Gå til innhold

Er det greit å leie bunad til konfirmasjon?


Simone

Anbefalte innlegg

Datteren min skal konfirmeres til våren. Hun ønsker seg bunad og slik jeg har forstått høres det ut som de fleste som går på hennes kull skal ha bunad. Er det greit å leie bunad for dagen eller vil det oppleves som ikke helt bra at hun ikke har sin egen? Bare lurer på hva andre mener. Skjønner jo at dette er ett økonomisk spørsmål for mange. Har i lengre tid prøvd å kjøpe brukt da de ofte ser nye grei ut da det er noen som nesten ikke bruker, men har ikke lyktes med å finne til rett pris og str fordi de fleste vil ha så mye som mulig, og ofte blir det dyrt totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min skal konfirmeres til våren. Hun ønsker seg bunad og slik jeg har forstått høres det ut som de fleste som går på hennes kull skal ha bunad. Er det greit å leie bunad for dagen eller vil det oppleves som ikke helt bra at hun ikke har sin egen? 

 

Kan ikke se at det skal være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Slabbedask, ser ikke noe problem i å leie - om ikke konfirmanten syns det er pinlig  på noe vis vel og merke. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-På Dol av og til

Datteren min skal konfirmeres til våren. Hun ønsker seg bunad og slik jeg har forstått høres det ut som de fleste som går på hennes kull skal ha bunad. Er det greit å leie bunad for dagen eller vil det oppleves som ikke helt bra at hun ikke har sin egen? Bare lurer på hva andre mener. Skjønner jo at dette er ett økonomisk spørsmål for mange. Har i lengre tid prøvd å kjøpe brukt da de ofte ser nye grei ut da det er noen som nesten ikke bruker, men har ikke lyktes med å finne til rett pris og str fordi de fleste vil ha så mye som mulig, og ofte blir det dyrt totalt.

Klart du kan leie. Bunad er fryktelig dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min skal konfirmeres til våren. Hun ønsker seg bunad og slik jeg har forstått høres det ut som de fleste som går på hennes kull skal ha bunad. Er det greit å leie bunad for dagen eller vil det oppleves som ikke helt bra at hun ikke har sin egen? Bare lurer på hva andre mener. Skjønner jo at dette er ett økonomisk spørsmål for mange. Har i lengre tid prøvd å kjøpe brukt da de ofte ser nye grei ut da det er noen som nesten ikke bruker, men har ikke lyktes med å finne til rett pris og str fordi de fleste vil ha så mye som mulig, og ofte blir det dyrt totalt.

 

Jeg tenker at dette må være greit. Bor sjøl i "Bunadland" uten tilhørighet, og kjøpte en Kina-produsert, flott bunad til min første konfirmant. Ja, alle jentene her i Lillebygd hadde bunad, og kremt; bunaden og sølvet blei behørig kommentert  :wacko:

 

Rådet mitt er ikke stuereint, jfr

 

http://m.nrk.no/1.7581442

 

men jeg tenker at leie må være aldeles kurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette må være greit. Bor sjøl i "Bunadland" uten tilhørighet, og kjøpte en Kina-produsert, flott bunad til min første konfirmant. Ja, alle jentene her i Lillebygd hadde bunad, og kremt; bunaden og sølvet blei behørig kommentert  :wacko:

 

Rådet mitt er ikke stuereint, jfr

 

http://m.nrk.no/1.7581442

 

men jeg tenker at leie må være aldeles kurant.

Så kinabunaden skilte seg ikke ut forstår jeg. Hva måtte du betale og hvor fikk du tak i syesken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

schizoid1337

Så kinabunaden skilte seg ikke ut forstår jeg. Hva måtte du betale og hvor fikk du tak i syesken?

 

Nei, hun sa at den skilte seg ut og at alle merket at den var "falsk" (tror jeg)

 

Hvis det virkelig stemmer at det er 40k for en bunad så vil jeg si at det er greit å leie og latterlig å kjøpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min skal konfirmeres til våren. Hun ønsker seg bunad og slik jeg har forstått høres det ut som de fleste som går på hennes kull skal ha bunad. Er det greit å leie bunad for dagen eller vil det oppleves som ikke helt bra at hun ikke har sin egen? Bare lurer på hva andre mener. Skjønner jo at dette er ett økonomisk spørsmål for mange. Har i lengre tid prøvd å kjøpe brukt da de ofte ser nye grei ut da det er noen som nesten ikke bruker, men har ikke lyktes med å finne til rett pris og str fordi de fleste vil ha så mye som mulig, og ofte blir det dyrt totalt.

 

Bunad er steindyrt! Jeg fikk til konfirmasjonen av mine besteforeldre, og den henger på loftet og skal sys om til Datra når hun skal konfirmeres. Det er en grunn til at de går i arv. :)

 

Unger i den alderen forandrer seg som regel ganske mye fra konfirmasjonsalder til de er voksne. Bunaden må kanskje sys om flere ganger i løpet av livet. Jeg har ikke brukt min etter at jeg fikk barn, for da hadde jeg endra fasong. ;)

 

Kanskje dere kunne ønsket dere bidrag til bunad til konfirmasjonen og seinere til bursdager, og sette på sparekonto, slik at hun kan få det en gang seinere? Hvis hun ønsker seg det, da. :)

 

Dere kjenner ikke noen hun kan låne av på selve konfirmasjonsdagen, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er greit å leie dersom jenta selv vil gå med en leid bunad. Det som kan være litt problematisk med å bruke en leid bunad, er at hun sannsynligvis vil få mange kommentarer av typen "så heldig du er som har fått bunad", "så fin bunad du har fått" osv.

Langt fra alle jenter får bunad til konfirmasjonen, så kanskje kan hun trives like godt med en fin kjole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet litt kjapt og ser at prisen for å leie bunad også er ganske stiv, de ligger på 3.500,- ser det ut som? Ser ut som det er ca 10.000,- som skiller brukt på finn og leie? Kanskje du kan gjøre som Mariaflyfly foreslår (låne bunad av slekt/ venner) eller diskutere Froskens forslag (kjøpe en lekker kjole for pengene) med datteren din? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min skal konfirmeres til våren. Hun ønsker seg bunad og slik jeg har forstått høres det ut som de fleste som går på hennes kull skal ha bunad. Er det greit å leie bunad for dagen eller vil det oppleves som ikke helt bra at hun ikke har sin egen? Bare lurer på hva andre mener. Skjønner jo at dette er ett økonomisk spørsmål for mange. Har i lengre tid prøvd å kjøpe brukt da de ofte ser nye grei ut da det er noen som nesten ikke bruker, men har ikke lyktes med å finne til rett pris og str fordi de fleste vil ha så mye som mulig, og ofte blir det dyrt totalt.

Hei!

Det syns ikke jeg er greit.

Bunad er et personlig plagg man har resten av livet, det er en god investering.

Det er også noe man får følelser av inni seg, tror tilhørighet, og man kjenner at det er en del av en, selv om den klør, overlever man, litt fordi den er en god gammel venn.

Har man dårlig råd, kan man kjøpe brukt, mange fine og sølv kan man jo ønske seg litt og litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er greit å leie dersom jenta selv vil gå med en leid bunad. Det som kan være litt problematisk med å bruke en leid bunad, er at hun sannsynligvis vil få mange kommentarer av typen "så heldig du er som har fått bunad", "så fin bunad du har fått" osv.Langt fra alle jenter får bunad til konfirmasjonen, så kanskje kan hun trives like godt med en fin kjole.

Hei!

Det er jeg enig i, bedre med pen kjole.

Men sikkert flaut, for jeg kjenner ikke et barn som ikke får bunad til konfirmasjonen, jentene da.

Jeg syns foreldre må strekke seg langt for at deres døtre skal få et plagg som også er en glede for resten av livet som brukes på 17 mai, og julaften og andre store merkedager i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kinabunaden skilte seg ikke ut forstår jeg. Hva måtte du betale og hvor fikk du tak i syesken?

Hei!

I Oslo, på Frogner fins en mann som får sydd eksakte kopier av en del norske bunader, disse vises i hans studio, en av bunadene er den nye oslobunaden, beltestakken fra Telemark, den koster ca 60 000 kr på husfliden.

Vi brukte selv norsk sydame, Selv syns jeg de bør syes i Norge, men hadde jeg ikke hatt råd, hadde jeg nok valgt en slik variant, du kan sikkert google og finne, tror ligger i Drammensveien, de ser helt originale ut, leste jeg, men utvalget er begrenset,D e hadde spesialisert seg på de mest populære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Det er jeg enig i, bedre med pen kjole.

Men sikkert flaut, for jeg kjenner ikke et barn som ikke får bunad til konfirmasjonen, jentene da.

Jeg syns foreldre må strekke seg langt for at deres døtre skal få et plagg som også er en glede for resten av livet som brukes på 17 mai, og julaften og andre store merkedager i livet.

 

Det er ikke min erfaring at alle jentene får bunad til komfirmasjonen. Noen vil heller ikke ha det, de synes det er borgerlig og gammeldags.

 

En annen ting er at mange ikke er ferdigutviklede ved konfirmasjonen, og for de aller fleste ville det nok vært bedre å vente et par år før de evt. får en bunad for livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er jeg enig i, bedre med pen kjole.

Men sikkert flaut, for jeg kjenner ikke et barn som ikke får bunad til konfirmasjonen, jentene da.

Jeg syns foreldre må strekke seg langt for at deres døtre skal få et plagg som også er en glede for resten av livet som brukes på 17 mai, og julaften og andre store merkedager i livet.

I de to siste konfirmasjonene jeg har vært i, så har det vært en god del jenter uten bunad også. I den ene var det faktisk bare noen få med bunad, mens det i den andre var omvendt. Jeg synes bunad er et så kostbart plagg at det er en meningsløs investering for familier med svak økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de to siste konfirmasjonene jeg har vært i, så har det vært en god del jenter uten bunad også. I den ene var det faktisk bare noen få med bunad, mens det i den andre var omvendt. Jeg synes bunad er et så kostbart plagg at det er en meningsløs investering for familier med svak økonomi.

Hei!

Ok

Men i min datters konfirmasjon var det ikke en jente uten.

Jeg mener dette i stor grad har med prioritering å gjøre.

Feks er det bedre å ikke servere alkohol på festen, så sparer man inn der, et eks.

Mange foreldre drikker så mye, så et års totalavhold vil lett være summen av en bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min erfaring at alle jentene får bunad til komfirmasjonen. Noen vil heller ikke ha det, de synes det er borgerlig og gammeldags.

 

En annen ting er at mange ikke er ferdigutviklede ved konfirmasjonen, og for de aller fleste ville det nok vært bedre å vente et par år før de evt. får en bunad for livet.

Hei!

Ok men det er min erfaring fra flere konfirmasjoner.

Da får man heller spørre noen hva som er vanlig der man bor, men dete er jo et plagg man brukere resten av livet. Julaften 17 mai, i brylluper konfirmasjoner osv..

De fleste får det til konfirmasjon nettopp fordi man da er nok utviklet, gjelder de fleste jenter.

Vi fikk råd om vente med sønn, da gutter vokser flere år, og bunad ikke kan syes ut så mye, kun nok for jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det syns ikke jeg er greit.

Bunad er et personlig plagg man har resten av livet, det er en god investering.

 

Nå må du huske på at alle ikke har råd til en bunad til 40.000 (som man i beste fall bruker én gang i året). Leie er mye smartere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

I Oslo, på Frogner fins en mann som får sydd eksakte kopier av en del norske bunader, disse vises i hans studio, en av bunadene er den nye oslobunaden, beltestakken fra Telemark, den koster ca 60 000 kr på husfliden.

 

Du må jo forstå et for eksempel en enslig forsørger ikke har råd til slikt!

Anonymous poster hash: ac459...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo forstå et for eksempel en enslig forsørger ikke har råd til slikt! Anonymous poster hash: ac459...bee

Hei!

Les det jeg skriver bedre!

Jeg legger ved info om rimeligere alternativer.

Og tenk over at det er mye penger å spare, om man vil, på å drikke mindre, slutte å røyke

For de fleste handler det om prioriteringer, jeg skriver ikke om de fattigste på sosialstønad.

Hadde jeg vært politiker ville det vært ordninger som ville gitt alle barn rett til å. Utvikle sitt talent, jeg ville hatt fritak av kontingent og avgifter etter inntekt dvs ballett for oss ville kostet 4000 kr pr halvår, for en aleneforsørgere 1000 kr

Og for sosialklienters barn ingen betaling, totalt subsidiert .

Dette er jeg ganske alene om å mene/ hevde/ ønske/ ville/ /argunentere for.

Jeg er likevel ikke i et mikrosekund i tvil om at jeg har rett og alle jeg kjenner tar feil!!!

Spiller ingen rolle for meg, revolusjon og rettferdigheter tar år å kjempe igjennom for menneskeheten.

Men til slutt tror jeg på et mer rettferdig samfunn.

Kun da kan kriminalitet og uro og kriger løses,

Det har med iq og evne til tenke konsekvenser.

Jeg er også ivrig forkjemper for likelønn, la alle le av min idealisme, men den som ler sist ler best og det er ok for meg å smile 300 år etter min død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...