Gå til innhold

egen bil av NAV?


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor lenge kan det ta før jeg får svar av NAV om jeg får egen bil?

Har du vært til orienteringsmøte på NAV?

Reglene for å få støtte til bilkjøp gjennom NAV ble inskjerpet fra 1. januar 2015. Se innlegg fra frosken.

Det tok omlag to måneder fra NAV mottok bilsøknaden til jeg fikk brev med orientering om saksbehandlingstid. Dette var i 2013.

Anonymous poster hash: 7d2a5...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg snakker om hva som praktiseres i dag jeg da... det har forandret seg.

Jeg trodde endringen besto i at det tidligere ikke var krav om jobb eller utdanning for biler i klasse 1? Før ga man også støtte til bil for å kunne gjennomføre dagliglivets aktiviteter, det gjør man nå bare til de som trenger kassebiler med heis eller rampe pga rullestol, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde endringen besto i at det tidligere ikke var krav om jobb eller utdanning for biler i klasse 1? Før ga man også støtte til bil for å kunne gjennomføre dagliglivets aktiviteter, det gjør man nå bare til de som trenger kassebiler med heis eller rampe pga rullestol, tror jeg.

 

Mulig, men i praksis betyr vel det at man stort sett ikke får bil med mindre man har de fysiske funksjonshemmingene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kanskje ikke så lurt å kaste sten om man sitter i glasshus?

Anonymous poster hash: 7edb8...b97

 

 

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så vidt jeg vet NAVer du selv, så du bør bare holde kjeft.

Anonymous poster hash: 9433b...c02

 

 

Jeg får aap, men det er ikke jeg som har klaget over å måtte selge huset for å få råd til mat. Jeg forstår ikke hva du mener med dete innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hun hører ut som Frp-sympatiør. Klager på at andre får trygd, men gidder ikke jobbe selv.

Anonymous poster hash: 9433b...c02

 

 

Når har jeg klaget på at andre får trygd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde alle fikk en fast sum av NAV, jeg... samt nødhjelp hvis man kunne dokumentere at man sultet. Jeg har hørt om "trygdebil" - men det går på fysiske funksjonshemminger, ikke "bussfobi"...

Jeg vet om folk som har fått trygdebil på grunn av bussfobi. Det er mulig det er blitt strengere nå, men folk har i alle fall fått det før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det slik at det er de mest ressurssterke og bemidlede som skal få best hjelp? Folk som allerede har digert hus på vestkanten, to Teslaer i garasjoner, flere hytter på fjellet, ferieturer til utlandet hvert år og barna i privatskole?

 

Vi andre kaller det trygdemisbruk når man lyver og overdriver i NAV-søknader. 

 

http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/406064-st%C3%B8tte-til-h%C3%B8reapparat-vs-briller/page-2#entry3635571

 

 

Anonymous poster hash: 9433b...c02

 

 

Jeg har aldri sagt at det er riktig, men det er realiteten. Jeg fårstår ikke hva mm har med saken til Blomsterfluen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig, men i praksis betyr vel det at man stort sett ikke får bil med mindre man har de fysiske funksjonshemmingene der.

 

Ja, det tror jeg stemmer nå etter at regelverket har blitt innstrammet. Merker at jeg er usikker på om jeg synes det er hensiktsmessig å forbeholde muligheten til støtte til bil til de som er i jobb eller utdanning. Slik jeg ser det, så kan det å ha mulighet til å komme seg ut av huset være svært viktig også for folk som kan være for dårlige til å være i jobb - og da tenker jeg ikke bare på psykisk syke, men også på folk med kroniske smertelidelser, reumatisme osv - som ikke er rullestolbrukere, men har store gangvansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg stemmer nå etter at regelverket har blitt innstrammet. Merker at jeg er usikker på om jeg synes det er hensiktsmessig å forbeholde muligheten til støtte til bil til de som er i jobb eller utdanning. Slik jeg ser det, så kan det å ha mulighet til å komme seg ut av huset være svært viktig også for folk som kan være for dårlige til å være i jobb - og da tenker jeg ikke bare på psykisk syke, men også på folk med kroniske smertelidelser, reumatisme osv - som ikke er rullestolbrukere, men har store gangvansker.

Jeg forsøker å ikke være forutinntatt, men jeg skjønner ikke dette. Hvorfor får man støtte til egen bil (og antakelig også til drift og vedlikehold)? Det må da være mye mer økonomisk å gi utvidet støtte til taxi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å ikke være forutinntatt, men jeg skjønner ikke dette. Hvorfor får man støtte til egen bil (og antakelig også til drift og vedlikehold)? Det må da være mye mer økonomisk å gi utvidet støtte til taxi?

 

Jeg har ikke regnet på det, men hvis man tenker på støtte til en vanlig liten bil, så tror jeg den er på rundt 150 000 - 200 000 til innkjøp. Stønadsbeløpet har vært behovsprøvd i forhold til egen inntekt.  I tillegg gis det grunnstønad på rundt kr 1000,- pr måned til drift. Det vanlige har vært at folk må ha bilene i ti år før de kan søke om støtte til ny, så alt i alt synes jeg ikke dette er et kostbart hjelpemiddel dersom behovet er stort og bilen brukes hyppig.

 

Da mannen min mistet evnen til å gå, så fikk han kun transportstøtte i et omfang som tilsvarte en taxi-tur frem og tilbake til Oslo pr halvår (vi bodde ca 40 min fra Oslo). Spesialtilpasset bil (som han av medisinske grunner ikke kunne kjøre selv) var noe av det som etter hvert bidro til livskvalitet de årene han fikk leve. Den typen bil han fikk støtte til, kostet mye mer enn en vanlig småbil (blant annet pga ombygning), men jeg synes fortsatt at det var et hensiktsmessig hjelpemiddel. Bilen gikk ca 16 000-  20 000 km årlig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke regnet på det, men hvis man tenker på støtte til en vanlig liten bil, så tror jeg den er på rundt 150 000 - 200 000 til innkjøp. Stønadsbeløpet har vært behovsprøvd i forhold til egen inntekt.  

 

Trådstarter har ikke sertifikat. Hva hun skal med egen trygdebil da forstår jeg virkelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen

Trådstarter har ikke sertifikat. Hva hun skal med egen trygdebil da forstår jeg virkelig ikke.

Jeg trengs å kjøres av personnalet på ferieturer jeg er med på med personnal og andre brukere, og til jobb og til handleturer og andre ting. Det mener ivertfall mamma. Her jeg bor er det en annen bruker som har egen bil.

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri sagt at det er riktig, men det er realiteten. 

 

Hvis du ikke mener det er riktig, hvorfor forsvarer du det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trengs å kjøres av personnalet på ferieturer jeg er med på med personnal og andre brukere, og til jobb og til handleturer og andre ting. Det mener ivertfall mamma.

 

Du trenger neppe egen bil fordet. Du kan få TT-kort og ta drojse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke mener det er riktig, hvorfor forsvarer du det da?

 

Forsvarer hva da? Jeg har ikke forsvart noe jeg mener ikke er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen

Du trenger neppe egen bil fordet. Du kan få TT-kort og ta drojse.

Ok. Men det får NAV avgjøre. Jeg er også avhengig av bil for jeg bor en plass der det er lenge å vente på drosje. Ofte har jeg behov for rask mulighet for bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarer hva da? Jeg har ikke forsvart noe jeg mener ikke er riktig.

 

Det har du gjort i en annen tråd. Og det vet du godt. (Selv om du mente det var helt greit da).

Endret av ARK/ml
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men det får NAV avgjøre. Jeg er også avhengig av bil for jeg bor en plass der det er lenge å vente på drosje. Ofte har jeg behov for rask mulighet for bil.

 

Og da står en sjåfør klar til trygdebilen sånn med en gang? Altså, så lenge du ikke trenger dette i jobbsammenheng, er det ekstremt liten sjange for at dette går igjennom. Hvis du ikke klarer å vente en liten halvtime får du planlegge litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du gjort i en annen tråd. Og det vet du godt. (Selv om du mente det var helt greit da).

 

Nei, det har jeg ikke gjort. Jeg har forsvart ting jeg mener er riktig selv om enkelte andre har ment det er trygdesvindel. Jeg har aldri forsvart noe jeg selv mener er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...