Gå til innhold

– Trekk lønn for sykmeldte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man betaler jo selv for en helseforsikring (evt.betaler arbeidsgiver men det blir i praksis det samme siden man alternativt kunne fått denne kostnaden i lønn). Det er altså et valg man selv tar, det handler ikke om å være heldig eller ikke heldig. Dessuten er slike forsikringer tilnærmet alltid bare en behandlingsforsikring. Med redusert sykelønn kan det være at det blir annerledes.

Om vi trenger et privat helsevesen i det hele tatt er jo en annen diskusjon. Jeg er også her tilhenger av valgfrihet. Hvis man tar seg råd til dette, så mener jeg at det er greit. Men jeg ser problemstillingen rundt de som ikke har denne muligheten. Jeg synes derimot at klaging av typen "hvorfor kan dere ikke bare skyte oss" ikke hører hjemme i en ellers konstruktiv diskusjon.

Det er ikke slik at folk har full kontroll over sin helsemessige tilstand.  Og folk har også helt ulike forutsetninger på andre livsområder. Ikke alle kan få verken helseforsikring eller livsforsikring. Jeg foretrekker et samfunn hvor de med dårligere forutsetninger enn andre kan ha et anstendig liv.

 

Mange arbeidsgivere betaler for øvrig for sine ansattes helseforsikring uten at dette er noe den enkelte selv tar stilling til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 135
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • AnonymBruker

    30

  • ISW

    24

  • Trine

    22

  • Madelenemie

    15

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes derimot at klaging av typen "hvorfor kan dere ikke bare skyte oss" ikke hører hjemme i en ellers konstruktiv diskusjon.

 

Hvorfor morsomt tror du det er å til stadig høre at man er en kvise på samfunnets rompe? At man er en dritt som ikke er verdt noe som helst, og at ens inntekt bør kuttes inn til et eksistensminimum. Jeg mener fortsatt at det er bedre at dere vellykkede med god helse bare skjøt oss snyltende tapere.

Anonymous poster hash: 98133...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri helt skjønt problemet med en karensdag. Jeg vil tro at det er en økonomisk belastning de fleste godt kan bære, samtidig som det nok vil øke terskelen for å bli hjemme når man ikke egentlig trenger det. Man kunne eventuellt hatt en fritaksordning for de med en type kronisk sykdom som ville bli hardere rammet og der det er ekstra viktig og ta de dagene hjemme når de trengs. En sånn ordning finnes jo allerede for arbeidsgiver. 

 

Jeg synes og at det er synd at den økonomiske belastningen ved sykemelding kommer når det er som vanskeligst, etter lang tids sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri helt skjønt problemet med en karensdag. Jeg vil tro at det er en økonomisk belastning de fleste godt kan bære, samtidig som det nok vil øke terskelen for å bli hjemme når man ikke egentlig trenger det. Man kunne eventuellt hatt en fritaksordning for de med en type kronisk sykdom som ville bli hardere rammet og der det er ekstra viktig og ta de dagene hjemme når de trengs. En sånn ordning finnes jo allerede for arbeidsgiver. 

 

Jeg synes og at det er synd at den økonomiske belastningen ved sykemelding kommer når det er som vanskeligst, etter lang tids sykdom. 

 

Ja, en karentsdag eller to tror jeg er fornuftig.

Anonymous poster hash: 98133...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

 

Er du høytlønnet og et borte fra jobben en uke eller to klarer du deg sikkert med med mindre enn 100%. Tjener du 260.000 i året og plutselig mister 1/3 av inntekten i et halvt år er du i deep shit.

 

Og hva med oss uføre? Fortjener vi i det hele tatt penger, eller skal vi brøfø oss med tigging?

 

 

Anonymous poster hash: 98133...07e

 

 

Jeg vet egentlig ikke ha du argumenterer for eller imot. Jeg har ikke en gang sagt noen ting om hva man bør gjøre med sykelønna. Jeg mener man burde strammet inn når vi har så urimelig høyt sykefravær. Kanskje karensdager.

 

Jeg synes bare grensa er nådd når nordmenn i jobb kaller seg en svak gruppe og påberoper seg å ikke ha nok penger til mat. Hva koster vel poteter i løs vekt, eller en sekk ris på en innvandrerbutikk? men for all del: Det kan sikkert finnes noen tilfeller hvor folk virkelig kommer i klemma.

 

Hvis noen har sånne problemer bør man ha målrettede tiltak for dem, og ikke dele ut kostbare velferdsordninger kreti og pleti, inkludert overbetalte, sjelløse egoister som meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor morsomt tror du det er å til stadig høre at man er en kvise på samfunnets rompe? At man er en dritt som ikke er verdt noe som helst, og at ens inntekt bør kuttes inn til et eksistensminimum. Jeg mener fortsatt at det er bedre at dere vellykkede med god helse bare skjøt oss snyltende tapere. Anonymous poster hash: 98133...07e

Jeg mener nesten at den eneste som kaller deg for en kvise på samfunnets rumpe er deg selv.

For egen del synes jeg det er helt greit å bidra til samfunnet, foruten kriminelle asylsøkere. Der hadde jeg vært langt gladere for å betale flybilletten ut av Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er godt mulig at man kunne ha innført en karensdag for å unngå det mest unødvendige fraværet. Men generelt sett så er jeg ikke tilhenger av å fjerne retten til 100% sykepenger, blant annet fordi jeg er overbevist om det bare vil føre til en enda mer utbredt todeling mellom de som har forsikringsordninger og de som ikke har det. Vi er allerede i ferd med å få et samfunn hvor de med helseforsikringer har et helt annet tilbud om behandling enn de som ikke har det, jeg ønsker ikke en videreutvikling av et privat forsikringsbasert velferdssystem.

Jeg kunne ikke vært mer enig. Selv om Norge er blant verdens rikeste land, er forskjellen mye større i dette samfunnet på rik og fattig. Man kan ikke sammenligne seg med andre fordi man faller veldig utenfor "normene" for hva man har når man har dårlig økonomi. Jeg er vel den som er dårligst stilt på det området av alle rundt meg av familien og venner.

 

Noen mener at velferdssamfunnet vårt kommer til å falle sammen hvis utviklingen fortsetter med unge uføre og slik det er nå. Men man kan ikke forvente at alle i et samfunn skal fungere optimalt. Sånn er ikke mennsker laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt yrke får man høyere lønn i når man er syk som nyutdannet enn når man har jobbet en stund fordi sykelønna regnes ut i fra et gjennomsnitt. Sykefraværet er alikevel ikke høyere blandt de unge. Er man av typen som skulker så tror jeg man gjør det med eller uten karensdager. I tillegg sliter dette landet med at ingen vil ha de fysisk krevende jobbene. Hvem er det egentlig som blir straffet om man skal ha karensdager, det er nettopp de med fysiske jobber. Å sitte på kontor når man er griseforkjøla er nødvendigvis ikke et problem, mange kan t.o.m ha hjemmekontor. Men for de som jobber ute på anlegg eller i helsevesenet er det ikke like greit å jobbe når man er i ørska. Jobben min kan være direkte livsfarlig om man ikke har hodet helt med og da er det ikke så greit når hodet er fullt av snørr.

 

Skal man gjøre tiltak så får man heller gå inn for å lære folk morat i ung alder. Fange opp de som ikke henger med på skolen. Ikke gjøre alt så forbanna teoretisk. Nå er det jo nesten slik at om man er elendig på å analysere dikt eller ikke er stødig i engelsk så har man ikke sjans på skolen. Yrkesfag må bli nettopp det og ikke allmenfag med innslag av noe yrkesrettet.

 

Hva gjelder helseforsikring og privat helsevesen så klarer jeg ikke se noe negativt i det. De som har råd kan benytte seg av det og det bidrar til å redusere helsekøene. Da jeg var i jobb brukte jeg masse penger for å slippe å stå i helsekø, nå har jeg ikke råd til det lenger og står derfor i kø som mange andre.

 

Å skylde på den nye regjeringen blir litt søkt i.o.m at det var den forrige regjeringen som kom med forslaget og fikk flertall på stortinget til å gjennomføre endringene for uføretrygdede. Det regjeringen gjør nå er å "utsette" problemet ved å gi kompensasjon for tapt trygd i 3 år, mer får de ikke gjort.

 

Jeg forstår godt at man må gjøre endringer, men å kutte hos de som allerede har for lite syns jeg ikke er helt riktig veien å gå. Å straffe de som er mye syke blir feil. Man må heller fange opp de som skulker. Der jeg jobbet før ble de som var mye borte, type egenmeldingsdager, kalt inn på møte hvor de ble informert om hvor mye dette fraværet kostet arbeidsplassen og hvordan det gikk utover de andre ansatte at noen stadig var borte. Det var mange som fikk litt sjokk for de var ikke klar over konsekvensene av deres fravær. Bedriften var også veldig flink til å tilrettelegge og finne nye arbeidsoppgaver til de som ikke lenger kunne utføre de oppgavene de hadde, disse tiltakene fikk ned sykefraværet og det ble etterhvert lavt i forhold til sykefraværet hos tilsvarende bedrifter.

 

Skal man gjøre tiltak som fungerer tror jeg man må gå mer i dybden, er det yrkesgrupper som skilles seg spesielt ut og hvorfor. På lang sikt tror jeg samfunnet vinner mer på det enn å "tvinge" syke mennesker på jobben og risikere at de er ubrukelige fra de er 50 år fordi de har presset seg for hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det Trine og andre skriver virker jo veldig logisk og greit.

Problemet er at vi har over dobbelt så høyt sykefravær som Sverige, uten at det finnes noen annen forklaring enn at vi har 100% sykelønn.

Hvis noen har så marginal økonomi at noen karensdager velter lasset så er det et problem som krever en helt egen løsning. Man har uansett aldri noen garanti for å beholde en viss inntekt livet ut. Man kan f.eks miste jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet egentlig ikke ha du argumenterer for eller imot. Jeg har ikke en gang sagt noen ting om hva man bør gjøre med sykelønna. Jeg mener man burde strammet inn når vi har så urimelig høyt sykefravær. Kanskje karensdager.

 

Jeg synes bare grensa er nådd når nordmenn i jobb kaller seg en svak gruppe og påberoper seg å ikke ha nok penger til mat. Hva koster vel poteter i løs vekt, eller en sekk ris på en innvandrerbutikk? men for all del: Det kan sikkert finnes noen tilfeller hvor folk virkelig kommer i klemma.

 

Hvis noen har sånne problemer bør man ha målrettede tiltak for dem, og ikke dele ut kostbare velferdsordninger kreti og pleti, inkludert overbetalte, sjelløse egoister som meg selv.

Du får kritikk fordi du er en av de såkalt vellykkede som ikke kutter seg selv når du opplever motgang, og som Gud forby har en god jobb og betaler skatt. Det er meget viktig at når noen lykkes, så skal de kjenne en enormt dårlig samvittighet fordi livet deres er så bekymringsløst og vakkert at man bare må jekkes ned et par hakk :-)

De krenkedes diktatur var god lesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issomethingwrong, on 14 Dec 2014 - 19:11, said:

Du får kritikk fordi du er en av de såkalt vellykkede som ikke kutter seg selv når du opplever motgang, og som Gud forby har en god jobb og betaler skatt. Det er meget viktig at når noen lykkes, så skal de kjenne en enormt dårlig samvittighet fordi livet deres er så bekymringsløst og vakkert at man bare må jekkes ned et par hakk :-)

De krenkedes diktatur var god lesning.

Jeg unner alle pengene de har tjent på ærlig vis. Men når de ikke tror det er fattige norske folk som har kommet opp i fattigdom uten at det er selvforskyldt så reagerer jeg. Jeg ønsker ikke at det skal være slik i norge der de rike blir rikere og de fattige blir fattigere. Anonymous poster hash: 4ea4f...6f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kritikk fordi du er en av de såkalt vellykkede som ikke kutter seg selv når du opplever motgang, og som Gud forby har en god jobb og betaler skatt. Det er meget viktig at når noen lykkes, så skal de kjenne en enormt dårlig samvittighet fordi livet deres er så bekymringsløst og vakkert at man bare må jekkes ned et par hakk :-)

De krenkedes diktatur var god lesning.

 

Slik snakker bare en som selv aldri har vært alvorlig syk.

Anonymous poster hash: 39a4a...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Jeg syns nå ihvertfall at denne arbeidslivsforskeren er mer fornuftig http://www.nrk.no/ho/sykefravaer-har-ofte-sosiale-arsaker-1.11507193

Ja, det var mye fornuftig. Jeg tror ikke forskjellig mentalitet i Norge og Sverige har spesielt med sykefravær og den debatten å gjøre. Nordmenn er generelt veldig lite opptatt av plikt, disiplin og hardt arbeid. Det har vært litt snakk om det i media i det siste uten at jeg har en link klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Trine og andre skriver virker jo veldig logisk og greit.

Problemet er at vi har over dobbelt så høyt sykefravær som Sverige, uten at det finnes noen annen forklaring enn at vi har 100% sykelønn.

Det finnes en forklaring til, nemlig at vi i Norge har tilnærmet full sysselsetting. Mange med dårlig helse er i jobb, og det sier seg selv at disse gjerne har et høyere sykefravær enn andre. I Sverige, hvor ledigheten er høyere, er nok mange av disse falt utenfor arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det finnes en forklaring til, nemlig at vi i Norge har tilnærmet full sysselsetting. Mange med dårlig helse er i jobb, og det sier seg selv at disse gjerne har et høyere sykefravær enn andre. I Sverige, hvor ledigheten er høyere, er nok mange av disse falt utenfor arbeidslivet.

De 1.5% ekstra sysselsatte i Norge måtte vært 200% (?) sykemeldt hele gjengen om det skulle vært hele forklaringen. Med andre ord kan dette bare forklare en veldig liten del av sykefraværet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 1.5% ekstra sysselsatte i Norge måtte vært 200% (?) sykemeldt hele gjengen om det skulle vært hele forklaringen. Med andre ord kan dette bare forklare en veldig liten del av sykefraværet.

Forskjellen er nok større enn som så. Men jeg ser ikke bort fra at det også finnes andre forklaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var mye fornuftig. Jeg tror ikke forskjellig mentalitet i Norge og Sverige har spesielt med sykefravær og den debatten å gjøre. Nordmenn er generelt veldig lite opptatt av plikt, disiplin og hardt arbeid. Det har vært litt snakk om det i media i det siste uten at jeg har en link klar.

 

Jeg synes også dette med "lojalitet" til ens arbeidsgiver mangler hos endel mennesker. Jeg har ikke tall på antall ganger jeg har hørt mennesker si at det ikke er deres problem dersom sykemeldinger og egenmeldinger skaper problemer for arbeidsgiver. Personlig føler jeg i alle fall på et visst ansvar for at det skal gå relativt bra med min arbeidsgiver. Jeg husker fremdeles hvilket inntrykk det gjorde da jeg i mitt første arbeidsforhold fikk høre hvor mye det kostet arbeidsgiver hvis jeg var borte fra jobben. 

 

Nå kan det selvsagt gå altfor langt også, slik at man blir svært redd for å være til bry for arbeidsgiver på noen som helst måte, og ikke tør å være hjemme selv om man er så syk at det ville vært det beste, ikke tør å si nei til å jobbe lenger enn man skal, ikke tør å ta fri for å gå til lege, tannlege eller lignende. Det er ikke alltid helt bra det heller.

 

(Dette er selvsagt ikke ment overfor dem som er syke, og dermed skal være hjemme. Men jeg kjenner en del mennesker som selv sier de er hjemme når det passer seg slik og da er "syke".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...