Gå til innhold

Hvor gamle for å være aleine over natta?


mariaflyfly

Anbefalte innlegg

Jeg skal på et obligatorisk kurs med overnatting i vinter, og faren til ungene kunne ikke ha barna. Vi har en fast barnevakt som jeg kan spørre om kan overnatte og få ungene på skolen neste dag, men så tenkte jeg plutselig på om kanskje jeg kunne få plassert Datra og la Guttungen være aleine hjemme...?

Han vil være et par uker unna 14 år, han er grei og til å stole på. Han liker veldig godt å være aleine hjemme, men har aldri sovet aleine før. Han er heller ikke vant med å være aleine seint på kvelden.

Vi bor i rekkehus, og jeg kan gjøre en avtale om at en av naboene kikker innom. Jeg får selvfølgelig tanker a la "Tenk om han ikke våkner av brannalarmen", men det er mulig det er irrasjonelt.

Ville dere gjort det? Jeg befinner meg ca 40 min kjøring unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Guttungen her hadde det neppe vært noe stort problem for, han ble 14 i høst. Våkner av røykvarsleren gjør han også.

Jentungen (12 år i høst) derimot... Det hadde ikke funka. Ikke sammen med broren heller tror jeg. Hun våknet ikke da røykvarsleren hos faren gikk av for en tid siden og skjønte ikke hva de andre snakket om dagen etter. *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ville dette i tilfelle vært en nødløsning. Skaff en "barnevakt" som kan sove der om natta eller at han sover en annen plass. Det er nettopp dette med brann som er skummelt...Det skjer nok sikkert ikke, men hva om .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste og min yngste er jo like gamle som dine to. Og det hadde gått helt fint med de to sammen alene en natt.

Men så har vi jo ei snuppe til, og da går det ikke.

Hvis han har lyst, så går det helt sikkert fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen her hadde det neppe vært noe stort problem for, han ble 14 i høst. Våkner av røykvarsleren gjør han også.

Jentungen (12 år i høst) derimot... Det hadde ikke funka. Ikke sammen med broren heller tror jeg. Hun våknet ikke da røykvarsleren hos faren gikk av for en tid siden og skjønte ikke hva de andre snakket om dagen etter. *hehe*

Jeg vet ikke om min 15 åring hadde vokna av brannalarmen, jo sikkert, men det er ikke så greit å være aleine i huset når brannalarmen går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TanteKarianne

Dette hadde jeg ikek hatt problemer med så lenge 14 åringen er litt voksen av seg. Jeg hadde slappet av og hatt med mobilen, og hatt en nabo i beredskap (altså om det var noe så kunne de gå dit å spørre osv).

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg var alene når jeg var 14, søstera mi ville ikke, hun turde ikke.

Guttungen min på snart 12 er foreløpig typen til å kunne være alene, han er faktisk snurt for at han må ha barnevakt nå. ;o)

Dere bor med andre folk i nær nærhet? Som du kunne sagt i fra til sånn just in case, verste tenkelige som brann?

Barn er så forskjellige, guttungen har lenge vært rolig og selvstendig, venninna mi sitt barn på samme alder har akkurat nå kunne vært alene en times tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du i utgangspunktet burde ha barnevakt, eller enda bedre: Spør om han kan ligge over hos en kamerat.

Jeg ville ikke bare vært bekymret i tilfelle brann, men også i tilfelle innbrudd midt på natten. Her vi bor ihvertfall, har det vært ganske mange nattlige innbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha betenkt meg hvis gutten ønsket dette selv, og ellers var fornuftig. En gang må jo være den første:-)

(Veldig preget av Knausgård nr. 3 - og hvor selvstendige og fornuftige barn fikk lov til og være før dataalderen) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han vil, så gjør du det slik :)

Jeg er sjokkerende liberal i forhold til ungene og frihet med tanke på hvor jeg bor, så da må det passe til norske forhold ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han vil, så gjør du det slik :)

Jeg er sjokkerende liberal i forhold til ungene og frihet med tanke på hvor jeg bor, så da må det passe til norske forhold ;)

Jeg skal selvfølgelig høre med ham om han synes det er en ok løsning. :)

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha betenkt meg hvis gutten ønsket dette selv, og ellers var fornuftig. En gang må jo være den første:-)

(Veldig preget av Knausgård nr. 3 - og hvor selvstendige og fornuftige barn fikk lov til og være før dataalderen) :-)

Ja, en gang må være den første. Han er ganske fornuftig.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns du i utgangspunktet burde ha barnevakt, eller enda bedre: Spør om han kan ligge over hos en kamerat.

Jeg ville ikke bare vært bekymret i tilfelle brann, men også i tilfelle innbrudd midt på natten. Her vi bor ihvertfall, har det vært ganske mange nattlige innbrudd.

Huff, det har jeg ikke skjenket en tanke. :( Vi bor heldigvis i et rolig strøk, og det har vært lite innbrudd i området her.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1357931080' post='4855308]

Jeg var alene når jeg var 14, søstera mi ville ikke, hun turde ikke.

Guttungen min på snart 12 er foreløpig typen til å kunne være alene, han er faktisk snurt for at han må ha barnevakt nå. ;o)

Dere bor med andre folk i nær nærhet? Som du kunne sagt i fra til sånn just in case, verste tenkelige som brann?

Barn er så forskjellige, guttungen har lenge vært rolig og selvstendig, venninna mi sitt barn på samme alder har akkurat nå kunne vært alene en times tid.

Ja, vi bor i rekkehus, og han kjenner mange på tunet her veldig godt, så jeg kan alliere meg med noen.

Jeg sov også aleine hjemme da jeg var 14, det var ikke noe problem. Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg ikek hatt problemer med så lenge 14 åringen er litt voksen av seg. Jeg hadde slappet av og hatt med mobilen, og hatt en nabo i beredskap (altså om det var noe så kunne de gå dit å spørre osv).

:-)

Ja, jeg skal i så fall høre med en nabo. Han kjenner mange av dem veldig godt.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste og min yngste er jo like gamle som dine to. Og det hadde gått helt fint med de to sammen alene en natt.

Men så har vi jo ei snuppe til, og da går det ikke.

Hvis han har lyst, så går det helt sikkert fint :-)

Skal selvfølgelig høre med ham om han er komfortabel med det. Han liker veldig godt å ha kåken for seg sjøl på dagtid.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ville dette i tilfelle vært en nødløsning. Skaff en "barnevakt" som kan sove der om natta eller at han sover en annen plass. Det er nettopp dette med brann som er skummelt...Det skjer nok sikkert ikke, men hva om .....

Ja, den tanken slår meg selvfølgelig. Og det er i så fall en nødløsning.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Now all he needs are 3 friends and a six-pack!

(synes ikke 14 er for tidlig nei, mye man kan når man er 14!)

Han er ganske snusfornuftig, så akkurat den problemstillingen tror jeg ikke skulle dukke opp. Ennå. ;)

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen her hadde det neppe vært noe stort problem for, han ble 14 i høst. Våkner av røykvarsleren gjør han også.

Jentungen (12 år i høst) derimot... Det hadde ikke funka. Ikke sammen med broren heller tror jeg. Hun våknet ikke da røykvarsleren hos faren gikk av for en tid siden og skjønte ikke hva de andre snakket om dagen etter. *hehe*

Hmm.. kanskje jeg burde ha brannøvelse i heimen. Jeg skal snakke med ham og høre hva han mener sjøl.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...