Gå til innhold

"MIA"-SAKEN


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

De som skriker høyest er ikke nødvendigvis de det er verst stilt med....

Nei, det lærer hjelpemannskaper feks i Røde Kors også. Blir du utkalt til en trafikkulykke med flere ofre, går du ikke først bort til de som skriker og roper. Du går til de som ligger stille og ikke lager lyd, siden det er dem som er hardest rammet. 

Anonymkode: d277a...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg nevnte manglende kunnskap, var det ikke mangel på forståelse jeg mente. Tenkte nok mer på det psykologspesialisten i artikkelen skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det lærer hjelpemannskaper feks i Røde Kors også. Blir du utkalt til en trafikkulykke med flere ofre, går du ikke først bort til de som skriker og roper. Du går til de som ligger stille og ikke lager lyd, siden det er dem som er hardest rammet. 

Anonymkode: d277a...18e

En regel uten unntak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
25 minutter siden, Notpuk skrev:

Når jeg nevnte manglende kunnskap, var det ikke mangel på forståelse jeg mente. Tenkte nok mer på det psykologspesialisten i artikkelen skrev.

Det hun sykepleieren gjorde vitner jo nettopp om forståelse. Hun satte ikke igang ett massivt apparat for å stoppe en som hadde gjort det samme på en manipulativ måte mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste om en annen sak en gang, like dramatisk, tvangsinnlegging og konstant beltebruk over flere år. Viste seg at hun hadde aspberger, etter årevis med ansvarliggjøring. Først når hun fikk diagnosen etter ti år i innlagt i psykiatrien, og tilrettelegging for henne, begynte prosessen med så bedring.

Anonymkode: fdda0...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Det hun sykepleieren gjorde vitner jo nettopp om forståelse. Hun satte ikke igang ett massivt apparat for å stoppe en som hadde gjort det samme på en manipulativ måte mange ganger.

Var det egentlig forståelse for annet enn hennes (vanskelige) situasjon? og omsorg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Worrysome plenty skrev:

Tror nok kunnskap og forventning om å bli sett kolliderer her. I psykiatrien mer enn noe annen medisinsk avart, er det viktig å forstå pasienten. Men det kan skli ut å bli for mye forståelse også. Derfor vil enkelte individer havne i en ond sirkel. Hvis man er vant med å få forståelse for selvskading, utagering osv, heller enn grenser så kanskje man blir avhengig av bekreftelsen, og skader seg mer og oftere og verre. Så blir det en ond spiral. Dette er ikke noe nytt. Feks da jeg var innlagt i begynnelsen av 90 tallet ble jeg forferdet da jeg fortalte en sykepleier att en annen pasient skulle ta livet sitt med oppsparte medisiner. Dette hadde pasienten truet med og gjort mange ganger før. Så sykepleieren ville ikke gjøre noe som helst for å stoppe det.

En annen gang så var det en stille og udramatisk mann som fortalte meg att han ville dø og hadde planer. Da sladret jeg, og han tok de på alvor, fordi han ikke hadde det for vane.

 

Så med mine to eksempler så ser du hvordan psykiatrien allerede tolker lignende symptomer hos to vesentlig forskjellige pasienter forskjellig.

 

For ordens skyld, han rolige han er død. Hang seg noen år senere. Om hun som hadde gjort så mange selvmordsforsøk vet jeg ikke noe om. Men hun overlevde "mirakuløst" nok den pilleoverdosen også for 19de gang.

 

Spørsmålet jeg sitter igjen med er jo hvorfor fikk hun dramatiske så mye mer oppfølging, mens han rolige ble avspist? Det er selvfølgelig ett enkelt svar, hun var mer dramatisk. De som skriker høyest er ikke nødvendigvis de det er verst stilt med....

Som om jeg skulle skrevet det selv.

Tar man et "selvmordsforsøk" for 20. Gang så virker det ikke særlig seriøst lenger, da handler det mer om selvskading enn et reellt ønske om å ta selvmord. Det er ikke så vanskelig å ta selvmord, og jeg tror de fleste som ønsker reellt å dø skjønner at man ikke kan ringe til noen noen like før og fortelle om det, slik som hun i artikkelen gjorde.

Syns helsevesenet generelt er dårlige på å fange opp de "som lider i stillhet", da det gjerne er dem som faktisk ender opp med å ta selvmord fordi de f.eks ikke får den hjelpen de trenger.

Anonymkode: 29e4a...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns helsevesenet generelt er dårlige på å fange opp de "som lider i stillhet", da det gjerne er dem som faktisk ender opp med å ta selvmord fordi de f.eks ikke får den hjelpen de trenger.

Dramaqueens tar også selvmord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...