Gå til innhold

Julebakst


Fru2020

Anbefalte innlegg

Lillemus skrev (6 minutter siden):

Ta til side noen til deg selv og la ungene pynte resten. :) Eller kjøp dine egne som du gjør, fin løsning det også. :) 

Lot du dem ligge lenge nok i stekepanna? De skal jo koke i sukkeret til sukkeret tørker, så skal du skru opp varmen litt så sukkeret smelter igjen og deretter røre inn smøret når alt er tatt av varmen. Overflaten skal vel ikke være helt glatt?

Ja, jeg synes de kjøpte smaker veldig godt jeg. Så for meg er pepperkakebakingen med guttene bare en veldig hyggelig aktivitet. ❤ 

Ja jeg kokte det til det tørket og alt det der. Så skulle smøret i og da følte jeg det ødela hele produktet. 

påskelilje skrev (2 minutter siden):

Smør? Tror ikke jeg har smør i.

Først er det jo mandler og sukker sammen (evt med litt kanel) som steker sammen, til sukkeret smelter. Så skal det kokes enda lenger, til sukkeret liksom koker inn og de blir helt grynete. Så må du koke/steke dem enda lenger til det sukkeret smelter og alt blir helt glatt. Det er tungt å røre hele tiden, og det tar lang tid. Kjenner det i armen etterpå 😄 

Den oppskriften jeg hadde så skulle det smør i etter den prosessen med sukkeret. Det ødela de. Har du en annen oppskrift du kan dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sophia-Na skrev (4 timer siden):

Baker du ikke pepperkaker eller tradisjonelle kakepersoner?

Nei, ikke nå lenger. Da jr var yngre bakte vi pepperkaker og kakedamer- og menn som vi dekorerte, men etter at han flyttet er pepperkakene fra butikken greie nok til blåmuggost :) 

Kakemenn har aldri vært noen favoritt for noen av oss, de var først og fremst artige å male, men de hjemmelagde var myyye bedre enn de man kjøper i butikken da. Mammas gamle oppskrift ga sprøe og knasende kakepersoner, mens de vi får i butikken eller hos baker'n er tørre og smaker oblat med hjortetakksalt.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari- skrev (18 timer siden):

Jeg baker kransekaker, pepperkaker og risboller. Lagde «gule bomber» for første gang i fjor. De ble en stor favoritt, som nok også blir et fast innslag fremover. Hjemmelaget karamellpudding og et par sorter brød er tradisjon også her.

De fleste i familien spiser lavkarbo til vanlig, så jeg modifiserer enkelte av oppskriftene noe. Ellers er det jo det man spiser mellom nyttår og jul som betyr noe, så vi koser oss med god samvittighet mellom jul og nyttår! :) 
 

 

Gule bomber så veldig gode ut! Det tror jeg nesten jeg må lage. Hva bruker du eggehviten som blir til overs til? Andre kaker man kan putte dem inn i? 

Eller pleier jeg å bake Flisas kolakker og noe hvetebrød, evt kringle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (1 time siden):

Gule bomber så veldig gode ut! Det tror jeg nesten jeg må lage. Hva bruker du eggehviten som blir til overs til? Andre kaker man kan putte dem inn i? 

Eller pleier jeg å bake Flisas kolakker og noe hvetebrød, evt kringle. 

Jeg lagde bombene i dag, og de ekstra eggehvitene gikk med i en omelett!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophia-Na
Kayia skrev (7 timer siden):

Nei, ikke nå lenger. Da jr var yngre bakte vi pepperkaker og kakedamer- og menn som vi dekorerte, men etter at han flyttet er pepperkakene fra butikken greie nok til blåmuggost :) 

Kakemenn har aldri vært noen favoritt for noen av oss, de var først og fremst artige å male, men de hjemmelagde var myyye bedre enn de man kjøper i butikken da. Mammas gamle oppskrift ga sprøe og knasende kakepersoner, mens de vi får i butikken eller hos baker'n er tørre og smaker oblat med hjortetakksalt.

Synes det er rart å skrive pepperkake personer og at det er det nye navnet..😁enig de hjemmelagde er best, de i butikken er harde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophia-Na skrev (4 minutter siden):

Synes det er rart å skrive pepperkake personer og at det er det nye navnet..😁enig de hjemmelagde er best, de i butikken er harde. 

Har ikke fått med meg at det nå heter pepperkakepersoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sophia-Na
Glitter skrev (1 minutt siden):

Har ikke fått med meg at det nå heter pepperkakepersoner. 

Det har skiftet navn fra kakemann til kake personer? ble usikker selv nå

Endret av Sophia-Na
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin skrev (2 timer siden):

Gule bomber så veldig gode ut! Det tror jeg nesten jeg må lage. Hva bruker du eggehviten som blir til overs til? Andre kaker man kan putte dem inn i? 

Eller pleier jeg å bake Flisas kolakker og noe hvetebrød, evt kringle. 

I fjor brukte jeg eggehvitene til å lage vepsebol 😋 https://www.detsoteliv.no/oppskrift/vepsebol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (22 timer siden):

Ja, jeg synes de kjøpte smaker veldig godt jeg. Så for meg er pepperkakebakingen med guttene bare en veldig hyggelig aktivitet. ❤ 

Ja jeg kokte det til det tørket og alt det der. Så skulle smøret i og da følte jeg det ødela hele produktet. 

Den oppskriften jeg hadde så skulle det smør i etter den prosessen med sukkeret. Det ødela de. Har du en annen oppskrift du kan dele?

Skal se om jeg finner den i helga. Hadde ikke tid i går 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pensjonert meg fra baking.  Døtrene mine har lært av meg å bake det som var tradisjoner og nå lener jeg meg bakover og kommer til jul hos dem.

Jeg er ikke en bakende bestemor😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (På 23.11.2022 den 23.01):

Jeg pleier ikke å bake så mye, men noen faste sorter som krumkaker, colakaker, havrekjeks og bordbakelse «må» være på plass 😊 Her i huset er folk mer glad i salt enn i søtt, så jeg lager leverpostei, diverse sildtyper og lammerull til julefrokostene/lunsjene. Ellers lager jeg karamellpudding til julaften og baker godt brød, fint og grovt til julelunsjene. Annet småsøtt er kjøpt eller kommet i hus i form av gaver.

Skal følge tråden din for å se om jeg får inspirasjon til noe nytt 😊

Har du oppskrift på colakaker? Smaker de Cola?

Mari- skrev (På 23.11.2022 den 23.38):

Jeg baker kransekaker, pepperkaker og risboller. Lagde «gule bomber» for første gang i fjor. De ble en stor favoritt, som nok også blir et fast innslag fremover. Hjemmelaget karamellpudding og et par sorter brød er tradisjon også her.

De fleste i familien spiser lavkarbo til vanlig, så jeg modifiserer enkelte av oppskriftene noe. Ellers er det jo det man spiser mellom nyttår og jul som betyr noe, så vi koser oss med god samvittighet mellom jul og nyttår! :) 
 

 

Gule bomber så deilige ut. Jeg er ikke så veldig glad i å bake så spørs om jeg gidder å bake flere sorter som en må lage over flere steg. Kanskje jeg skal prøve meg på gule bomber og droppe Sarah Bernard 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (26 minutter siden):

Har du oppskrift på colakaker? Smaker de Cola?

Det har ingenting med brusen cola å gjøre. Det kommer av svensk kolakaker = karamellkaker, kola på svensk er karamell. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (15 minutter siden):

Det har ingenting med brusen cola å gjøre. Det kommer av svensk kolakaker = karamellkaker, kola på svensk er karamell. :) 

😂 Nå ble jeg litt skuffet. Jeg så for meg en helt ny verden i min Cola-avhengighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...
påskelilje skrev (På 25.11.2022 den 9.27):

Skal se om jeg finner den i helga. Hadde ikke tid i går 🙂

@Glitter

I går bakte jeg kokosmakroner!

Oppskrift:

5 eggehviter piskes stive.

250 g kokosmasse

200 g siktet melis

1 ss hvetemel

Det tørre blandes.

Eggehvitene skjæres inn i det tørre.

Sett makroer på stekebrett med bakepapir, bruk teskjeer.

Stekes på 150 grader i ca 20 min (følg med på dem. I oppskriften stod det 10-15 min, men i går stod de minst 20 min) Makronene skal være gyldne, men ikke helt gjennomstekte. De skal være seige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (42 minutter siden):

@Glitter

I går bakte jeg kokosmakroner!

Oppskrift:

5 eggehviter piskes stive.

250 g kokosmasse

200 g siktet melis

1 ss hvetemel

Det tørre blandes.

Eggehvitene skjæres inn i det tørre.

Sett makroer på stekebrett med bakepapir, bruk teskjeer.

Stekes på 150 grader i ca 20 min (følg med på dem. I oppskriften stod det 10-15 min, men i går stod de minst 20 min) Makronene skal være gyldne, men ikke helt gjennomstekte. De skal være seige!

Takk! 😊 Vi lagde det for noen uker siden og de ble helt okei. Jeg er ikke SÅ glade i de. Men de ble bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (På 11.12.2022 den 13.19):

@Glitter

I går bakte jeg kokosmakroner!

Oppskrift:

5 eggehviter piskes stive.

250 g kokosmasse

200 g siktet melis

1 ss hvetemel

Det tørre blandes.

Eggehvitene skjæres inn i det tørre.

Sett makroer på stekebrett med bakepapir, bruk teskjeer.

Stekes på 150 grader i ca 20 min (følg med på dem. I oppskriften stod det 10-15 min, men i går stod de minst 20 min) Makronene skal være gyldne, men ikke helt gjennomstekte. De skal være seige!

Det er i blant imponerende å se hvor mange ulike oppskrifter som kan gi samme resultat - og noenlunde samme smak. Men den der oppskriften på kokosmakroner var ny for meg, så den adopterer jeg inn i samlingen min.

I helgen bakte jeg nærmere 60 krumkaker (gir bort til to familier), og jeg eksprimenterte med en ny oppskrift jeg ikke hadde forsøkt før. Litt skummelt å gjøre med en så stor deig, men den holdt sitt løfte og krumkakene ble ekstra tynne og sprø. Hemmeligheten var at det var både potetmel og hvetemel, og ellers en standard krumkakeoppskrift hvor alle ingrediensene veier like mye.

Jeg innså at jeg hadde 7 ulike krumkakeoppskrifter - 5 av de var vidt forskjellige med alt fra fløte, rømme, kondensert melk etc. i oppskriften - men jeg er sikker på de hadde blitt gode alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (13 minutter siden):

Det er i blant imponerende å se hvor mange ulike oppskrifter som kan gi samme resultat - og noenlunde samme smak. Men den der oppskriften på kokosmakroner var ny for meg, så den adopterer jeg inn i samlingen min.

I helgen bakte jeg nærmere 60 krumkaker (gir bort til to familier), og jeg eksprimenterte med en ny oppskrift jeg ikke hadde forsøkt før. Litt skummelt å gjøre med en så stor deig, men den holdt sitt løfte og krumkakene ble ekstra tynne og sprø. Hemmeligheten var at det var både potetmel og hvetemel, og ellers en standard krumkakeoppskrift hvor alle ingrediensene veier like mye.

Jeg innså at jeg hadde 7 ulike krumkakeoppskrifter - 5 av de var vidt forskjellige med alt fra fløte, rømme, kondensert melk etc. i oppskriften - men jeg er sikker på de hadde blitt gode alle sammen.

Si i fra hvis du baker dem da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg baker ikke så mye. Jeg har sluttet å lage pepperkaker, så her blir det bare krumkaker, en sjokoladekake og kanelboller. Kanelboller er kjekt å ha i fryseren for å varme opp i mikroen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...