Gå til innhold

Hjelp meg å argumentere mot alkohol til ungdom..


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan argumentere for at ens ungdom ikke får lov til å drikke "når alle andre får lov"? Når det er så kjipt at din ungdom er den eneste som ikke får lov til å drikke bare to øl..

Dette er vanskelig.. jeg er presset og tydeligvis også han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Argumentere for at han ikke får lov?? Hallo.. han får ikke lov fordi jeg har bestemt det, og noen annen ?=¤(%&¤/¤=)? grunn trenger han ?)¤u/%y)o%r?p IKKE!

Alle andre får ikke lov heller. Det er bare noe "alle andre" sier for å være kulest.

Skal han "kjøre litt bil" før han blir 18 også? Hva med å gå ned på kammeret og argumentere for det, fordi "alle andre får litt lov".

Innbilder han seg at han "får litt lov" til å kjøpe på polet eller i baren og da?

Jeg er innhabil mot å diskutere dette ser jeg... *host* I alle fall får du stå på ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Når det er så kjipt at din ungdom er den eneste som ikke får lov til å drikke bare to øl..''

Det forundrer meg om dette stemmer. Jeg har en nevø som er nøyaktig like gammel og det er ikke slik at han og vennene hans får lov til å drikke alkohol. Det betyr ikke nødvendigivs at ingen av dem aldri gjør det, men de får så avgjort ikke lov - og det legges klare begrensninger på hva de får lov til å gjøre om kveldene - særlig i helgene.

De færreste venter helt til de er atten med å smake alkohol, men femtenåringer - og ungdomsskoleelever - gjøres det en betydelig innsats fra foreldrene for å forsøke å unngå at de drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du skriver 15/16... Tror du trygt kan gå ut fra at ikke alle de andre får lov... Kan godt hende alle de andre gjør det, men ikke at de får lov, tror jeg.

Argumentet er vel at det ikke er lov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Dette er sannelig ikke bare enkelt. Jr & kompiser hadde et temmelig heftig spriteksperiment med sprit&spying da de var 15, men det ble med den ene gangen. Vi valgte å ta det med fatning, kjørte en alvorlig linje der vi sa til hele gjengen (som måtte komme hog møte oss) at vi kunne forstå at de var nyskjerrige men at det er en grunn til at det er hhv 18- og 21 årsgrense på alkohol både for kropp og hode (dette er fotballgutter). Og, dersom det ikke ble med denne ene gangen måtte vi be om hjelp til å håndtere dette enten hos BUP eller politiet, sa vi, og dette syns de var skummelt. Vi smurte på og sa at dersom de drev og brøt loven mht rus ville de kunne få problemer med å få førerkort og visum om de ville studere utenlands, og de syns det var skikkelig dårlig gjort av oss om vi lagde problem for dem på denne måten. Nei, sa vi, det er _dere_ som velger å lage problemer for dere om dere fortsetter å bryte loven. Dette funket for disse faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Dette er sannelig ikke bare enkelt. Jr & kompiser hadde et temmelig heftig spriteksperiment med sprit&spying da de var 15, men det ble med den ene gangen. Vi valgte å ta det med fatning, kjørte en alvorlig linje der vi sa til hele gjengen (som måtte komme hog møte oss) at vi kunne forstå at de var nyskjerrige men at det er en grunn til at det er hhv 18- og 21 årsgrense på alkohol både for kropp og hode (dette er fotballgutter). Og, dersom det ikke ble med denne ene gangen måtte vi be om hjelp til å håndtere dette enten hos BUP eller politiet, sa vi, og dette syns de var skummelt. Vi smurte på og sa at dersom de drev og brøt loven mht rus ville de kunne få problemer med å få førerkort og visum om de ville studere utenlands, og de syns det var skikkelig dårlig gjort av oss om vi lagde problem for dem på denne måten. Nei, sa vi, det er _dere_ som velger å lage problemer for dere om dere fortsetter å bryte loven. Dette funket for disse faktisk.

''Og, dersom det ikke ble med denne ene gangen måtte vi be om hjelp til å håndtere dette enten hos BUP eller politiet, sa vi, og dette syns de var skummelt. Vi smurte på og sa at dersom de drev og brøt loven mht rus ville de kunne få problemer med å få førerkort og visum om de ville studere utenlands''

Oi - hehe!

Men gikk de på dette?

Begynte å drikke litt i 15-årsalderen selv, og hadde jo også et par tidlige "uhell". Dog helt uten mine foreldres viten. De tok meg ikke på fersken før jeg var 17 eller noe sånt, og jeg syntes de var rimelig sent ute da de prøvde å belære meg om alkoholens farer - da særlig i form av dumme ting som kunne skje etc.

Må nok bare innse at jeg hadde flaks som ikke var utfor noe verre enn å spy på vorspiel hos en venninne :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

''Og, dersom det ikke ble med denne ene gangen måtte vi be om hjelp til å håndtere dette enten hos BUP eller politiet, sa vi, og dette syns de var skummelt. Vi smurte på og sa at dersom de drev og brøt loven mht rus ville de kunne få problemer med å få førerkort og visum om de ville studere utenlands''

Oi - hehe!

Men gikk de på dette?

Begynte å drikke litt i 15-årsalderen selv, og hadde jo også et par tidlige "uhell". Dog helt uten mine foreldres viten. De tok meg ikke på fersken før jeg var 17 eller noe sånt, og jeg syntes de var rimelig sent ute da de prøvde å belære meg om alkoholens farer - da særlig i form av dumme ting som kunne skje etc.

Må nok bare innse at jeg hadde flaks som ikke var utfor noe verre enn å spy på vorspiel hos en venninne :P.

De tok det dønn seriøst :) Spesielt han ene hadde veldig strenge grenser, og trodde knapt han fikk gå ut om det ble mer eksprimentering, og jeg tror ikke det var en ulempe at jeg kjenner flere som jobber med atferd og rus fra ulike etater. Jeg sa at jeg hadde rådført meg med dem, og det gjorde nok sitt til at de trodde dette var seriøst. Jeg vet at de har tatt noen flaske pils innimellom i ettertid, men det er så lenge mellom at jeg har oversett det... ;-)

Selv var jeg MYE tidligere ute, og sikkert knapt 36 kg da jeg drakk sprit, også jeg uten å bli fersket. Eplet har ramlet langt fra stammen sier min mor... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Neida, "alle andre" får slett ikke lov til å drikke alkohol:

''Samtidig viser gjentatte undersøkelser at rundt regnet 8 av 10 ungdommer, mener de ikke har lov av sine foreldre å drikke alkohol før de er 18 år.''

''«Flertallsmisforståelsen» er et begrep som har oppstått etter som flere undersøkelser viser at ungdom har en tendens til å overdrive alle andre ungdommers alkoholbruk, dvs.: mange tror at andre ungdommer drikker mer enn det de faktisk gjør. Derved skapes det en oppfatning av at det er helt «vanlig» å drikke, på tross av et at en stor andel ungdommer ikke drikker alkohol. ''

'' i praksis viser det seg at ungdom som oppfatter at deres foreldre gir en form for aksept for deres alkoholbruk også er de som drikker mest når de er ute, mens ungdom som oppfatter sine foreldre som heller restriktive, drikker betydelig mindre.''

http://www.bt.no/meninger/kronikk/article438837.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

De tok det dønn seriøst :) Spesielt han ene hadde veldig strenge grenser, og trodde knapt han fikk gå ut om det ble mer eksprimentering, og jeg tror ikke det var en ulempe at jeg kjenner flere som jobber med atferd og rus fra ulike etater. Jeg sa at jeg hadde rådført meg med dem, og det gjorde nok sitt til at de trodde dette var seriøst. Jeg vet at de har tatt noen flaske pils innimellom i ettertid, men det er så lenge mellom at jeg har oversett det... ;-)

Selv var jeg MYE tidligere ute, og sikkert knapt 36 kg da jeg drakk sprit, også jeg uten å bli fersket. Eplet har ramlet langt fra stammen sier min mor... ;-)

''Selv var jeg MYE tidligere ute, og sikkert knapt 36 kg da jeg drakk sprit, også jeg uten å bli fersket. ''

Ups!

Selv om jeg var tynn i barn- og ungdommen har jeg nok ikke veid 36 kg. siden 5. klasse eller noe sånt - og DA drakk jeg ikke sprit :P (jada, jeg er en halvmeter høyere enn deg elns)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kayia

''Selv var jeg MYE tidligere ute, og sikkert knapt 36 kg da jeg drakk sprit, også jeg uten å bli fersket. ''

Ups!

Selv om jeg var tynn i barn- og ungdommen har jeg nok ikke veid 36 kg. siden 5. klasse eller noe sånt - og DA drakk jeg ikke sprit :P (jada, jeg er en halvmeter høyere enn deg elns)

Hehe, jeg vokste helt ut gymnaset faktisk, og du er nok hodet høyere og vel så det ja ;-) Men du har sikkert hørt at det var høyst vanlig å starte festekarrieren allerede fra konfirmasjonen av der jeg kommer fra... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulovlig å drikke i den alderen.

Blir de tatt, spesielt om de er så fulle at de blir innbrakt av politiet, kan dette fort komme på rullebladet. Dermed kan de får problemer med å få visum til land de ønsker å reise til/studere i.

Noen utdanninger/yrker krever plettfri vandel. Det er ikke upoblematisk å bli innbrakt av politiet pga rus, selv når man er gammel nok til å drikke.

Og det er selvsagt bare tull at alle andre får lov. Men om de så fikk det får ikke din tenåring lov til å bryte loven som koke hjernen for det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hvor gammel er denne ungdommen?

Jeg kjøpte aldri alkhol til mine under 18 år, men de fikk lov å gå på fest rundt 16-års alderen, og jeg vet de drakk.

Straffen var å spy når de kom hjem og skikkelige fyllesyke dagen derpå.

Det eneste jeg forlangte å vite var hvor de var, og at de uansett tilstand skulle komme hjem. Det gjorde de;)

De festet ikke så mye etter det, og nå er de mer enn gamle nok til å drikke, men de gjør det sjeldent.

Unge under 18 år fester uansett hva foreldrene sier, men for meg var det viktigste at de kom hjem! Og de var flaue dagen etter;)

Jeg kjeftet aldri på dem eller ga dem husarrest, for de følte seg selv dumme sammen med litt skyldfølelse.

Hadde de ofte vært på fylla, så hadde jeg satt foten ned definitivt, men det hendte to eller tre ganger før de fylte 18 år.

Du kjenner ditt barn best, så du må gjøre det som føles riktig for deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det er ulovlig å drikke i den alderen.

Blir de tatt, spesielt om de er så fulle at de blir innbrakt av politiet, kan dette fort komme på rullebladet. Dermed kan de får problemer med å få visum til land de ønsker å reise til/studere i.

Noen utdanninger/yrker krever plettfri vandel. Det er ikke upoblematisk å bli innbrakt av politiet pga rus, selv når man er gammel nok til å drikke.

Og det er selvsagt bare tull at alle andre får lov. Men om de så fikk det får ikke din tenåring lov til å bryte loven som koke hjernen for det.

mvh

''Det er ulovlig å drikke i den alderen.''

Det er feil!

Det finnes dermed ingen lovforbud mot å drikke alkohol før fylte 18 år. De overnevnte bestemmelsene er imidlertid laget for å forsøke å unngå at unge mennesker tar i bruk alkohol. Bestemmelsene finnes i alkoholloven. Denne loven har som formål å begrense skader som bruk av alkohol kan innebære.

Man kan altså i utgangspunktet ikke straffes for å drikke alkohol før 18-årsalder. Det er riktignok visse unntak fra dette, i forhold til drikking på visse serverings- og utesteder, og i forhold til det å drikke alkohol på offentlig plass. Foreldre kan imidlertid, i kraft av foreldreansvaret, nekte barna sine å drikke før de er 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er ulovlig å drikke i den alderen.''

Det er feil!

Det finnes dermed ingen lovforbud mot å drikke alkohol før fylte 18 år. De overnevnte bestemmelsene er imidlertid laget for å forsøke å unngå at unge mennesker tar i bruk alkohol. Bestemmelsene finnes i alkoholloven. Denne loven har som formål å begrense skader som bruk av alkohol kan innebære.

Man kan altså i utgangspunktet ikke straffes for å drikke alkohol før 18-årsalder. Det er riktignok visse unntak fra dette, i forhold til drikking på visse serverings- og utesteder, og i forhold til det å drikke alkohol på offentlig plass. Foreldre kan imidlertid, i kraft av foreldreansvaret, nekte barna sine å drikke før de er 18 år.

Men siden det ikke er lov å skaffe alkohol til noen under 18, må enten noen over 18 bryte loven eller så må alkoholen stjeles. Og tyveri er ulovlig.

Blir de innbrakt sørpe fulle av politiet, kan det uansett gå ut over rullebladet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitty-gritty

Jeg forstår ikke at man må argumentere. Svaret er nei, av selvsagte grunner. Om han må ha videre forklaring, så etterspør du en presentasjon av alkoholens farer, lovligheten rundt å tillate at 15-åringer drikker og forskning rundt tidlig alkohol-debut. Når han er oppdatert på dette, så er du villig til å diskutere temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sannelig ikke bare enkelt. Jr & kompiser hadde et temmelig heftig spriteksperiment med sprit&spying da de var 15, men det ble med den ene gangen. Vi valgte å ta det med fatning, kjørte en alvorlig linje der vi sa til hele gjengen (som måtte komme hog møte oss) at vi kunne forstå at de var nyskjerrige men at det er en grunn til at det er hhv 18- og 21 årsgrense på alkohol både for kropp og hode (dette er fotballgutter). Og, dersom det ikke ble med denne ene gangen måtte vi be om hjelp til å håndtere dette enten hos BUP eller politiet, sa vi, og dette syns de var skummelt. Vi smurte på og sa at dersom de drev og brøt loven mht rus ville de kunne få problemer med å få førerkort og visum om de ville studere utenlands, og de syns det var skikkelig dårlig gjort av oss om vi lagde problem for dem på denne måten. Nei, sa vi, det er _dere_ som velger å lage problemer for dere om dere fortsetter å bryte loven. Dette funket for disse faktisk.

''Og, dersom det ikke ble med denne ene gangen måtte vi be om hjelp til å håndtere dette enten hos BUP eller politiet, sa vi, og dette syns de var skummelt. Vi smurte på og sa at dersom de drev og brøt loven mht rus ville de kunne få problemer med å få førerkort og visum om de ville studere utenlands''

Hvor lenge virket skrekkpropagandaen? Dere var i grunnen heldige dersom dette holdt helt til han var 18!

Jeg tror det realistiske målet når det gjelder ungdom og alkohol er "minst mulig, lengst mulig", De færreste holder helt til de er 18, men slik jeg ser det så er det stor forskjell på å være 15 og 17 når det gjelder alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...