Gå til innhold

Gruer meg til resten av livet.


Trine

Anbefalte innlegg

Gjest Ladytron

Men alle kan ikke utrette noe stort. Like lite som alle kan vinne gullmedalje i mesterskap, uansett hvor stor vilje man har. Så det dreier seg om noe mer enn bare vilje.

Det er et godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 357
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Trine

    86

  • Toga

    65

  • slabbedask

    52

  • Kjøter'n

    30

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Å bli en suksessrik forsker innen f.eks. realfag (siden du nevnte NASA) tviler jeg på at man kan bli hvis ikke man en intelligens godt over gjennomsnittet. Men er enig i at vilje er utrolig viktig også.

 

Prøver vel også å få fram at det er ulikt hvor mye vilje som kreves for ulike veier i livet. Å bli en berømt forsker eller toppleder i et stort konsern krever generelt mer vilje enn å få seg en kontorjobb eller jobbe i butikk. Å sitte hjemme og slacke hele dagen krever vel ikke noe vilje utover å oppfylle de krav som blir stilt av NAV.

 

Vil også påpeke at det er forskjell mellom å ville, som ble nevnt tidligere i tråden og å ha vilje. Jeg har for eksempel vilje til å få meg en utdannelse, selv om jeg egentlig ikke vil jobbe (men jeg skal likevel jobbe, fordi jeg kan og derfor føler jeg har et moralsk ansvar).

 

Det kreves enormt med vilje for å jobbe i butikk, fordi det er veldig dårlig betalt, og det er fysisk slitsomt, og det er monotont og kjedelig, og det er få muligheter for forfremmelse - i såfall er det vel bare til butikksjef, og jeg kan ikke skjønner hvorfor folk flest skulle trakte mer etter dette ansvaret.

 

Toppleder i et stort konsern. Dette er en meget lukrativ jobb, siden det er de best betalte jobbene vi har, siden man får mye makt, og forskning har vist at personer i disse stillingene ikke jobber noen flere timer enn andre.

 

Ja, det er en forskjell mellom å ville og vilje. Er det ikke nettopp det jeg har snakket om? Jeg vil det og det, utrette store ting for verden, men vilje? Nei. Jeg tviler egentlig på om du har skjønt det jeg sier.

 

Ang. "ingelligens godt over gjennomsnittet" tror jeg bare er tull. Jeg tror ikke noe på intelligensbegrepet. Jeg tror hvis man jobber hardt over lang tid så blir man intelligent. Det er selvsagt spesielt viktig med dette i barndommen. Hvis man bare leker i barndommen, blir det selvsagt vanskeligere å hente seg inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladytron

Nei, det er ikke noe forsvar. Det er 100% ærlig at jeg vil oppnå det jeg bestemte meg for å oppnå, og jeg nøyer meg ikke med mindre. Men det er heller ikke sånn at jeg er noe bedre egnet til kassa på Rema enn det jeg driver med. Det er ikke nødvendigvis noe enklere å jobbe i butikk. Faktisk er det ALLTID mennesker i en butikk, og det er hvilken som helst type mennesker. Og mange mennesker har noe imot meg. Så jeg gidder bare ikke.

For meg er det er de opplevelsene du har om at mennesker som ikke kjenner deg har noe i mot deg som er sentralt her. Da er vi inne på psykiatri. Sånn sett forstår jeg godt at du ikke orker å ha en jobb med mennesker, på samme måte som jeg skjønner godt at slabbedask ikke orker å ha en jobb som ødelegger alt han har av fritid. Helse og livskvalitet er også en del av å være arbeidsfør.

 

Du har jo begynt å studere igjen, så kanskje det blir en verdensledende forsker av deg likevel. :)

Men mennesker kommer man ikke helt unna, uansett hva man jobber som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et godt poeng.

 

Hvis debatten merkelig nok handler om meg, så kan jeg si at jeg ikke bryr meg om gullmedaljer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det er de opplevelsene du har om at mennesker som ikke kjenner deg har noe i mot deg som er sentralt her. Da er vi inne på psykiatri. Sånn sett forstår jeg godt at du ikke orker å ha en jobb med mennesker, på samme måte som jeg skjønner godt at slabbedask ikke orker å ha en jobb som ødelegger alt han har av fritid. Helse og livskvalitet er også en del av å være arbeidsfør.

 

Du har jo begynt å studere igjen, så kanskje det blir en verdensledende forsker av deg likevel. :)

Men mennesker kommer man ikke helt unna, uansett hva man jobber som.

Egentlig så er det ingen mennesker som kjenner meg... som sikkert henger sammen med at jeg ikke kjenner meg selv engang, men men det er jo en annen sak.

 

Tror ikke jeg blir verdensledende forsker, men det er dette jeg vil drive med. Jeg kunne selvsagt heller siktet mot kassa på Rema. Men om noen år kommer maskinene og tar de jobbene, og jeg vil heller være de som bygger de maskinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man kan få sponsa "omskolering" av NAV.

 

De mente man ikke fikk det lenger, man kunne få noen kurs, men jeg tror ikke man får jobb ved å bare ta noen kurs, ikke når man trenger så mye tilrettelegging ihvertfall. Kan ikke se at noen gidder å ansette ei som bare har kurs og ikke kan gjøre hverken det ene eller det andre, ikke klarer samarbeide, ikke klarer konsentrere seg o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ladytron

Det kreves enormt med vilje for å jobbe i butikk, fordi det er veldig dårlig betalt, og det er fysisk slitsomt, og det er monotont og kjedelig, og det er få muligheter for forfremmelse - i såfall er det vel bare til butikksjef, og jeg kan ikke skjønner hvorfor folk flest skulle trakte mer etter dette ansvaret.

Her er jeg generelt uenig med deg. Det trengs ikke noen utdannelse utover (maksimalt) fullført videregående skole, så det er relativt enkelt å få en slik jobb, man må ikke jobbe så hardt for det. Man trenger egentlig bare å møte opp hver dag, så går nok det meste etter rutiner. Så lenge man møter opp og gjør det man får beskjed om så er det lett å jobbe i butikk, det eneste som kan være litt utfordrende er kundene (har selv jobbet i butikk, men ikke matbutikk). Jeg sier ikke at det er spennende eller interessant å jobbe i butikk, men at det er relativt enkelt å få en slik jobb og derfor kreves det lite vilje. For noen mennesker krever det mye vilje for å orke å stå i en slik jobb, det kan jeg være enig med deg i.

 

Ja, det er en forskjell mellom å ville og vilje. Er det ikke nettopp det jeg har snakket om? Jeg vil det og det, utrette store ting for verden, men vilje? Nei. Jeg tviler egentlig på om du har skjønt det jeg sier.

Jeg prøver å si at det finnes ulike fasetter av å ville noe. Det handler både om hva som er oppnåelig og hva som man egentlig bare kan drømme om (med eller uten teoretisk potensiale).

 

Ang. "ingelligens godt over gjennomsnittet" tror jeg bare er tull. Jeg tror ikke noe på intelligensbegrepet. Jeg tror hvis man jobber hardt over lang tid så blir man intelligent. Det er selvsagt spesielt viktig med dette i barndommen. Hvis man bare leker i barndommen, blir det selvsagt vanskeligere å hente seg inn igjen.

Jeg bestrider ikke at menneskelig intelligens er dynamisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå ble denne tråden VEDLIG off-topic, beklager det, til trådstarter. Beklager, min kjære elskling. :)

 

Det går bra kjære ;) Husker nesten ikke hva topic var, men jeg er som slabbedask, blir utslitt av jobb, samme hva slags jobb det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladytron

Egentlig så er det ingen mennesker som kjenner meg... som sikkert henger sammen med at jeg ikke kjenner meg selv engang, men men det er jo en annen sak.

 

Tror ikke jeg blir verdensledende forsker, men det er dette jeg vil drive med. Jeg kunne selvsagt heller siktet mot kassa på Rema. Men om noen år kommer maskinene og tar de jobbene, og jeg vil heller være de som bygger de maskinene.

 

Får håpe du blir bedre kjent med deg selv etterhvert. :)

 

Jeg sier ikke at du burde ha siktet mot kassa på rimi, jeg synes at det er flott at du studerer. Generelt mener jeg at mennesker som er i stand til det bør jobbe eller studere heller enn å motta trygd fra NAV (eventuelt samtidig som de mottar trygd fra NAV).

 

Hvis arbeid gjør at man blir syk så er det helt greit at man mottar trygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg generelt uenig med deg. Det trengs ikke noen utdannelse utover (maksimalt) fullført videregående skole, så det er relativt enkelt å få en slik jobb, man må ikke jobbe så hardt for det. Man trenger egentlig bare å møte opp hver dag, så går nok det meste etter rutiner. Så lenge man møter opp og gjør det man får beskjed om så er det lett å jobbe i butikk, det eneste som kan være litt utfordrende er kundene (har selv jobbet i butikk, men ikke matbutikk). Jeg sier ikke at det er spennende eller interessant å jobbe i butikk, men at det er relativt enkelt å få en slik jobb og derfor kreves det lite vilje. For noen mennesker krever det mye vilje for å orke å stå i en slik jobb, det kan jeg være enig med deg i.

 

Handler kanskje litt om hva slags fokus man selv har. Jeg er sånn at jeg syns de sjefs-pampene har det lett, mens de som sliter "på gulvet", som det heter, er de som har det verst.

 

Jeg kan jo naturligvis ikke bevise at mitt fokus er det sanne.

 

Så da er det ikke mer å disktuere igrunn, og bra er det, for nå har jeg fucket opp hodet jeg egentlig skulle brukt til noe interessant og konstruktivt. Men sånn er nå livet til en alkoholiker uten alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladytron
Jeg kan jo naturligvis ikke bevise at mitt fokus er det sanne.
Jepp, subjektive meninger er det ikke så mye å gjøre med. Tror ikke vi kommer nærmere enighet ihvertfall.
 
Så da er det ikke mer å disktuere igrunn, og bra er det, for nå har jeg fucket opp hodet jeg egentlig skulle brukt til noe interessant og konstruktivt.

Jepp, da er vi to. ;) Vi får prøve å nullstille oss og bruke tiden vår til noe interessant og konstruktivt heretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest absolutt alt her, det var noen veldig lange innlegg :) Jeg er fortsatt forvirra over meg selv. Jeg føler meg aldri ensom og jeg kjeder meg ikke. Da jeg jobbet hadde jeg ikke overskudd til noe annet og det ble egentlig bare værre og værre for hvert år. Jeg kan ikke huske sist jeg har følt meg uthvilt enda jeg er hjemme. Akkurat som at kropp og hjerne jobber på høygir uten at jeg egentlig gjør noenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladytron
Så da er det ikke mer å disktuere igrunn, og bra er det, for nå har jeg fucket opp hodet jeg egentlig skulle brukt til noe interessant og konstruktivt. Men sånn er nå livet til en alkoholiker uten alkohol.

Du får ta deg en dram for meg og hvis du får tak i noe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De mente man ikke fikk det lenger, man kunne få noen kurs, men jeg tror ikke man får jobb ved å bare ta noen kurs, ikke når man trenger så mye tilrettelegging ihvertfall. Kan ikke se at noen gidder å ansette ei som bare har kurs og ikke kan gjøre hverken det ene eller det andre, ikke klarer samarbeide, ikke klarer konsentrere seg o.s.v.

 

Tror det er gode muligheter for ulike former for omskolering, men det er jo avhengig at det er realistisk at det fører med seg at du kan komme deg i arbeid. Hvis det stemmer at du ikke klarer å konsentrere deg, så er jo mulighetene i slike retninger ikke realistiske. Sier ikke at det stemmer at du ikke klarer å konsentrere deg, det vet jeg ikke noe om. Nei, poenget er: hvis det er et område du er interessert i som du kunne klart med de sykdommene du har, så er det gode muligheter for omskolering dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta deg en dram for meg og hvis du får tak i noe :P

 

Mener bare at jeg har alkoholikerpsyken, uten å være avhengig av eller i det hele tatt bruke rus... så sånn er det med det. Men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, da er vi to. ;) Vi får prøve å nullstille oss og bruke tiden vår til noe interessant og konstruktivt heretter.

Tror jeg burde hatt meg litt frisk luft og blitt litt anpusten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er gode muligheter for ulike former for omskolering, men det er jo avhengig at det er realistisk at det fører med seg at du kan komme deg i arbeid. Hvis det stemmer at du ikke klarer å konsentrere deg, så er jo mulighetene i slike retninger ikke realistiske. Sier ikke at det stemmer at du ikke klarer å konsentrere deg, det vet jeg ikke noe om. Nei, poenget er: hvis det er et område du er interessert i som du kunne klart med de sykdommene du har, så er det gode muligheter for omskolering dit.

 

Ok, de sa det ikke var slik lenger. Men, jeg klarer ikke konsentrere meg, men legen vil at det skal bli undersøkt hvorfor jeg ikke klarer det. Det er derfor jeg ikke leser lange innlegg her, jeg bare faller ut og får ikke med meg hva jeg leser. Får vel la de bli ferdig med utredning først, så får jeg se om det blir noe av meg eller ikke. Jeg har mine tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest absolutt alt her, det var noen veldig lange innlegg :) Jeg er fortsatt forvirra over meg selv. Jeg føler meg aldri ensom og jeg kjeder meg ikke. Da jeg jobbet hadde jeg ikke overskudd til noe annet og det ble egentlig bare værre og værre for hvert år. Jeg kan ikke huske sist jeg har følt meg uthvilt enda jeg er hjemme. Akkurat som at kropp og hjerne jobber på høygir uten at jeg egentlig gjør noenting.

 

Hvordan ser du på muligheten for å jobbe 50 % og søke 50 % uføretrygd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, de sa det ikke var slik lenger. Men, jeg klarer ikke konsentrere meg, men legen vil at det skal bli undersøkt hvorfor jeg ikke klarer det. Det er derfor jeg ikke leser lange innlegg her, jeg bare faller ut og får ikke med meg hva jeg leser. Får vel la de bli ferdig med utredning først, så får jeg se om det blir noe av meg eller ikke. Jeg har mine tvil.

 

Jeg betviler at du er så dårlig på å konsentrere deg som du selv tror. Du uttaler deg om ganske mange saker og virker godt orientert, så det virker lite sannsynlig at du har så store lærevansker som du selv ser ut til å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, de sa det ikke var slik lenger. Men, jeg klarer ikke konsentrere meg, men legen vil at det skal bli undersøkt hvorfor jeg ikke klarer det. Det er derfor jeg ikke leser lange innlegg her, jeg bare faller ut og får ikke med meg hva jeg leser. Får vel la de bli ferdig med utredning først, så får jeg se om det blir noe av meg eller ikke. Jeg har mine tvil.

Tror ikke du skal lite for mye på hva enkeltpersoner av saksbehandlere i NAV uttaler seg om... hvis du får en omfattende diagnose som asperger (feks), og i tillegg har noe problemer med beina? Da er jeg sikker på at du kan få omskolering, hvis det er noen realistiske planer. Men ha de har nok sluttet med omskolering bare man ikke fikk jobb, men de har fortsatt det om man har diagnoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...