Gå til innhold

Krever dere at deres voksne barn betaler for seg hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et barn i slutten av tenårene. Vedkommende tjener knappe 5000 i måneden. Krever dere betaling av husleie fra barnet deres? 

Jeg synes det er så knappt at jeg mener at tenåringen skal få slippe. Samboer mener at vedkommende bør betale 1500 kr / eller strøm og internettregningen. 

Anonymkode: 7552d...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har et barn i slutten av tenårene. Vedkommende tjener knappe 5000 i måneden. Krever dere betaling av husleie fra barnet deres? 

Jeg synes det er så knappt at jeg mener at tenåringen skal få slippe. Samboer mener at vedkommende bør betale 1500 kr / eller strøm og internettregningen. 

Anonymkode: 7552d...0d6

jobber vedkommende eller går hen på skole?

Anonymkode: 6d925...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jobber vedkommende eller går hen på skole?

Anonymkode: 6d925...0de

Vedkommende jobber. Går ikke på skole. Men jobber så altfor lite nå. Vedkommende har sagt at han vil miste inspirasjonen til å jobbe det lille han jobber dersom han må betale strømmen og internett for da sitter han igjen med ganske så lite penger. 

Anonymkode: 7552d...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har et barn i slutten av tenårene. Vedkommende tjener knappe 5000 i måneden. Krever dere betaling av husleie fra barnet deres? 

Jeg synes det er så knappt at jeg mener at tenåringen skal få slippe. Samboer mener at vedkommende bør betale 1500 kr / eller strøm og internettregningen. 

Anonymkode: 7552d...0d6

1500 kr høres fornuftig ut.

Anonymkode: cb70e...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende jobber. Går ikke på skole. Men jobber så altfor lite nå. Vedkommende har sagt at han vil miste inspirasjonen til å jobbe det lille han jobber dersom han må betale strømmen og internett for da sitter han igjen med ganske så lite penger. 

Anonymkode: 7552d...0d6

5000 på personlig forbruk er ganske mye.

Anonymkode: cb70e...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har et barn i slutten av tenårene. Vedkommende tjener knappe 5000 i måneden. Krever dere betaling av husleie fra barnet deres? 

Jeg synes det er så knappt at jeg mener at tenåringen skal få slippe. Samboer mener at vedkommende bør betale 1500 kr / eller strøm og internettregningen. 

Anonymkode: 7552d...0d6

Jeg tenker at det er fornuftig at han betaler noe. Han er nærmest voksen og må lære seg at ingen ting er gratis, med mindre han sponses under utdannelse eller av andre gode grunner. Antakelig trenger han å ansvarliggjøres; bruker han ikke all sin tid på utdanning bør han bidra til fellesskapet og ikke bruke alt han tjener på seg selv.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har et barn i slutten av tenårene. Vedkommende tjener knappe 5000 i måneden. Krever dere betaling av husleie fra barnet deres? 

Jeg synes det er så knappt at jeg mener at tenåringen skal få slippe. Samboer mener at vedkommende bør betale 1500 kr / eller strøm og internettregningen. 

Anonymkode: 7552d...0d6

Brutto eller netto? Jeg ville inndratt noe i «leie» og satt det inn på BSU eller annen sparekonto til senere. NB. Sett det i ditt navn, ikke podens, da kan han disponere midlene fritt nemlig. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende jobber. Går ikke på skole. Men jobber så altfor lite nå. Vedkommende har sagt at han vil miste inspirasjonen til å jobbe det lille han jobber dersom han må betale strømmen og internett for da sitter han igjen med ganske så lite penger. 

Anonymkode: 7552d...0d6

5000 per mnd er mer enn hva jeg sitter igjen med å bruke på meg selv når regninger er betalt. Vedkommende lever med andre ord ganske fett slik ståa er nå :) 

Kanskje vedkommende må finne ut av hvor ferden går fremover, søke flere jobber, begynne som privatist slik en annen foreslår, begynne å ta enkeltfag på universitetet, se på aktuelle fagskoler, osv. Det er ok å ikke vite så mye i den alderen om hva man vil med livet sitt, men man kan ikke leve på foreldrene i den fasen. 

Anonymkode: 6d925...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende jobber. Går ikke på skole. Men jobber så altfor lite nå. Vedkommende har sagt at han vil miste inspirasjonen til å jobbe det lille han jobber dersom han må betale strømmen og internett for da sitter han igjen med ganske så lite penger. 

Anonymkode: 7552d...0d6

Det forstår jeg så godt. Jeg ville ikke ha krevd noe av ham. 5000 er veldig lite, men nok til å opprettholde motivasjonen til å fortsette å jobbe, og eventuelt finne seg en annen jobb hvor han kan tjene mer. Eller som andre sier, til å få seg utdannelse for å tjene enda mer på sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har et barn i slutten av tenårene. Vedkommende tjener knappe 5000 i måneden. Krever dere betaling av husleie fra barnet deres?

Vi har ikke gjort det, men det var fordi situasjonen var annerledes - de holdt på med utdanning ved siden av jobben.

Hvis det er 5000 utbetalt, er det mer enn hva mange kan bruke på seg selv pr. mnd.

Jeg synes du skal regne på de faktiske merutgiftene (sånn omtrent) ved at han bor der, og kreve at han betaler minst det. Så kan dere evt "selge" noen oppgaver han kan gjøre for å få noe av dette tilbake. Men det må være ordentlige ting som dere er glade for å slippe å gjøre selv, ikke sånt som alle må bidra med til fellesskapet (rydde etter seg, ta ut søppel etc.). Han er ikke noe barn.

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende jobber. Går ikke på skole. Men jobber så altfor lite nå. Vedkommende har sagt at han vil miste inspirasjonen til å jobbe det lille han jobber dersom han må betale strømmen og internett for da sitter han igjen med ganske så lite penger. 

Anonymkode: 7552d...0d6

Velkommen til de voksnes verden der pengene går til ting som ikke er så morsomme (ofte kalt "regninger"), inntekten avhenger av stillingsprosent og utdannelse og inspirasjonen kan gå litt i bølger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Har et barn i slutten av tenårene. Vedkommende tjener knappe 5000 i måneden. Krever dere betaling av husleie fra barnet deres? 

Jeg synes det er så knappt at jeg mener at tenåringen skal få slippe. Samboer mener at vedkommende bør betale 1500 kr / eller strøm og internettregningen. 

Anonymkode: 7552d...0d6

Nei, hos oss har de aldri betalt noe. De har jobbet ett år eller to før de begynte på høyere utdanning og da har de ikke betalt noe hos oss. I den alderen har de aldri hatt penger før og da er det godt å ha litt god råd i en periode i livet. Det kommer raskt tider hvor det blir tøft å etablere seg, så de pengene de tjener i ungdommen skal de få ha i fred. 
De er alle veldig fornuftige med penger og vi har råd til dette, så da trenger vi ikke å ta noen grep. 

Vi har også betalt drivstoffutgiftene deres så lenge de er under utdannelse. Jeg tenker sånn at hvem skal jeg hjelpe hvis jeg ikke skal hjelpe mine egne barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Hodestups skrev:

Men spiser hn gratis hos dere da?Ville krevet at hn kjøper, og tilbereder, middag 1 gang i uka i alle fall.

Det var slike ting jeg også tenkte på - faktiske merutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, mrxx skrev:

Nei, hos oss har de aldri betalt noe. De har jobbet ett år eller to før de begynte på høyere utdanning og da har de ikke betalt noe hos oss. I den alderen har de aldri hatt penger før og da er det godt å ha litt god råd i en periode i livet. Det kommer raskt tider hvor det blir tøft å etablere seg, så de pengene de tjener i ungdommen skal de få ha i fred. 
De er alle veldig fornuftige med penger og vi har råd til dette, så da trenger vi ikke å ta noen grep. 

Vi har også betalt drivstoffutgiftene deres så lenge de er under utdannelse. Jeg tenker sånn at hvem skal jeg hjelpe hvis jeg ikke skal hjelpe mine egne barn?

Helt enig med deg! 

Tjener de "mye", har de også muligheten til å spare litt ved siden av forbruket sitt. Yngste ungen min jobbet litt da hn gikk på vgs. De pengene fikk hn selvfølgelig ha i fred, og det ble også muligheter til å spare opp noe til studietiden etterpå. Det nyter hn litt godt av nå som hn er i gang med studier.

Når det er sagt så må jeg jo minne om at foreldre er forsørgingspliktige ovenfor barna så lenge de går på vgs. Man kan derfor ikke kreve noe betaling for vanlig livsopphold, selv om barnet tjener litt ved siden av skolen.

Endret av Visma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, mrxx skrev:

De er alle veldig fornuftige med penger og vi har råd til dette, så da trenger vi ikke å ta noen grep. 

Enig. Men dette er to helt avgjørende forutsetninger for at det skal være greit 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mrxx skrev:

Nei, hos oss har de aldri betalt noe. De har jobbet ett år eller to før de begynte på høyere utdanning og da har de ikke betalt noe hos oss. I den alderen har de aldri hatt penger før og da er det godt å ha litt god råd i en periode i livet. Det kommer raskt tider hvor det blir tøft å etablere seg, så de pengene de tjener i ungdommen skal de få ha i fred. 
De er alle veldig fornuftige med penger og vi har råd til dette, så da trenger vi ikke å ta noen grep. 

Vi har også betalt drivstoffutgiftene deres så lenge de er under utdannelse. Jeg tenker sånn at hvem skal jeg hjelpe hvis jeg ikke skal hjelpe mine egne barn?

Om mine velger å bo hjemme og jobbe fullt etter VGS vil jeg antakelig kreve noe "husleie" som i praksis blir tvungen sparing for dem, evt. at de arrangerer fast sparing på annen måte. Jeg ønsker ikke at de skal venne seg til å ha så mye penger tilgjengelig uten å ha bokostnader. Så fornuftige er de ikke med penger. Om de mot formodning blir boende hjemme mens de studerer, skal de ikke betale. Men tror nok de vil ønske å bo for seg selv, ja  ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Xtra said:

Om mine velger å bo hjemme og jobbe fullt etter VGS vil jeg antakelig kreve noe "husleie" som i praksis blir tvungen sparing for dem, evt. at de arrangerer fast sparing på annen måte. Jeg ønsker ikke at de skal venne seg til å ha så mye penger tilgjengelig uten å ha bokostnader. Så fornuftige er de ikke med penger. Om de mot formodning blir boende hjemme mens de studerer, skal de ikke betale. Men tror nok de vil ønske å bo for seg selv, ja  ;) .

Så lenge det er i en overgang, enten fordi de jobber og om ett år eller to skal ut i studier, venter på fast jobb eller at de leter etter ett sted å bo, så bor og spiser de gratis hos oss. Men noe helt annet hadde det vært hvis de ble boende etter at de hadde fått seg gode jobber og bare ønsker å bo billig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...