Gå til innhold

Hvilke tiltak mener du burde vært satt inn for å redusere antall selvmord


Notpuk

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, kupton skrev:

Ja, forskningen viser det. 
overraskende for meg også da jeg leste det. 

Når en tenker etter så bør det ikke være så overraskende. De ressurssterke med jobb, familie og venner har flere å tape ansikt ovenfor hvis de skulle begynne å slite psykisk. Fordi de er så vellykkede i utgangspunktet så er fallhøyden så stor hvis de skulle møte veggen og bli deprimerte. Da går de heller ned alt inni seg i stedet for de vil ikke vise svakhet ved at de sliter. Da vil de jo tape ansikt 

Anonymkode: 68241...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, kupton skrev:

Ja, forskningen viser det. 
overraskende for meg også da jeg leste det. 

I den linken fra Tidskriftet du la ut så står det jo at det kun var menn som IKKE hadde vært i kontakt med helsevesenet tidligere. For å bli ufør av psykisk årsak så må en jo naturlig nok innom helsevesenet. Skjønner virkelig ikke hvor du har det fra.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange eksempler på at også ressurssterke mennesker begår selvmord. Artikkelen Frosken linker til belyser en side av det. 

Anonymkode: e7709...7fe

Selvsagt kan ressursterke mennesker begå selvmord. Men de aller fleste selvmord begås jo av personer som er alvorlig psyke ☺

Anonymkode: afec7...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å bli ufør av psykisk årsak så må en jo naturlig nok innom helsevesenet

Hvorfor trekker du inn ufør i dette?

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når en tenker etter så bør det ikke være så overraskende. De ressurssterke med jobb, familie og venner har flere å tape ansikt ovenfor hvis de skulle begynne å slite psykisk. Fordi de er så vellykkede i utgangspunktet så er fallhøyden så stor hvis de skulle møte veggen og bli deprimerte. Da går de heller ned alt inni seg i stedet for de vil ikke vise svakhet ved at de sliter. Da vil de jo tape ansikt 

Anonymkode: 68241...802

Ja, dessuten har de gjennomføringsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Ja, dessuten har de gjennomføringsevne.

Og gjennomføringevnen er jo akkurat det som har brakt dem til det nivået av velfungering som de er på. Hvis ikke de hadde hatt gjennomføringsevne hadde de heller aldri hatt jobb, familie og venner. De er sterke, og har bevist det. Så da blir fallhøyden altfor stor for mange ved å plutselig skulle vise seg svak. Da hopper de ut i et selvmord uten angremulighet, for ettermælet deres spiller ingen rolle for dem fordi de da er borte uansett og ikke får oppleve skammen ved at andre skal tenke at de er svake. 

Anonymkode: 68241...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte en gang noen som sa at det var to veier til å bli suicidal. For lite ansvar og for mye ansvar. 

Så simpel er nok ikke virkeligheten, men kanskje det likevel ligger noe i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, kupton skrev:

Ja, dessuten har de gjennomføringsevne

Sånne kommentarer syns jeg vi skal være forsiktige med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Notpuk skrev:

Sånne kommentarer syns jeg vi skal være forsiktige med. 

Det må du få lov til å synes. Men det er nok forklaringen på en observasjon som ikke umiddelbart er lett å forstå. Derfor skrev jeg det (uten å angre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, kupton skrev:

Det må du få lov til å synes. Men det er nok forklaringen på en observasjon som ikke umiddelbart er lett å forstå. Derfor skrev jeg det (uten å angre

Sant nok, men hadde du skrevet _større gjennomføringsevne_ hadde jeg ikke reagert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Hvorfor trekker du inn ufør i dette?

 

Ja, dessuten har de gjennomføringsevne.

Fordi du skrev at påstanden om at det er de som i minst grad har lykkes i livet som tar oftest selvmord er feil. Å være ufør kan ikke akkurat kalles for å "ha lykkes i livet".

Anonymkode: afec7...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, ISW skrev:

Jeg synes at en nullvisjon for selvmord er tullete og tabloid.

En nullvisjon blir som å sikte mot stjernene😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

I den linken fra Tidskriftet du la ut så står det jo at det kun var menn som IKKE hadde vært i kontakt med helsevesenet tidligere. For å bli ufør av psykisk årsak så må en jo naturlig nok innom helsevesenet. Skjønner virkelig ikke hvor du har det fra.

Selvsagt kan ressursterke mennesker begå selvmord. Men de aller fleste selvmord begås jo av personer som er alvorlig psyke ☺

Anonymkode: afec7...7e8

Det stemmer ikke:

https://www.nettavisen.no/livsstil/ari-behn-tok-sitt-eget-liv-1-juledag---det-er-forste-gang-jeg-har-sett-det-skrevet-sa-direkte/3423901377.html

"Bare halvparten har vært i kontakt med helsevesenet det siste året før det tar sitt eget liv."

Det gjelder begge kjønn totalt. Menn har i de fleste tilfeller ikke vært i kontakt med helsevesenet. Da kan de umulig ha blitt fanget opp som alvorlig psykisk syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, frosken skrev:

Og finne måter som gjør det mer nærliggende for unge menn å søke hjelp. En stor andel av unge menn som tar livet av seg, har verken hatt kontakt med hjelpeapparatet eller vist symptomer på psykisk lidelse. Jeg synes på mange måter at disse selvmordene er de tristeste. 

Denne artikkelen har noen interessante refleksjoner når det gjelder unge menn: https://tidsskriftet.no/2018/02/originalartikkel/etterlattes-erfaringer-ved-selvmord-hos-unge-menn

Interessant artikkel. Ønsker meg mer forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi du skrev at påstanden om at det er de som i minst grad har lykkes i livet som tar oftest selvmord er feil. Å være ufør kan ikke akkurat kalles for å "ha lykkes i livet".

Anonymkode: afec7...7e8

Ergo er det flere yrkesaktive enn uføre som tar selvmord. Også ressurssterke mennesker har vansker og utfordringer. 

Anonymkode: e7709...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Gargamel skrev:

Mange har altså ingen diagnoser, og ingen ser det komme.

Hvis jeg ikke husker feil var det opptil flere som ytret selvmordstanke i dagene før selvmordet. Er det blitt så «dagligdags» å ytre selvmordshandlinger at ingen reagerer lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ergo er det flere yrkesaktive enn uføre som tar selvmord. Også ressurssterke mennesker har vansker og utfordringer. 

Anonymkode: e7709...7fe

Problemer/vansker/utfordringer skiller ikke på rang/status. Det er mange påstander »der ute» som burde blitt dementert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
12 minutter siden, Notpuk skrev:

Hvis jeg ikke husker feil var det opptil flere som ytret selvmordstanke i dagene før selvmordet. Er det blitt så «dagligdags» å ytre selvmordshandlinger at ingen reagerer lengre?

Jeg tenkte ikke på Ari Behn, men på det som står om selvmord generelt om selvmord lenger ned i artikkelen. Spesifikt det at kun halvparten har vært i kontakt med helsevesenet året før selvmordet, og at menn generelt ofte ikke noer noen ting på forhånd. Det rimer ikke med påstanden om at et de aller fleste er alvorlig psykisk syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, kupton skrev:

Ja, forskningen viser det. 
overraskende for meg også da jeg leste det. 

Kan det skyldes at de har større fallhøyde? (ikke ifm. å ta livet sitt men ifm. at de har mer og derfor mer å miste?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...