Gå til innhold

Få kontroll på overspisningen


Glitter

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er takknemlig for hver dag jeg klarer å holde meg på matta. Men som deg, har jeg slitt i maaange år, og tror ikke jeg blir 100% frisk noen gang. Så målet får være å ha færrest mulig «sprekker», sånn at livet blir levelig likevel. 
Skål for oss😉🥂

Anonymkode: f38a8...3d3

Nettopp! :)

Skål! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Litt stolt over å ha holdt meg uten å overspise (eller kaste opp) i 1 uke!😃

Hvordan går det med deg, Glitter? 

Anonymkode: f38a8...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt stolt over å ha holdt meg uten å overspise (eller kaste opp) i 1 uke!😃

Hvordan går det med deg, Glitter? 

Anonymkode: f38a8...3d3

Så flott! Du har all grunn til å være stolt! :)

Det går sånn passe. 17 mai ble jo et etegilde uten like. Så ble jeg innlagt 18 mai og jeg måtte trøste meg litt med både iskaffe og litt sjokolade. Samme med 19 mai. 😛 Men direkte overspising var det jo ikke. Uansett. I går og i dag har jeg vært flink og det skal jeg fortsette med i morgen når jeg kommer hjem. :)

Så får vi se hvordan det går framover nå. Litt spent på å gå på vekten i morgen. Siden jeg har skeiet sånn ut har jeg sikkert gått opp noe av det jeg hadde gått ned. Men igjen er det viktigste å unngå å overspise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk😊
Synes du også kan være stolt, jeg, det er godt gjort å kunne unne seg noe uten at det ender i overspising. Håper du får noen gode dager framover. 

Anonymkode: f38a8...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2020 den 20.02, AnonymBruker skrev:

Takk😊
Synes du også kan være stolt, jeg, det er godt gjort å kunne unne seg noe uten at det ender i overspising. Håper du får noen gode dager framover. 

Anonymkode: f38a8...3d3

Takk! 

 

 

Huff. Dette har ikke noe med ernæring å gjøre og har sånn sett ikke noe med denne "dagboken" å gjøre, men jeg er i fryktelig stor ubalanse for tiden. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Samværshelgene med ungene er alltid stabiluserende, men det måtte avlyses. Og her sitter jeg. Så dum jeg var som skrev meg ut i dag. Jaja. Jeg har i hvert fall ikke spist så mye i dag. 

Skulle ønske denne prosessen ikke ville ta så mange år. Snart fire år hittil. Innleggelsr nr 37. Mange her på forumet ser ned på meg pga det. De ser ikke all jobben jeg gjør. De ser ikke det min behandler ser. De ser ikke de traumer jeg har eller hvor hardt jeg har kjempet. Spurte behandler om hun trodde at jeg om tre år har lagt bak meg siste innleggelse. Hun trodde jeg ut fra den utviklingen jeg har hatt ville være mye bedre enn nå, men at vi nok fortsatt ville møtes innimellom. Ok det er greit nok. Sjeldnere enn før, men fortsatt om tre år. Føles helt urealistisk, men jeg håper hun har rett. Og jeg skal jobbe hardt for det. Virker som at helsesektoren antar jeg alltid vil trenge hjelp. Jeg får håpe det ikke blir så ofte etter hvert. 

I dag nådde jeg nye høyder på styrketreningen i hvert fall. Og i går jogget jeg 8 km i strekk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leit å høre at du sliter sånn for tiden. 
I sånne perioder er man ofte ekstra var på kritikk. Det vil dessverre alltid finnes folk som liker å trykke andre ned, både her og i RL. Men så lenge du gjør så godt du kan, skal du bare heve deg over evt. dumme kommentarer. Hva vet vel kritikerne om deg og ditt liv, sånn egentlig? Prøv å stole på deg selv og behandlerne dine/de som kjenner deg godt.

Jeg vil si det er imponerende at du mestrer maten og treningen, selv om du strever på andre områder. Gi deg selv kred for det! Bare pass på å ikke bli «for flink», sånn at du ender opp med å overtrene/underspise (Been there, done that...). Går kroppen i sparemodus, gjør hjernen det også - og psyken blir enda dårligere. 

Stå på og hold ut🌈💚

Anonymkode: f38a8...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 5.5.2020 den 14.03, Glitter skrev:

Neida jeg legger det på toppen. Og så klart krydret med chili exploisjon. 😁 

(Med forbehold om at jeg skrev det feil)

Hørtes kjempegodt ut🥰

Anonymkode: 00715...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mat er følelser og det er nok en del av hele (sykdoms)bilde ditt. Du må jobbe med følelsene dine og se sammenhenger med hvordan du bruker maten til å døyve dem.
 

Direkte tips for å unngå å overspiste er å gå eller en liten tur rett etter måltidet (Der du konne fortsatt å småspise). Eller pusse tennene med sterk tannkrem. Da får etikken lyst på mat lengre med det første.

Anonymkode: 00715...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mat er følelser og det er nok en del av hele (sykdoms)bilde ditt. Du må jobbe med følelsene dine og se sammenhenger med hvordan du bruker maten til å døyve dem.
 

Direkte tips for å unngå å overspiste er å gå eller en liten tur rett etter måltidet (Der du konne fortsatt å småspise). Eller pusse tennene med sterk tannkrem. Da får etikken lyst på mat lengre med det første.

Anonymkode: 00715...b5a

Ja det er vel det. Vet ikke hvordan komme ut av det da. Sånn permanent. 

Har ikke prøvd å pusse tennene etterpå. Kanskje det kan funke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Jeg sliter riktig nok mye mer med maten for tiden og føler ikke det har krevd så stor innsats, men i dag har jeg vært rusfri (fra illegale rusmidler) i to måneder. Så det er jo bra. Har en del mer russug nå om dagen, men jeg har generelt sett en veldig destruktiv trang til både det ene og det andre. Gått på en del smeller som jeg har valgt å ikke skrive noe om. Men russuget klarer jeg i det minste å kontrollere. 

Er jo greit å minne meg selv på hva jeg klarer også. Ikke bare hate meg selv for det jeg ikke har klart i det siste. 

Jeg har så utrolig lyst til å gå ned i vekt, men må jo bare innse at akkurat nå har jeg nok med å ikke gå OPP i vekt. Så jeg prøver å holde fokus på å fortsette å trene opp kroppen. Presterer stadig vekk bedre både på løpeturene og styrketreningen. :)

I dag er det lørdag og en typisk spisedag egentlig, men jeg er i dårlig form og har sånn sett ikke så lyst på noe nå. Får se hvordan det utvikler seg i kveld da. 

God lørdag til alle som evt. Er inne og leser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er bare mørkt. Gråter og gråter i dag. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Er så lei av å ha det så vondt. Akkurat nå har jeg ikke noe som helst matlyst, men det kan fort snu slik ting er nå. 

Føler alt bare rakner rundt meg. Hva er vitsen liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
10 minutter siden, Glitter skrev:

Alt er bare mørkt. Gråter og gråter i dag. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Er så lei av å ha det så vondt. Akkurat nå har jeg ikke noe som helst matlyst, men det kan fort snu slik ting er nå. 

Føler alt bare rakner rundt meg. Hva er vitsen liksom. 

Det var trist å lese,håper du har støtteapparatet ditt der som kan hjelpe deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det var trist å lese,håper du har støtteapparatet ditt der som kan hjelpe deg. 

Ja, det har jeg. Skal møte kontakten min i kommunen om en times tid. Men så har jeg ikke oppfølging før mandag igjen. Så det er litt dumt. Menmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
2 minutter siden, Glitter skrev:

Ja, det har jeg. Skal møte kontakten min i kommunen om en times tid. Men så har jeg ikke oppfølging før mandag igjen. Så det er litt dumt. Menmen. 

Håper kontakten din kan hjelpe deg litt da så du føler deg litt bedre, de helgene kan være tunge og det er vel helligdag på mandag og? Ønsker deg alt vel og håper du føler deg bedre snart,ikke godt å ha det sånn i lengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, stjernestøv skrev:

Håper kontakten din kan hjelpe deg litt da så du føler deg litt bedre, de helgene kan være tunge og det er vel helligdag på mandag og? Ønsker deg alt vel og håper du føler deg bedre snart,ikke godt å ha det sånn i lengden. 

Takk. Ja helgene er lang og tung. Før da livet var mer normalt så var jo helgene de beste dagene. Nå er det blitt de verste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off. Håpte i det lengste at jeg ikke var inni en ny runde med alvorlig depresjon, men det kan se ut som at jeg er det. Jeg må nok jobbe hardt for å ikke bli likegyldig til hva jeg putter i meg. Og ikke minst bevege på meg. 

Jeg kom meg ut på en tur i dag, men ellers har jeg siden tirsdag bare ligger paralysert i sofaen. Klarer ikke se på TV en gang. Skal prøve å tvinge meg til det. Må kjempe i mot depresjonen, men jeg vil bare gi helt opp. Jeg er så skuffet over at den kom tilbake så fort som den gjorde. Avbrekkene fra den tyngste depresjonen er så korte at jeg rekker jo knapt å stable meg på beina. Jeg orker ikke å ha det slik mer...

Jeg vil ikke trenge å legges inn igjen allerede, men hvis dette fortsetter kan det ikke unngås. Depresjonen er på samme nivå som tidligere i vinter og da gikk det dårlig. Så om det er det som skal til for å unngå det så må jeg vel bare be om hjelp. Men jeg skammer meg og føler meg som et dårlig menneske som trenger slik hjelp for å overleve. :( Jeg vil ikke ha det sånn. Jeg vil klare meg hjemme...

Får vel ringe behandleren min i morgen også for å få hjelp til å vurdere og kanskje få nok styrke til å komme meg gjennom de neste dagene. Det stresser meg at det er fredag i morgen. Enten må jeg be om innleggelse i morgen eller så må jeg klare å komme meg gjennom helgen alene. Legevakt er ikke ønskelig så jeg må liksom i morgen klare å kjenne om jeg kommer meg gjennom helgen. Kjenner jeg meg selv rett så blir jeg vel å forsøke å bite tennene sammen og klare meg selv. Så får jeg bare håpe jeg velger rett da. 

Føler meg som en 80 år gammel dame som bare er trøtt og lei av livet. Det er bare ikke noe mer jeg har lyst til. Ikke noe jeg vil oppleve eller noe jeg vil se. Det er så vondt å ha det sånn, men jeg forsøker å kjempe videre. Det er jo det jeg stort sett gjør. Kjemper. Selv om jeg har gitt opp noen ganger..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag spiser jeg hva jeg vil! Klarte å falle og skade meg, så ble lagt inn på sykehus og operert i dag. Først fastet jeg fra frokost til kl 22 for så å få vite at det ble utsatt til i dag. Og i dag fikk jeg mat etter operasjonen kl 1430. Så har litt å gå på. Hehe. Men spørs om jeg blir å spise store mengder. Blir kvalm av fentanylen. Om ikke annet en kortvarig pause fra depresjon pga fentanylrus. Jaja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Glitter skrev:

I dag spiser jeg hva jeg vil! Klarte å falle og skade meg, så ble lagt inn på sykehus og operert i dag. Først fastet jeg fra frokost til kl 22 for så å få vite at det ble utsatt til i dag. Og i dag fikk jeg mat etter operasjonen kl 1430. Så har litt å gå på. Hehe. Men spørs om jeg blir å spise store mengder. Blir kvalm av fentanylen. Om ikke annet en kortvarig pause fra depresjon pga fentanylrus. Jaja. 

Ikke så galt at det ikke er godt for noe, med andre ord;-) Men hva har du skadet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
16 minutter siden, Glitter skrev:

I dag spiser jeg hva jeg vil! Klarte å falle og skade meg, så ble lagt inn på sykehus og operert i dag. Først fastet jeg fra frokost til kl 22 for så å få vite at det ble utsatt til i dag. Og i dag fikk jeg mat etter operasjonen kl 1430. Så har litt å gå på. Hehe. Men spørs om jeg blir å spise store mengder. Blir kvalm av fentanylen. Om ikke annet en kortvarig pause fra depresjon pga fentanylrus. Jaja. 

Du må ha riktig god bedring da, håper du blir frisk snart :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, frosken skrev:

Ikke så galt at det ikke er godt for noe, med andre ord;-) Men hva har du skadet?

Jeg sliter med blodtrykksfall pga anemi og jeg klarte å falle i trappen hjemme og fikk et brudd i håndleddet som måtte opereres. 

Første jeg spurte om da jeg våknet fra narkose var om jeg kunne jogge med gips. 😂 Jeg tror de sa ja faktisk, men med forbehold om at jeg ikke var helt på stasjon enda etter 1,5 time i drømmeland. 

7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Du må ha riktig god bedring da, håper du blir frisk snart :) 

Takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...