Tenåringstiden kan for foreldre omtrent bli like tøff som småbarnstiden om man ønsker å gjøre sitt beste for barna. Dette er det mange som IKKE forstår. Tenåringer vil ha grenser og MÅ ha grenser. De er trassige akkursatt som en toåring. Enklest er barna fra ca 5-6 år til 11-12 år syns jeg. Så viktig å ha tid til tenåringene. De trenger massevis av oppmerksomhet og foredlre som tar seg tid til de. Det kan igjen kreve at man må gi avkall på noe eller mye, som f.eks egne interesser, hobbyer, fester, tilstelninger og kanskje også gå ned i stilling. Gjør man ikke det så får man fort for lite tid til ungdommen, noe som igjen kan føre til en ødelagt fremtid for den unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenåringstiden kan for foreldre omtrent bli like tøff som småbarnstiden om man ønsker å gjøre sitt beste for barna. Dette er det mange som IKKE forstår. Tenåringer vil ha grenser og MÅ ha grenser. De er trassige akkursatt som en toåring. Enklest er barna fra ca 5-6 år til 11-12 år syns jeg. Så viktig å ha tid til tenåringene. De trenger massevis av oppmerksomhet og foredlre som tar seg tid til de. Det kan igjen kreve at man må gi avkall på noe eller mye, som f.eks egne interesser, hobbyer, fester, tilstelninger og kanskje også gå ned i stilling. Gjør man ikke det så får man fort for lite tid til ungdommen, noe som igjen kan føre til en ødelagt fremtid for den unge.

''Det kan igjen kreve at man må gi avkall på noe eller mye, som f.eks. egne interesser, hobbyer, fester, tilstelninger og kanskje også gå ned i stilling.''

Nå er det vel mange tenåringer som er minimalt interessert i tid med foreldrene. Det er ikke sånn at bare mor og far holder seg hjemme etter arbeidstid 7 dager i uka, så ordner det seg.

Jeg er selvfølgelig ikke uenig i at man må ha tid til store barn også. Men jeg tror ikke den typiske problemstillingen med tenåringsbarn er ulykkelige ungdommer som sitter hjemme alene og lengter etter kontakt med foreldrene som er opptatt med seg og sitt utenfor heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IngridSletten

Det høres ut som om dette har utviklet seg til krig mellom foreldre og ungdommen. H'*n truer med å være borte fra skolen dagen etter også etter at dere har inndratt pc/mobil.

For endel ungdommer er slike sanksjoner bare bensin på bålet, og situasjonen blir verre. Jeg tenkerat siden strategien deres for å få han/henne på skolen tydeligvis ikke har funket, så er det verdt å tenke helt nytt. Mer av det samme kommer etter all sannsynlighet ikke til å funke.

Det er utmattende med endeløse konflikter og bekymringer rundt ungdom i den alderen.

(og 16 år er verst, synes jeg. Da er de for store til at DU skal bestemme alt, men de er for unge til at DE kan bestemme alt. En evig drakamp og gi- og -ta-situasjon)

Anbefaler deg å google "Petra Røise". Hun driver med coaching av ungdom, deres foreldre m.fl. Hun har mange god råd i forhold til det å få til relasjonen med ungdommen.

Håper dere får det bedre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bruk masse tid!

''Det kan igjen kreve at man må gi avkall på noe eller mye, som f.eks. egne interesser, hobbyer, fester, tilstelninger og kanskje også gå ned i stilling.''

Nå er det vel mange tenåringer som er minimalt interessert i tid med foreldrene. Det er ikke sånn at bare mor og far holder seg hjemme etter arbeidstid 7 dager i uka, så ordner det seg.

Jeg er selvfølgelig ikke uenig i at man må ha tid til store barn også. Men jeg tror ikke den typiske problemstillingen med tenåringsbarn er ulykkelige ungdommer som sitter hjemme alene og lengter etter kontakt med foreldrene som er opptatt med seg og sitt utenfor heimen.

Tror du ta feil der. De trenger foreldrene veldig og desto mer de holder på med sitt desto mer trenger de foreldrene. De er i en fase hvor de har en mørk og skummel fremtid som ingen av oss vet hvordan blir. Sykdommer, miljkatastrofer, død osv er tanker som fort kan streife. Tenk fra din egen ungdom. Sel var jeg livredd for stjernekrig husker jeg og at mye annet. Hadde jeg ikke hatt voksne som tok seg tid til å prate meg meg og som alltid var der for meg kunne jeg sikkert endt opp med rusproblemer for å døyve problemene. Så ingen tvil om at de trenger foreldre som er der for de. Ser at de bekymringene jeg hadde er tanker som jeg ikke har i deg men tror det er normalt i perioder der hormoner i kroppen endrer seg mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...