Gå til innhold

Hvor gamle for å være aleine over natta?


mariaflyfly

Anbefalte innlegg

Hvis jeg hadde en voksen som han kunne kontakte på telefonen hvis det var noe og gutten er rolig og grei ellers, ville jeg kunne gjøre dette, tror jeg.

Det jeg er redd for er brann, sørg for at brannvarslerne virker og at de er plassert slik at din sønn hører dem godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min stesønn som nå er 17, begynte med det i den alderen. Ikke på fast basis, men dersom det var spesielle årsaker osv. Han var da, og er fortsatt, en veldig fornuftig fyr! Det har alltid gått bra.

Min yngste stesønn som nå er 13 har ikke sovet alene enda, men det har ikke vært nødvendig. Ser ikke for meg at jeg hadde kviet meg ekstremt for å la ham gjøre det, han er om mulig enda mer fornuftig enn storebroren (alternativt med "katastrofetenkende", og av den grunn mer forsiktig ;) )

Stedatter som nå er 12 tror jeg ikke kan - eller VIL - sove alene før hun nærmer seg myndighetsalderen.... ;)

Hvis gutten vil og du har naboer som er hjemme og som han kan kontakte om det skulle skje noe, ville jeg sagt at det er helt ok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du avaler med ham at du setter på brannalarmen en natt han sover, bare for å sjekke om han våkner?

Eldstedatra mi på femten hadde garantert IKKE våkna av brannalarmen...... Tolvåringen hadde med letthet våkna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jr ble 14 trodde jeg at jeg helt fint kunne la jr være alene hjemme, men da han ble 14 syns jeg han var fr liten for et så stort ansvar (selv om han var uenig). Han var faktisk ikke alene før han var 16, men jeg er nok litt for mye hønemor på dette området. Som deg tenkte jeg på brann eller andre situasjonen jeg syns han var for ung til å få ansvar for, og ikke det at jeg ikke stolte på han. Det fortalte jeg han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er for sent med svar: Jeg hadde gjort det med min like gamle sønn, og han hadde blånektet å ha noen "barnevakt" der. Min bekymring hadde vært hvorvidt han kom seg på skolen, ikke for brann eller innbrudd.

Si fra til en nabo med lavt hysterinivå at han er alene, slik at han har et avtalt sted å gå hvis hovedsikringen går eller noe annet du ikke kan fikse pr. telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er for sent med svar: Jeg hadde gjort det med min like gamle sønn, og han hadde blånektet å ha noen "barnevakt" der. Min bekymring hadde vært hvorvidt han kom seg på skolen, ikke for brann eller innbrudd.

Si fra til en nabo med lavt hysterinivå at han er alene, slik at han har et avtalt sted å gå hvis hovedsikringen går eller noe annet du ikke kan fikse pr. telefon.

''Min bekymring hadde vært hvorvidt han kom seg på skolen, ikke for brann eller innbrudd.''

Hvorfor ville du ikke vært bekymret for brann? Det er min verste bekymring når "ungene" (pr def voksne) sover alene i huset... Nå skal det sies at mine sover tungt, da - din våkner kanskje lettere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det ikke er for sent med svar: Jeg hadde gjort det med min like gamle sønn, og han hadde blånektet å ha noen "barnevakt" der. Min bekymring hadde vært hvorvidt han kom seg på skolen, ikke for brann eller innbrudd.

Si fra til en nabo med lavt hysterinivå at han er alene, slik at han har et avtalt sted å gå hvis hovedsikringen går eller noe annet du ikke kan fikse pr. telefon.

Takk for svar :)

Har snakket med ham om det, og han bare trakk på skuldra og lurte på hvorfor det ikke skulle være ok.

Så da tror jeg dette blir løsninga. Har til og med fått omplassert Datra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Har snakket med ham om det, og han bare trakk på skuldra og lurte på hvorfor det ikke skulle være ok.

Så da tror jeg dette blir løsninga. Har til og med fått omplassert Datra ;)

''Har til og med fått omplassert Datra ;)''

Brukte du "Foreningen for omplassering av døtre"?

;-)

Jeg er, som så ofte før, enig med laban, forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Min bekymring hadde vært hvorvidt han kom seg på skolen, ikke for brann eller innbrudd.''

Hvorfor ville du ikke vært bekymret for brann? Det er min verste bekymring når "ungene" (pr def voksne) sover alene i huset... Nå skal det sies at mine sover tungt, da - din våkner kanskje lettere...

Altså - jeg vet at det kan bli brann, og jeg mener ikke å bagatellisere det. Men jeg graderer bekymringene etter hvor sannsynlig det er. Vi har bodd der i snart 25 år, så hva er oddsen for at det blir brann akkurat den natten, liksom - og hvis virkelig katastrofen rammer, i hvilken grad kan jeg "redde" en rask og veltrent ungdom som er både høyere og sterkere enn meg?

Til sammenlikning er det omtrent garantert at junior vil være oppe så lenge at han er i koma når han egentlig burde vekke seg selv for å gå på skolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har til og med fått omplassert Datra ;)''

Brukte du "Foreningen for omplassering av døtre"?

;-)

Jeg er, som så ofte før, enig med laban, forøvrig.

Det holdt å bruke nabonettverket denne gangen. En av mine naboer skal på samme kurs, og hun tilbød at Datra kunne være hos dem, så mannen hennes skal holde fortet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - jeg vet at det kan bli brann, og jeg mener ikke å bagatellisere det. Men jeg graderer bekymringene etter hvor sannsynlig det er. Vi har bodd der i snart 25 år, så hva er oddsen for at det blir brann akkurat den natten, liksom - og hvis virkelig katastrofen rammer, i hvilken grad kan jeg "redde" en rask og veltrent ungdom som er både høyere og sterkere enn meg?

Til sammenlikning er det omtrent garantert at junior vil være oppe så lenge at han er i koma når han egentlig burde vekke seg selv for å gå på skolen...

''Men jeg graderer bekymringene etter hvor sannsynlig det er.''

Jo, det er jeg enig i, jeg pleier stort sett å realitetsbehandle bekymringer jeg også - men i tillegg ganger jeg sannsynligheten med alvorligheten av evt konsekvens... Og siden mine tenåringer sover veldig tungt, så... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...