Gå til innhold

– Trekk lønn for sykmeldte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke slik at folk har full kontroll over sin helsemessige tilstand.  Og folk har også helt ulike forutsetninger på andre livsområder. Ikke alle kan få verken helseforsikring eller livsforsikring. Jeg foretrekker et samfunn hvor de med dårligere forutsetninger enn andre kan ha et anstendig liv.

 

Mange arbeidsgivere betaler for øvrig for sine ansattes helseforsikring uten at dette er noe den enkelte selv tar stilling til.

Ja slik er det.

 

Som høytlønnet har mange mange fordeler, private helseforsikringer, vi ikke velger selv, gode pensjonsforsikringsavtaler inngått for bedriften, fleksibilitet til å jobbe hjemmefra, til å ta ferie nesten når man vil, til bonuser og ekstra penger et par ganger i året.

 

Vi trenger mer medmenneskelighet, solidaritet og ønske om å få opp og frem godene for de lavtlønte og deres rettigheter.

 

Jo høyere opp i lederposisjoner mennesker kommer, jo mindre ser jeg at de faktisk jobber, og det tenker jeg av og til på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 135
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    30

  • ISW

    24

  • Trine

    22

  • Madelenemie

    15

Mest aktive i denne tråden

Siden jeg er nevnt i startinnlegget, vil jeg bare komme med to kommentarer:

 

1: Sykefravær handler ikke om de trygdede, men om de som er i arbeid siden det kun er de som kan bli sykemeldt.

 

2. Jeg synes begrepet "De krenkedes diktatur" er meget aktuelt fordi det er hemmende på den åpne, demokratiske diskusjon. Hvis en eller annen gruppe føler seg krenket, blir temaet tabu.

Hei!

 

punkt 1 Ja det handler om de som er i arbeid., men det er stor forskjell på å være stuepike på et hotel, eller valutaforhandler på Aker brygge!

Slik at man bør finne endringer som rammer både konstruktivt/målrettet og mer økonomisk rettferdig, rettferdighet syns jeg vi rike ofte er lite flinke på å tenke!

 

Punkt 2 har jeg ikke tenkt på, Er det en boktittel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja slik er det.

 

Som høytlønnet har mange mange fordeler, private helseforsikringer, vi ikke velger selv, gode pensjonsforsikringsavtaler inngått for bedriften, fleksibilitet til å jobbe hjemmefra, til å ta ferie nesten når man vil, til bonuser og ekstra penger et par ganger i året.

 

Vi trenger mer medmenneskelighet, solidaritet og ønske om å få opp og frem godene for de lavtlønte og deres rettigheter.

 

Jo høyere opp i lederposisjoner mennesker kommer, jo mindre ser jeg at de faktisk jobber, og det tenker jeg av og til på.

 

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er sårt å være syk. Men så er det noe i det du skriver, at du føler deg mistenkeliggjort av alle. Det betyr ikke det samme som at du BLIR mistenkeliggjort av alle.

 

Jeg har aldri mistrodd din sykdom eller dine årsaker for å ikke være i arbeid. Men du tenker kanskje at jeg gjør det likevel? Jeg synes selvfølgelig at det er trist at det er mange i dette landet som med virksom behandling kunne skapt større produktivitet både for seg selv og for samfunnet, og som kanskje ikke får det og derfor må få stønad fremfor å jobbe. Hver gang jeg opplever på min arbeidsplass at noen går fra AAP til å lykkes i arbeidslivet (og det skjer en hel del ganger) så blir jeg glad.

 

Jeg tror heller ikke at du mistenkeliggjør meg eller tror jeg er "syk" fordi jeg ikke gidder jobbe. Men da jeg begynte å jobbe var jeg veldig plaget med smerter i den ene hånda. Når man er 18 år og mye sykemeldt så blir man mistenkeliggjort, spesielt når ingen finner noe galt som kan forårsake smertene. Etter 7 år med mye smerte og mye piller som ikke hjalp, ble jeg anbefalt en fysioterapaut i utlandet. Jeg dro dit og han fikset problemet på ca 5 min. Etter det har jeg vært helt fin, helt til jeg skadet meg på nytt. Så ingen trodde på smertene fordi ingen fant ut av det. Fysioterapauten var forresten sjokkert over at ingen hadde forstått at det var en nerve i klem. Nå har jeg jo på nytt gått i mange år med smerter ingen finner ut av. Er nå på min 5. fastlege og først nå blir jeg sendt til nevrolog. Det virker som at det er slik at om man ikke finner noe på bilder så er det heller ikke noe galt. Det er desverre ikke tilfelle.

Jeg snakket også med ei som fortalte om sin nabo som hadde vært sykemeldt lenge. Hun trodde han snart var tilbake i jobb for hun hadde sett han være ute i hagen. Jaha...kan man ikke være i hagen når man er syk? Jeg går da tur hver dag selv om det ikke er bra for benet. Men om jeg ikke går den turen så kommer psyken til å bli enda værre enn den allerede er, i tillegg vil jo resten av kroppen forfalle. Legen min forstår at jeg trenger denne turen, men de fleste gir uttrykk for at man ikke kan gå noe sted når man er syk pga smerter i foten.

Har også hørt mange som snakker om at de ikke forstår hvordan noen kan være sykemeldt når de er ute og klipper plenen eller holder orden på huset. Det slår dem ikke at enkelte ting må man gjøre samme hvor inn i helvetes vondt det er. Det er ikke slik at man får hjemmehjelp når man egentlig ikke er i stand til å holde orden på ting selv.

Jeg skal innrømme at jeg innbiller meg mye rart og kan tro at folk er ute etter å gjøre ting surt for meg, men at man blir mistenkeliggjort når man er syk, ihvertfall når det ikke syns, det er ikke noe jeg bare innbiller meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du om en langtidssykemeldt sykepleier som går Birkebeineren?

Jeg syns det er rart, hvis:

 

somatisk sykdom.

 

Er det ikke slik at man kan være psykisk syk, men fint klare Birkebeiner?

 

Jeg klarer Birkebeiner ;)

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva synes du om en langtidssykemeldt sykepleier som går Birkebeineren?

 

Litt avhengig av hva sykmeldingsgrunnen er. Er det somatisk sykdom så bør det være arbeidsevne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Enig i mye av det!

Jeg mener imidlertid man kunne inntektsregulere mer, 

 

De som har høye lønninger tåler større kutt og endringer, men de lavtlønte tåler det mindre, så det handler mye om å sette,:

 

solidaritet på agendaen igjen.

 

slik nobelprivinneren så viktig poengterte i sin fantastiske nobeltale!

Helt enig og klokt sagt. Tenk dere en hjelpepleier med 2 barn, gjerne en aleneforsørger. Hun får en såkalt "lettere psykisk lidelse", for eksempel en depresjon og klarer ikke å arbeide på en stund. Hun har allerede svært stram økonomi og får såvidt endene til å møtes slik det er. Så vil man altså trekke henne i sykelønn og hun kan virkelig gå på en smell, også økonomisk, som også vil gå ut over barna hennes. Dette kan vel i seg selv føre til lengre sykefravær? En overlege i psykiatri, gift og med to voksne barn, vil sannsynligvis tåle et slikt kutt bedre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du om en langtidssykemeldt sykepleier som går Birkebeineren?

 

Hva jeg synes om det? Jeg synes at det er et søkt eksempel, men du finner sikkert 2-3 slike av de hundretusener som sikres lønn ved sykdom. Skal vi bruke tiden vår på å diskutere dem eller på å sikre de som trenger det et verdig liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

2. Jeg synes begrepet "De krenkedes diktatur" er meget aktuelt fordi det er hemmende på den åpne, demokratiske diskusjon. Hvis en eller annen gruppe føler seg krenket, blir temaet tabu.

 

Tabu?!? Temaet diskuteres jo for tiden opp og ned i mente i landets (mer eller mindre tabloide) aviser. Heller enn å være et tabu, synes jeg emnet er såpass ofte diskutert at virker merkelig i forhold til den forskningen som faktisk finnes på området. En masse fordommer får feste seg. Anbefaler deg å lese deg opp på seriøs samfunnsforskning om emnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabu?!? Temaet diskuteres jo for tiden opp og ned i mente i landets (mer eller mindre tabloide) aviser. Heller enn å være et tabu, synes jeg emnet er såpass ofte diskutert at virker merkelig i forhold til den forskningen som faktisk finnes på området. En masse fordommer får feste seg. Anbefaler deg å lese deg opp på seriøs samfunnsforskning om emnet. 

 

Hvis Norge ikke hadde hatt petroleumsressursene, så hadde dette ikke vært en problemstilling. Da hadde landet vært så fattig at det måtte blitt kutt i sykelønnen (og en rekke andre velferdstiltak). Hva hadde vi gjort da?

 

Norge går 170.000.000.000 kroner i underskudd, som vi henter inn ved å bruke av petroleumspengene våre. En dag tar disse ressursene slutt, eller får betydelig lavere verdi (det ser vi i dag allerede). Hva da?

 

Er det egentlig så galt å ta diskusjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Norge ikke hadde hatt petroleumsressursene, så hadde dette ikke vært en problemstilling. Da hadde landet vært så fattig at det måtte blitt kutt i sykelønnen (og en rekke andre velferdstiltak). Hva hadde vi gjort da?

 

Norge går 170.000.000.000 kroner i underskudd, som vi henter inn ved å bruke av petroleumspengene våre. En dag tar disse ressursene slutt, eller får betydelig lavere verdi (det ser vi i dag allerede). Hva da?

 

Er det egentlig så galt å ta diskusjonen?

 

Er det samtidig riktig å gi skattelettelser til de rikeste?

Anonymous poster hash: 98133...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Tabu?!? Temaet diskuteres jo for tiden opp og ned i mente i landets (mer eller mindre tabloide) aviser. Heller enn å være et tabu, synes jeg emnet er såpass ofte diskutert at virker merkelig i forhold til den forskningen som faktisk finnes på området. En masse fordommer får feste seg. Anbefaler deg å lese deg opp på seriøs samfunnsforskning om emnet. 

 

Det finnes masse forskning. Noen forskningsfunn støtter NHDs syn og noen støtter ditt syn. En del forskningsfunn er såpass ubehagelige og "politisk ukorrekte" at jeg ikke orker å være den som trekker det frem. Det er uansett bare et google-søk unna.

 

Det er ikke sånn at du representerer "forskernes røst" i denne diskusjonen. Langt i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva synes du om en langtidssykemeldt sykepleier som går Birkebeineren?

 

Det kommer jo an på. Om hun er sykemeldt pga smerter i nakken så tenker jeg at det er sunt å gå Birkebeineren, det samme mener jeg om hun er sykemeldt for psykiske årsaker. Er det slik at mennesker som er sykemeldte pga smerter ikke skal få lov til å bevege seg? Har du noen gang hatt en fysisk krevende jobb som i tillegg er ekstremt stressende og vet hva det innebærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig og klokt sagt. Tenk dere en hjelpepleier med 2 barn, gjerne en aleneforsørger. Hun får en såkalt "lettere psykisk lidelse", for eksempel en depresjon og klarer ikke å arbeide på en stund. Hun har allerede svært stram økonomi og får såvidt endene til å møtes slik det er. Så vil man altså trekke henne i sykelønn og hun kan virkelig gå på en smell, også økonomisk, som også vil gå ut over barna hennes. Dette kan vel i seg selv føre til lengre sykefravær? En overlege i psykiatri, gift og med to voksne barn, vil sannsynligvis tåle et slikt kutt bedre....

Enig.

 

Derfor blir det for overfladisk, rettferdig er å inntekts-regulere, tiltak bør være mest mulig rettferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg synes om det? Jeg synes at det er et søkt eksempel, men du finner sikkert 2-3 slike av de hundretusener som sikres lønn ved sykdom. Skal vi bruke tiden vår på å diskutere dem eller på å sikre de som trenger det et verdig liv?

Godt poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes masse forskning. Noen forskningsfunn støtter NHDs syn og noen støtter ditt syn. En del forskningsfunn er såpass ubehagelige og "politisk ukorrekte" at jeg ikke orker å være den som trekker det frem. Det er uansett bare et google-søk unna.

 

Det er ikke sånn at du representerer "forskernes røst" i denne diskusjonen. Langt i fra.

 

 

Enig i at forskningen kan sprike, men jeg synes den andre siden kommer altfor lite fram og det virker ikke som om NHD forholder seg til den i alle fall.

Endret av brillefint
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Norge ikke hadde hatt petroleumsressursene, så hadde dette ikke vært en problemstilling. Da hadde landet vært så fattig at det måtte blitt kutt i sykelønnen (og en rekke andre velferdstiltak). Hva hadde vi gjort da?

 

Norge går 170.000.000.000 kroner i underskudd, som vi henter inn ved å bruke av petroleumspengene våre. En dag tar disse ressursene slutt, eller får betydelig lavere verdi (det ser vi i dag allerede). Hva da?

 

Er det egentlig så galt å ta diskusjonen?

 

Vi går ikke i underskudd så lenge vi ikke bruker mer enn rentene av oljefondet. Oljefondet bare øker i verdi og vi bruker mindre penger enn det vi kan gjøre. Misforstå meg rett, jeg syns ikke vi skal bruke alt vi kan bruke, men å si at vi går 170 milliarder i underskudd er en sannhet med modifikasjoner. Det kan lønne seg å lese hele artikkelen når man leser noe i avisene. Vi kan ikke bare se på et år, noen år er inntektene i oljefondet enorme og vi bruker langt fra alt det som kommer inn, andre år er inntektene lavere og vi bruker kanskje mer enn det som kommer inn. Men totalt sett går vi i pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Norge ikke hadde hatt petroleumsressursene, så hadde dette ikke vært en problemstilling. Da hadde landet vært så fattig at det måtte blitt kutt i sykelønnen (og en rekke andre velferdstiltak). Hva hadde vi gjort da?

 

Norge går 170.000.000.000 kroner i underskudd, som vi henter inn ved å bruke av petroleumspengene våre. En dag tar disse ressursene slutt, eller får betydelig lavere verdi (det ser vi i dag allerede). Hva da?

 

Er det egentlig så galt å ta diskusjonen?

Hei!

 

Nei.

 

Men skal diskusjonen tas må vi også ta med de med:

 

Ekstrem helseangst! ( de er dyre for samfunnet)

 

Og de med helserelaterte sykdommer, ( de er dyre for samfunnet.)

 

Og de som drikker for mye alkohol, (de er dyre for samfunnet) 

 

Og de som har for høyt inntak av mettet fett ( de er dyre for samfunnet)

 

osv osv...

 

I tillegg burde alle de involverte vite hvor dyre og ulønnsomme de er hver på sine områder.

De burde frasi seg sine fordeler i sine bedrifter, alt fra helseforsikringer til gunstige pensjonsordninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...