Gå til innhold

Julebakst


Fru2020

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og prøver å planlegge adventstiden. Har lyst til å prøve å bake litt siden jeg er så pass mye friskere enn tidligere år.

Moren og sønnen min og jeg har alltid en bakedag hvor vi baker ca fire slag. Men kunne egentlig tenkt meg å bake noen flere, eller kanskje laget noe konfekt.

Vi pleier å bake det vi kaller mormorkaker, som er hvite kjeks med rosiner. Og så varierer det litt. 

Hva baker dere? Legg gjerne ved en god link hvis dere bruker oppskrift fra nett.

NB: noen som kan anbefale en god oppskrift på Sarah Bernard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier ikke å bake så mye, men noen faste sorter som krumkaker, colakaker, havrekjeks og bordbakelse «må» være på plass 😊 Her i huset er folk mer glad i salt enn i søtt, så jeg lager leverpostei, diverse sildtyper og lammerull til julefrokostene/lunsjene. Ellers lager jeg karamellpudding til julaften og baker godt brød, fint og grovt til julelunsjene. Annet småsøtt er kjøpt eller kommet i hus i form av gaver.

Skal følge tråden din for å se om jeg får inspirasjon til noe nytt 😊

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker kransekaker, pepperkaker og risboller. Lagde «gule bomber» for første gang i fjor. De ble en stor favoritt, som nok også blir et fast innslag fremover. Hjemmelaget karamellpudding og et par sorter brød er tradisjon også her.

De fleste i familien spiser lavkarbo til vanlig, så jeg modifiserer enkelte av oppskriftene noe. Ellers er det jo det man spiser mellom nyttår og jul som betyr noe, så vi koser oss med god samvittighet mellom jul og nyttår! :) 
 

 

Endret av Mari-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari- skrev (2 minutter siden):

Jeg baker kransekaker, pepperkaker og risboller. Lagde «gule bomber» for første gang i fjor. De ble en stor favoritt, som nok også blir et fast innslag fremover. Hjemmelaget karamellpudding og et par sorter brød er tradisjon også her.

De fleste i familien spiser lavkarbo til vanlig, så jeg moderer enkelte av oppskriftene noe. Ellers er det jo det man spiser mellom nyttår og jul som betyr noe, så vi koser oss med god samvittighet mellom jul og nyttår! :) 
 

 

De gule bombene så gode ut! Smaker fyllet litt som suksessterte? Så litt ut som samme oppskrift 😊 Såfall må de bakes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orion skrev (1 minutt siden):

De gule bombene så gode ut! Smaker fyllet litt som suksessterte? Så litt ut som samme oppskrift 😊 Såfall må de bakes. 

Ja, de minner om suksessterte. Bare enda bedre..! Fine å fryse, også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi spiser lavkarbo hos oss også, men det kommer nok til å bli litt slække i jula. :) Allikevel tenker jeg ikke å bake masse julebakst, vi er jo bare to stykker her de fleste juledagene. Men litt har jeg tenkt å prøve meg på å justere litt på for å se om det blir godt med annen søtning. :)

Vepsebol, gule bomber har jeg vurdert, sjokoladetopper med peanøtter i stedet for havrenøtter/puffet havre (dette ligner på risboller, men er myyye bedre fordi de har mye mer smak) og kanskje bounty. Og så håper jeg at en venninne vil dele noen berlinerkranser med meg... ❤️  Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å bake vørterbrød i år, men det hører nå liksom julen til da og så er det jo såååå godt! Og jeg pleier å gi bort ett til svigers også så kanskje det blir så jeg baker allikevel, trenger jo ikke bake så mange som jeg har pleid. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophia-Na
Kayia skrev (8 timer siden):

Jeg pleier ikke å bake så mye, men noen faste sorter som krumkaker, colakaker, havrekjeks og bordbakelse «må» være på plass 😊 Her i huset er folk mer glad i salt enn i søtt, så jeg lager leverpostei, diverse sildtyper og lammerull til julefrokostene/lunsjene. Ellers lager jeg karamellpudding til julaften og baker godt brød, fint og grovt til julelunsjene. Annet småsøtt er kjøpt eller kommet i hus i form av gaver.

Skal følge tråden din for å se om jeg får inspirasjon til noe nytt 😊

Baker du ikke pepperkaker eller tradisjonelle kakepersoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker kun pepperkaker sammen med ungene. Men vi bakte for øvrig kokosmakroner i helgen vi som bor her jeg er. Men det er jeg ikke så glad i. 

Julekaker interesserer meg ikke så mye. Jeg liker best kjøpe-pepperkaker (ungene pynter baksten alt for mye), men jeg lager julebrød uten roser og eggsalat den 23 hvert år. Når det er gjort så er jula i gang! 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophia-Na
Glitter skrev (55 minutter siden):

Jeg baker kun pepperkaker sammen med ungene. Men vi bakte for øvrig kokosmakroner i helgen vi som bor her jeg er. Men det er jeg ikke så glad i. 

Julekaker interesserer meg ikke så mye. Jeg liker best kjøpe-pepperkaker (ungene pynter baksten alt for mye), men jeg lager julebrød uten roser og eggsalat den 23 hvert år. Når det er gjort så er jula i gang! 

Julebakst skal pyntes for mye 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia-Na skrev (11 minutter siden):

Julebakst skal pyntes for mye 

Enig! Pepperkaker som ungene har pyntet skal være nedlesset med melis og nonstop! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt for oss hva vi baker og hvor mye - men det vi alltid må bake to ganger er brune pinner! Det er vel den julekaker vi liker aller best hele familien 😅 Bruker Trine sin oppskrift:

https://trinesmatblogg.no/recipe/brune-pinner/
 

Av konfekt lager jeg av og til Troika-biter 🤩 det er knallgodt! Så pynter jeg med å ha mørk sjokolade i tynn stråle oppå og en dæsj med gullspray ❤️ Knallfine og supergode! https://www.mattilfamilien.no/2020/12/22/troika/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg baker som regel kokosmakroner, martinestenger, kakemenn, pepperkaker og delfiakake. Noen år lager vi også brente mandler, peppernøtter, mandelmakroner mm. Er veldig tradisjonell, og lager det meste av det vi bakte hjemme da jeg var barn. Vi hadde sandkaker også, men det er jeg ikke så begeistret for 😄 Vi hadde forssten ikke kakemenn, men det er mannen så glad i og vant med, så det lager vi 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøtteknotten skrev (19 minutter siden):

Av konfekt lager jeg av og til Troika-biter 🤩 det er knallgodt! Så pynter jeg med å ha mørk sjokolade i tynn stråle oppå og en dæsj med gullspray ❤️ Knallfine og supergode! https://www.mattilfamilien.no/2020/12/22/troika/

Hm - de så vanvittig gode ut. Er det krevende å få på sjokoladen, det virker litt klønete å ta den på med skje slik det står i oppskriften? Noen triks man bør vite om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia-Na skrev (1 time siden):

Julebakst skal pyntes for mye 

 

Lillemus skrev (1 time siden):

Enig! Pepperkaker som ungene har pyntet skal være nedlesset med melis og nonstop! ❤️

 

Ja selvfølgelig. Men de smaker ikke noe godt da. Så jeg spiser mer av de kjøpte enn av dem. :) De får pynte akkurat så mye som de vil. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (24 minutter siden):

Jeg baker som regel kokosmakroner, martinestenger, kakemenn, pepperkaker og delfiakake. Noen år lager vi også brente mandler, peppernøtter, mandelmakroner mm. Er veldig tradisjonell, og lager det meste av det vi bakte hjemme da jeg var barn. Vi hadde sandkaker også, men det er jeg ikke så begeistret for 😄 Vi hadde forssten ikke kakemenn, men det er mannen så glad i og vant med, så det lager vi 🙂 

Jeg lagde brente mandler for første gang i fjor. Det smøret gjorde jo at de ble ikke sprø sukrete på overflaten. Jeg måtte faktisk tørke de. De smakte bra da, men skal de ikke tørke og bli helt tørre? De ble tørre da, etter jeg tørket de med papir. Men overflaten ble jo glatt.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (28 minutter siden):

Ja selvfølgelig. Men de smaker ikke noe godt da. Så jeg spiser mer av de kjøpte enn av dem. :) De får pynte akkurat så mye som de vil. 

Ta til side noen til deg selv og la ungene pynte resten. :) Eller kjøp dine egne som du gjør, fin løsning det også. :) 

Glitter skrev (26 minutter siden):

Jeg lagde brente mandler for første gang i fjor. Det smøret gjorde jo at de ble ikke sprø sukrete på overflaten. Jeg måtte faktisk tørke de. De smakte bra da, men skal de ikke tørke og bli helt tørre? De ble tørre da, etter jeg tørket de med papir. Men overflaten ble jo glatt.

Lot du dem ligge lenge nok i stekepanna? De skal jo koke i sukkeret til sukkeret tørker, så skal du skru opp varmen litt så sukkeret smelter igjen og deretter røre inn smøret når alt er tatt av varmen. Overflaten skal vel ikke være helt glatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (32 minutter siden):

Jeg lagde brente mandler for første gang i fjor. Det smøret gjorde jo at de ble ikke sprø sukrete på overflaten. Jeg måtte faktisk tørke de. De smakte bra da, men skal de ikke tørke og bli helt tørre? De ble tørre da, etter jeg tørket de med papir. Men overflaten ble jo glatt.

Smør? Tror ikke jeg har smør i.

Først er det jo mandler og sukker sammen (evt med litt kanel) som steker sammen, til sukkeret smelter. Så skal det kokes enda lenger, til sukkeret liksom koker inn og de blir helt grynete. Så må du koke/steke dem enda lenger til det sukkeret smelter og alt blir helt glatt. Det er tungt å røre hele tiden, og det tar lang tid. Kjenner det i armen etterpå 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (36 minutter siden):

Hm - de så vanvittig gode ut. Er det krevende å få på sjokoladen, det virker litt klønete å ta den på med skje slik det står i oppskriften? Noen triks man bør vite om? 

Nå husker jeg ikke helt hva som står i oppskriften, men jeg gjorde slik: smeltet sjokolade i en skål. Tok biten liggende på en gaffel og holdt over skåla. Øste sjokolade over med en skje, lot renne litt av seg og satte på et brett. Mulig jeg dyppa hele gaffelen med biten nedi i starten når sjokoladen var dyp nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...