Gå til innhold

Hjelp meg å argumentere mot alkohol til ungdom..


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke at man må argumentere. Svaret er nei, av selvsagte grunner. Om han må ha videre forklaring, så etterspør du en presentasjon av alkoholens farer, lovligheten rundt å tillate at 15-åringer drikker og forskning rundt tidlig alkohol-debut. Når han er oppdatert på dette, så er du villig til å diskutere temaet.

''Om han må ha videre forklaring, så etterspør du en presentasjon av alkoholens farer, lovligheten rundt å tillate at 15-åringer drikker og forskning rundt tidlig alkohol-debut. Når han er oppdatert på dette, så er du villig til å diskutere temaet.''

Veldig lurt, og garantert effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kayia

''Og, dersom det ikke ble med denne ene gangen måtte vi be om hjelp til å håndtere dette enten hos BUP eller politiet, sa vi, og dette syns de var skummelt. Vi smurte på og sa at dersom de drev og brøt loven mht rus ville de kunne få problemer med å få førerkort og visum om de ville studere utenlands''

Hvor lenge virket skrekkpropagandaen? Dere var i grunnen heldige dersom dette holdt helt til han var 18!

Jeg tror det realistiske målet når det gjelder ungdom og alkohol er "minst mulig, lengst mulig", De færreste holder helt til de er 18, men slik jeg ser det så er det stor forskjell på å være 15 og 17 når det gjelder alkohol.

Han har iallefall ikke startet festekjøret før nå, og er fremdeles temmelig moderat. Dette handler nok like mye om at gjengen han henger med ikke drikker mye, men den gangen - da han var 15 funket skrekk godt her i huset iallefall. Som sagt jobber mange av mine venninner med rus og/ eller psykisk helsevern, og han kjenner dem godt. Ingen av dem er moralister, men ga en røff (worstcase) beskrivelse av rusutløste innleggelser i helgene, kjemisk vs organisk hasj etc som jeg ikke pyntet på i videreformidlingen. Han ble oppfordret til å ringe dem om han lurte på noe mer hehe... Men igjen, dette var skoleflinke 15-åringe fotballgutter, og situasjonen hadde sikkert vært annerledes om de var mer rus-åpne i utgangspunktet. Gjetter vi hadde angrepet det annerledes om det var sånn by the way.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Men siden det ikke er lov å skaffe alkohol til noen under 18, må enten noen over 18 bryte loven eller så må alkoholen stjeles. Og tyveri er ulovlig.

Blir de innbrakt sørpe fulle av politiet, kan det uansett gå ut over rullebladet.

mvh

''Blir de innbrakt sørpe fulle av politiet, kan det uansett gå ut over rullebladet.''

Feil, politiet kjører ungdom hjem. Men bruk av falsk legitimasjon er straffbart. Blir du satt i fyllearresten og blir anmeldt, så får du en bot, og den kommer ikke på rullebladet, så lenge du velger å betale boten, ellers går det til retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HHP58

Da må du forklare forskjellen på barn/tenåringer og voksne. Når han er 18 år,er det han som kjører bilen,og han som kjører seg ihjel.Ønsker han å vokne opp etter en fyllekule med en stygg dame i senga eller en pen mann?

I Marinen i 1978 drakk jeg så mye i Dunfermline i Scotland at jeg spøy i senga og troppsføreren måtte ta lakenet mitt å putte det i en bøtte.Jeg hadde rom og cola i håret og bare magesyre igjen.2 dobble whiskey,cider i mengder og rom og cola er for sterke saker for en 20 åring!

Du kan også gi ham en eneste sjangse til å drikke så lite at han kommer hjem på egen hånd stående,men sjanglende.og ikke i politiet sin bil.

Kanskje bedre at han blir full en gang skikkelig,enn at han tar hasj,extacy,GHB eller det nye kjemiske hasjen som er 10x sterkere og lovlig?

På 70 tallet var det vanlig å misbruke lynol.Da fikk man varige skader på lunger,hjernen og andre organer.

Om han som 15 åring ikke har en ulovlig moped og han ikke havner på legevakta eller hos politiet,hadde jeg kanskje gitt ham en sjangs?

Nekter du ham 4 øl og du drikker 4 liter vin,snakker du med 2 tunger.Eksemplets makt er mye sterkere enn ord.

Jeg er i dag 98% avholdsmann og drikker 1 flaske musserende cider på nyttårsaften og 6-12 sommerøl type Lysholmer light eller ICE.

Usikre gutter trenger ofte noe å "stramme seg opp på".Husker fremdeles den jenta i Moss som jeg bare turde å snakke med full på diskoteket ved kirken ca 1977-79 en gang.En annen jente spurte meg om jeg hadde "franske følelser" når vi danset til Bobby Brown av Frank Zappa.Så dum som jeg var svarte jeg nei,siden jeg bare hadde "norske følelser".Har aldri skjønt det kodespråket som man brukte på 70 og 80 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du forklare forskjellen på barn/tenåringer og voksne. Når han er 18 år,er det han som kjører bilen,og han som kjører seg ihjel.Ønsker han å vokne opp etter en fyllekule med en stygg dame i senga eller en pen mann?

I Marinen i 1978 drakk jeg så mye i Dunfermline i Scotland at jeg spøy i senga og troppsføreren måtte ta lakenet mitt å putte det i en bøtte.Jeg hadde rom og cola i håret og bare magesyre igjen.2 dobble whiskey,cider i mengder og rom og cola er for sterke saker for en 20 åring!

Du kan også gi ham en eneste sjangse til å drikke så lite at han kommer hjem på egen hånd stående,men sjanglende.og ikke i politiet sin bil.

Kanskje bedre at han blir full en gang skikkelig,enn at han tar hasj,extacy,GHB eller det nye kjemiske hasjen som er 10x sterkere og lovlig?

På 70 tallet var det vanlig å misbruke lynol.Da fikk man varige skader på lunger,hjernen og andre organer.

Om han som 15 åring ikke har en ulovlig moped og han ikke havner på legevakta eller hos politiet,hadde jeg kanskje gitt ham en sjangs?

Nekter du ham 4 øl og du drikker 4 liter vin,snakker du med 2 tunger.Eksemplets makt er mye sterkere enn ord.

Jeg er i dag 98% avholdsmann og drikker 1 flaske musserende cider på nyttårsaften og 6-12 sommerøl type Lysholmer light eller ICE.

Usikre gutter trenger ofte noe å "stramme seg opp på".Husker fremdeles den jenta i Moss som jeg bare turde å snakke med full på diskoteket ved kirken ca 1977-79 en gang.En annen jente spurte meg om jeg hadde "franske følelser" når vi danset til Bobby Brown av Frank Zappa.Så dum som jeg var svarte jeg nei,siden jeg bare hadde "norske følelser".Har aldri skjønt det kodespråket som man brukte på 70 og 80 tallet.

Takk for rådet :)

Ps. Vi drikker ikke selv, og han debuterte med hjemmebrent i fjor.. håpet den episoden skulle sitte litt hardere i han men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er denne ungdommen?

Jeg kjøpte aldri alkhol til mine under 18 år, men de fikk lov å gå på fest rundt 16-års alderen, og jeg vet de drakk.

Straffen var å spy når de kom hjem og skikkelige fyllesyke dagen derpå.

Det eneste jeg forlangte å vite var hvor de var, og at de uansett tilstand skulle komme hjem. Det gjorde de;)

De festet ikke så mye etter det, og nå er de mer enn gamle nok til å drikke, men de gjør det sjeldent.

Unge under 18 år fester uansett hva foreldrene sier, men for meg var det viktigste at de kom hjem! Og de var flaue dagen etter;)

Jeg kjeftet aldri på dem eller ga dem husarrest, for de følte seg selv dumme sammen med litt skyldfølelse.

Hadde de ofte vært på fylla, så hadde jeg satt foten ned definitivt, men det hendte to eller tre ganger før de fylte 18 år.

Du kjenner ditt barn best, så du må gjøre det som føles riktig for deg. Lykke til!

''Straffen var å spy når de kom hjem og skikkelige fyllesyke dagen derpå.''

Jeg hadde en gang en lærer som hadde en sønn i tenårene og han fortalte at første gangen guttungen var ute på fest kom han dritings hjem. Dagen etter hadde sønnen sagt at det verste ved det hele var "latteren din da du løftet hodet mitt opp fra spybøtta..." *hehe* Faren koste seg storligen med dette minnet lenge etter og jeg tror ikke guttungen var så full så mange ganger etter det. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

''Straffen var å spy når de kom hjem og skikkelige fyllesyke dagen derpå.''

Jeg hadde en gang en lærer som hadde en sønn i tenårene og han fortalte at første gangen guttungen var ute på fest kom han dritings hjem. Dagen etter hadde sønnen sagt at det verste ved det hele var "latteren din da du løftet hodet mitt opp fra spybøtta..." *hehe* Faren koste seg storligen med dette minnet lenge etter og jeg tror ikke guttungen var så full så mange ganger etter det. :o)

Fortalte han det til klassen sin mens sønnen fremdeles var i tenåra? Det var sannelig dårlig gjort å utlevere ham på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortalte han det til klassen sin mens sønnen fremdeles var i tenåra? Det var sannelig dårlig gjort å utlevere ham på den måten.

Det var ingen av oss som kjente denne sønnen (vi gikk på høyere utdanning enn vgs) og jeg vet ikke hvor gammel sønnen var på det tidspunktet faren fortalte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...