Gå til innhold

Gutt14årkjærestejente18år


tenen mom

Anbefalte innlegg

Nå er jeg lettere sagt sjokkert over denne saken. Jeg er selv en jente på 16 år og som hadde sex for første gang når jeg var 14 år - av eget valg. Du skriver at sønnen din og kjæresten snakket og var med hverandre 6 år måneder før de ble sammen, hadde de blitt sammen og fortet sex med å ha seg - DA ville jeg tenkt over det. Du sier at du og sønnen din har et ganske åpent forhold, om dette forholdet var noe han ikke likte å være i eller at han følte seg ukomfortabel eller brukt på noen måte, da kunne du gått til å snakket med kjæresten. Er ganske sikker på at ved å blande deg for mye og skrive om det offentlig på nettet - vil svekke forholdet deres. Han kommer til å være i dårlige forhold og han er gammel nok til å stå på sine egne ben, du kan ikke nekte han å se eller være sammen med noen. Dette blir bare for sykt - 4 års aldersforskjell er ikke så gale, spesielt ikke når det er jenten som er eldre og gutten som er mindre. Hva med 15 åringer som er sammen med 29 år gamle menn? Er akkurat det samme som en 40 åring som er sammen med en 44 åring. Ikke døm alt så fort. De er mest sannsynlige lykkelige sammen og forelsket og at dere alle skal blande dere blir bare feil. La de være alene og slutt å vær så creepy med å skrive en egen sak om det på nettet.



Anonymous poster hash: 9c6b1...c6a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    20

  • Togli

    6

  • tenen mom

    6

  • LousyAtBeingNormal

    5

Hei! 

Tenkte det kunne være fint å høre et innslag fra en litt yngre person, jeg er da 17 år. 

 

For det første; Som jeg har forstått og blitt fortalt loven gjør de ingenting ulovlig. Så lenge ingen av de blir lurt, og sex eller seksuelle aktiviteter er noe begge vil og gjør uten noe form for tvang eller manipulering så er det like lovlig som to 18 åringer og to 15 åringer som "gjør det".

 

2. Jeg syns ikke dette er noe værre enn alle 15 år gamle jenter som er sammen med gutter på over 20. Fra eget kjennskap er det utrolig mange, skjønner ikke hvorfor dette reageres sånn på? Om de trives så mye sammen at de er kjærester så vil jeg si det er veldig sannsynligvis at de ligger på en ganske lik linje mentalt og seksuelt. Derfor syns jeg alt alderen har å si her er hvor mange ganger cellene har fornyet seg, når man er 14 år vet man ganske godt hva man driver med. Jeg husker godt den alderen, og tror at om han blir utnyttet, så går han fortsatt fra det uten problemer, en 14 åring er glad for å få ha sex i det hele tatt. Og om det er følelser involvert, så er jo det bare hundre ganger bedre. 

 

Går heller for at du skal la det være og bli mer kjent med jenten og foreldrene, du blir nok vant til aldersforskjellen og merker at den ikke betyr noe særlig, den gjør jo ikke det for de så hvorfor skal den bety noe for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette blir bare for sykt - 4 års aldersforskjell er ikke så gale, spesielt ikke når det er jenten som er eldre og gutten som er mindre. Hva med 15 åringer som er sammen med 29 år gamle menn? Er akkurat det samme som en 40 åring som er sammen med en 44 åring. Ikke døm alt så fort. 

Anonymous poster hash: 9c6b1...c6a

 

Du tar feil når du sier at aldersforskjellen er den samme om partene er 14 og 18 eller 40 og 44 år, i antall år er den det samme ja, men når det gjelder mental alder er det enorm forskjell. To voksne på 40 og 44 år er sannsynligvis på samme modenhetsnivå mentalt, de har mange år bak seg i det voksne liv og har gjort seg sine erfaringer. En på 14 er på et helt annet modenhetsnivå enn en på 18 år. Jeg vil ikke engang nevne et forhold der den ene parten er 15 og den andre dobbelt så gammel, det hører ingensteds hjemme. Ikke så lenge den ene parten er under 20-25 år gammel. 30 og 45 år er noe helt annet enn 15 og 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil når du sier at aldersforskjellen er den samme om partene er 14 og 18 eller 40 og 44 år, i antall år er den det samme ja, men når det gjelder mental alder er det enorm forskjell. To voksne på 40 og 44 år er sannsynligvis på samme modenhetsnivå mentalt, de har mange år bak seg i det voksne liv og har gjort seg sine erfaringer. En på 14 er på et helt annet modenhetsnivå enn en på 18 år. Jeg vil ikke engang nevne et forhold der den ene parten er 15 og den andre dobbelt så gammel, det hører ingensteds hjemme. Ikke så lenge den ene parten er under 20-25 år gammel. 30 og 45 år er noe helt annet enn 15 og 30.

 

Helt enig. Nå vet jeg ikke alderen på alle de som skriver her, men her er nokså rare oppfatninger hos noen. Hadde det vært en voksen mann som hadde innlatt seg med ei jente på den måten, hadde nok mange flere reagert negativt.

 

Hadde det vært mitt barn, så er jeg temmelig klar på hva jeg hadde gjort: En temmelig kvass reaksjon, ja.

Anonymous poster hash: f2ece...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 års aldersforskjell er ikke så gale, spesielt ikke når det er jenten som er eldre og gutten som er mindre. Hva med 15 åringer som er sammen med 29 år gamle menn? Er akkurat det samme som en 40 åring som er sammen med en 44 åring.

Anonymous poster hash: 9c6b1...c6a

 

Det er selvfølgelig ikke "akkurat det samme". Et par på 40 & 44, uansett hvem som er av hvilket kjønn, er på samme nivå og stadium når det gjelder de aller fleste ting (hvis vi ser bort fra individuelle forskjeller som selvsagt kan være til stede i spesielle tilfeller).  Det er ikke par på 15 & 29 eller 14 & 18.  Langt ifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Helt enig. Nå vet jeg ikke alderen på alle de som skriver her, men her er nokså rare oppfatninger hos noen. Hadde det vært en voksen mann som hadde innlatt seg med ei jente på den måten, hadde nok mange flere reagert negativt.

 

Hadde det vært mitt barn, så er jeg temmelig klar på hva jeg hadde gjort: En temmelig kvass reaksjon, ja.

Anonymous poster hash: f2ece...b60

 

Hun jeg svarte til var 16 år og da har man vel ikke helt skjønt at 4 års aldersforskjell ikke er det samme når man er i tenårene og i 40-årene. :)

 

Jeg mener - Miley Cyrus hevdet jo i høst at mennesker over 40 år ikke hadde sex også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk har forskjellig mental alder, men det er vanskelig å måle derfor har vi i loven fastsatte minimums-alders-grenser. Det vil ikke si at det i alle tilfeller er galt med 14-18 forhold, men ofte er det det og derfor er det forbudt



Anonymous poster hash: c15f4...6df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Folk har forskjellig mental alder, men det er vanskelig å måle derfor har vi i loven fastsatte minimums-alders-grenser. Det vil ikke si at det i alle tilfeller er galt med 14-18 forhold, men ofte er det det og derfor er det forbudt

Anonymous poster hash: c15f4...6df

 

Det er ikke forbudt for en 18 åring og ha et forhold med en 14 åring - det som er forbudt er når en 18 åring seksuelt misbruker en som er under 16 år. Når han har sex frivillig så er det ingenting ulovlig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forbudt for en 18 åring og ha et forhold med en 14 åring - det som er forbudt er når en 18 åring seksuelt misbruker en som er under 16 år. Når han har sex frivillig så er det ingenting ulovlig med det.

 

Det der stemmer ikke, men okei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke forbudt for en 18 åring og ha et forhold med en 14 åring - det som er forbudt er når en 18 åring seksuelt misbruker en som er under 16 år. Når han har sex frivillig så er det ingenting ulovlig med det.

 

Den seksuelle lavalderen i Norge er 16 år. Det fremgår av straffeloven § 196 at den som har seksuell omgang med barn under 16 år, kan straffes med fengsel i inntil 6 år. Dette er primært å beskytte barn under den angitte alder mot seksuelle overgrep og utnyttelse fra voksne.

 

Straffelovens § 196 åpner for at straff kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er jevnbyrdige i alder og utvikling. Bakgrunnen er at det i disse tilfellene kan være urimelig å straffe. Det foretas en totalvurdering av partenes alder og fysiske og psykiske utvikling. I utgangspunktet er ikke en jente på 18 år og en gutt på 14 år jevnbyrdige i alder og utvikling, men det vil trolig gjøres konkret vurdering av dette i den enkelte sak.

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den seksuelle lavalderen i Norge er 16 år. Det fremgår av straffeloven § 196 at den som har seksuell omgang med barn under 16 år, kan straffes med fengsel i inntil 6 år. Dette er primært å beskytte barn under den angitte alder mot seksuelle overgrep og utnyttelse fra voksne.

 

Straffelovens § 196 åpner for at straff kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er jevnbyrdige i alder og utvikling. Bakgrunnen er at det i disse tilfellene kan være urimelig å straffe. Det foretas en totalvurdering av partenes alder og fysiske og psykiske utvikling. I utgangspunktet er ikke en jente på 18 år og en gutt på 14 år jevnbyrdige i alder og utvikling, men det vil trolig gjøres konkret vurdering av dette i den enkelte sak.

Det er jo ikke noe å straffe eller politianmelde når de begge gjør det frivillig. Hadde han ikke gjort det frivillig og om jenta hadde seksuelt misbrukt han - så ville jo han sagt det til moren siden de har så åpent forhold. La de styre på han kommer til å brenne seg en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe å straffe eller politianmelde når de begge gjør det frivillig. Hadde han ikke gjort det frivillig og om jenta hadde seksuelt misbrukt han - så ville jo han sagt det til moren siden de har så åpent forhold. La de styre på han kommer til å brenne seg en eller annen gang.

 

Javel ? og hvor lavt ned er det lov å gå mener du (så lenge det er frivillig) ? 12 år ? 10 år ? 8 år ? 6 år ?

Anonymous poster hash: c15f4...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe å straffe eller politianmelde når de begge gjør det frivillig. Hadde han ikke gjort det frivillig og om jenta hadde seksuelt misbrukt han - så ville jo han sagt det til moren siden de har så åpent forhold. La de styre på han kommer til å brenne seg en eller annen gang.

Joda, det har da vært tilfeller der den eldste har blitt straffet selv om den yngste har vært med på det frivillig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke noe å straffe eller politianmelde når de begge gjør det frivillig. 

 

Les Straffelovens  § 196 én gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Javel ? og hvor lavt ned er det lov å gå mener du (så lenge det er frivillig) ? 12 år ? 10 år ? 8 år ? 6 år ?

Anonymous poster hash: c15f4...6df

 

 

14 år er ikke noe krise og det er helt normalt. Lavere enn 14 år det synes jeg er for gale - men 14 åringer er seksuelt aktiv og mange av de driver med verre ting enn å ha sex med en de er i et forhold med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Javel ? og hvor lavt ned er det lov å gå mener du (så lenge det er frivillig) ? 12 år ? 10 år ? 8 år ? 6 år ?

Anonymous poster hash: c15f4...6df

 

 

Her snakker vi om en 14 åring, når man er 14 år de aller fleste ganske moden og utviklet. Han er 2 år ifra den seksuelle lavalder, jeg mast min jomfrudom når jeg var 14 og da var jeg på et helt annet sted enn når jeg var 12. Også forandret jeg meg betydelig mindre fra 14 til 16 enn fra 12 til 14. De fleste starter vell å komme i puberteten i 10-12 alderen, før dette vil jeg si det hadde vært pedofili, men når man er 14 år og partneren er 18, så syns jeg ikke det er noe særlig å fnyse over. Å sammenligne 6-12 åringer med 14 åringer er det samme som å sammenligne ungdom med barn. En 14 åring er ungdom, en 12 åring er barn. Og i dette tilfellet vil jeg si at 18 åringen også er en ungdom og ikke en voksen person, hovedsaklig ettersom at hun føler seg bekvem i forhold med en 14 åring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen her som hadde veninner på ungdomsskolen som var sammen med 20 åringer? For jeg har utallige jentevenner som allerede har flyttet ut sammen med sine kjærester på 20+. 

 

Hvorfor er det værre når gutten er yngst? Ingen som har reagert på alle 16 åringer som bor med eldre gutter, er dette fordi de akkurat er over seksuell lavalder? Er som å reagere på at en 16 eller 17 åring drikker, herregud hvor stor forskjell er det virkelig til 18 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen her som hadde veninner på ungdomsskolen som var sammen med 20 åringer? For jeg har utallige jentevenner som allerede har flyttet ut sammen med sine kjærester på 20+. 

 

Hvorfor er det værre når gutten er yngst? Ingen som har reagert på alle 16 åringer som bor med eldre gutter, er dette fordi de akkurat er over seksuell lavalder? Er som å reagere på at en 16 eller 17 åring drikker, herregud hvor stor forskjell er det virkelig til 18 år. 

 

 

Her snakker vi om en 14 åring, når man er 14 år de aller fleste ganske moden og utviklet. Han er 2 år ifra den seksuelle lavalder, jeg mast min jomfrudom når jeg var 14 og da var jeg på et helt annet sted enn når jeg var 12. Også forandret jeg meg betydelig mindre fra 14 til 16 enn fra 12 til 14. De fleste starter vell å komme i puberteten i 10-12 alderen, før dette vil jeg si det hadde vært pedofili, men når man er 14 år og partneren er 18, så syns jeg ikke det er noe særlig å fnyse over. Å sammenligne 6-12 åringer med 14 åringer er det samme som å sammenligne ungdom med barn. En 14 åring er ungdom, en 12 åring er barn. Og i dette tilfellet vil jeg si at 18 åringen også er en ungdom og ikke en voksen person, hovedsaklig ettersom at hun føler seg bekvem i forhold med en 14 åring. 

 

Du står ikke over loven.

Anonymous poster hash: ac091...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen her som hadde veninner på ungdomsskolen som var sammen med 20 åringer? For jeg har utallige jentevenner som allerede har flyttet ut sammen med sine kjærester på 20+. 

 

Hvorfor er det værre når gutten er yngst? Ingen som har reagert på alle 16 åringer som bor med eldre gutter, er dette fordi de akkurat er over seksuell lavalder? Er som å reagere på at en 16 eller 17 åring drikker, herregud hvor stor forskjell er det virkelig til 18 år. 

Det er en grunn for at vi har lov om seksuell lavalder - nettopp for å beskytte ungdom mot misbruk.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg vet iallefall at jeg endra meg enormt fra jeg var 16 til jeg var 18...

 

Jeg kjenner forøvrig heller ingen 16 år gammel jente som bor sammen med en eldre gutt, så det er ikke vanlig her vi bor.

 

I denne tråden snakker vi om en på 14 som har et seksuelt forhold til ei på 18 - det ville vært noe annet om gutten var 16 og jenta 20 (selv om jeg også da ville syntes at det var merkelig at ei jente på tjue fant en gutt på 16 interessant....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn for at vi har lov om seksuell lavalder - nettopp for å beskytte ungdom mot misbruk.

Jeg vet ikke hvor gammel du er, men jeg vet iallefall at jeg endra meg enormt fra jeg var 16 til jeg var 18...

 

Jeg kjenner forøvrig heller ingen 16 år gammel jente som bor sammen med en eldre gutt, så det er ikke vanlig her vi bor.

 

I denne tråden snakker vi om en på 14 som har et seksuelt forhold til ei på 18 - det ville vært noe annet om gutten var 16 og jenta 20 (selv om jeg også da ville syntes at det var merkelig at ei jente på tjue fant en gutt på 16 interessant....)

Det er pussig å mene det når det motsatte åpenbart ikke er merkelig. Diskriminerende igrunnen!

Anonymous poster hash: ac091...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...