Gå til innhold

Få kontroll på overspisningen


Glitter

Anbefalte innlegg

I stad var jeg litt flink tror jeg. Hadde time hos psykologen og bare ti min inn i timen gjorde noe at det ble så vanskelig at det gikk i svart for meg og jeg falt inn i det mønstret med å flykte fra situasjonen så jeg stormet ut av kontoret. 

Jeg satte kursen til butikken med trang til å kjøpe både øl og masse mat. Klarte likevel å roe meg ned og alt jeg kjøpte var in iskaffe. Nå er jeg så mentalt utslitt for når jeg får slike reaksjoner så tar det bare all energi ut av meg. Jeg har fortsatt lyst til å flykte inn i både mat og øl, men skal forsøke å la det være. 

Har snakket med psykologen på tlf da hun ble bekymret for meg siden jeg i slike emosjonelle utbrudd kan finne på å skade meg alvorlig, men akkurat nå har jeg roet meg ned. Skal dessuten prate med den andre behandleren på tlf etter hvert i dag og hun pleier å kunne roe meg ned mye mer enn jeg selv klarer helt på egen hånd. 

Så ja. Vanligvis ville jeg sittet og dyttet i meg mat og alkohol nå, men det gjør jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så flott, Glitter!! 👍Jeg sliter med bulimi selv, så vet hvor vanskelig det er å motstå trangen til å overspise når den setter inn for fullt. Jeg er inne i en dårlig periode nå(hadde en ekstremt dårlig dag i går), men følger med på deg og blir inspirert. Skal greie å holde meg på matta i dag, har jeg bestemt!
Fant denne siden https://bingecode.com/meditation-program/ med mindfulnessøvelser for overspisere, som jeg tenkte teste ut. (Er visst gratis under coronaen) Kanskje aktuelt for deg også? 

 

 

Anonymkode: f38a8...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flott, Glitter!! 👍Jeg sliter med bulimi selv, så vet hvor vanskelig det er å motstå trangen til å overspise når den setter inn for fullt. Jeg er inne i en dårlig periode nå(hadde en ekstremt dårlig dag i går), men følger med på deg og blir inspirert. Skal greie å holde meg på matta i dag, har jeg bestemt!
Fant denne siden https://bingecode.com/meditation-program/ med mindfulnessøvelser for overspisere, som jeg tenkte teste ut. (Er visst gratis under coronaen) Kanskje aktuelt for deg også? 

 

 

Anonymkode: f38a8...3d3

Så bra at du kan få noe ut av å lese her. :)

Bulumi er veldig slitsomt å ha. Jeg hadde det før, i form av oppkast, og mulig jeg har det enda siden jeg kompenserer med mye trening. Vet ikke om det går inn under bulumi. Hender enda jeg kaster opp, men det er sjeldent. 

Jeg har tro på at du klarer deg i dag! Prøver å ha tro på meg selv også, men merker trangen er større i dag enn de siste dagene. 

Jeg er veldig lite glad i all form for meditasjon og mindfullness, det trigger veldig sterke reaksjoner hos meg. Da jeg var i rusbehandling endte det med at jeg fikk fritak fra mindfullnes-yogaen for jeg ble helt ødelagt av det. Så jeg skyr det som pesten. 😛 Men det er jo ikke noen tvil om at det er et nyttig verktøy for mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner det er krevende nå. Har ikke SÅ mye trang til å regulere meg med mat nå, men jeg har trang til å springe på butikken, kjøpe 12 øl og la det stå til og bare la alt som skjer i kjølvannet av det skje. Om det er mat eller alkohol jeg tyr til i en slik emosjonell situasjon så er det jo samme mekanismen som ligger bak.

Går inn og ut at bestemmelsen om å stikke på butikken. Jeg må sitte på hendene samtidig som jeg er for deprimert at jeg har ikke noe tiltak i meg til å finne noen god avledning. Orker ikke strikke, orker ikke gå meg en tur, orker ingenting. Kroppen er i shut down. Tenker jeg burde spørre vennen min om han har mulighet til å komme i dag, men jeg føler ikke for å være sosial og jeg føler meg som en byrde hvis jeg spør om han kan komme og "passe på meg". 

Har snakket med begge behandlererne på tlf og jeg fikk masse ros for å ha klart å roe impulsen på butikken. Det hjalp masse å snakke med "favoritten" min, men nå bare en time senere har det bygd seg en del opp igjen.

Akkurat nå vil jeg bare forsvinne og la det som skjer skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 timer siden, Glitter skrev:

Kjenner det er krevende nå. Har ikke SÅ mye trang til å regulere meg med mat nå, men jeg har trang til å springe på butikken, kjøpe 12 øl og la det stå til og bare la alt som skjer i kjølvannet av det skje. Om det er mat eller alkohol jeg tyr til i en slik emosjonell situasjon så er det jo samme mekanismen som ligger bak.

Går inn og ut at bestemmelsen om å stikke på butikken. Jeg må sitte på hendene samtidig som jeg er for deprimert at jeg har ikke noe tiltak i meg til å finne noen god avledning. Orker ikke strikke, orker ikke gå meg en tur, orker ingenting. Kroppen er i shut down. Tenker jeg burde spørre vennen min om han har mulighet til å komme i dag, men jeg føler ikke for å være sosial og jeg føler meg som en byrde hvis jeg spør om han kan komme og "passe på meg". 

Har snakket med begge behandlererne på tlf og jeg fikk masse ros for å ha klart å roe impulsen på butikken. Det hjalp masse å snakke med "favoritten" min, men nå bare en time senere har det bygd seg en del opp igjen.

Akkurat nå vil jeg bare forsvinne og la det som skjer skje. 

Vil bare si at jeg kjenner meg igjen av mye av det du skriver ang overspising, det er ikke lett det der. Syns du er flink som greier å stå imot, det er jo en kamp hver dag det der. Og sikkert det samme med alkoholen,jeg vurderer alkohol jeg og til tider. Bare for å kanskje føle noe annet enn jeg gjør nå, være litt beruset. Har du greid å holde deg unna i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, stjernestøv skrev:

Vil bare si at jeg kjenner meg igjen av mye av det du skriver ang overspising, det er ikke lett det der. Syns du er flink som greier å stå imot, det er jo en kamp hver dag det der. Og sikkert det samme med alkoholen,jeg vurderer alkohol jeg og til tider. Bare for å kanskje føle noe annet enn jeg gjør nå, være litt beruset. Har du greid å holde deg unna i dag?

Takk. :) Nei det er virkelig ikke lett. Spesielt ikke når det kommer dager som denne. 

Ja jeg har klart det så langt. Nå må jeg bare holde meg i litt over en time til. Håper jeg ikke har like mye sug etter å drukne meg i alkohol i morgen..Trangen til å gi opp og stikke på butikken kommer i bølger og hver gang må jeg tvinge meg til å sitte på hendene. Har lyst på andre rusmidler også, men det er ikke noe problem å holde seg unna. Alkohol derimot som er lovlig og ikke tilknyttet det skitne miljøet er mer krevende å holde seg unna. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
10 minutter siden, Glitter skrev:

Takk. :) Nei det er virkelig ikke lett. Spesielt ikke når det kommer dager som denne. 

Ja jeg har klart det så langt. Nå må jeg bare holde meg i litt over en time til. Håper jeg ikke har like mye sug etter å drukne meg i alkohol i morgen..Trangen til å gi opp og stikke på butikken kommer i bølger og hver gang må jeg tvinge meg til å sitte på hendene. Har lyst på andre rusmidler også, men det er ikke noe problem å holde seg unna. Alkohol derimot som er lovlig og ikke tilknyttet det skitne miljøet er mer krevende å holde seg unna. 

 

Skjønner den, alkohol er jo lovlig. Håper trangen ikke er så stor for deg i morgen nei,det er ikke lett med slike tranger til alt mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Glitter skrev:

Så bra at du kan få noe ut av å lese her. :)

Bulumi er veldig slitsomt å ha. Jeg hadde det før, i form av oppkast, og mulig jeg har det enda siden jeg kompenserer med mye trening. Vet ikke om det går inn under bulumi. Hender enda jeg kaster opp, men det er sjeldent. 

Jeg har tro på at du klarer deg i dag! Prøver å ha tro på meg selv også, men merker trangen er større i dag enn de siste dagene. 

Jeg er veldig lite glad i all form for meditasjon og mindfullness, det trigger veldig sterke reaksjoner hos meg. Da jeg var i rusbehandling endte det med at jeg fikk fritak fra mindfullnes-yogaen for jeg ble helt ødelagt av det. Så jeg skyr det som pesten. 😛 Men det er jo ikke noen tvil om at det er et nyttig verktøy for mange. 

 

Ok, skjønner at mindfulness ikke var det beste tipset for deg! 😝 Vi er alle forskjellige, så det som funker for en, kan bli helt feil for en annen. Jeg tenker gi det et  seriøst forsøk. Enkelte ganger kan en gåtur med lydbok på øret være til hjelp for min del. Men er suget sterkt nok, er det ingenting som kan stoppe meg..😑 

Håper du holder ut fortsatt. Høres ut som dagen er krevende for deg. Men tenk på hvor mye verre du vil føle deg i morgen, - både fysisk og mentalt-hvis du gir etter for maten/alkoholen.  

Her har det gått fint så langt, har ikke det ekstreme suget i dag. Merkelig hvordan det varierer...

 

Anonymkode: f38a8...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Ok, skjønner at mindfulness ikke var det beste tipset for deg! 😝 Vi er alle forskjellige, så det som funker for en, kan bli helt feil for en annen. Jeg tenker gi det et  seriøst forsøk. Enkelte ganger kan en gåtur med lydbok på øret være til hjelp for min del. Men er suget sterkt nok, er det ingenting som kan stoppe meg..😑 

Håper du holder ut fortsatt. Høres ut som dagen er krevende for deg. Men tenk på hvor mye verre du vil føle deg i morgen, - både fysisk og mentalt-hvis du gir etter for maten/alkoholen.  

Her har det gått fint så langt, har ikke det ekstreme suget i dag. Merkelig hvordan det varierer...

 

Anonymkode: f38a8...3d3

Ja når suget blir sterkt nok så er det fryktelig vanskelig å stå i mot. Så bra du skal gi det et forsøk. Kanskje det funker. :)

Jeg holder ut ja. Akkurat spist kveldsmat og det er nå de neste timene som er mine mest sårbare timer. Ca 2,5 timer til jeg kan legge meg. Så må bare tenke på at jeg skal veie meg i morgen og hvis jeg overspiser nå så blir det negativt resultat.

Ble ikke så sunn middag da fordi den opprinnelige middagen smakte ingenting. Kjøpe-spinatsuppe. Æsj. Så tok pølsegrateng ut av fryseren. Derfor føler jeg meg stresset. At dagen liksom ikke er så suksessfull som den burde være. Har jo drukket en iskaffe også. Likevel er det jo ikke snakk om overspising, så. Vet ikke om jeg skal være fornøyd eller ikke rett og slett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, Glitter skrev:

Ble ikke så sunn middag da fordi den opprinnelige middagen smakte ingenting. Kjøpe-spinatsuppe. Æsj. Så tok pølsegrateng ut av fryseren. Derfor føler jeg meg stresset. At dagen liksom ikke er så suksessfull som den burde være. Har jo drukket en iskaffe også. Likevel er det jo ikke snakk om overspising, så. Vet ikke om jeg skal være fornøyd eller ikke rett og slett. 

Dette er typisk «svart-hvitt-tenking» - lider av det selv. For meg kan det hjelpe å fokusere litt på hva maten jeg har spist har bidratt med av positive ting for kroppen min. F.eks. er hverken iskaffe eller pølsegrateng «tomme kalorier», men mat/drikke som gir kroppen mange nyttige næringsstoffer; pølser inneholder proteiner og jern. Ost (hvis du hadde det i gratengen) og melk (fra iskaffe) gir også proteiner + bl.a. kalsium og jod, som mange får i seg for lite av. https://nhi.no/kosthold/ernaring/far-du-nok-jod/

For å gå opp 1 kg må du samle et energioverskudd på 9000 kcal, har jeg hørt. Om du skulle komme noen hundre kcal over det som var planen for dagen, er det INGEN krise.

Dette vet du sikkert, men vi kan alle trenge en påminnelse innimellom, når krisetankene spinner i vei🙂

Heier på deg!

Anonymkode: f38a8...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er typisk «svart-hvitt-tenking» - lider av det selv. For meg kan det hjelpe å fokusere litt på hva maten jeg har spist har bidratt med av positive ting for kroppen min. F.eks. er hverken iskaffe eller pølsegrateng «tomme kalorier», men mat/drikke som gir kroppen mange nyttige næringsstoffer; pølser inneholder proteiner og jern. Ost (hvis du hadde det i gratengen) og melk (fra iskaffe) gir også proteiner + bl.a. kalsium og jod, som mange får i seg for lite av. https://nhi.no/kosthold/ernaring/far-du-nok-jod/

For å gå opp 1 kg må du samle et energioverskudd på 9000 kcal, har jeg hørt. Om du skulle komme noen hundre kcal over det som var planen for dagen, er det INGEN krise.

Dette vet du sikkert, men vi kan alle trenge en påminnelse innimellom, når krisetankene spinner i vei🙂

Heier på deg!

Anonymkode: f38a8...3d3

Takk for fint svar. :) Det er ikke så lett å huske på slikt alltid. Er vel det at jeg ikke greier å slippe taket på at jeg vil ned to kg, men jeg prøver å tenke at jeg ikke skal stresse med det. 

For å gå opp ett kg er det ca 7000 kcal. Det er jo mye det og. Men det sier jo litt om hvor mye jeg har spist de siste ukene for inntil noen dager siden. 

Nei altså jeg må klare å være fornøyd med at jeg nå snart har klart 4 dager uten å overspise. Det er det lengste jeg har klart å 6 uker. Jeg må ikke gå i den fella nå at jeg begynner å spise for lite. Jeg må fortsette å ha fokus på at per nå er det å ikke overspise som er viktig. Ikke å gå ned så fort som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt jobba, vær stolt av deg selv!😊👍 

Anonymkode: f38a8...3d3

Takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå kjenner jeg meg demotivert. Ikke at det har ført til overspising, det bare er så demotiverende at jeg har klart å spise på meg disse kiloene. Jeg tok målebåndet i dag og jeg har gått ut litt under to cm på midje og mage. Tenk at 3 kg kan utgjøre så mye i volum. Forutsatt at jeg ikke holdt målebåndet for stramt sist jeg målte da. 

Jeg ligger nå her i sofaen og drømmer om å bestille meg pizza på døren og bare spise og spise, men jeg skal holde meg til et par rundstykker. 

Det som er så synd er at ukens innsats vil være litt forgjeves med tanke på 17 mai hvor det blir mat, gulrotmuffins fra fryseren og øl. Så føler jeg må ta hele denne uken på nytt neste uke. Det får vel bare gå for jeg må jo få ha en og annen dag med annet fokus enn å tenke på rett kosthold. 

Snart fem dager uten overspising tyder på at jeg begynner å få kontroll for denne gang. Vanligvis når jeg er i en overspisingsperiode så varer den ikke så lenge som den gjorde nå. Pleier ikke å rekke å gå opp en kilo en gang for det varer kanskje sånn i 1,5 uke. Da er det ikke så tungvint å bli kvitt det jeg har gått opp. Føler meg ganske utilpass i kroppen nå, men jeg klarer nok ikke å spise noe særlig i underskudd uten å sprekke heller så akkurat nå må jeg bare akseptere disse kiloene så får vi se om ikke jeg kan gå de ned igjen etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå riiiver det i kroppen etter lyst til å overspise. Har nettopp spist en god kveldsmat så det er absolutt ikke det at jeg er sulten. Må holde ut i to timer før jeg kan legge meg. Men jeg skal klare det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skrevet NEI! på hånden min for å hjelpe meg hver gang jeg holder på å gi etter. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg klart å ikke overspise i over en uke. :) Det vil ikke si at jeg har hatt et perfekt kosthold, jeg spiste for eksempel en belgisk vaffel med en kule is på kafé på fredag og en kvart skolebolle i går pluss at når jeg har kjent meg veldig sulten i løpet av uken så har det blitt et uplanlagt mellommåltid, men ingen overspising altså. 

Har gått ned fra 63 til 61,9 kg. Det meste er jo vannvekt og mageinnhold fra da jeg overspiste sånn, men 200 g er vektnedgang da jeg på mandag veide 62,1 kg. 

I dag blir det en kaloririk dag så jeg går vel opp de 200 g igjen, men satser på at jeg kommende lørdag veier max 61,9 kg eller mindre. :)

Det har vært hardt å ikke overspise noen dager, mens andre dager har det gått sånn passe greit. 

Men i dag blir det altså feiring. Jeg elsker 17.Mai. Litt trist at det ikke blir som vanlig, men jeg har dekket på bordet med blomster, flagg, servietter og telys i de rette fargene, finglassene og svalbardbestikket. Det blir kalkunfilet med hjemmelagd potetmos og ovnsbakte grønnsaker og mine verdens beste gulrotmuffins til dessert. Ooog potetgull, sjokolade og øl med vennen min. Så jeg skal prøve å ikke få dårlig samvittighet. Det er jo en av årets favorittdager for min del. 😁 

Hipp hipp hurra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hurra for 17. Mai, og for deg som har greid 1 uke uten overspising! 😃🇳🇴🥳 

Jeg hadde en episode på onsdag, men etter det har jeg ikke overspist. Litt spent på om jeg klarer meg gjennom dagen i dag, men krysser fingrene. Er ikke så glad i 17. mai, så for meg er det helt greit med en stille og rolig feiring. Håper du greier å nyte dagen❤️

Anonymkode: f38a8...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hurra for 17. Mai, og for deg som har greid 1 uke uten overspising! 😃🇳🇴🥳 

Jeg hadde en episode på onsdag, men etter det har jeg ikke overspist. Litt spent på om jeg klarer meg gjennom dagen i dag, men krysser fingrene. Er ikke så glad i 17. mai, så for meg er det helt greit med en stille og rolig feiring. Håper du greier å nyte dagen❤️

Anonymkode: f38a8...3d3

Takk for det! 

Og du har gjort en god jobb du også! Når man skal få kontroll på overspisning så er det jo ikke uten humper i veien, men målet er jo at det går lenger mellom hver gang. Jeg tror nok aldri jeg kommer til å klare å slutte helt med overspising, men så lenge det ikke skjer mer enn en sjelden gang så vil det ikke gå ut over verken vekt, selvfølelse eller trigge selvhatet så lenge. Jeg er usikker på om jeg noen gang kan bli frisk fra min spiseforstyrrelse. Jeg har hatt den i så mange år, så målet mitt er i grunn å holde det på et nivå som ikke blir skadelig verken den ene eller andre veien. Så vil det komme forverringsfaser ut fra hvordan jeg har det, men jo mer jeg jobber med meg selv jo færre dårlige perioder vil komme. Så det er det som er målet mitt per nå i alle fall. 

Du får kose deg så godt du kan. :) Jeg skal prøve å nyte den og legge vekk tanker om kalorier. Det blir jo ikke overspising i den forstand, men det blir godt med kalorier ja. 

Det som var så godt å se i mårrest var at jeg kunne se forskjell. Magen er litt mindre blubbete og jeg ser magemusklene bedre. Gleder meg til jeg har gått ned litt til slik at magen ser så sterk ut som den er. :)

I dag har jeg det bra. I den forstand jeg kan ha det bra da. Jeg skyver unna de mørke tankene og fokuserer på akkurat her og nå. Hadde dette vært en vanlig dag så merker jeg at det hadde vært ganske tungt i grunn, men det er ikke en vanlig dag og dagen i dag gir meg forhåpentligvis litt positivt påfyll og bedre pågangsmot til å fortsette å jobbe med matinntak, følelser og ensomhet i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, Glitter skrev:

Og du har gjort en god jobb du også! Når man skal få kontroll på overspisning så er det jo ikke uten humper i veien, men målet er jo at det går lenger mellom hver gang. Jeg tror nok aldri jeg kommer til å klare å slutte helt med overspising, men så lenge det ikke skjer mer enn en sjelden gang så vil det ikke gå ut over verken vekt, selvfølelse eller trigge selvhatet så lenge. Jeg er usikker på om jeg noen gang kan bli frisk fra min spiseforstyrrelse. Jeg har hatt den i så mange år, så målet mitt er i grunn å holde det på et nivå som ikke blir skadelig verken den ene eller andre veien. Så vil det komme forverringsfaser ut fra hvordan jeg har det, men jo mer jeg jobber med meg selv jo færre dårlige perioder vil komme. Så det er det som er målet mitt per nå i alle fall. 

Ja, jeg er takknemlig for hver dag jeg klarer å holde meg på matta. Men som deg, har jeg slitt i maaange år, og tror ikke jeg blir 100% frisk noen gang. Så målet får være å ha færrest mulig «sprekker», sånn at livet blir levelig likevel. 
Skål for oss😉🥂

Anonymkode: f38a8...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...