Gå til innhold

Ferske, usikre hytteiere . Kan noen hjelpe oss ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Det gjelder borrevannet. Vi er muligens litt overnervøse, men jeg dobbeltsjekker med dere. Er det noen her som har borrevann på hytta ? 

Vi har fått høre at det ikke er noen vits i at varmekablene står på fra hytta og ut til borrevannet. De som skal kunne dette sier at ingen ting vil gå galt. Hvis det fryser , kan vi bare slå på varmekablene når vi kommer og det vil ta et kvarter før vannet er tint.  Det samboeren og jeg diskuterer nå er om virkelig kan stole på dette. Det har vært 15 minusgrader på fjellet i noen dager nå og vi har ikke vært der på en stund og har heller ikke tenkt oss dit før jul. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min sier at dere ikke burde skru av vannet.  Dersom dere skrur av og vannet fryser så ekspanderer det og dere risikerer at rørene sprekker.

Nicklusheletida skrev (38 minutter siden):

Det gjelder borrevannet. Vi er muligens litt overnervøse, men jeg dobbeltsjekker med dere. Er det noen her som har borrevann på hytta ? 

Vi har fått høre at det ikke er noen vits i at varmekablene står på fra hytta og ut til borrevannet. De som skal kunne dette sier at ingen ting vil gå galt. Hvis det fryser , kan vi bare slå på varmekablene når vi kommer og det vil ta et kvarter før vannet er tint.  Det samboeren og jeg diskuterer nå er om virkelig kan stole på dette. Det har vært 15 minusgrader på fjellet i noen dager nå og vi har ikke vært der på en stund og har heller ikke tenkt oss dit før jul. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Dorthe skrev (1 time siden):

Mannen min sier at dere ikke burde skru av vannet.  Dersom dere skrur av og vannet fryser så ekspanderer det og dere risikerer at rørene sprekker.

 

Vi har ikke skrudd av vannet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Dorthe skrev (3 timer siden):

Varmen, ikke vannet

 

 

Aha, nei gulvarmen står på 12 i alle rom i 1 etage,  bortsett fra på soverommene . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et slikt system på hytta. Rørene som ligger i bakken tåler at vannet fryser, så det er ikke problemet.

Vanligvis (dvs når det ikke er barfrost, og det ikke er alt for kaldt) er det riktig at et slikt system tiner isen i løpet av alt fra et kvarter til noen timer (slå på varmen som det første dere gjør når dere kommer på hytta).

Men hvis det er langvarig barforst og/eller ekstrem kulde har jeg opplevd at jeg ikke fikk tint rørene selv på en uke. Effektforbruket er vanligvis 1w per meter, så da kan du regne på hva det koster per døgn.

Inne i hytta må dere tappe ned rørene før dere drar  selv om dere har varme stående på. Noen timers strømbrudd i -20grader gjør at rørene fryser sog sprenges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
kupton skrev (1 time siden):

Jeg har et slikt system på hytta. Rørene som ligger i bakken tåler at vannet fryser, så det er ikke problemet.

Vanligvis (dvs når det ikke er barfrost, og det ikke er alt for kaldt) er det riktig at et slikt system tiner isen i løpet av alt fra et kvarter til noen timer (slå på varmen som det første dere gjør når dere kommer på hytta).

Men hvis det er langvarig barforst og/eller ekstrem kulde har jeg opplevd at jeg ikke fikk tint rørene selv på en uke. Effektforbruket er vanligvis 1w per meter, så da kan du regne på hva det koster per døgn.

Inne i hytta må dere tappe ned rørene før dere drar  selv om dere har varme stående på. Noen timers strømbrudd i -20grader gjør at rørene fryser sog sprenges.

Takk for svar. Så da mener du at vi må slå av vannet i tilfelle strømbrudd.  Det har vi dessverre ikke gjort og det har ingen sagt til oss. Vi har plastrør og renseanlegg og fått beskjed om at disse rørene ikke vil sprekke. Det er dette vi ikke helt har stolt på. Er det forskjell på gamle og nye rør ? 

Vi kan følge med på en app hvor varmt det er i hytta til en hver tid og blir varslet ved strømbrudd. Etter det du sier her nå, så får vi reise opp ved strømbrudd og stenge av vannet neste gang. Tør ikke å stole på de som sier det vil gå bra. Vi får også tømme og stenge av neste gang vi forlater hytta. De siste par gangene vi har vært der, har vi skrudd opp varmen et helt døgn før vi dro opp, slik at det er godt og varmt når vi kommer opp. 

Litt på siden Strømregningen blir et kappitel for seg selv denne måneden ja. I går lå den på 600 før nettleie og vi har ikke vært der en gang i desmber.  100 kroner dagen. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg slår alltid av pumpa fra vannkilden til hytta. Det gjør jeg hele året. Om det skjer en skade, forhindrer en at hytta pumpes full av vann.

2. På vinteren, hos meg fra 15. okt til etter påske, tapper jeg ned vann som står i rørene inne i hytta hver gang. Da er det ikke noe vann i dem som kan fryse og sprenge rørene. Det åpner også for at jeg kan slå av all varme om jeg ønsker det. Fordal: Sparer penger. Ulempe: Hytta er kald når du kommer om du ikke har "Ring hytta varm".

Husk å tappe ned sisternen på wc, samt helle frostveske i wc på alle vannlåser. Billig forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 minutt siden):

1. Jeg slår alltid av pumpa fra vannkilden til hytta. Det gjør jeg hele året. Om det skjer en skade, forhindrer en at hytta pumpes full av vann.

2. På vinteren, hos meg fra 15. okt til etter påske, tapper jeg ned vann som står i rørene inne i hytta hver gang. Da er det ikke noe vann i dem som kan fryse og sprenge rørene. Det åpner også for at jeg kan slå av all varme om jeg ønsker det. Fordal: Sparer penger. Ulempe: Hytta er kald når du kommer om du ikke har "Ring hytta varm".

Husk å tappe ned sisternen på wc, samt helle frostveske i wc på alle vannlåser. Billig forsikring.

Sikkert lurt å gjøre dette hver gang, men det er vel virkelig ikke vanlig på en moderne vinterhytte som er hyppig i bruk? Men da må man vel antakelig ha på kabler langs vannrør, og det koster jo i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (Akkurat nå):

det er vel virkelig ikke vanlig på en moderne vinterhytte som er hyppig i bruk?

Hvis hyppig bruk betyr hver fredag-søndag, er det mer enn nok tid fra søndag kveld til fredag morgen for å fryse i stykker vannrør i hytta. Husk at strømbrudd er langt hyppigere i strøk der hytter ligger enn i boligstrøk. Vanligvis er det også kaldere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
kupton skrev (3 minutter siden):

1. Jeg slår alltid av pumpa fra vannkilden til hytta. Det gjør jeg hele året. Om det skjer en skade, forhindrer en at hytta pumpes full av vann.

2. På vinteren, hos meg fra 15. okt til etter påske, tapper jeg ned vann som står i rørene inne i hytta hver gang. Da er det ikke noe vann i dem som kan fryse og sprenge rørene. Det åpner også for at jeg kan slå av all varme om jeg ønsker det. Fordal: Sparer penger. Ulempe: Hytta er kald når du kommer om du ikke har "Ring hytta varm".

Husk å tappe ned sisternen på wc, samt helle frostveske i wc på alle vannlåser. Billig forsikring.

Tusen takk for svar :)Heretter skal vi gjøre som du sier. Jeg skal videreformidle dette til samboeren. Det hadde vært et mareritt om hytta ble pumpet full av vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (50 minutter siden):

Hvis hyppig bruk betyr hver fredag-søndag, er det mer enn nok tid fra søndag kveld til fredag morgen for å fryse i stykker vannrør i hytta. Husk at strømbrudd er langt hyppigere i strøk der hytter ligger enn i boligstrøk. Vanligvis er det også kaldere der.

Ja, skjønner det, var derfor jeg tenkte det måtte stå på kabler langs rørene, om vann ikke tømmes. Regner med det står på lunk i selve hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Ekstra skrev (1 time siden):

Ja, skjønner det, var derfor jeg tenkte det måtte stå på kabler langs rørene, om vann ikke tømmes. Regner med det står på lunk i selve hytta.

Gurimalla, jeg blir nervøs av alle forskjellige svar jeg får 😀 Etter å ha lest her, ringte jeg igjen til Bademiljø, selv om samboeren sikkert har snakket med dem 100 ganger , grundig som han alltid er. Kan jo være han ikke har spurt på riktig måte, noe han har missoppfattet eller ikke hørt. Han har jo litt dårlig hørsel. 

Hun jeg snakket med sa dette : Rørerene ute vil ikke sprekke, men rørerene inne kan gjøre det hvis det ikke er en lunk på. Det ville ikke skje, så lenge vi hadde en lunk på. Det har vi jo. 

Og så la hun til etterpå : Men for sikkerhets skyld, ville jeg nok neste gang satt på varmekabler, tømt vannet og stengt av krana i tilfelle det kommer en kuldeperiode. 

Hun pratet med 2 tunger. Jeg blir forvirret. Hva mente hun ? Det kan ikke gå galt, men det kan gå galt likevel ?😳

Husker når vi tok over hytta, så ble det også sagt noe om at vi ikke skulle stenge av vannet pga renseanlegget som går en gang i uka. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (9 minutter siden):

Og så la hun til etterpå : Men for sikkerhets skyld, ville jeg nok neste gang satt på varmekabler, tømt vannet og stengt av krana i tilfelle det kommer en kuldeperiode. 

Hun pratet med 2 tunger. Jeg blir forvirret. Hva mente hun ? Det kan ikke gå galt, men det kan gå galt likevel ?😳

Om det blir strømbrudd over noen timer / døgn så vil det jo fryse også inne i hytta. Hadde ikke tatt sjansen. Så lenge det er plussgrader inne i hytta vil jo ikke det skje, men strømbrudd kan man ikke gardere seg mot.

Hos oss fryser selv varmtvannsrøret i kjelleren i boligen om vi har kaldere enn -10 en uke i strekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lillemus skrev (4 minutter siden):

Om det blir strømbrudd over noen timer / døgn så vil det jo fryse også inne i hytta. Hadde ikke tatt sjansen. Så lenge det er plussgrader inne i hytta vil jo ikke det skje, men strømbrudd kan man ikke gardere seg mot.

Hos oss fryser selv varmtvannsrøret i kjelleren i boligen om vi har kaldere enn -10 en uke i strekk.

Nå ringte samboeren til noen andre enn de vi har snakket med før. De sa at de anbefalte at varmekablene til borrevannet sto på fra desember til 1 mars og at vi tømte vannet og stengte krana rett etter rensing av vannet. Forhåpentligvis har det gått bra iom at det er mye snø der nå. Det verste er lite snø og tæle i bakken. 

Enden på visa er at samboeren tar en tur opp dit , før vi hadde tenkt oss dit i jula. 

Samboeren har en tendens til å våkne akkurat klokken 5 på natta og begynne å gruble på ting og nå klarte jaggu jeg og gjøre han mer nervøs stakkars 🤣

Håper vi er glade hytteiere i fremtiden også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (51 minutter siden):

Gurimalla, jeg blir nervøs av alle forskjellige svar jeg får 😀 Etter å ha lest her, ringte jeg igjen til Bademiljø, selv om samboeren sikkert har snakket med dem 100 ganger , grundig som han alltid er. Kan jo være han ikke har spurt på riktig måte, noe han har missoppfattet eller ikke hørt. Han har jo litt dårlig hørsel. 

Hun jeg snakket med sa dette : Rørerene ute vil ikke sprekke, men rørerene inne kan gjøre det hvis det ikke er en lunk på. Det ville ikke skje, så lenge vi hadde en lunk på. Det har vi jo. 

Og så la hun til etterpå : Men for sikkerhets skyld, ville jeg nok neste gang satt på varmekabler, tømt vannet og stengt av krana i tilfelle det kommer en kuldeperiode. 

Hun pratet med 2 tunger. Jeg blir forvirret. Hva mente hun ? Det kan ikke gå galt, men det kan gå galt likevel ?😳

Husker når vi tok over hytta, så ble det også sagt noe om at vi ikke skulle stenge av vannet pga renseanlegget som går en gang i uka. 

 

Jeg bare sier hva jeg synes høres sannsynlig ut, har nok egentlig ikke veldig greie på dette, så du bør kanskje sette din lit til andre enn meg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Ekstra skrev (42 minutter siden):

Jeg bare sier hva jeg synes høres sannsynlig ut, har nok egentlig ikke veldig greie på dette, så du bør kanskje sette din lit til andre enn meg :P 

Jeg er glad dere svarer og jeg er glad jeg spurte dere.  Det er bedre å sjekke flere steder enn at vi skal få oss en negativ overraskelse. Etter at  jeg spurte her, har vi sjekket andre steder også som sier det samne som dere. Vi vil være på den sikre siden og samboeren reiser opp på hytta og blir der ei helg og ordner dette. Det passer egentlig fint det, da det blir ei helg jeg skal ha venninnebesøk hjemme. Da slipper han å høre på mimring og fjasing fra oss også. Takk for svar til dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette viser både sol- og skyggesidene ved DOL. Både folks helse og vannskader i hytter er relativt alvorlige saker. Når det er slik, bør en spørre seg selv om en har særlig greie på saken før en velger å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
kupton skrev (6 minutter siden):

Dette viser både sol- og skyggesidene ved DOL. Både folks helse og vannskader i hytter er relativt alvorlige saker. Når det er slik, bør en spørre seg selv om en har særlig greie på saken før en velger å svare.

Jeg ble usikker på hva du mente nå ? Helse ? Hva mente du ? Var det det jeg skrev om at samboeren våkner 5 og grubler  som fikk deg til å tenke angst eller noe ? Neida, han er robust og sliter ikke med angst. Bare litt fra 5 og til han står opp kanskje. Men han er litt mer " bygutt" enn jeg har vært vant til hos andre menn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Men ja, vi ble litt nervøse, men i hvert fall fikk vi gode svar, så jeg ser bare solsiden jeg da. Helsa vår er fortsatt god den altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...