Gå til innhold

Beklager til de som føler seg berørt.


Gjest spurven

Anbefalte innlegg

Det startet med at jeg svarte madelenemie på det hun skrev.  Jeg kritiserer ikke noe for hvordan de svarer, men når enkelte føler seg mobbet, så tror jeg det er litt viktig og se på at vi alle er forskjellige og reagerer forskjellig.

 

Jeg har vanskelig for å ordlegge meg skikkelig og lurer på om dere derfor misforstår en del av det jeg skriver på dol. 

Det som kanskje gjør denne tråden litt forvirrende, er at den jo har som utgangspunkt at en bruker mener seg utsatt for mobbing på dol som følge av en konkret episode. Mange av oss mener at det som skjedde så avgjort ikke bør klassifiseres som mobbing. Jeg mener at påstandene om at det var mobbing så avgjort er egnet til å såre den som skrev innlegget som er stridens kjerne, og synes det er grovt at påstandene om mobbing gjentas gang på gang.

 

I denne tråden begynner så noen å snakke om mobbing på dol mer generelt, uten at den konkrete episoden trekkes inn i argumentasjonen. Noen mener at mobbing foregår, andre mener det i så fall kun er uhyre sjelden man kan se elementer av det, noen mener at det er viktig at vi ikke lar mobbebegrepet bli så utflytende at det omfatter alt folk ikke liker, mens atter andre ikke synes det er viktig hva ting kalles. Det har dermed blitt en veldig rotete debatt.

 

Du har kommet med en del generelle synpunkter rundt det å være oppmerksom på andres sårbarhet og å ta hensyn til dette.  Det er ikke noe vanskelig å være enig i dine generelle synpunkter rundt dette, men når de fremmes i denne tråden, så ble det for meg litt uklart hva det er du mener å si. Fordi du fremmer dine argumenter innenfor den konteksten som tråden utgjør, så blir jeg usikker på om du mener at fordi trådstarter sier at hun mener seg mobbet så skal man automatisk tenke at andre har handlet feil.

 

Generelt sett er jeg selvfølgelig enig i at man skal forsøke å ta hensyn til andres sårbarhet, og mener at jeg ofte har det i bakhodet når jeg svarer noen her på dol. Samtidig så mener jeg at det også må være rom for deltagelse for andre enn de mest sårbare, og at det ikke uten videre er slik at noen skal få bruke sin "svakhet" til å styre andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår dere hvis jeg skriver det slik.  Alt med måte.  Jeg har best tro på en mellomting i det meste.  Og det har jeg også her.  Fornuftig tankegang.  Tenke på at vi reagerer forskjellig, og ha forståelse for det.  At vi bryr oss om hverandre.  Jeg tror vi alle kan komme langt med det. 

 

Jeg hørte ofte før at av motgang og sykdom blir du sterkere, men det ble aldri jeg.  Jeg tror når det gjelder herding som du skriver så kan det være positivt til en viss grad.  Men får du for mye kan det også gjøre deg svakere. 

Da er vi vel egentlig ganske enige, for det var det jeg også mente å si. Denne tråden handler om noe som skjedde i en annen tråd, og jeg så ikke noe som kan kalles mobbing i den andre tråden, bare uenighet og folk som prøvde å hjelpe på sin måte. Det var det jeg mente man bør tåle, ikke mobbing og plaging. Det sistnevnte er selvfølgelig ikke bra, men jeg synes ikke det er greit å kalle de som deltok i den andre tråden for mobbere. De aller fleste svarer fordi de bryr seg og vil hjelpe, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det nytter å forklare, men prøver en gang til.  Jeg ønsker ikke å bli tatt med silkehansker, likevel kan jeg reagere som jeg gjør.  Det er ikke for jeg ønsker det.  Jeg kan bare ikke noe for at jeg kan reagere slik.  Jeg forventer likevel ikke noe særbehandling.  Det er en ting jeg ofte har sagt når jeg har vært i behandling.  Det er ikke situasjonene jeg har vært i som har vært det største problemet, men mine reaksjoner på de.

 

Men det var ikke meg denne tråden handlet om.  Men det er med egne erfaringer jeg kan få frem hva jeg mener og hvorfor.  Jeg ønsket å få denne siden frem når du skrev at såpass må de tåle.  At det ikke er for vi velger å ikke tåle det.

Hei!

Jeg tror alle forstår hva du mener.

De som ikke forstår har nok mest sannsynlig et litt barnslig forsvarssystem.

Kanskje føler de seg truffet? Jeg vet ikke, men når jeg leste gjennom raskt nå frem og tilbake og dine forklaringer og svar, var de gode, forståelige, og logiske.

I tillegg mener jeg det er noe i at den som tier samtykker, i vertfall i tilfeller der man er klar over et forhold.

Det å stå opp for, forsvare de svakeste er sjelden noe som ligger for gruppen mennesker,

Så lenge det er sånn og vi ikke ønsker å tenke gjennom, debattere oss selv, snarere enn " problemet den sårede har" så lenge det er på det nivå, vil mobbing ha god grobunn og fortsette.

Det kreves mot å stå opp for den ene som blir mobbet eller støtte varsleren på jobb osv...mange ulike situasjoner og forhold.

Dessverre har fåtallet av oss mennesker det motet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tror alle forstår hva du mener.

De som ikke forstår har nok mest sannsynlig et litt barnslig forsvarssystem.

Kanskje føler de seg truffet? Jeg vet ikke, men når jeg leste gjennom raskt nå frem og tilbake og dine forklaringer og svar, var de gode, forståelige, og logiske.

I tillegg mener jeg det er noe i at den som tier samtykker, i vertfall i tilfeller der man er klar over et forhold.

Det å stå opp for, forsvare de svakeste er sjelden noe som ligger for gruppen mennesker,

Så lenge det er sånn og vi ikke ønsker å tenke gjennom, debattere oss selv, snarere enn " problemet den sårede har" så lenge det er på det nivå, vil mobbing ha god grobunn og fortsette.

Det kreves mot å stå opp for den ene som blir mobbet eller støtte varsleren på jobb osv...mange ulike situasjoner og forhold.

Dessverre har fåtallet av oss mennesker det motet.

I denne tråden synes jeg du overser at i den konkrete episoden som ligger til grunn for episoden, så er det uenighet om hvem som evt. mobber hvem. Å støtte noen som sier de mener at de har blitt mobbet av en bestemt annen person, når man bestemt mener at den andre ikke har mobbet men derimot forsøkt å hjelpe, vil etter min oppfatning innebære å svikte den parten som reelt sett har blitt angrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden synes jeg du overser at i den konkrete episoden som ligger til grunn for episoden, så er det uenighet om hvem som evt. mobber hvem. Å støtte noen som sier de mener at de har blitt mobbet av en bestemt annen person, når man bestemt mener at den andre ikke har mobbet men derimot forsøkt å hjelpe, vil etter min oppfatning innebære å svikte den parten som reelt sett har blitt angrepet.

Hei!

Da er vi uenige.

Da jeg i uoppmerksomhet skadet en annen kvinne, ble hun såret i hjertet, jeg bad om unnskyldning, hun trengte den, og selv om jeg ikke gjorde det med viten og vilje.

Det er en bitteliten sak å bli fornærmet for at noen ikke holder opp en dør også går det så ille som det gjør:-)

Men jeg er ikke sikker på at hun hadde sluppet videre så lett om jeg ikke beklaget.

Ga henne både en ærlig unnskyldning og en forklaring.

Det er en liten, " uvesentlig" sammenligning, men vesentlig i en ting:

Evnen til å beklage også når noen trenger det, selv om ikke man selv mente det galt.

Jeg som sosial klønete er et godt eksempel som mange har mye å lære av, beklagelser sitter lett hos meg, kanskje derfor jeg lever et godt liv? jeg finner det oppfriskende å få luket bort uvesentlige problemer, hvis et menneske blir hjulpet av at jeg sier unnskyld og tenker gjennom at for dette menneske var de ordene jeg sa særdeles dårlige, så er det verdt det.

Det er noe flere på dol trenger lære :-) så derfor lærer jeg nok andre litt også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest spurven

Synes ikke de som styrer dette forumet er særlig sensitive eller omtenksomme. Jeg vet de mener noe snnet om meg og det får de bare gjøre. Slik jeg ser det er å mobbe personer som hevder seg påført en skade i behandlingsøuemed ALLTID stygt. Og etter min vurdering innlegg som tenderer til å ville legge skyld og/ eller på andre måter krenke noen som hevder seg skadet vært fjernet. Men- jeg styrer ikke verden og er ikke admin/ psykiater her ;)

Jeg ville også, i tilfeller der noen hevder seg påført en skade av en behandler, vært svært forsiktig med å så tvil om vedkommendes troverdighet og mistekliggjøre. Grunnen til at jeg ville være varsom med det er den ene grunnen at jeg ikke VET om personens opplevelse er legitim eller ikke.

Min opplevelse er legitim. Den handlet IKKE om selve behandlingsopplegget, men handlet om at en overlege/ terapaut der krenket meg. Han har gjort det samme mot andre også, men mitt inntrykk er at de som prøver seg på å klage ikke tør pga den lukketheten en finner der. Modum er jo ikke akkurat noe åpent sted. Og klager møtes med makt og taushet eller en arroganse som ikke akkurat er liten..

Kan skremme selv den beste..

Så ikke rart en får en marerittopplevelse utenom selve skaden.

Hvis en lege opererer deg og legger igjen en saks inni magen din, kjenner man det. Man ber om at legen opererer saksen UT igjen. Men legen, og sykehuset NEKTER. I denne situasjonen ønsket jeg modum og overlegen skulle fjerne saksen med å vise litt vennlighet i form av en kort bekreftelse på at han ikke ville skade meg - likevel. At han ikke mente det likevel.

Modum avslo.

MEN etter to år turde jeg ringe overlegen selv, og da VAR han vennlig mot meg. Nok til at "saksen" ble tatt ut.

At jeg opplevde det på denne måten ( som å få operert inn en smertefull saks i magen) må fortåes som en traumeopplevelse. At det i denne konteksten påførte meg et nytt traume i de gamle traumene. Et annet ord for traume er "sår". Det var på teaumeavdelingen jeg var på, og da er det naturlig å tenke at enkelte der har dlike gamle, store sår av å ha blitt sveket og kastet vekk.

Slike sår ligger DYPT inne, i mitt tilfelle. Og sårene handler om at jeg som barn ikke tålte bli sveket av de voksne et barn er avhengige av å kunne stole på av hensyn til sin overlevelse.

Det var disse gamle, indre traumesårene som var åpnet på modum ( fordi sjelen min trodde det var trygt på modum). Og et nytt sår i disse gamle som ble påført meg da terapauten oppførte seg svært stygt og aggresivt krenkende mot meg, og da jeg ønsket bevare tilliten og forklarte at "de indre barna"/ traumesårene i meg ikke tålte det, så sparket han meg som pasient. Akkurat slik jeg opplevde i barndommen.

Har ikke lest noe i denne tråden, men antar det kun er negativ vinklet på meg slik det pleier være. Så derfor jeg ikke leser noe mer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest spurven

Det er ingen som har mobbet deg på DOL. Det er et sterkt misbruk av ordet mobbing når det misbrukes om motforestillinger og saklig argumentasjon.

Ok. Skulle logge ut, og dette lyste mot meg i grønt.

- jeg er virkelig overrasket over deg! Jeg trodde du var bedre enn dette. Du har nok fulgt meg tettere enn de fleste andre her, og med din ekspertise burde du både vite og skjønne at min erfaring med modum bad ikke handler om grensesetting men at jeg ble skadet slik jeg har forklart meg grundig om. Pass på at du ikke blander kortene her nå. Det du har sitert som ekspertsvar ifb med modum er langt fra greit! Dersom du ikke selv ser at dette er mobbing då er jeg SKREMT over deg. Men også betrygget, for det bekrefter jo madrleines KLOKE og innsiktsfulle svar om at man skal velge med omhu og ikke alle fagpersoner er selv friske.

Og kan også opplyse deg om at, nei, det stemmer ikke at jeg har oplevd "grensesetting" tidligere. Ikke i noen sammenheng faktisk.

At du antyder at skaden jeg beskrev ikke er reell og dreier seg om manglende evne til å akseptere grensesetting er kvalmende.

Du burde virkelig gå inn i deg selv og lære deg å tenke deg om en gang eller to før du skyter med løsskudd.

Du risikerer å skyte mit uskyldige personer som ikke fortjener det. Og at du har så lav terskel for å skyte løs slik skremmer meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes ikke de som styrer dette forumet er særlig sensitive eller omtenksomme. Jeg vet de mener noe annet om meg og det får de bare gjøre. Slik jeg ser det er å mobbe personer som hevder seg påført en skade i behandlingsøyemed ALLTID stygt. Og etter min vurdering innlegg som tenderer til å ville legge skyld og / eller på andre måter krenke noen som hevder seg skadet, vært fjernet.

Men handler ikke dette om et svar du fikk fra en annen bruker (ikke NHD) for ca et halvt år siden, som noen mente var velment, men du oppfattet som mobbing?  Hvis du og Modum-legen nå har kommet til enighet om den egentlige saken kan det vel være lurt å sette strek, det er vel ikke mange her som klarer å følge med lenger eller mener noe spesielt om deg. 

Anonymous poster hash: 8d7ea...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spurven

Men handler ikke dette om et svar du fikk fra en annen bruker (ikke NHD) for ca et halvt år siden, som noen mente var velment, men du oppfattet som mobbing?  Hvis du og Modum-legen nå har kommet til enighet om den egentlige saken kan det vel være lurt å sette strek, det er vel ikke mange her som klarer å følge med lenger eller mener noe spesielt om deg.  Anonymous poster hash: 8d7ea...67c

Man skal være forsiktig med å "sparke en som ligger nede", for da blir jo vedkommende bare enda mer skadet/ plaget. Jeg mener man skal være forsiktig med å påføre andre unødvendig lidelse. Jeg ble påført MYE unødvendig lidelse her.

Jeg er mer skjermet nå, og tåler derfor sparkingen.

MEN vil advare de som er lydhøre til å være varsomme med å sparke noen som ligger nede, både med forhåndsdømming og forakt.

Jeg har blitt møtt med en vegg av forakt fra admin her. Og de viser meg en respektløshet som er total.

Ingen mennesker fortjener bli sparket når de ligger nede, og ingen fortjener å bli møtt med respektløshet.

Det er faktisk ingenting som rettferdiggjør noen av delene.

Jeg ba dem på en fin måte fjerne mobbingen i ekspertsvaret. Det ser man at jeg gjorde i den opprinnelige tråden (som jeg synes de kunne fjernet av hensyn til min helse)

Jeg lå veldig "nede" da jeg fikk dette "ekspertsvaret" mot meg. Og det rammet meg dypt nettopp fordi det lå hentydninger i det om at jeg ikke ble krenket på modum, slik jeg og minst to andre pasienter, har blitt ( av samme overlege) og at det handlet om "grensesetting". Det rammet meg fordi overgripere pleier bruke den at "dette skjer fordi du fortjener det, se så fæl du er som får meg til å gjøre dette".

Så den traff meg dypt. Hadde jeg stått oppreist hadde dette sleivsparket IKKE truffet meg. Men FORDI jeg lå nede så rammet det meg.

- så egentlig hadde det vært på sin plass fra de som styrer her og gi meg forståelse på det og en kort beklagelse på det.

Det kunne de gjort da jeg lå nede og ble truffet av dette. Eller de kan gjøre det nå som jeg står støtt på beina igjen.

Når det gjelder modum er oppførselen en risikerer møte på der rett og slett så spesiell og uforutsigbar at man nesten må ha opplevd det selv. Jeg kunne ikke klart å sette meg inn i slik merkelig adferd uten å faktisk ha vært der selv.

Så man må bare stole på at de få som våger fortelle sine erfaringer bak den lukkede muren / velpolerte fasaden faktisk har opplevd det de sier de har.

Så jeg kvitrer ut her, og lesere som detter av lasset, så er det vanskelig å få noen sammenheng dersom en ikke har fulgt med tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lykke til og pass på at du ikke tar deg selv altfor høytidelig



Anonymous poster hash: 8d7ea...67c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spurven

Lykke til og pass på at du ikke tar deg selv altfor høytidelig Anonymous poster hash: 8d7ea...67c

Takk for det! Er litt "skjelven" , men står støtt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gitt mange dårlige råd, men konfronter meg og jeg vil om det gir andre sorg, lett beklage.

 

Jeg synes det er flott at du beklager, men at du gjør det så "lett" er jeg mer tvilende til. Du brukte svært lang tid på å beklage uttalelsene du hadde om NT-mennesker. Du durte fram i ukesvis om dette og såret mange mennesker før du endelig gav deg med dette. Så - du er ikke feilfri når det gjelder det å beklage du heller. 

Anonymous poster hash: a5bb5...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veldig såret. Først trodde jeg det var mennesker som kjørte Windows NT, inntil jeg skjønte - det handlet om meg (og 99% av jordens befolkning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nevro-Typisk... altså de som ikke har asperger eller autisme. Det er et begrep Madenenemie har innført i DOL-vokabulæret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spurven

Nevro-Typisk... altså de som ikke har asperger eller autisme. Det er et begrep Madenenemie har innført i DOL-vokabulæret.

Ok, takk. Da skjønner jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg ble veldig såret. Først trodde jeg det var mennesker som kjørte Windows NT, inntil jeg skjønte - det handlet om meg (og 99% av jordens befolkning).

Hei!

 

Nettopp!

 

Det er det som er komisk at jeg klarer mobbe og såre, 99% av jordens befolkning.

 

Kanskje har vi mer felles enn du aner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Hva er NT mennesker.....? :) klarer ikke knekke koden

Hei!

 

Det er som Toga skriver.

 

Googler du det, finner du at det er hvordan vi med autisme skiller på autist og ikke-autist.

 

Det har ikke noe, som enkelte tolker det bra og dårlig, de fleste mennesker jeg kjenner og elsker har ikke autisme, men de er annerledes.

 

(men jeg såret "hele" dol, i ifjor sommer, jeg lå en del alene og tenkte om natten, våken flere timer enn vanlig, og NT menneskene vokste i meg til et enormt uløselig problem som ingen ligning funksjon eller graf kunne lage et godt system på, da ble jeg frustrert!!

 

Jeg hadde da mislykkes med å sette venner i et system, bekjentskaper m.m..

 

Men mange tok det ikke så personlig og ble ikke såret, men en del man ikke skulle tro det lagde litt av et drama, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Nevro-Typisk... altså de som ikke har asperger eller autisme. Det er et begrep Madenenemie har innført i DOL-vokabulæret.

Hei!

 

Nå føler jeg meg som en som har bidratt, kult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...