Gå til innhold

Er det greit å leie bunad til konfirmasjon?


Simone

Anbefalte innlegg

Så kinabunaden skilte seg ikke ut forstår jeg. Hva måtte du betale og hvor fikk du tak i syesken?

 

Nei bunaden skilte seg ikke ut, men vi fikk spørsmål om tilhørighet og sølv. Det var min eksmann som kjøpte denne bunaden et par uker før konfirmasjonen etter tårer og tenners gnissel. Tror det het "Bunadsloftet"den gang? Det er en nydelig Gudbrandsdalsbunad, men ingen av oss har tilhørighet der - derav spørsmåla.. Til alt overmål brukte dattera Hardangersølvet jeg arva av min bestemor... I min enfoldighet tenkte jeg at det var greit, men bunadpolitiet var raskt på banen  ;) Men: Dattera stiller stolt i bunaden med feil sølv fortsatt, i barnedåper, bryllup og 17. mai  :mellow:​ 

 

Huff dette var ikke et oppløftende svar, føler jeg - men poenget mitt er at det bør være greit å leie bunad, låne bunad, kjøpe bunad sydd utenfor landet eller stille i kjole / dress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei bunaden skilte seg ikke ut, men vi fikk spørsmål om tilhørighet og sølv. Det var min eksmann som kjøpte denne bunaden et par uker før konfirmasjonen etter tårer og tenners gnissel. Tror det het "Bunadsloftet"den gang? Det er en nydelig Gudbrandsdalsbunad, men ingen av oss har tilhørighet der - derav spørsmåla.. Til alt overmål brukte dattera Hardangersølvet jeg arva av min bestemor... I min enfoldighet tenkte jeg at det var greit, men bunadpolitiet var raskt på banen  ;) Men: Dattera stiller stolt i bunaden med feil sølv fortsatt, i barnedåper, bryllup og 17. mai  :mellow:​ 

 

Huff dette var ikke et oppløftende svar, føler jeg - men poenget mitt er at det bør være greit å leie bunad, låne bunad, kjøpe bunad sydd utenfor landet eller stille i kjole / dress.

Såkalt Kina-søm av bunad MÅTTE komme. Det å få sydd en bunad her til lands er en særdeles overpriset glede, og når prisnivået er som det er vil dette markedet være som magnet på folk som ønsker å tjene raske penger...

 

De fleste Kina-sydde bunader fra min region er imidlertid ikke av samme kvalitet som de som sys lokalt, og det ser litt dumt ut med tynne slamsete stoffer i stakken som egentlig skal være av tung vadmel syns jeg. Stusselige vester også på mange jeg har sett. Skjønner ikke hvorfor de ikke kjøper seg en skikkelig fin (og rimeligere) festdrakt istedefor, men det er nå meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Les det jeg skriver bedre!

Jeg legger ved info om rimeligere alternativer.

Og tenk over at det er mye penger å spare, om man vil, på å drikke mindre, slutte å røyke

For de fleste handler det om prioriteringer, jeg skriver ikke om de fattigste på sosialstønad.

 

Selv om man prioriterer aldri så mye, er det veldig mange som ikke har råd til en bunad til 40-50-60.000 kr.

 

Du kan jo lese litt her: http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/396402-sliter-du-økonomisk-gode-tips-og-råd/?p=3519227

 

Anonymous poster hash: ac459...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såkalt Kina-søm av bunad MÅTTE komme. Det å få sydd en bunad her til lands er en særdeles overpriset glede, og når prisnivået er som det er vil dette markedet være som magnet på folk som ønsker å tjene raske penger...

 

De fleste Kina-sydde bunader fra min region er imidlertid ikke av samme kvalitet som de som sys lokalt, og det ser litt dumt ut med tynne slamsete stoffer i stakken som egentlig skal være av tung vadmel syns jeg. Stusselige vester også på mange jeg har sett. Skjønner ikke hvorfor de ikke kjøper seg en skikkelig fin (og rimeligere) festdrakt istedefor, men det er nå meg.

 

Jeg har som du skjønner et anstrengt forhold til bunad  :( Det går ikke så mye på kvalitet, meir de som er verdige "bærere". Har erfart alt for mange ganger at "nye landsmenn" får pepper åkke som; "Faen, utlendinger som går  i bunad" (Om det så er festdrakt fra Europris) eller "Faen, utlendinger som går i ulltepper" (les: nasjonale festdrakter)..

 

I tillegg har vi bunadspolitiet på bygda som ikke har skrupler for negative kommentarer - ja, jeg er negativ  :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som du skjønner et anstrengt forhold til bunad  :( Det går ikke så mye på kvalitet, meir de som er verdige "bærere". Har erfart alt for mange ganger at "nye landsmenn" får pepper åkke som; "Faen, utlendinger som går  i bunad" (Om det så er festdrakt fra Europris) eller "Faen, utlendinger som går i ulltepper" (les: nasjonale festdrakter)..

 

I tillegg har vi bunadspolitiet på bygda som ikke har skrupler for negative kommentarer - ja, jeg er negativ  :ph34r:

Deler reservasjonen for bunadsrasistene med deg, samtidig som jeg er opptatt både av kvalitet og ryddige arbeidsforhold. Kunne ikke falle meg inn å mene noe om hva andre skal ha på seg, samtidig som det ikke kunne falle meg inn å selv kjøpe bunad sydd i et lavkost (og lavlønnet) land for at jeg som nordmann skulle slippe billigere unna. Selv bruker jeg bunaden jeg fikk til konfirmasjonen, men om jeg ikke var så heldig ville jeg altså heller spart og kjøpt en lokalprodusert en framfor å kjøpe en Kina-sydd en. Hva naboen velger å gjøre lar jeg imidlertid være naboens sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samtidig som det ikke kunne falle meg inn å selv kjøpe bunad sydd i et lavkost (og lavlønnet) land for at jeg som nordmann skulle slippe billigere unna. 

 

Kjøper du ingen klær sydd i lavkostland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøper du ingen klær sydd i lavkostland?

Jo, men i langt mindre grad enn før. Jeg kjenner mange designere, og vet at det knapt er mulig å produsere klær (eller andre produkt, feks sportsutstyr) uten at deler av produksjonen (spesielt tekstilproduksjon) er underbetalt, og har blitt stadig mer opptatt av at produksjonslinjen er så transparent som mulig. De jeg kjenner er jevnlig på besøk på fabrikkene de forhandler med, og dette gir dem et visst innblikk. Likevel kommer det stadig fram info om lønn og arbeidsformål som er avkreftet eller benektet på kontrakttidspunktet. Syere er det lettere å ha kontroll over visstnok, og mange av de jeg kjenner velger feks Spania eller Østblokkland framfor Østen nettopp fordi det er lettere å få oversikt over arbeidsforhold. Jeg tenker - og prøver å agere likedan når det kommer til mat, selv om også dét er vanskelig. Jeg gjør ikke dette for å framstå som prektig, men fordi det er det lille jeg kan bidra med for noe jeg syns er rimelig og riktig.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler reservasjonen for bunadsrasistene med deg, samtidig som jeg er opptatt både av kvalitet og ryddige arbeidsforhold. Kunne ikke falle meg inn å mene noe om hva andre skal ha på seg, samtidig som det ikke kunne falle meg inn å selv kjøpe bunad sydd i et lavkost (og lavlønnet) land for at jeg som nordmann skulle slippe billigere unna. Selv bruker jeg bunaden jeg fikk til konfirmasjonen, men om jeg ikke var så heldig ville jeg altså heller spart og kjøpt en lokalprodusert en framfor å kjøpe en Kina-sydd en. Hva naboen velger å gjøre lar jeg imidlertid være naboens sak...

 

Veldig enig, et meget viktig poeng du tar opp her! I mitt bunadkaos skjedde ting fort; dattera ville plutselig ha bunad rett før konfirmasjonen da ho oppdaga på "overhøringa" at alle andre jenter hadde bunad (til tross for at saken var drøfta ca to år i forkant), pappaen reagerte med ryggmargsrefleks (noe som knapt har skjedd verken før eller siden) og alle prinsipper gikk fløyten. Da alt gikk som det gikk, blei jeg meir indignert over bunadspolitiet enn arbeidsfoholdene  :unsure: Ja, ja  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er jeg enig i, bedre med pen kjole.

Men sikkert flaut, for jeg kjenner ikke et barn som ikke får bunad til konfirmasjonen, jentene da.

Jeg syns foreldre må strekke seg langt for at deres døtre skal få et plagg som også er en glede for resten av livet som brukes på 17 mai, og julaften og andre store merkedager i livet.

 

Det er sant, men trådstarters barn konfirmreres om få måneder - da er det lite rom for planlegging...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit å leie så  lenge konfirmanten selv er komfortabel med det. :)

 

Når det gjelder såkalte kina-bunader kommer ikke det innenfor mine vegger, men hva andre gjør bryr jeg meg ikke noe om. Vi har også hatt slike festdrakter eller fantasibunader til ungene og det er greit, men å kjøpe en kina-kopi av en ordentlig norsk bunad hadde jeg ikke gjort. Jeg er også såpass sær at jeg synes at dersom man vil ha bunad så bør man ha en fra et sted man har et eller annet forhold til, ikke bare at man synes akkurat den bunaden er fin.

 

Men å kommentere sånt overfor de som ikke har det kunne ikke falle meg inn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min skal konfirmeres til våren. Hun ønsker seg bunad og slik jeg har forstått høres det ut som de fleste som går på hennes kull skal ha bunad. Er det greit å leie bunad for dagen eller vil det oppleves som ikke helt bra at hun ikke har sin egen? Bare lurer på hva andre mener. Skjønner jo at dette er ett økonomisk spørsmål for mange. Har i lengre tid prøvd å kjøpe brukt da de ofte ser nye grei ut da det er noen som nesten ikke bruker, men har ikke lyktes med å finne til rett pris og str fordi de fleste vil ha så mye som mulig, og ofte blir det dyrt totalt.

Det synes jeg da virkelig bør være greit :)  Jeg fatter ikke at de draktene har blitt "må ha".  Jeg synes de er grusomme, og så den prisen da! Ugg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig, et meget viktig poeng du tar opp her! I mitt bunadkaos skjedde ting fort; dattera ville plutselig ha bunad rett før konfirmasjonen da ho oppdaga på "overhøringa" at alle andre jenter hadde bunad (til tross for at saken var drøfta ca to år i forkant), pappaen reagerte med ryggmargsrefleks (noe som knapt har skjedd verken før eller siden) og alle prinsipper gikk fløyten. Da alt gikk som det gikk, blei jeg meir indignert over bunadspolitiet enn arbeidsfoholdene  :unsure: Ja, ja  :)

Når tiden var så knapp kunne neppe de lokale hjelpe deg uansett, sånn er det iallefall i mitt disktrikt :) Tror de bruker et års tid fremdeles jeg? Forøvrig deler jeg din indignasjon for bunadspoliti- og rasister. Har aldri skjønt greia... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tiden var så knapp kunne neppe de lokale hjelpe deg uansett, sånn er det iallefall i mitt disktrikt :) Tror de bruker et års tid fremdeles jeg? Forøvrig deler jeg din indignasjon for bunadspoliti- og rasister. Har aldri skjønt greia... ;)

I tillegg til dine gode argumenter for å kjøpe bunad produsert i Norge, så oppdaget jeg nettopp gjennom å Google litt at det er ikke nødvendigvis så veldig mye å spare på å kjøpe Kina-bunad. Den bunaden jeg har koster litt over 20000,- hos en lokal forhandler, mens "Norske Bunader" skal ha 17 000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg til dine gode argumenter for å kjøpe bunad produsert i Norge, så oppdaget jeg nettopp gjennom å Google litt at det er ikke nødvendigvis så veldig mye å spare på å kjøpe Kina-bunad. Den bunaden jeg har koster litt over 20000,- hos en lokal forhandler, mens "Norske Bunader" skal ha 17 000,-

Jøss, jeg trodde differansen var større jeg også. Huff, da skjønner jeg enda mindre av at folk heller kjøper Kina-bunad framfor lokalprodusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min skal konfirmeres til våren, og vi har bestilt leie-bunad fra det stedet faren hans kommer fra. Han er ikke utvokst i det hele tatt ennå, og det har aldri vært snakk om å få sydd bunad til ham nå. Det finnes mange jentebunader i slekta, så jentene kommer til å få en arvebunad til konfirmasjonen, og så må jo sønnen få en ny når han blir voksen. Vi har ikke snakket om den økonomiske delen av dette - men det blir jo slik at alle tre vil få komplette bunader etter hvert - jentene bunader som har vært brukt, og gutten ny. Svigermor har faktisk en rull med vadmelstoff som ungenes oldemor har vevd, og det hadde vært gøy dersom stoffet er i god nok stand, om deler av bunaden til sønnen blir sydd av det. Men vi får nå se.

 

Leiebunad er helt OK, synes jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
AnonymBruker

Hei!

Det er jeg enig i, bedre med pen kjole.

Men sikkert flaut, for jeg kjenner ikke et barn som ikke får bunad til konfirmasjonen, jentene da.

Jeg syns foreldre må strekke seg langt for at deres døtre skal få et plagg som også er en glede for resten av livet som brukes på 17 mai, og julaften og andre store merkedager i livet.

Her må jeg blande meg inn.Jeg kan ikke fatte hvilken bygd du kommer fra når du påstår at alle jenter får bunad til konfirmasjon.Det er ikke min oppfatning at alle får bunad.Bor i Bærum og her er ikke normalen at alle går rundt i bunad ved merkedager.Bortkastet å bruke masse penger på noe som kanskje blir hengende i et skap i mange år.Bunad er ikke et must for alle.Kjøp heller en pen kjole el en dress hvis det er til gutt.Helt greit å leie bunad hvis det er ok for konfirmanten.Masse lykke til med leie/kjøp.Ønsker videre en flott dag til konfirmanten og familien

Anonymous poster hash: 26d3a...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å leie bunad hvis det er ok for konfirmanten. Masse lykke til med leie/kjøp. Ønsker videre en flott dag til konfirmanten og familien

Anonymous poster hash: 26d3a...1cf

Konfirmasjonen tråden handler om, er antakelig nå i mai, så beslutningen er nok tatt for lengst ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...