Gå til innhold

Få kontroll på overspisningen


Glitter

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg å bli fryktelig frustrert. Jeg sliter veldig med overspising for tiden. Ikke på snop og godteri, men på mat. Ikke alltid like sunn mat da. Vekten går oppover til tross for høyt aktivitetsnivå og det hele er fortvilende. Jeg nekter å gå opp 30 kg igjen slik jeg gjorde for tre år siden. Jeg har kjempet som F for å gå de ned igjen og deretter for å holde vekten, noe jeg har gjort i nesten to år. Det vil si har vært litt opp og ned i løpet av denne tiden, men for det meste stabil. 

Det er jo lange dager, jeg er deprimert og ensom, så jeg føler meg sulten hele tiden. Også når jeg er mett. Alt handler om mat fra morgen til kveld. 

De dagene jeg klarer å la vær å overspise så bruker jeg ekstremt med energi på å ikke gjøre det, og de dagene jeg overspiser blir jeg ubehagelig mett og selvforakten deretter. 

Jeg må få stoppet denne onde sirkelen. Så jeg tenkte jeg skulle skrive litt her om opp og nedturene på matfronten. Se om det kan hjelpe meg til å komme på rett vei igjen. 

Kanskje noen andre som sliter med det samme også vil bidra her? Så kan vi backe hverandre opp både når det går bra og dårlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan ser den daglige kostplanen din ut - dvs. hva spiser du de dagene du ikke overspiser?

Overspisning forhindres ofte best ved et godt strukturert kosthold med tilstrekkelig næring. Du bør sannsynligvis ikke forsøke å pine vekten nedover igjen (for du har jo beskrevet at du er i tynneste laget), men derimot ha en plan som innebærer f.eks. 4 måltider daglig og et kaloriinntak som er egnet til å opprettholde nåværende vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne følge deg! 
Har selv gått fra undervekt til nå overvekt iløpet av de 3 siste årene... 

Trøstespising, alkohol, stillesitting og medisiner.... jeg har mistet kontroll og selvbeherskelse.

Jeg er mye deprimert.

Klem til deg 👏🏻

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sleit selv med overspising. Det som funket for meg var å starte dagen med mye proteiner og ikke masse karbohydrater som i brød. 

Anonymkode: 83804...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sleit selv med overspising. Det som funket for meg var å starte dagen med mye proteiner og ikke masse karbohydrater som i brød. 

Anonymkode: 83804...47e

Lurt. I alle slike slankeblader står det alltid at en tallerken havregrøt til frokost holder deg mett lenge - bare tull. Jeg er like sulten etter to timer. Men gi meg et par egg eller makrell i tomat på et par havreknekkebrød og jeg er mett i timesvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Lillemus skrev:

Lurt. I alle slike slankeblader står det alltid at en tallerken havregrøt til frokost holder deg mett lenge - bare tull. Jeg er like sulten etter to timer. Men gi meg et par egg eller makrell i tomat på et par havreknekkebrød og jeg er mett i timesvis!

Det er ikke tull. Det handler om hva kroppen craver. Noen får ikke nok proteiner i kostholdet sitt og føler seg bedre når de får proteiner i seg. Andre får vanligvis raske karbohydrater når kroppen egt skriker etter grovt brød og havregryn. Man må se på hele kostholdet sitt. 

Anonymkode: 83804...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
57 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg sliter selv med overspising og må slutte med medisiner. 

Ja medisiner kan påvirke... 

Anonymkode: 83804...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja medisiner kan påvirke... 

Anonymkode: 83804...47e

Ja de gjør nok det, spiser mye mindre uten medisiner og klarer fint å slanke meg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, frosken skrev:

Hvordan ser den daglige kostplanen din ut - dvs. hva spiser du de dagene du ikke overspiser?

Overspisning forhindres ofte best ved et godt strukturert kosthold med tilstrekkelig næring. Du bør sannsynligvis ikke forsøke å pine vekten nedover igjen (for du har jo beskrevet at du er i tynneste laget), men derimot ha en plan som innebærer f.eks. 4 måltider daglig og et kaloriinntak som er egnet til å opprettholde nåværende vekt. 

En typisk dag når jeg ikke overspiser er slik: 

Kl 12: To grove kornknekkebrød med kremost og egg. 

Kl 16: For eksempel en kyllingfilet, wokgrønnsaker og rundstykke. 

2030: To grove proteinrundstykker

Så hender det jeg spiser en liten skål havregryn med melk hvis jeg sitter oppe så lenge på kvelden at jeg blir sulten igjen. 

Jeg har testet ut å spise frokost for å se om det ble bedre, men synes ikke det hadde effekt. Da spiste jeg en skål med havregryn, cottage cheese og litt syltetøy. 

Jeg spiser meg alltid god og mett til middag. Muligens mer enn en vanlig porsjon. 

Målet nå er ikke å gå ned det jeg har gått opp, men stabilisere meg. 

 

I går gikk ting litt skeis da jeg og en venn spontant dro ut på restaurant. Dette var første gang jeg var sosial på lenge, også skulle vi bare ta et par øl, men endte opp med skikkelig fyllekule hjemme hos han. Så ja. I dag er dagen derpå, men fra i morgen skal jeg fortsette å jobbe med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Glitter skrev:

En typisk dag når jeg ikke overspiser er slik: 

Kl 12: To grove kornknekkebrød med kremost og egg. 

Kremost og egg sammen? Eller to knekkebrød med hvert sitt pålegg? Kremost og egg på samme høres litt - eh - spesielt ut...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lillemus skrev:

Kremost og egg sammen? Eller to knekkebrød med hvert sitt pålegg? Kremost og egg på samme høres litt - eh - spesielt ut...?

Ja to knekkebrød med kremost på begge. :) Har rødløk på også. Jeg synes det er veldig godt. Brukee Tine sin med urter eller afrikansk paprika. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Glitter skrev:

Ja to knekkebrød med kremost på begge. :) Har rødløk på også. Jeg synes det er veldig godt. Brukee Tine sin med urter eller afrikansk paprika. 

Så egget er ved siden av? Da skjønner jeg! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Lillemus skrev:

Så egget er ved siden av? Da skjønner jeg! :D 

Neida jeg legger det på toppen. Og så klart krydret med chili exploisjon. 😁 

(Med forbehold om at jeg skrev det feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen er allerede ødelagt. Startet greit med rundstykke, men så dro jeg på kafé med kontakten min i kommunen og da kjøpte jeg en diger skillingsbolle og en iskaffe. Så dro jeg på ukeshandling og der kjøpte jeg en iskaffe. Så nå kommer jeg over kaloribehovet i dag også. 

Jeg sliter så med å kontrollere meg selv. Det er som om rullegardinen går ned til stadighet. 

Jeg håper det skal hjelpe å skrive litt her i tråden. Motivere meg til å komme på rett spor igjen. 

Nå er jeg litt sånn: Denne dagen er ødelagt så da kan jeg likevel fortsette. Men jeg skal prøve å legge vekk den mentaliteten og tenke at det jeg har spist og drukket nå er spilt melk. Nå må jeg fokusere på rett kosthold resten av dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dietter og restriksjoner er dessverre sjelden nok for å få bukt med overspising.  

Overspising er en komplisert lidelse som krever flere forskjellige tilnærminger for å lykkes. Den psykologiske delen, der du lærer å klare å stå i det sterke ubehaget som følger av å ikke få spise, er viktig.  Det er ikke bare sult dette. 

Astrofysiker og forfatter Eirik Newth lider av overspisingslidelse, og skriver fint om lidelsen her: https://www.newth.net/eirik/2019/10/24/hvordan-fungerer-overspising-egentlig/

Det er hjelp å få! Anbefaler spiseforstyrrelsesforeningen:  https://www.spisfo.no/

Ønsker deg all mulig lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kalevaala skrev:

Dietter og restriksjoner er dessverre sjelden nok for å få bukt med overspising.  

Overspising er en komplisert lidelse som krever flere forskjellige tilnærminger for å lykkes. Den psykologiske delen, der du lærer å klare å stå i det sterke ubehaget som følger av å ikke få spise, er viktig.  Det er ikke bare sult dette. 

Astrofysiker og forfatter Eirik Newth lider av overspisingslidelse, og skriver fint om lidelsen her: https://www.newth.net/eirik/2019/10/24/hvordan-fungerer-overspising-egentlig/

Det er hjelp å få! Anbefaler spiseforstyrrelsesforeningen:  https://www.spisfo.no/

Ønsker deg all mulig lykke til!

 

Takk for link. :) Skal lese gjennom den. 

Jeg føler på en måte at jeg ikke blir tatt på alvor for min spiseforstyrrelse fordi jeg er normalvektig. Før jeg gikk opp disse nesten tre kg så var jeg i nedre sjikte for å bli undervektig. Hadde ett eller annet med 19 i BMI. Nå er den vel rundt 20. Jeg sliter jo både med overspising, perioder med lite spising, av og til kaster jeg opp og jeg har tvang rundt trening. Alt i alt er det fryktelig slitsomt, men vanligvis når jeg begynner å overspise så greier jeg å hente meg inn etter et par uker. Nå har det holdt på i sånn 5 uker. Jeg er nødt til å klare å snu det. 

Men ja, det at jeg er så ensom og også deprimert gjør det veldig krevende å få kontroll på overspisningen. Om 4 uker er jeg ferdig å trappe ned på orfiril. Den har økt matlyst og vektøkning som bivirkning. Håper det skal hjelpe på å slutte på den. Så får jeg bare håpe jeg ikke blir psykisk ustabil av å slutte på den. Står ikke på den av psykiske årsaker, der er det Lamictal jeg bruker, men som forebygging av nye anfall imens det ble utredet om jeg hadde epilepsi. Likevel kan den jo ha hatt en viss stabiliserende effekt på psyken min også. Selv om det ikke var det den er ment for.

Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal få bukt med dette før jeg spiser meg overvektig igjen. Det har krevd mye å gå ned alt jeg la på meg for tre år siden da jeg hadde en lang periode med enda mer overspisning enn jeg har nå. Jeg er veldig redd for at jeg ikke skal klare å hente meg inn nå. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Glitter skrev:

Takk for link. :) Skal lese gjennom den. 

Jeg føler på en måte at jeg ikke blir tatt på alvor for min spiseforstyrrelse fordi jeg er normalvektig. Før jeg gikk opp disse nesten tre kg så var jeg i nedre sjikte for å bli undervektig. Hadde ett eller annet med 19 i BMI. Nå er den vel rundt 20. Jeg sliter jo både med overspising, perioder med lite spising, av og til kaster jeg opp og jeg har tvang rundt trening. Alt i alt er det fryktelig slitsomt, men vanligvis når jeg begynner å overspise så greier jeg å hente meg inn etter et par uker. Nå har det holdt på i sånn 5 uker. Jeg er nødt til å klare å snu det. 

Men ja, det at jeg er så ensom og også deprimert gjør det veldig krevende å få kontroll på overspisningen. Om 4 uker er jeg ferdig å trappe ned på orfiril. Den har økt matlyst og vektøkning som bivirkning. Håper det skal hjelpe på å slutte på den. Så får jeg bare håpe jeg ikke blir psykisk ustabil av å slutte på den. Står ikke på den av psykiske årsaker, der er det Lamictal jeg bruker, men som forebygging av nye anfall imens det ble utredet om jeg hadde epilepsi. Likevel kan den jo ha hatt en viss stabiliserende effekt på psyken min også. Selv om det ikke var det den er ment for.

Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal få bukt med dette før jeg spiser meg overvektig igjen. Det har krevd mye å gå ned alt jeg la på meg for tre år siden da jeg hadde en lang periode med enda mer overspisning enn jeg har nå. Jeg er veldig redd for at jeg ikke skal klare å hente meg inn nå. 

Kommer til å følge tråden din, den er interessant.  Sliter selv med overspising, så kanskje jeg kan lære noe her. Jeg gikk ned ca 40 kilo for 6 år siden, men har dessverre greid å gått opp 26 kg. Nå kjemper jeg for å snu en langvarig spiseperiode.  Tror jeg er på riktig spor.

Jeg heier på deg🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, emilie321 skrev:

Kommer til å følge tråden din, den er interessant.  Sliter selv med overspising, så kanskje jeg kan lære noe her. Jeg gikk ned ca 40 kilo for 6 år siden, men har dessverre greid å gått opp 26 kg. Nå kjemper jeg for å snu en langvarig spiseperiode.  Tror jeg er på riktig spor.

Jeg heier på deg🙂

Så bra at du vil følge med. :) Du må gjerne skrive her om din egen kamp også. 

Hva har du gjort for å komme på riktig spor? Er det bare ren viljestyrke eller har du funnet en god løsning som fungerer? 

Takk, og det samme til deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk😊

- Jeg har økt matmengden, så de siste ukene har vekta iallefall  stått stille.  Har hatt noen spisekick, men ikke til jeg nesten har spydd. 

- Har jobbet med tankegangen. F.eks i dag, så var jeg sinnsykt sulten og fysen fra morgenen. Prøvde å spise en vanlig frokost, men var dødsulten en time senere. Da tok jeg å spiste en tidlig og en større lunch. Det hjalp, så resten av dagen har jeg faktisk spist normale mengder. Tidligere har jeg prøvd å presse meg og da har det endt med en større overspising. 

- Jobber med å akseptere meg selv. At det jeg gjør er bra nok og at jeg er en bra nok person. Her har jeg fortsatt en vei å gå, men har kommet meg.

- Få nok søvn. Greier jeg å få tilsammen 7 timer søvn, så blir jeg mindre sulten. Samt at jeg får mer krefter til å la være å overspise. Tar også sunnere valg når jeg ikke er veldig sliten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...