Gå til innhold

Ferske, usikre hytteiere . Kan noen hjelpe oss ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida skrev (14 minutter siden):

Jeg ble usikker på hva du mente nå ?

Det var vel bare en kommentar til det om at du fikk forskjellige svar, og at man i slike saker (som i helsespørsmål) ikke bør svare hvis man ikke har greie på temaet. Tror ikke det hadde noe som helst med hytteeiernes helse å gjøre 😉

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (13 minutter siden):

Jeg ble usikker på hva du mente nå ?

Siden jeg er mest på helse, skrev jeg om det også, men jeg får ta det en gang til, og det handler ikke om deg eller din samboer.

Min erfaring er at det er mange på DOL som svarer på ganske alvorlige tema uten å ha særlig greie på det de svarer på. Hvis da TS følger råd som er dårlig fundert, kan det få alvorlige konsekvenser. Derfor mener jeg at i slike saker skal en tenke seg ekstra godt om og vurdere sin egen kompetanse på området før en svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
laban skrev (1 minutt siden):

Det var vel bare en kommentar til det om at du fikk forskjellige svar, og at man i slike saker (som i helsespørsmål) ikke bør svare hvis man ikke har greie på temaet. Tror ikke det hadde noe som helst med hytteeiernes helse å gjøre 😉

Han skrev at helse er alvorlige saker. Men det har sikkert noe med hvordan jeg utrykte meg også ang nervøsiteten som sikkert ble beskrevet litt overdrevent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
kupton skrev (1 minutt siden):

Siden jeg er mest på helse, skrev jeg om det også, men jeg får ta det en gang til, og det handler ikke om deg eller din samboer.

Min erfaring er at det er mange på DOL som svarer på ganske alvorlige tema uten å ha særlig greie på det de svarer på. Hvis da TS følger råd som er dårlig fundert, kan det få alvorlige konsekvenser. Derfor mener jeg at i slike saker skal en tenke seg ekstra godt om og vurdere sin egen kompetanse på området før en svarer.

Ja, i dette tilfellet førte det til ekstra undersøkelser som ikke skadet oss :) Jeg er som sagt glad jeg spurte og takknemlig for alle svar .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (13 minutter siden):

Han skrev at helse er alvorlige saker. Men det har sikkert noe med hvordan jeg utrykte meg også ang nervøsiteten som sikkert ble beskrevet litt overdrevent :)

Nei, tanken var nok heller at folk som jeg, med en viss erfaring, men med begrenset kompetanse på området, tillot seg å svare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (17 minutter siden):

Nei, tanken var nok heller at folk som jeg, med en viss erfaring, men med begrenset kompetanse på området, tillot seg å svare :P

Sikkert ikke deg spesielt, men prinsippet, altså at man kan risikere å få svar som er mer basert på antakelser og synsing enn erfaringer og fakta. 

Helt enig i at hytteeiernes helse / nervøsitet var helt irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Ekstra skrev (2 timer siden):

Nei, tanken var nok heller at folk som jeg, med en viss erfaring, men med begrenset kompetanse på området, tillot seg å svare :P

Hos de som har kompetanse, kan må også få 10 forskjellige svar, er min erfaring. Så får man sile ut. Akkurat nå valgte vi å høre på Kupton og den siste som samboeren snakket med som ga likt svar. Da er vi på den sikre siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (9 timer siden):

Sikkert lurt å gjøre dette hver gang, men det er vel virkelig ikke vanlig på en moderne vinterhytte som er hyppig i bruk? Men da må man vel antakelig ha på kabler langs vannrør, og det koster jo i disse dager.

Jeg låner en hytte hvor vi alltid stenger vann og åpner alle kraner slik at vannet i rørene renner ut før vi drar. Tar bare ett minutt å gjøre det:-) Rutinen ble etablert av hytteeiers besteforeldre, og den funker fortsatt!

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Apropo psykisk helse : Vi var litt urolige og gjorde hverandre litt urolige. Det er meldt enda kaldere til uka. Det ble sånn: - Tenk om.......osv. 

Derfor : Vi fremskyndet turen og er på dagstur i dag. Hele dagen går på dette, men alt var i sin skjønneste orden og vi kan slappe av og sove godt om natta 😁 Varmekablene er satt på, vannet er tømt og stengt av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (53 minutter siden):

Apropo psykisk helse : Vi var litt urolige og gjorde hverandre litt urolige. Det er meldt enda kaldere til uka. Det ble sånn: - Tenk om.......osv. 

Derfor : Vi fremskyndet turen og er på dagstur i dag. Hele dagen går på dette, men alt var i sin skjønneste orden og vi kan slappe av og sove godt om natta 😁 Varmekablene er satt på, vannet er tømt og stengt av. 

Bra å sjekke det! Jeg ringte min far i dag for å høre om han passet på plusstemperatur i rommene med vann. Vi har jo andre etasje i huset hans,  og jeg har ikke vært inn der på mange uker. Pappa kan surre litt innimellom,  men dette med vannet hadde han heldigvis full kontroll på. Han hadde også hengt et teppe foran det lille ettglassvinduet i vårt "oppvaskrom', sånn at det skulle bli bedre isolert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (6 timer siden):

Apropo psykisk helse : Vi var litt urolige og gjorde hverandre litt urolige. Det er meldt enda kaldere til uka. Det ble sånn: - Tenk om.......osv. 

Derfor : Vi fremskyndet turen og er på dagstur i dag. Hele dagen går på dette, men alt var i sin skjønneste orden og vi kan slappe av og sove godt om natta 😁 Varmekablene er satt på, vannet er tømt og stengt av. 

Det synes jeg var klokt. Det ser ut til å kunne bli innmari kaldt neste helg...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
frosken skrev (14 minutter siden):

Det synes jeg var klokt. Det ser ut til å kunne bli innmari kaldt neste helg...  

Ja, det var det vi så også. Ble en lang dag, men så utrolig nydelig vinteridyll der nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (11 minutter siden):

Ja, det var det vi så også. Ble en lang dag, men så utrolig nydelig vinteridyll der nå :)

Skulle gjerne ha hatt en sånn hytte - særlig om høsten og vinteren:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
frosken skrev (15 timer siden):

Skulle gjerne ha hatt en sånn hytte - særlig om høsten og vinteren:-)

Vel , vi får se hvor lenge jeg er glad for hytta da. Var forberedt på høye strømpriser, men når strømprisen på det høyeste er nesten 9 kroner i morgen, så overgår det hva som var mulig å se for seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Vel , vi får se hvor lenge jeg er glad for hytta da. Var forberedt på høye strømpriser, men når strømprisen på det høyeste er nesten 9 kroner i morgen, så overgår det hva som var mulig å se for seg. 

Hvor høye priser sånn ca pr måned kan det bli antar dere? Er bare nysgjerrig fordi jeg kanskje bør tilby meg å betale strøm for hytta jeg låner av og til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
frosken skrev (31 minutter siden):

Hvor høye priser sånn ca pr måned kan det bli antar dere? Er bare nysgjerrig fordi jeg kanskje bør tilby meg å betale strøm for hytta jeg låner av og til. 

Jeg må komme tilbake til dette spørsmålet når vi får regning for desember.  Frem til nå har jo ikke regningene vært avskrekkende, men desemberregninga blir heftig, tror jeg. 

Hvis du låner hytta gratis, ville jeg nok ha tilbudt meg det, men det kommer også an på om du reiser alene eller tar med deg flere. I

Det er bare eldsteddateren som har lånt hytta vår foreløpig og iom at hun er ivrig på å bruke den og tar med seg hele vennegjenger, blir strømforbruket høyt når alle skal dusje og vi setter opp gulvvarmen et døgn før de reiser. Vi kan også se det tydelig de dagene hun lader bilen sin. Vi har en app hvor vi kan se hvor mye de har brukt. Hun får regningen for de dagene de har brukt hytta og hun fordeler dem mellom vennene. Alle er i jobb og har råd til det og det er lettere for oss og si at de kan låne hytta, når vi gjør det på den måten. 

Alle de andre ungdommene våre er studenter og hvis de skal låne hytta, kommer vi ikke til å kreve det samme av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Nicklusheletida
frosken skrev (På 12.12.2022 den 15.59):

Hvor høye priser sånn ca pr måned kan det bli antar dere? Er bare nysgjerrig fordi jeg kanskje bør tilby meg å betale strøm for hytta jeg låner av og til. 

Nå har vi fått regningen som var den høyeste vi har hatt. Den kom på 5400 inkl nettleie. Vi har ikke vært i nærheten av denne summen tidligere. Det var første halvdelen av desember som dro opp noe veldig. Det gikk over 300 kroner dagen på det verste, selv om vi ikke var der. Så gikk strømprisene ned siste halvdel av desember og selv om vi var 5 stk der i jula og brukte mye mer strøm, kom vi aldri opp i så mye som første halvdelen av måneden. 

Som du skjønner så varierer det veldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (8 minutter siden):

Nå har vi fått regningen som var den høyeste vi har hatt. Den kom på 5400 inkl nettleie. Vi har ikke vært i nærheten av denne summen tidligere. Det var første halvdelen av desember som dro opp noe veldig. Det gikk over 300 kroner dagen på det verste, selv om vi ikke var der. Så gikk strømprisene ned siste halvdel av desember og selv om vi var 5 stk der i jula og brukte mye mer strøm, kom vi aldri opp i så mye som første halvdelen av måneden. 

Som du skjønner så varierer det veldig :)

Oiiii... det var mye! Takk for oppdateringen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
frosken skrev (9 minutter siden):

Oiiii... det var mye! Takk for oppdateringen:-)

Ja, er glad strømregninga hjemme bare kom på 700 kroner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...