Gå til innhold

– Trekk lønn for sykmeldte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

Jo, det gjør jeg faktisk - det vil si et forskermiljø i Norge :-) Men ja, jeg er enig i at vi kan være uenige. Synes likevel den andre siden kommer for dårlig fram, spesielt i tabloidavisene. 

 

Da synes jeg det er veldig, veldig rart at når du påstår at eksempelet til NHD er søkt, og representerer 2-3 av hundretusener. Kjenner personlig mange som er sykemeldt og som er svært fysisk aktive, blant annet to på min egen lille arbeidsplass. 

 

De er sykmeldt av forskjellige grunner, psykisk og somatisk. Det er ingen ting med sykdommen som skulle tilsi at de ikke kan trene, så det er helt uproblematisk.

 

Jeg synes også det er rart at du som forsker (?) avfeier Norges sykefravær med at vi har høy yrkesdeltakelse. Mener du noen få prosent høyere sysselsetting alene kan forklare at vi har dobbelt så stort fravær som OECD-snittet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 135
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    30

  • ISW

    24

  • Trine

    22

  • Madelenemie

    15

Mest aktive i denne tråden

Vi går ikke i underskudd så lenge vi ikke bruker mer enn rentene av oljefondet. Oljefondet bare øker i verdi og vi bruker mindre penger enn det vi kan gjøre. Misforstå meg rett, jeg syns ikke vi skal bruke alt vi kan bruke, men å si at vi går 170 milliarder i underskudd er en sannhet med modifikasjoner. Det kan lønne seg å lese hele artikkelen når man leser noe i avisene. Vi kan ikke bare se på et år, noen år er inntektene i oljefondet enorme og vi bruker langt fra alt det som kommer inn, andre år er inntektene lavere og vi bruker kanskje mer enn det som kommer inn. Men totalt sett går vi i pluss.

 

Det er riktig at vi i dag bare bruker gjennomsnittlig avkastning på Oljefondet (nå beregnes denne avkastningen litt rart i og med at den ikke er avkastning på investeringene, alle inntektene som direkte kommer fra petroleumsvirksomheten regnes også inn der). Utfordringen er at vi trenger disse pengene til senere, fordi vi allerede har etablert enorme pensjonsforpliktelser ovenfor den kommende generasjonen pensjonister. I tillegg; når oljeinntektene tar slutt, så blir avkastningen etter alt å dømme betydelig lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Nei.

 

Men skal diskusjonen tas må vi også ta med de med:

 

Ekstrem helseangst! ( de er dyre for samfunnet)

 

Og de med helserelaterte sykdommer, ( de er dyre for samfunnet.)

 

Og de som drikker for mye alkohol, (de er dyre for samfunnet) 

 

Og de som har for høyt inntak av mettet fett ( de er dyre for samfunnet)

 

osv osv...

 

I tillegg burde alle de involverte vite hvor dyre og ulønnsomme de er hver på sine områder.

De burde frasi seg sine fordeler i sine bedrifter, alt fra helseforsikringer til gunstige pensjonsordninger.

 

Ooh, send me some Aloe Vera, I just got burned :D

 

Hehe. Spøk til alvor (og siden du sikter til meg kan jeg forsikre om at jeg knapt nok belaster det offentlige helsevesen en krone siden jeg betaler alt selv) - i tillegg betaler jeg ca 450.000 i året i skatt.

 

Alle koster nok samfunnet noe. Var det opp til meg, så ville jeg ønsket meg at en rekke velferdsgoder (som jeg også benytter selv) ble avskaffet. Vil du ha en liste, er det bare å si fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh, send me some Aloe Vera, I just got burned :D

 

Hehe. Spøk til alvor (og siden du sikter til meg kan jeg forsikre om at jeg knapt nok belaster det offentlige helsevesen en krone siden jeg betaler alt selv) - i tillegg betaler jeg ca 450.000 i året i skatt.

 

Alle koster nok samfunnet noe. Var det opp til meg, så ville jeg ønsket meg at en rekke velferdsgoder (som jeg også benytter selv) ble avskaffet. Vil du ha en liste, er det bare å si fra.

:D

 

He he, skal sjekke om du har beregnet deg selv:-)

 

Spøk til alvor send meg listen:-)

 

vil du virkelig ha Aloe Vera må du komme hit :P

 

(Apropo du ga meg en god latter ;))

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg det er veldig, veldig rart at når du påstår at eksempelet til NHD er søkt, og representerer 2-3 av hundretusener. Kjenner personlig mange som er sykemeldt og som er svært fysisk aktive, blant annet to på min egen lille arbeidsplass. 

 

 

Selvsagt er mange sykemeldte aktive. Men er de trygdesnyltere av den grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, beklager. Jeg trodde NHD insiunuerte at denne sykepleieren ikke burde gå Birkebeineren fordi hun f.eks var sykemeldt pga en somatisk sykdom (dårlig rygg etc). 

 

Ellers er det vel bare noen få prosent av Norges befolkning som er så aktive at de går Birkebeineren....

Endret av brillefint
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

 

He he, skal sjekke om du har beregnet deg selv:-)

 

Spøk til alvor send meg listen:-)

 

vil du virkelig ha Aloe Vera må du komme hit :P

 

:)

 

Vedr. helsevesen:

Jeg synes refusjon for pasientreiser bør reduseres eller avskaffes. Jeg synes frikortbeløpet bør heves eller aller helst behovsprøves (f.eks for min egen del trenger jeg det overhode ikke). Jeg synes mer enn polikliniske undersøkelser skal ha egenandel (f.eks sykehusinnleggelser). 

 

Vedr. sosiale tjenester:

Jeg synes pappapermen som betales av det offentlige er urimelig lang. Jeg synes det burde være 2 karensdager på sykmeldinger, og deretter 85% av sykepenger som lønn, eventuelt med full dekning for inntekter <350.000/år for å ikke ramme de svakeste. Jeg synes uføretrygd skal betinge jevnlige vurderinger. Jeg synes det skal være strengere kriterier for arb.ledighetstrygd. 

 

Dette er vel de jeg kommer på sånn helt "on top of mind".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issomethingwrong, on 14 Dec 2014 - 21:09, said:

Joda. Skal medgå at denne med selvskading var litt over streken. Jeg bør nok la være å uttrykke mine meninger om selvskading offentlig. Så den kan jeg beklage. Resten av budskapet står jeg imidlertid for. Folk som er født med sølvskje i munn kan jeg styre min begeistring for. Men de som har jobbet hardt til tross for dårlige forutsetninger, kjempet mot sykdommer og greid seg, synes jeg ikke skal rakkes ned på for dette.

Ingen kan si hva du skal mene om selvskaderne, men dette var vondt og lese. Og det kommer fra en som jeg trodde selv visste hva det ville si å slite psykisk. Men det er kanskje lettere å forstå det en sliter med selv, enn andres kompliserte lidelser. Anonymous poster hash: acfc3...4a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issomethingwrong, on 15 Dec 2014 - 09:37, said:

Jeg kan også bare svare for det jeg selv skrev, som jeg har understreket i posten din.

Jeg skriver ikke at de syke ikke er syke. Og med oppdragelse mener jeg at man gjør mer for å ivareta sin egen helse, f.eks kle seg skikkelig, vaske hender grundig, osv. Med insentiv til å komme tilbake i arbeid mener jeg at man følger opp sin behandling, gjør sine hjemmelekser, osv.

Hvordan du klarer å få dette til å handle om at de syke eller trygdede er kviser på samfunnets rumpe er for meg en gåte.

Trine er ikke alene om å oppfatte både det du skriver og flere andre her at de syke og trygdede er kviser på samfunnets rumpe. Jeg er sjokkert over mye av det jeg leser nå. Anonymous poster hash: 4ea4f...6f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at vi i dag bare bruker gjennomsnittlig avkastning på Oljefondet (nå beregnes denne avkastningen litt rart i og med at den ikke er avkastning på investeringene, alle inntektene som direkte kommer fra petroleumsvirksomheten regnes også inn der). Utfordringen er at vi trenger disse pengene til senere, fordi vi allerede har etablert enorme pensjonsforpliktelser ovenfor den kommende generasjonen pensjonister. I tillegg; når oljeinntektene tar slutt, så blir avkastningen etter alt å dømme betydelig lavere.

 

Jeg er helt enig, var derfor jeg skrev jeg ikke mener vi skal bruke alt. På noe områder tror jeg dog vi sparer oss til fant. Men da tenker jeg på vedlikehold av bygg og forsåvidt helsekøene. Jeg tenker også at dersom man er uføretrygdet så er det lettere å gjøre økonomiske tilpassninger. Er man sykemeldt eller på AAP så kan man ikke selge alt man eier og har og flytte til et billigere område, for i de billige områdene er det ikke jobber å oppdrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

 

Jo høyere opp i lederposisjoner mennesker kommer, jo mindre ser jeg at de faktisk jobber, og det tenker jeg av og til på.

 

Jeg har helt motsatt inntrykk.

 

Mitt inntrykk er at toppledere (spesielt bedriftseiere) ofte jobber ekstremt mye. De jobber på kvelden og de jobber i helgene.

Det er en egen rase av Duracel-kaniner.

 

Ofte har de problemer med å forstå at vanlige ansatte ikke er like engasjert som dem selv. De legger møter på kveldstid for at det ikke skal "gå ut over arbeidsdagen". De har ingen forståelse for at noen ønsker pappaperm, for selv har de ikke tid. De trekker ingen grense mellom jobb og privatliv, og forstår ikke at andre har behov for det. De går på jobb med sykdom og forstår ikke at andre ikke gidder det etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater, on 15 Dec 2014 - 13:44, said:

Hva synes du om en langtidssykemeldt sykepleier som går Birkebeineren?

Jeg fikk beskjed av en nav ansatt at jeg skulle gå ut og kose meg, finne på ting jeg likte. Først ble jeg overasket, for det å være sykemeldt forbandt jeg med å være så dårlig at jeg lå til sengs. Men hun forstod at jeg var så langt nede at jeg aldri ville komme meg i jobb igjen uten å ta hensyn til meg selv. Og gjøre det jeg kunne for å bygge meg opp igjen. Anonymous poster hash: 4ea4f...6f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gargamel, on 15 Dec 2014 - 15:38, said:

Jeg har helt motsatt inntrykk.

Mitt inntrykk er at toppledere (spesielt bedriftseiere) ofte jobber ekstremt mye. De jobber på kvelden og de jobber i helgene.

Det er en egen rase av Duracel-kaniner.

Ofte har de problemer med å forstå at vanlige ansatte ikke er like engasjert som dem selv. De legger møter på kveldstid for at det ikke skal "gå ut over arbeidsdagen". De har ingen forståelse for at noen ønsker pappaperm, for selv har de ikke tid. De trekker ingen grense mellom jobb og privatliv, og forstår ikke at andre har behov for det. De går på jobb med sykdom og forstår ikke at andre ikke gidder det etc.

Her har jeg sett begge deler. Og til hver sin ytterkant. Anonymous poster hash: 4ea4f...6f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issomethingwrong, on 15 Dec 2014 - 14:53, said:

:)

Vedr. helsevesen:

Jeg synes refusjon for pasientreiser bør reduseres eller avskaffes. Jeg synes frikortbeløpet bør heves eller aller helst behovsprøves (f.eks for min egen del trenger jeg det overhode ikke). Jeg synes mer enn polikliniske undersøkelser skal ha egenandel (f.eks sykehusinnleggelser).

Vedr. sosiale tjenester:

Jeg synes pappapermen som betales av det offentlige er urimelig lang. Jeg synes det burde være 2 karensdager på sykmeldinger, og deretter 85% av sykepenger som lønn, eventuelt med full dekning for inntekter &lt;350.000/år for å ikke ramme de svakeste. Jeg synes uføretrygd skal betinge jevnlige vurderinger. Jeg synes det skal være strengere kriterier for arb.ledighetstrygd.

Dette er vel de jeg kommer på sånn helt "on top of mind".

Det er jo noen som ønsker seg betalt legeregning til jul. Anonymous poster hash: 4ea4f...6f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du om en langtidssykemeldt sykepleier som går Birkebeineren?

Det ville jeg stusset over. Ikke fordi jeg ikke tror en del sykmeldte kan gå 6-7 mil på ski, men fordi jeg vet hvor mye logistikk-styr det er i forbindelse med Birken. Man skal være sterk psykisk for å takle det ;).

Uansett tror jeg det er et forsvinnende lite tall i kateorien du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt motsatt inntrykk.

 

Mitt inntrykk er at toppledere (spesielt bedriftseiere) ofte jobber ekstremt mye. De jobber på kvelden og de jobber i helgene.

Det er en egen rase av Duracel-kaniner.

 

Ofte har de problemer med å forstå at vanlige ansatte ikke er like engasjert som dem selv. De legger møter på kveldstid for at det ikke skal "gå ut over arbeidsdagen". De har ingen forståelse for at noen ønsker pappaperm, for selv har de ikke tid. De trekker ingen grense mellom jobb og privatliv, og forstår ikke at andre har behov for det. De går på jobb med sykdom og forstår ikke at andre ikke gidder det etc.

rart?

vi kjenner en god del "rike" jo rikere de er jo "mindre" jobber de...da mener jeg " jobbe", kanskje du og andre vil kalle det jobb, men det gjør ikke vi, det er ansvar for jobb.

min mann jobber jo mye, men vi har en priviligert tilværelse, vil han ha fri en langhelg tar han det.

telefoner, jobbtelefoner hører også fritid til, det regner vi ikke som jobb.

vi vet jo at det er forutsetningen for hans gode inntekt.

når noen sier at min mann alltid er på jobb fordi han må ta telefoner så er ikke det jobb, det er ansvar, han er jo med oss selv om han må ta telefoner, han kan gjøre mye privat.

jeg tror vi definerer jobb ulikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

rart?

vi kjenner en god del "rike" jo rikere de er jo "mindre" jobber de...da mener jeg " jobbe", kanskje du og andre vil kalle det jobb, men det gjør ikke vi, det er ansvar for jobb.

min mann jobber jo mye, men vi har en priviligert tilværelse, vil han ha fri en langhelg tar han det.

telefoner, jobbtelefoner hører også fritid til, det regner vi ikke som jobb.

vi vet jo at det er forutsetningen for hans gode inntekt.

når noen sier at min mann alltid er på jobb fordi han må ta telefoner så er ikke det jobb, det er ansvar, han er jo med oss selv om han må ta telefoner, han kan gjøre mye privat.

jeg tror vi definerer jobb ulikt

 

Jeg tror vi har erfaring fra  forskjellige miljø. De jeg kommer i kontakt med er ledere av store og små teknologibedrifter. Dette er noen ganger de samme personene som har startet bedriften. Man klarer ikke å bygge opp en sånn bedrift ved å ligge ved bassengkanten og snakke i telefonen.

 

Jeg tror det finnes kretser av rike mennesker i Oslo som ikke ligner på det vi har i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi har erfaring fra  forskjellige miljø. De jeg kommer i kontakt med er ledere av store og små teknologibedrifter. Dette er noen ganger de samme personene som har startet bedriften. Man klarer ikke å bygge opp en sånn bedrift ved å ligge ved bassengkanten og snakke i telefonen.

 

Jeg tror det finnes kretser av rike mennesker i Oslo som ikke ligner på det vi har i Trondheim.

:-) ok

men feks min manns nærmeste venner driver med egenoppstartede teknologibrdrifter,

de har like mye fri som min mann, selvsagt er det møter på ugunstige tider, telefoner på kveldstid eller tildig søndag morgen, men det er en del av jobben, og jeg syns ikke jobbing, det er mer ansvar, og er godt betalt.

mens min mann tar telefoner søndag morgen baker jeg feks kakene til lotteriet han kjører til når kakene er ferdig.

ja min mann er energisk, men vi og han er også priviligerte.

så alle vi rike/ priviligerte bør slutte å klage, vi har mer fritid enn en stuepike eller en rema annsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt motsatt inntrykk.

 

Mitt inntrykk er at toppledere (spesielt bedriftseiere) ofte jobber ekstremt mye. De jobber på kvelden og de jobber i helgene.

Det er en egen rase av Duracel-kaniner.

 

Ofte har de problemer med å forstå at vanlige ansatte ikke er like engasjert som dem selv. De legger møter på kveldstid for at det ikke skal "gå ut over arbeidsdagen". De har ingen forståelse for at noen ønsker pappaperm, for selv har de ikke tid. De trekker ingen grense mellom jobb og privatliv, og forstår ikke at andre har behov for det. De går på jobb med sykdom og forstår ikke at andre ikke gidder det etc.

 

Det inntrykket har jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...