Gå til innhold

Lyn, torden og kraftige eksplosjoner..


Gjest fortfortvilt

Anbefalte innlegg

Gjest fortfortvilt

... sjelden opphold og aldri solskinn

Betaler dere hudpleie, id produkter, treningskort på treningssenter, dyre frisørtimer (hårfarging)?

Er det en selvfølge å dra kortet hver gang tenåringen trenger ny veske, frisørshampo, nye joggesko (fordi dem til 1700,- som står ubrukt i garderoben har feil farge), stort utvalg av klær, lekkert undertøy og treningstøy?

Er det en selvfølge at foreldrene skal slippe alt dem har i hendene for å hente tenåringen som befinner seg 10 min gange unna?

Er det en selvfølge at foreldrene skal kjøpe "spesialmat" hver gang tenåringen bestemmer seg for en ny type diett?

Er det en selvfølge at foreldrene skal være like smilende, støttende, motiverende selv om tenåringen tøyer alle grenser, kjefter ut foreldre og småsøsken og tiltaler dem med de styggeste ord og utrykk?

Handlinger må få konsekvenser..men for hvem?

Inndraging av goder. Lurt. Prøvd.Tenåringen nekta dra på skolen, sperret døren, sørget for at foreldrene kom for sent på jobb og tenåringen satte knyttneven i sitt opphav. Mange trussler og mange krav fra tenåringen. Ved tilsnakk ber tenåringen sine foreldre om å holde kjeft, eller ser dem rett inn i øynene og ler!

Tenåringen er godt likt og har mange venner.

Noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine tanker om dette er dessverre at tenåringen er en bortskjemt drittunge som tvinner dere fullstendig rundt lillefingeren og at ting har gått ALTFOR langt. Jeg hadde ALDRI akseptert en slik oppførsel i mitt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det økonomiske: Overfør et fast beløp pr.mnd. og avtal at det skal dekke ditt og datt (f.eks. det aller meste som ikke har med skolen og transport dit å gjøre). Er behovet større, må hun enten spare, ta seg en jobb eller senke forbruket. Hun ønsker sikkert å behandles som en voksen på mange andre områder, så velkommen til den voksne virkeligheten. Dette virker ikke hvis du ikke _kun helt unntaksvis_ bidrar med penger utenom det faste beløpet.

Gjør klart hvor grensene går når det gjelder servicenivå. Mht, henting prøver jeg å strekke meg et godt stykke, fordi jeg gjerne vil ha dem hjem. Men vi er også rause med penger til kollektivtransport ;-)

Foreldre er også mennesker, det er ingen grunn til å late som om man ikke har tålegrenser for utskjelling osv. Men det er lurt å ta det opp en gang det ikke er krig allerede - og man bør helst ikke synke ned på samme nivå selv (vet at det er lett å si).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har oppdratt barnet til å bli en drittunge. På tide å sette begge beina ned. Fire om dere er to om oppdragelsen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis en tenåring har så dyre vaner som du nevner her er ungen grådig og grundig bortskjemt. Trekk inn lommepenger og be slyngelen få seg en jobb ved siden av skolen for å finansiere sitt uhyrlige forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Nei, ingenting av det du sier er selvfølge. Men jeg forstår at det lett kan bli sånn.

Tenårene kan være en prøvelse. Jeg vet- tro meg.

Jeg ville invitert til pizza (eller annet godt) og forsøkt ha hyggelig stemning. Så ville jeg tatt opp det viktigste (for deg). Feks pengebruk. Jeg ville fortalt om økonomi, og at det er begrenset med hva økonomien kan tåle. Ville foreslått fast beløp pr mnd- på konto, som skal dekke alt.

Alle kamper kan ikke tas på en gang. Velg kampene. Det med henting: si du har tatt et glass vin. Eller si det som det er, nemlig at du har andre planer, men at det er fint å gå i dag. Unngå gå i diskusjon.

Alle sier "sett foten ned". Ja, jeg er sikker på at du har forsøkt, men at dere er i en ond sirkel. En sur tenåring som oser at han ikke har respekt, og slitne foreldre som forsøker "sette foten ned". Jommen ikke lett!

Du kan evt fortelle om forventninger til tenåringen, og at om ikke de innfries så tas goder bort.

Lyn, torden og kraftige ekspoloner har vi her også. Gleder meg til finværet kommer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Mine tanker om dette er dessverre at tenåringen er en bortskjemt drittunge som tvinner dere fullstendig rundt lillefingeren og at ting har gått ALTFOR langt. Jeg hadde ALDRI akseptert en slik oppførsel i mitt hjem.

Hva ville du gjort da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Dere har oppdratt barnet til å bli en drittunge. På tide å sette begge beina ned. Fire om dere er to om oppdragelsen. Lykke til!

Hvordan konkret mener du de skal gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Ja. Foreldrene har sviktet for lenge siden. De har unnlatt å oppdra ungen rett og slett. Nå betaler de prisen.

Forsøker du her å oppmuntre trådstarter? Eller har du konkrete råd å komme med? Eller ville du helst sparke folk som ligger nede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingenting av det du sier er selvfølge. Men jeg forstår at det lett kan bli sånn.

Tenårene kan være en prøvelse. Jeg vet- tro meg.

Jeg ville invitert til pizza (eller annet godt) og forsøkt ha hyggelig stemning. Så ville jeg tatt opp det viktigste (for deg). Feks pengebruk. Jeg ville fortalt om økonomi, og at det er begrenset med hva økonomien kan tåle. Ville foreslått fast beløp pr mnd- på konto, som skal dekke alt.

Alle kamper kan ikke tas på en gang. Velg kampene. Det med henting: si du har tatt et glass vin. Eller si det som det er, nemlig at du har andre planer, men at det er fint å gå i dag. Unngå gå i diskusjon.

Alle sier "sett foten ned". Ja, jeg er sikker på at du har forsøkt, men at dere er i en ond sirkel. En sur tenåring som oser at han ikke har respekt, og slitne foreldre som forsøker "sette foten ned". Jommen ikke lett!

Du kan evt fortelle om forventninger til tenåringen, og at om ikke de innfries så tas goder bort.

Lyn, torden og kraftige ekspoloner har vi her også. Gleder meg til finværet kommer igjen.

Konstruktivt svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan konkret mener du de skal gjøre det?

Har du samme problem med tenåring? Hvis ikke orker jeg ikke å sitte å skrive ned konkrete råd. Om du er trådstarter kan jeg godt bidra med noen forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg synes sangsol sitt forslag om en og en kamp var bra. I en rolig stund. Jeg har litt erfaring ved å stå på sidelinjen, og jeg husker at det var den voksne som satte seg ned med noe god mat osv, tok en rolig prat. Anklaget ikke, om du skjønner, bare snakket rolig om at det var f.eks vanskelig å hente med en gang.

Økonomisk går det ikke at en gir ut masse penger, men kan vi avtale en fast sum og evnt revurdere etterhvert. Poenget var at tenåringen ble møtt litt voksent. Nå er det ikke sikkert at det hjelper, men verdt forsøket.

Jeg har også vært på sidelinjen da økonomi ble forklart, som omtrent til en voksen (moderert litt selvsagt). Da trengte det til slutt enn etter mye baluba.

Er du redd tenåringen? Mtp den situasjonen du beskrev? Om du er alene, er det noen andre voksne tenåringen kan tenkes å høre på? Det kan jo også være en mulighet, som for noen har virket bra.

Lykke til. Det er ikke enkelt alltid. Jeg har selv sett tenåringer som har fått vanlig oppdragelse, bli helt tussete og noen egotroll. Og som har vært fysiske og dermed skapt enda mer fastlåst situasjon.

Det er kanskje mye hormoner her også, vanskelig å kontrollere sinnet. Og tenåringen tar det jo tydeligvis ut hjemme, siden ellers har aktivt liv med mange venner. Og det er jo "bra" det, at det er hjemme de raser, men samtidig har det jo her gått for langt, slikt at det blir utholdelig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Har du samme problem med tenåring? Hvis ikke orker jeg ikke å sitte å skrive ned konkrete råd. Om du er trådstarter kan jeg godt bidra med noen forslag :)

Jeg er ikke trådstarter :-)

Men hjelper det trådstarter å få høre at de har en bortkjemt unge? Er det et konstruktivt råd på problemet deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du gjort da?

Det er lett å si, når man ikke er midt i det selv, men jeg tror mange ting kanskje burde vært tatt tak i for flere år siden her. Vet ikke om tenåringen her er under eller over 18, men jeg ville uansett tatt en alvorsprat, gitt klar beskjed om hvordan tingene skulle bli fra nå av, hvilke regler som gjaldt i heimen og hvilke konsekvenser evt. brudd på reglene ville få og tatt en realitetsorientering vedr. økonomi/pengebruk og generell oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke trådstarter :-)

Men hjelper det trådstarter å få høre at de har en bortkjemt unge? Er det et konstruktivt råd på problemet deres?

''Men hjelper det trådstarter å få høre at de har en bortkjemt unge? Er det et konstruktivt råd på problemet deres?''

Det hender det er foreldrene som må endre seg for at tenåringen skal gjøre det samme, ja.

Det er sjelden barns egen feil at de blir bortskjemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

''Men hjelper det trådstarter å få høre at de har en bortkjemt unge? Er det et konstruktivt råd på problemet deres?''

Det hender det er foreldrene som må endre seg for at tenåringen skal gjøre det samme, ja.

Det er sjelden barns egen feil at de blir bortskjemte.

Enig at det ikke er barns egen feil at de blir bortskjemte.

Men om foreldre ikke helt vet hva de har gjort feil, er det jommen ikke lett å endre seg. Tror ingen foreldre med vitende vilje ønsker gjøre barna sine bortskjemte.

Når man plutselig står der med umulige tenåringer, så kan man se tilbake og tenke man har gjort feil. Å automatisk vite hva man NÅ skal gjøre for å få ting bedre er ingen selvfølge.

Når det er sagt, må jeg legge til at selv den mest veloppdragne og greie 10 åring kan bli en helt ufordragelig og frekk 15 åring.... Hormonbomber av ungdom, med "ombygning" på gang i hjernen...(var et dokumentarprogram på NRK for en tid siden om emnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sangsol

Enig at det ikke er barns egen feil at de blir bortskjemte.

Men om foreldre ikke helt vet hva de har gjort feil, er det jommen ikke lett å endre seg. Tror ingen foreldre med vitende vilje ønsker gjøre barna sine bortskjemte.

Når man plutselig står der med umulige tenåringer, så kan man se tilbake og tenke man har gjort feil. Å automatisk vite hva man NÅ skal gjøre for å få ting bedre er ingen selvfølge.

Når det er sagt, må jeg legge til at selv den mest veloppdragne og greie 10 åring kan bli en helt ufordragelig og frekk 15 åring.... Hormonbomber av ungdom, med "ombygning" på gang i hjernen...(var et dokumentarprogram på NRK for en tid siden om emnet)

link til programmet jeg refererte til er her:

http://tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt1/dmpv73003512/06-12-2012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...