Gå til innhold

Gruer meg til resten av livet.


Trine

Anbefalte innlegg

Hvordan ser du på muligheten for å jobbe 50 % og søke 50 % uføretrygd?

 

Uføretrygd er ikke et tema enda. Men hva om man ikke får en 50% jobb som man kan ha? Jeg kan bare praktiske ting og en fysisk jobb er det ikke mulig for meg å ha lenger :(

 

Jeg betviler at du er så dårlig på å konsentrere deg som du selv tror. Du uttaler deg om ganske mange saker og virker godt orientert, så det virker lite sannsynlig at du har så store lærevansker som du selv ser ut til å tro.

 

Ehh...jo, takk, tror jeg. Om jeg kan lese bittelitt så kan jeg huske det, men å studere er en 24/7 jobb for meg. Om det er mye som skal læres så henger jeg ikke med. Et eksempel er en HMS-test vi skulle ta på jobben. Var endel som skulle leses og spørsmål som skulle besvares. De andre brukte 30-60 min på den testen. Jeg brukte 4 timer. Det er fordi hver gang noen sier noe så må jeg begynne på nytt og hver gang det dukker opp en tanke i hodet så får jeg den ikke ut og må begynne på nytt mange ganger. Jeg kan konsentrere meg en kort periode, type 5 min kanskje, men så blir jeg mer og mer borte. Når jeg svarer på innlegg her bruker jeg ofte veldig lang tid på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 357
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Trine

    86

  • Toga

    65

  • slabbedask

    52

  • Kjøter'n

    30

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Ladytron

Mener bare at jeg har alkoholikerpsyken, uten å være avhengig av eller i det hele tatt bruke rus... så sånn er det med det. Men men.

Hva mener du med alkoholikerpsyken? Trodde ikke du var alkoholiker altså :)

Er du avholds?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladytron

Tror jeg burde hatt meg litt frisk luft og blitt litt anpusten.

Høres ut som en plan :) Jeg får prøve å studere litt og så prøve noe tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføretrygd er ikke et tema enda. Men hva om man ikke får en 50% jobb som man kan ha? Jeg kan bare praktiske ting og en fysisk jobb er det ikke mulig for meg å ha lenger :(

 

 

Ehh...jo, takk, tror jeg. Om jeg kan lese bittelitt så kan jeg huske det, men å studere er en 24/7 jobb for meg. Om det er mye som skal læres så henger jeg ikke med. Et eksempel er en HMS-test vi skulle ta på jobben. Var endel som skulle leses og spørsmål som skulle besvares. De andre brukte 30-60 min på den testen. Jeg brukte 4 timer. Det er fordi hver gang noen sier noe så må jeg begynne på nytt og hver gang det dukker opp en tanke i hodet så får jeg den ikke ut og må begynne på nytt mange ganger. Jeg kan konsentrere meg en kort periode, type 5 min kanskje, men så blir jeg mer og mer borte. Når jeg svarer på innlegg her bruker jeg ofte veldig lang tid på det.

 

Jeg ser for meg at det kan være en god løsning for deg med redusert arbeidslivsdeltagelse, men jeg er også overbevist om at du har noe restarbeidsevne.

 

Når du skriver om dette, så virker du litt fiksert på alt du ikke kan, og litt lite utforskende i forhold til hva du kanskje kunne ha gjort. Hva med å utforske muligheten av å jobbe med dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med alkoholikerpsyken? Trodde ikke du var alkoholiker altså :)

Er du avholds?

Sånn derre lassisliv, uten gjennomføringsevne, stadig snakker om alt det fantastiske man skal utrette, men så blir det "flaska" dagen etter også.

Heldigvis føler jeg meg ukomfortabel som ruset... ellers hadde jeg neppe vært i live i dag.

(Men nei, er ikke avholds. Altså det har jo noe med et standpunkt å gjøre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ladytron

Sånn derre lassisliv, uten gjennomføringsevne, stadig snakker om alt det fantastiske man skal utrette, men så blir det "flaska" dagen etter også.

Heldigvis føler jeg meg ukomfortabel som ruset... ellers hadde jeg neppe vært i live i dag.

(Men nei, er ikke avholds. Altså det har jo noe med et standpunkt å gjøre.)

Jaja, husk at det fortsatt er mye igjen av dagen :) Av og til tar det litt tid å komme i gang.

 

Håper ikke du følte at jeg fornærmet deg i sted, det var isåfall ikke meningen.

 

Ok, høres ut som om du er heldig som ikke liker å være rusa på alkohol. Du går ikke glipp av noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ehh...jo, takk, tror jeg. Om jeg kan lese bittelitt så kan jeg huske det, men å studere er en 24/7 jobb for meg. Om det er mye som skal læres så henger jeg ikke med. Et eksempel er en HMS-test vi skulle ta på jobben. Var endel som skulle leses og spørsmål som skulle besvares. De andre brukte 30-60 min på den testen. Jeg brukte 4 timer. Det er fordi hver gang noen sier noe så må jeg begynne på nytt og hver gang det dukker opp en tanke i hodet så får jeg den ikke ut og må begynne på nytt mange ganger. Jeg kan konsentrere meg en kort periode, type 5 min kanskje, men så blir jeg mer og mer borte. Når jeg svarer på innlegg her bruker jeg ofte veldig lang tid på det.

Alle lærer på forskjellige måter, og hvis du har autismespekterlidelse, så har du nok en funksjonshemming ift. muntlig læring, uten at det har noe med generelle evner å gjøre. Så alt håp er ikke ute. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du følte at jeg fornærmet deg i sted, det var isåfall ikke meningen.

Nei, jeg føler meg aldri fornærmet. Men jeg kan bli veldig "engasjert" i en diskusjon. I dette tilfellet var jeg veldig engasjert i viljens betydning. Jeg mener at det meste handler om vilje. Uten at det er noen motsetning ift. sykdom. Jeg har nok en merkelig eller unormal tankegang, som kanskje egentlig er veldig lite intelligent, hvem vet. Men nok om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet mitt er vel at jeg ikke kjeder meg, jeg vil ikke ha noe mer å gjøre. Det er nærmest umulig for andre å forstå. De mener man blir gal av å ikke omgås andre, men jeg blir mer stabil av det.

Hihi...ja, endte plutselig opp med en liten valp :)

Men du er jo ikke alene, du har jo mann, dyr (og barn?).

 

De som faktisk er helt alene hele tiden, ja da blir man gal. Men har man familie man bor sammen med er man jo ikke alene akkurat..

Anonymous poster hash: 0da0c...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine du burde ikke bekymre deg formye, det kan slite deg ut. Men det er jo vanskelig lahver tenke på sånt. Ta en dag av gangen, og det kommer nok til å ordne seg uansett :)

(vet det er vanskelig tenke sånn selvfølgelig)

Endret av Caylee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Men du er jo ikke alene, du har jo mann, dyr (og barn?).

 

De som faktisk er helt alene hele tiden, ja da blir man gal. 

 

Blir man?

Anonymous poster hash: a6e55...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om dui tok utgangspunkt i noe du er engasert i og brenner for?

Siden du er glad i hunder, f.eks. - kunne du tenke deg å drive en liten kennel, og ta i mot hunder når folk skal på ferie? Eller hva med et lite hundeoppdrett? Det ville i alle fall gi deg noe inntekt.

 

Med de vanskene som du beskriver, høres det ut som om du kanskje kunne søke om delvis uføretrygd? Hva med å jobbe 50 prosent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis debatten merkelig nok handler om meg, så kan jeg si at jeg ikke bryr meg om gullmedaljer...

Jeg håper at du får mobilisert noe vilje en gang. Men at det ikke innebærer at du forsvinner herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper at du får mobilisert noe vilje en gang. Men at det ikke innebærer at du forsvinner herfra.

 

Det skjer nok ikke med det første. :)

 

Så sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at det kan være en god løsning for deg med redusert arbeidslivsdeltagelse, men jeg er også overbevist om at du har noe restarbeidsevne.

 

Når du skriver om dette, så virker du litt fiksert på alt du ikke kan, og litt lite utforskende i forhold til hva du kanskje kunne ha gjort. Hva med å utforske muligheten av å jobbe med dyr?

 

Jeg tror jeg har vært igjennom alle muligheter. Å jobbe med dyr innebærer enten en jobb hvor man må gå og stå mye eller at man går på høyskole/universitet og jeg har ikke studiekompetanse så det får jeg ikke gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle lærer på forskjellige måter, og hvis du har autismespekterlidelse, så har du nok en funksjonshemming ift. muntlig læring, uten at det har noe med generelle evner å gjøre. Så alt håp er ikke ute. :P

 

Eneste måten jeg lærer på er å gjøre ting i praksis, jeg klarer ikke fokusere og huske når jeg leser eller noen underviser. Jeg må se ting og gjøre ting for å forstå det og jeg trenger veldig grundige forklaringer. Jeg lærer ikke av at noen sier "sånn og slik er det", jeg må forstå hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har vært igjennom alle muligheter. Å jobbe med dyr innebærer enten en jobb hvor man må gå og stå mye eller at man går på høyskole/universitet og jeg har ikke studiekompetanse så det får jeg ikke gjort.

 

Du kan avle opp valper... du får jo fort 10.000 for en valp, og hvis den er dressert kan du vel få 100.000... hvis du er skikkelig god, vel å merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men du er jo ikke alene, du har jo mann, dyr (og barn?).

 

De som faktisk er helt alene hele tiden, ja da blir man gal. Men har man familie man bor sammen med er man jo ikke alene akkurat..

Anonymous poster hash: 0da0c...02d

 

 

Jeg har ikke mann og barn, jeg bor alene med to hunder. Jeg er jo ikke alene, jeg har jo hundene som holder meg med selskap. Men andre mener at det ikke er nok. Noen ganger får jeg besøk, det kan være hyggelig, men jeg blir fort sliten av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måten jeg lærer på er å gjøre ting i praksis, jeg klarer ikke fokusere og huske når jeg leser eller noen underviser. Jeg må se ting og gjøre ting for å forstå det og jeg trenger veldig grundige forklaringer. Jeg lærer ikke av at noen sier "sånn og slik er det", jeg må forstå hvorfor.

 

Learning by doing. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan avle opp valper... du får jo fort 10.000 for en valp, og hvis den er dressert kan du vel få 100.000... hvis du er skikkelig god, vel å merke.

 

Får fort 13000 for en valp, men man sitter ikke igen med noe etter at alle utgifter er betalt, så sånt er en hobby og ikke noe man tjener på. Så må man stille ut hundene man bruker i avlen og det orker jeg ikke. Også hadde jeg nok stilt for høye krav til potensielle kjøpere at jeg hadde blitt sittende igjen med alle valpene selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...