Gå til innhold

Begynne med BH?


påskelilje

Anbefalte innlegg

Skriver innlegget på tenåringsforumet, selv om jenta mi bare er 12. Jeg lurer rett og slett på hva som er vanlig alder for å begynne med BH. Jenta mi begynte med "minitopper" for kanskje halvannet år siden, men nå vil hun gjerne begynne med BH. Flere i klassen har visst det.

 

Jeg er jo så dinosaur at da jeg var ungdom, så begynte vi ikke med BH før ETTER ungdomsskolen, faktisk var det sommeren etter 1. år på videregående at jeg kjøpte min første BH. Innser jo at dette er helt fjernt i forhold til dagens samfunn - men lurer altså på hva som er vanlig rundt omkring i DOL-land...

 

Jenta er gjennomsnittlig i full gang med puberteten, men trenger etter min mening ikke BH, etter hennes mening trenger hun det ;-) Det er ikke noe big-deal for meg egentlig, men ønsker på en måte å holde litt igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenta mi er omtrent like gammel og bruker sportstopper eller minitopper, ikke BH. Hun har heller ikke ytret ønske om det. Men jeg ville vel ikke motsatt meg det. Selv var jeg vel nærmere 20 før jeg begynte med BH, men det var på 80-tallet, og vi brukte vel knapt bikinitopp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta er gjennomsnittlig i full gang med puberteten, men trenger etter min mening ikke BH, etter hennes mening trenger hun det ;-) Det er ikke noe big-deal for meg egentlig, men ønsker på en måte å holde litt igjen...

Nå for tiden er det vanlig med bh lenge før de kommer i puberteten, så jeg ville latt henne begynne om jeg var deg :) Greier du forresten å definere hvorfor du har lyst til å holde igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Sånt må man få bestemme selv.

 

Jeg begynte med BH alt for sent fordi jeg ikke viste om systemet :-(

Og ingen fortalte meg om det. 

 

Jeg forstod ikke hvordan andre oppfattet meg, og feks det å ikke bruke BH, nå som jeg har forstått dette, etter at jeg fikk hjelp av min psykiater, er jo dette i orden, jeg er ikke for glad i BH, men jeg bruker det hver dag, fra morgen til jeg tar på meg pysj på kvelden. Jeg skal imidlertid få min psykiater til å videreformidle hvor nødvendig det er at andre psykiatere forklare slikt i detalj med forklaringer til sine kvinnelige asperger pasienter, for det er jo ikke at vi ikke vil være normale, vi får bare ikke med oss systemene uten en mer inngående forklaring.

 

Min datter fant ut av det selv, de fleste unge har venner og må få følge trendene og få ta sine egne valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Sånt må man få bestemme selv.

 

Min datter fant ut av det selv, de fleste unge har venner og må få følge trendene og få ta sine egne valg.

Du har sikkert rett i dette! Husker at jeg prøvde min mors BH'er i smug på badet en stund før jeg kjøpte mine egne ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå for tiden er det vanlig med bh lenge før de kommer i puberteten, så jeg ville latt henne begynne om jeg var deg :) Greier du forresten å definere hvorfor du har lyst til å holde igjen?

Jeg tenker at BH bruker en først og fremst når puppene har vokst en del (ikke nødvendigvis utvokst), og at det hører med til det å være ungdom og voksen å gjøre. Ser jo at jenta mi begynner å nærme seg tenårene både i kropp og sinn, og synes liksom at det å bruke BH er et så tydelig tegn på at en nesten er voksen, og det er jo ikke jenta mi ennå.... Synes liksom hun er for liten - men fysisk sett så finnes det jo mange kvinner som er mindre enn henne. Så det henger ikke helt på greip.

 

Er forresten ikke enig i at det er vanlig med BH lenge før jentene kommer i puberteten. Mener du det? BH altså, og ikke minitopp? Hun yngste mi er 9,5 og har hatt på minitopp (søsteras) noen få ganger, men nå er det noen måneder siden. Hun er ikke kommet i puberteten, men syntes det var veldig moro en kort stund i vår. Har ikke inntrykk av at det er vanlig med minitopp før i 10-11 års alderen, og trodde da at BH ventet en med til ungdomsskolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snuppa her begynte på ungdomsskolen nå og holder seg foreløbig til slike minitopper, men neste høst er det vel på tiden med ordentlig bh vil jeg tro. Jeg begynte ikke med bh før etter ungdomsskolen, men skulle begynt minst et par år før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at BH bruker en først og fremst når puppene har vokst en del (ikke nødvendigvis utvokst), og at det hører med til det å være ungdom og voksen å gjøre. Ser jo at jenta mi begynner å nærme seg tenårene både i kropp og sinn, og synes liksom at det å bruke BH er et så tydelig tegn på at en nesten er voksen, og det er jo ikke jenta mi ennå.... Synes liksom hun er for liten - men fysisk sett så finnes det jo mange kvinner som er mindre enn henne. Så det henger ikke helt på greip.

 

Er forresten ikke enig i at det er vanlig med BH lenge før jentene kommer i puberteten. Mener du det? BH altså, og ikke minitopp? Hun yngste mi er 9,5 og har hatt på minitopp (søsteras) noen få ganger, men nå er det noen måneder siden. Hun er ikke kommet i puberteten, men syntes det var veldig moro en kort stund i vår. Har ikke inntrykk av at det er vanlig med minitopp før i 10-11 års alderen, og trodde da at BH ventet en med til ungdomsskolen...

Skjønner at jeg ikke har så skarpt skille mellom bh og minitopp (regner med du mener noe ala sånne? http://underverker.no/users/underverkerny_mystore_no/images/556_Abecita_One_size_BH-topp_fra_Abecita_1.jpg), for jeg kaller alt dette bh jeg :P Selv har jeg ikke så stort behov for støtte så jeg bruker sånne topper selv innimellom, men har alltid kalt dem bh :)

 

Niesene mine har brukt noe bh-lignende fra de var flatbrystet, men det er mulig det ikke er så vanlig? Jeg har vel alt i alt og summa sumarum blandet meg inn i en tematikk jeg ikke har mye sikkert å komme med i grunnen hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13-åringen her i huset har brukt ordentlig bh i flere år, men hun er veldig tidlig utviklet og har nå ganske store pupper. Når hun vokste fra barnetoppene var det veldig viktig for henne å kjøpe ordentlige bher med innlegg, men nå har hun gått over til å bruke omtrent bare sports bh.

Jeg har frustrert meg mang en gang over at det ikke mulig å oppdrive en bh til unge uten alt av innlegg og pushup. Synes det er helt feil signaler som blir gitt til 10-11 åringer at puppene skal virke størst mulig og høyest mulig.

Endret av Løvemamma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytrer hun ønske om dette selv, synes jeg du bør kjøpe en BH til henne... Det er fort gjort at spesielt jenter i den alderen føler seg "utenfor" eller "unormal" hvis de ikke gjør som de andre, og puppene som er på vei til å vokse ut er et ømtålig tema for disse jentene. Derfor bør hun få gjøre det hun føler er riktig og komfortabelt for sin egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Jeg ser at dere er temmelig enige om at dette er noe jenta mi må få lov til å begynne med - og jeg erkjenner at dette ikke er noen viktig prinsippsak jeg skal holde på for min egen del.

 

Så da får det bli BH på jenta mi da :-) Skal prøve å finne noen uten innlegg, men det er vel ikke lett å finne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13-åringen her i huset har brukt ordentlig bh i flere år, men hun er veldig tidlig utviklet og har nå ganske store pupper. Når hun vokste fra barnetoppene var det veldig viktig for henne å kjøpe ordentlige bher med innlegg, men nå har hun gått over til å bruke omtrent bare sports bh.

Jeg har frustrert meg mang en gang over at det ikke mulig å oppdrive en bh til unge uten alt av innlegg og pushup. Synes det er helt feil signaler som blir gitt til 10-11 åringer at puppene skal virke størst mulig og høyest mulig.

Ja, jeg synes også det er rart at det er så lite utvalg uten innlegg/push-ups. Jenta mi har forresten akkurat fått en sports-BH, den kjøpte vi for et par uker siden, og hun var så stolt :-) Men den bruker hun bare på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg synes også det er rart at det er så lite utvalg uten innlegg/push-ups. Jenta mi har forresten akkurat fått en sports-BH, den kjøpte vi for et par uker siden, og hun var så stolt :-) Men den bruker hun bare på trening.

Var på Lindex for noen uker siden med to av mine jenter, 9 1/2 og 11 1/2. Begge fikk BHer. Str AAA og str. AA (eller noe i den duren) De hadde et par modeller som ikke var push og løft. Kun helt tynn polstring. Tror prosessen var det viktigste- de STORKOSTE seg på BH- shopping og følte seg SÅ voksne. Hun eldste har faktisk fått en del puppe, hun yngste begynner å få.

Begge går fremdeles en del med minitopper- og minste str. sportstopp fra Pierre Robert. (Litt for stor til yngstemann, men hun er fornøyd......

 

Selv gikk jeg vel på gynmaset når jeg begynte med BH. Tidene har forandret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Lindex for noen uker siden med to av mine jenter, 9 1/2 og 11 1/2. Begge fikk BHer. Str AAA og str. AA (eller noe i den duren) De hadde et par modeller som ikke var push og løft. Kun helt tynn polstring. Tror prosessen var det viktigste- de STORKOSTE seg på BH- shopping og følte seg SÅ voksne. Hun eldste har faktisk fått en del puppe, hun yngste begynner å få.

Begge går fremdeles en del med minitopper- og minste str. sportstopp fra Pierre Robert. (Litt for stor til yngstemann, men hun er fornøyd......

 

Selv gikk jeg vel på gynmaset når jeg begynte med BH. Tidene har forandret seg.

Fint innlegg :-)

 

Tenker jeg og 12-åringen får ta oss en tur bare vi to, så skal hun få shoppe BH hun også :-) Hun prøvde forresten en en gang i sommer da vi to var på handletur, og det var veldig stort å gå inn i prøverom å prøve en ordentlig for første gang :-)

 

Hun minste får vente en stund :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett i dette! Husker at jeg prøvde min mors BH'er i smug på badet en stund før jeg kjøpte mine egne ;-)

Hei!

 

Jeg tenkte ikke på BH før en dame kommenterte det da jeg var ca 30 år:-(

 

Jeg er glad for hennes kommentar, jeg skjønner meg ikke på sånt uten forklaringer.

 

Jeg husker ordrett hva hun sa til meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett i dette! Husker at jeg prøvde min mors BH'er i smug på badet en stund før jeg kjøpte mine egne ;-)

Hei!

 

Jeg har faktisk bedt min psykiater si i fra om praktiske ting til sine pasienter samt videreformidle en del ting, noe hun gjør. Feks håper jeg andre slipper å være helt uforberedt på ting andre ungdommer forstår og vet om fordi de feks har venner og fordi de snakker om intime ting, det er ikke like lett når man er kun interessert i dyr til man blir gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var 12-åringen og jeg avgårde og handlet BH-er :-) Hun syntes det var veldig spennende og gøy, og var så stolt da hun kom hjem og i dag før skolen. Hun hadde spurt jentene i klassen i går om hvor hun burde gå, og fikk anbefalt Lindex - så det ble til at vi kjøpte dem der.

 

Takk for innspill, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Skriver innlegget på tenåringsforumet, selv om jenta mi bare er 12. Jeg lurer rett og slett på hva som er vanlig alder for å begynne med BH. Jenta mi begynte med "minitopper" for kanskje halvannet år siden, men nå vil hun gjerne begynne med BH. Flere i klassen har visst det.

 

Jeg er jo så dinosaur at da jeg var ungdom, så begynte vi ikke med BH før ETTER ungdomsskolen, faktisk var det sommeren etter 1. år på videregående at jeg kjøpte min første BH. Innser jo at dette er helt fjernt i forhold til dagens samfunn - men lurer altså på hva som er vanlig rundt omkring i DOL-land...

 

Jenta er gjennomsnittlig i full gang med puberteten, men trenger etter min mening ikke BH, etter hennes mening trenger hun det ;-) Det er ikke noe big-deal for meg egentlig, men ønsker på en måte å holde litt igjen...

Jeg synes ikke det er du som skal avgjøre om hun trenger det eller ikke. Det er en del ting foreldre ikke bør blande seg inn i og dette er en slik type ting, mener jeg. Min 12-åring har brukt bh en stund. Noen ganger bare topper, andre ganger små bh-er. Hun trenger det ikke, men det gjør egentlig ikke jeg heller. Jeg bruker det allikevel :-) 12-åringen min har begynt å bruke litt sminke enkelte dager også. Hun trenger det ikke, men hun har brukt av sine egne penger og jeg synes at så lenge de ikke gjør verre ting enn dette, så skal ikke jeg henge meg opp i noe så uskyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at de ønsker å begynne med BH fra de begynner brystutviklingen, så jeg ser ikke noe problem med det.. Selv begynte jeg med BH da jeg var 26 år gammel og begynte å lekke om natta fordi jeg var gravid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...