Gå til innhold

Min sønn har bestillt tur til Amsterdam alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han er 18 år. Voksen. Men jeg er allikevel bekymret. Han har hatt en drøm om å se Amsterdam, og nå sier han at han har bestillt seg en alenetur for 5 dager til Amsterdam. 

Er jeg overbekymret? Er Amsterdam en rolig og trygg by?  Jeg er redd for dette med utestedene osv. Han vil gå ut alene. 

Han er 18 og voksen.. Men jeg er bekymret... 

 

Anonymkode: d1c59...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er 18 år. Voksen. Men jeg er allikevel bekymret. Han har hatt en drøm om å se Amsterdam, og nå sier han at han har bestillt seg en alenetur for 5 dager til Amsterdam. 

Er jeg overbekymret? Er Amsterdam en rolig og trygg by?  Jeg er redd for dette med utestedene osv. Han vil gå ut alene. 

Han er 18 og voksen.. Men jeg er bekymret... 

 

Anonymkode: d1c59...b2e

Jeg hadde også vært engstelig, men man må jo bare stole på at man har klart å få noe fornuft inn i skolten på dem i løpet av 18 år. :) Kan han gå med på å sende en melding hjem hver morgen f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg hadde også vært engstelig, men man må jo bare stole på at man har klart å få noe fornuft inn i skolten på dem i løpet av 18 år. :) Kan han gå med på å sende en melding hjem hver morgen f.eks.?

Ja huff. Han spurte om jeg ville bli med. Men det passet dårlig for meg med tanke på jobb pluss økonomi akkurat nå. Jeg fikk dårlig samvittighet fordi jeg ikke kan forsøke å ta meg råd til å være med... Men han er voksen. Og jeg håper på at han er fornuftig nok. Han har bodd hos faren en del måneder nå. Jeg forsøkte å overtale han til å vente over telefon men nei fikk det ikke til. 

Anonymkode: d1c59...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke likt om min datter på 18 hadde gjort det samme. Er veldig glad for at hun bor hjemme ett år til, da har jeg litt kontroll 😃 Hun og ei venninne dro til Danmark i sommer. Det var stort for dem å ordne alt med turen selv og reise uten oss gamle... Hun ringte hjem flere ganger i løpet av turen,  så hun ønsket nok å kjenne tryggheten hjem srlv om hun nå var "voksen"

Det går nok bra med sønnen din. Be ham om å sende deg melding hver dag, så kan du slappe litt av 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg hadde ikke likt om min datter på 18 hadde gjort det samme. Er veldig glad for at hun bor hjemme ett år til, da har jeg litt kontroll 😃 Hun og ei venninne dro til Danmark i sommer. Det var stort for dem å ordne alt med turen selv og reise uten oss gamle... Hun ringte hjem flere ganger i løpet av turen,  så hun ønsket nok å kjenne tryggheten hjem srlv om hun nå var "voksen"

Det går nok bra med sønnen din. Be ham om å sende deg melding hver dag, så kan du slappe litt av 😊

Jeg liker det ikke... Jeg har lyst å ta meg råd til å være med slik at jeg er i samme by om det skulle være noe. Høres sikkert hysterisk ut... Men huff jeg har vært i den byen og det er en utagerende by... synes jeg. 

Anonymkode: d1c59...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men huff jeg har vært i den byen og det er en utagerende by... synes jeg. 

Hva mener du med at byen er utagerende? Jeg var der en uke nå i våres, og det tydeligste trekket ved sentrum på dagtid, er at det vrimler av turister. Noen av dem er selvsagt kommet for å gå på utesteder der man kan få kjøpt ting de ikke får hjemme, men det store flertall er der av andre årsaker. Det er ikke det minste farlig å gå rundt i folkemengden i Amsterdam på dag- og kveldstid og oppføre seg normalt.

Det kan nok være farlig å gå rundt i sentrum i nattemørket hvis man er ruset eller av andre grunner ikke i stand til å ta vare på seg selv - akkurat som i andre storbyer. En tilleggsrisiko ved Amsterdam er at det er mange kanaler å ramle i og svært mange syklister å bli påkjørt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han er 18 år. Voksen. Men jeg er allikevel bekymret. Han har hatt en drøm om å se Amsterdam, og nå sier han at han har bestillt seg en alenetur for 5 dager til Amsterdam. 

Er jeg overbekymret? Er Amsterdam en rolig og trygg by?  Jeg er redd for dette med utestedene osv. Han vil gå ut alene. 

Han er 18 og voksen.. Men jeg er bekymret... 

 

Anonymkode: d1c59...b2e

Jeg opplever det som en veldig trygg by. Google sier det samme.

Ingen store byer er helt trygge så klart. Oslo er sikkert også trygg statistisk sett, men man må passe seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg opplever det som en veldig trygg by. Google sier det samme.

Ingen store byer er helt trygge så klart. Oslo er sikkert også trygg statistisk sett, men man må passe seg litt.

Min sønn er ikke flink til å regulere drikkingen sin desverre. Det er en av hovedgrunnene til at jeg er svært bekymret. 

Burde jeg reist med han? Han ville ha meg med men jeg synes det ble for dyrt akkurat nå. Føler ansvar for å passe på. Mulig jeg er en "hønemor altså  

Anonymkode: d1c59...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, laban skrev:

Hva mener du med at byen er utagerende? Jeg var der en uke nå i våres, og det tydeligste trekket ved sentrum på dagtid, er at det vrimler av turister. Noen av dem er selvsagt kommet for å gå på utesteder der man kan få kjøpt ting de ikke får hjemme, men det store flertall er der av andre årsaker. Det er ikke det minste farlig å gå rundt i folkemengden i Amsterdam på dag- og kveldstid og oppføre seg normalt.

Det kan nok være farlig å gå rundt i sentrum i nattemørket hvis man er ruset eller av andre grunner ikke i stand til å ta vare på seg selv - akkurat som i andre storbyer. En tilleggsrisiko ved Amsterdam er at det er mange kanaler å ramle i og svært mange syklister å bli påkjørt av.

Det er hva jeg er redd for. Min sønn har vansker for å regulere drikkingen sin når han først er i gang..  

Anonymkode: d1c59...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde jeg reist med han? Han ville ha meg med men jeg synes det ble for dyrt akkurat nå. Føler ansvar for å passe på. Mulig jeg er en "hønemor altså  

En eller annen gang må du slippe taket uansett. Men selv om du evt. ble med - ville du hatt kontroll hele tiden? Tror du ikke han ville ønske å gjøre ting på egen hånd?

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min sønn har vansker for å regulere drikkingen sin når han først er i gang..  

Det kan jo være risikofylt uansett hvor han er. Det er kaier / elver og trafikk i norske byer også.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er 18 år. Voksen. Men jeg er allikevel bekymret. Han har hatt en drøm om å se Amsterdam, og nå sier han at han har bestillt seg en alenetur for 5 dager til Amsterdam. 

Er jeg overbekymret? Er Amsterdam en rolig og trygg by?  Jeg er redd for dette med utestedene osv. Han vil gå ut alene. 

Han er 18 og voksen.. Men jeg er bekymret... 

 

Anonymkode: d1c59...b2e

Jeg skjønner godt din bekymring.

Min datter hadde knapt fylt 18 år da hun dro alene til USA.  Det skulle hun møte en hun hadde skrevet med i 7 år. Jeg var dødsnervøs helt fram til hun var tilbake. Hun ringte meg 3 ganger den tiden hun var borte, så hun følte seg kanskje litt alene der, men det gikk veldig bra.

Når barna har blitt voksne, så må vi bare stole på dem og håpe at det går bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg skjønner godt din bekymring.

Min datter hadde knapt fylt 18 år da hun dro alene til USA.  Det skulle hun møte en hun hadde skrevet med i 7 år. Jeg var dødsnervøs helt fram til hun var tilbake. Hun ringte meg 3 ganger den tiden hun var borte, så hun følte seg kanskje litt alene der, men det gikk veldig bra.

Når barna har blitt voksne, så må vi bare stole på dem og håpe at det går bra. 

Ja huff. Er veldig nervøs og har dårlig samvittighet fordi jeg var med på reise med min datter en gang hun ville dra på en slik tur, og så er jeg ikke i økonomisk stand til å gjøre det samme for han. Har skikkelig dårlig samvittighet. Men jeg må stole på han. Han er voksen. Men jeg er nervøs for dette. 

 

1 time siden, laban skrev:

En eller annen gang må du slippe taket uansett. Men selv om du evt. ble med - ville du hatt kontroll hele tiden? Tror du ikke han ville ønske å gjøre ting på egen hånd?

Det kan jo være risikofylt uansett hvor han er. Det er kaier / elver og trafikk i norske byer også.

Jeg ville nok ikke hatt kontroll hele tiden om jeg eventuellt ble med. For han vil vandre litt rundt uten mor med overalt... Men jeg kunne ønske at jeg hadde økonomi og fri fra jobben slik at jeg kunne vært med slik at jeg var i samme område ihvertfall. Men ok... får advare han mot drikking og annet og håpe på at han er fornuftig og ansvarlig nok. Jeg må nok lære meg å slippe barna løs. 

Anonymkode: d1c59...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ok... får advare han mot drikking og annet

Noe av det viktigste er å ta forholdsregler slik at mobil, returbillett, kreditt-/bankkort og pass ikke forsvinner. Berusede turister er veldig fristende for litt tvilsomme typer, det gjelder alle storbyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, laban skrev:

Noe av det viktigste er å ta forholdsregler slik at mobil, returbillett, kreditt-/bankkort og pass ikke forsvinner. Berusede turister er veldig fristende for litt tvilsomme typer, det gjelder alle storbyer.

Jeg skal forsøke å prate han til fornuft. Problemet mitt er at han bor ikke hos meg og det er vanskelig å få tatt en grundig prat med han. Men han er jo voksen og får ta ansvar for sine egne handlinger osv. Jeg får bare håpe på at dette går bra.

Anonymkode: d1c59...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
7 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg hadde ikke likt om min datter på 18 hadde gjort det samme. Er veldig glad for at hun bor hjemme ett år til, da har jeg litt kontroll 😃 Hun og ei venninne dro til Danmark i sommer. Det var stort for dem å ordne alt med turen selv og reise uten oss gamle... Hun ringte hjem flere ganger i løpet av turen,  så hun ønsket nok å kjenne tryggheten hjem srlv om hun nå var "voksen"

Det går nok bra med sønnen din. Be ham om å sende deg melding hver dag, så kan du slappe litt av 😊

Min datter er like gammel som din og dro også til København i sommer. Hun leide leilighet sammen med flere andre venninner pluss en kamerat. Hun sendte meg vidoer i ett sett 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt på reisemålet. Amsterdam er en flott by, bevares, men også et yndet reisemål med tanke på legal hasj og andre rusmidler samt kjøp av sex.

Hvorfor akkurat Amsterdam, og hvorfor reiser han alene?

Han spurte riktignok om du ville vær med, så mulig det kun er sightseeing og andre vanlige aktiviteter han har i tankene. 

Ta uansett en prat med ham. Og som du sier, han er myndig og er fri til å velge selv, med det ansvaret som følger med. 

Anonymkode: 5c58c...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Min datter er like gammel som din og dro også til København i sommer. Hun leide leilighet sammen med flere andre venninner pluss en kamerat. Hun sendte meg vidoer i ett sett 🙂

Han sier at han skal forsøke å få med seg noen. Han har ikke faste kamerater. Det er trist. Men han har et søsken som mulig blir med. Han har ikke bestillt. Han tullet med meg. Men han ønsker å bestille snart for han føler for å reise litt bort. Jeg forstår han men jeg håper at han kan reise slik at han får med seg noen. 

Anonymkode: d1c59...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stusser litt på reisemålet. Amsterdam er en flott by, bevares, men også et yndet reisemål med tanke på legal hasj og andre rusmidler samt kjøp av sex.

Hvorfor akkurat Amsterdam, og hvorfor reiser han alene?

Han spurte riktignok om du ville vær med, så mulig det kun er sightseeing og andre vanlige aktiviteter han har i tankene. 

Ta uansett en prat med ham. Og som du sier, han er myndig og er fri til å velge selv, med det ansvaret som følger med. 

Anonymkode: 5c58c...fdd

Tenker det samme. Han sier at han vil besøke noe som heter coffee shop og der kan han ikke ha meg med. Jeg er redd fordi jeg vet at min sønn er lite flink til å kontrollere seg med rusmidler. Jeg pratet med han om disse tingene isted. 

Dette med sex og Amsterdam er jeg også stresset av. Jeg har ingenting med mine barns voksne liv men jeg blir jo bekymret. 

Anonymkode: d1c59...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sier at han skal forsøke å få med seg noen. Han har ikke faste kamerater. Det er trist. Men han har et søsken som mulig blir med. Han har ikke bestillt. Han tullet med meg. Men han ønsker å bestille snart for han føler for å reise litt bort. Jeg forstår han men jeg håper at han kan reise slik at han får med seg noen. 

Anonymkode: d1c59...b2e

Hvis han har et eldre søsken som kanskje har litt mer erfaring og kontroll, hadde det vært veldig gunstig om de dro sammen. De trenger jo ikke være sammen 24/7 for det. Mye bedre enn å dra med en perifer kamerat som ingen av dere kjenner særlig godt. Prøv å påvirke ham til å vente til det passer for broren / søsteren!

Har han jobb, skole / kurs eller noe annet fast nå?

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sier at han vil besøke noe som heter coffee shop og der kan han ikke ha meg med.

Jeg regner med at du vet hva det er?!

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette med sex og Amsterdam er jeg også stresset av.

Jeg tror ikke red light district er så attraktivt for 18-åringer fra så seksuelt "frigjorte" land som Norge. Men jeg kan ta feil. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker det samme. Han sier at han vil besøke noe som heter coffee shop og der kan han ikke ha meg med. Jeg er redd fordi jeg vet at min sønn er lite flink til å kontrollere seg med rusmidler. Jeg pratet med han om disse tingene isted. 

Dette med sex og Amsterdam er jeg også stresset av. Jeg har ingenting med mine barns voksne liv men jeg blir jo bekymret. 

Anonymkode: d1c59...b2e

Coffee shops er små kafeer hvor de selger hasj.

Anonymkode: bfa2b...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...