Gå til innhold

Kupton. Hvor er fagfolk i kjønnsdebatten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Fordi de ikke har forutsetninger til å forstå dette.

Anonymkode: cd9c4...5a1

Hvem har det om de ikke er en som selv føler det sånn? Jeg kan ihvertfall ikke, for jeg trives som hunkjønn og kunne ikke drømt om å ville være mann. Det vil ikke si det samme som at jeg jo ikke forstår at noen faktisk har de følelsene. Ok, det er helt greit . Jeg ser ikke hvorfor jeg ikke skal akseptere det, og jeg ser ihvertfall ikke på noen måte hvorfor jeg skal benekte deres følelser og/ eller hindre dem i å ta sine valg.

Det er utallige ting vi aldri vil forstå, men det er ikke dermed sagt at det vi ikke skjønner er feil! 

Barn trenger i enda mindre grad å forstå alt for å akseptere noe. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir skrev (25 minutter siden):

Å si at "det kan vi ikke vite" blir igjen spekulasjoner som virker litt paranoide oppi hodet mitt. Det blir så mange mistanker og bekymringer jeg ikke kan se at har rot i virkeligheten.

Vel, artikkelen viste jo et eksempel (som selvfølgelig ikke trenger bety at det finnes flere), men også at dette kompetanseopplegget ikke er offentlig tilgjengelig, ikke faglig forankret, men overlatt til en interesseorganisasjon. Da er det jo ikke til å unngå at det blir spekulasjoner. 

Kashmir skrev (25 minutter siden):

Og jeg syns heller ikke at barn bør "skånes" for kunnskap om ting som er helt relevante om andre mennesker.

Det synes ikke jeg heller. Men vi kan vente til de blir litt større, så lenge det ikke dukker opp en situasjon der det er nødvendig å ta det opp tidlig. Akkurat som vi gjør med en del andre emner. Men det er helt i orden at du ikke deler mitt syn på den saken. 

Kashmir skrev (25 minutter siden):

De blir ikke presentert om at kjønnskifte er en løsning på et problem. De lærer og får info om at noen ikke føler seg som sitt biologiske kjønn og at i noen tilfeller kan de skifte kjønn.

Jeg tror noen førskolebarn kan konvertere denne informasjonen i sitt eget hode, til at de som ikke faller innenfor de typiske kjønnsrollene, har eller er et problem. De har ikke så mye annet å relatere det "å føle seg som et biologisk kjønn" til, enn det de får med seg av kjønnsroller i nærmiljøet sitt. 

Kashmir skrev (25 minutter siden):

Det er ikke for mye å fordøye for et barn. 

Jeg tror at en del voksne mennesker som har problemer med å forstå dette, overfører egne tanker på barn. Barn aksepterer ting i mye mye større grad enn voksne, og de blir heller ikke forvirret når de får informasjon. Tvert i mot faktisk. 

Jeg tror det er svært store variasjoner her også. Jeg tviler på at ingen treåringer blir forvirret av å få høre at de kan skifte kjønn, selv om noen treåringer sannsynligvis takler det helt greit. Og jeg tror på ingen måte at de småbarnsforeldrene som synes dette opplegget kan vente, ikke er forståelsesfulle eller tolerante nok. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (12 minutter siden):

Vel, artikkelen viste jo et eksempel (som selvfølgelig ikke trenger bety at det finnes flere), men også at dette kompetanseopplegget ikke er offentlig tilgjengelig, ikke faglig forankret, men overlatt til en interesseorganisasjon. Da er det jo ikke til å unngå at det blir spekulasjoner. 

Det synes ikke jeg heller. Men vi kan vente til de blir litt større, så lenge det ikke dukker opp en situasjon der det er nødvendig å ta det opp tidlig. Akkurat som vi gjør med en del andre emner. Men det er helt i orden at du ikke deler mitt syn på den saken. 

Jeg tror noen førskolebarn kan konvertere denne informasjonen i sitt eget hode, til at de som ikke faller innenfor de typiske kjønnsrollene, har eller er et problem. De har ikke så mye annet å relatere det "å føle seg som et biologisk kjønn" til, enn det de får med seg av kjønnsroller i nærmiljøet sitt. 

Jeg tror det er svært store variasjoner her også. Jeg tviler på at ingen treåringer blir forvirret av å få høre at de kan skifte kjønn, selv om noen treåringer sannsynligvis takler det helt greit. Og jeg tror på ingen måte at de småbarnsforeldrene som synes dette opplegget kan vente, ikke er forståelsesfulle eller tolerante nok. 

Hmm. På en måte så kan det andre svaret ditt nettopp være årsak til at de får det problemet du beskriver videre med at de ikke har annet å relatere til. Vokser de opp med kunnskap så har de jo nettopp mer å forholde seg til? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Hmm. På en måte så kan det andre svaret ditt nettopp være årsak til at de får det problemet du beskriver videre med at de ikke har annet å relatere til. Vokser de opp med kunnskap så har de jo nettopp mer å forholde seg til? 

Jeg vet ikke om jeg forsto hva du mente, men jeg tror ikke det at de så tidlig får servert muligheten for at deres biologiske kjønn er feil, øker forståelsen dere for noe som helst. For det bittelille mindretallet som er i en situasjon der de må forholde seg til denne muligheten (f.eks. fordi storesøster er i ferd med å bli storebror), kan vi gjøre et unntak tilpasset akkurat deres situasjon og modenhet. Nøyaktig som vi gjør med andre aspekter ved livet som ligger litt utenfor de typiske erfaringene til så små barn. 

De rekker fint å vokse opp med denne kunnskapen selv om de ikke får den servert i barnehagen. Synes altså jeg - og andre får ha sin mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke om jeg forsto hva du mente, men jeg tror ikke det at de så tidlig får servert muligheten for at deres biologiske kjønn er feil, øker forståelsen dere for noe som helst. For det bittelille mindretallet som er i en situasjon der de må forholde seg til denne muligheten (f.eks. fordi storesøster er i ferd med å bli storebror), kan vi gjøre et unntak tilpasset akkurat deres situasjon og modenhet. Nøyaktig som vi gjør med andre aspekter ved livet som ligger litt utenfor de typiske erfaringene til så små barn. 

De rekker fint å vokse opp med denne kunnskapen selv om de ikke får den servert i barnehagen. Synes altså jeg - og andre får ha sin mening. 

Jo, men jeg tenkte at jo tidligere de vet om dette, jo færre spørsmål og funderinger vil de jo ha. Det er jo mer sannsynlig at jo senere vi får vite om noe, jo mer er vi anlagt til å tenke på det, nettopp fordi det er nytt og mer uvanlig å forholde seg til. For å ta meg og den ideen om at jeg var hedning. Jeg visste jo kun om Jesus og kristendommen. For meg ble det å kunne være hedning en slags ny idé, og noe jeg tenkte på. Hadde jeg visst om at det var ateister blant oss ( 🙂 ), så hadde jeg jo ikke reflektert noe over det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Jo, men jeg tenkte at jo tidligere de vet om dette, jo færre spørsmål og funderinger vil de jo ha. Det er jo mer sannsynlig at jo senere vi får vite om noe, jo mer er vi anlagt til å tenke på det, nettopp fordi det er nytt og mer uvanlig å forholde seg til. For å ta meg og den ideen om at jeg var hedning. Jeg visste jo kun om Jesus og kristendommen.

Jeg synes trosspørsmål blir litt på siden av temaet. Jeg er enig i at barn bør få vite at ikke alle har samme religiøse tro (eller noen i det hele tatt) som foreldrene / nærmeste familie. Men dette er jo også noe man venter med (mesteparten av) til barnet er modent nok til å takle det, i de fleste miljøer i våre dager.  

Jeg tror jeg begynner å gjenta meg selv nå, så jeg setter strek. Det er helt i orden at vi ikke er enige.

For å være litt flåsete til slutt, synes jeg det er - eh - interessant at å knytte julen til Jesusbarnet fører til ramaskrik i barnehagene, mens det er helt greit at det forkynnes at man kan bestemme kjønnet sitt selv 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (11 minutter siden):

Jeg synes trosspørsmål blir litt på siden av temaet. Jeg er enig i at barn bør få vite at ikke alle har samme religiøse tro (eller noen i det hele tatt) som foreldrene / nærmeste familie. Men dette er jo også noe man venter med (mesteparten av) til barnet er modent nok til å takle det, i de fleste miljøer i våre dager.  

Jeg tror jeg begynner å gjenta meg selv nå, så jeg setter strek. Det er helt i orden at vi ikke er enige.

For å være litt flåsete til slutt, synes jeg det er - eh - interessant at å knytte julen til Jesusbarnet fører til ramaskrik i barnehagene, mens det er helt greit at det forkynnes at man kan bestemme kjønnet sitt selv 🙃

Ok. Jeg trakk bare en parallell til det at barn er for små til å fordøye. For det tror jeg ikke at de er 🙂 det er vi voksne som må fordøye alt mulig.

Men men. Vi er uenige. Det er greit det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg startet denne tråen og synes det er fint at vi tørr å snakke om dette. Jeg er 100% imot hets, mobbing, vold osv mot mennesker pga legning. Jeg er selv mor til en nydelig homofil jente. Alle følte seg da forpliktet til å si til meg hvor fantastisk dette var. Jeg opplevde det ikke fantastisk, syntes det var vanskelig i begynnelsen men kunne ikke snakke med noen om det uten å bli mistenkeliggjort som mor. Jeg er for ærlighet rundt dette temaet. At man kan tørre å mene, stille spørsmål, være fornuftig, mene noe annet i denne saken. Og det må være lov å verne om unge mennesker når man føler at noe ikke stemmer. Det at våre ytringer blir kneblet er det dummeste man kan gjøre, da ligger det mange følelser og meninger å murrer under overflaten. Det at politikere og andre som selv er homofile skynder seg å få gjennom lover og endringer som er i egen interesse uten egentlig å høre på hva folk mener gir oss en følelse av avmakt. Vi er tross alt et demokratisk land?

Anonymkode: 57715...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er helt greit at barnehagebarn lærer at de kan bli kjæreste med hvem de vil, og at det finnes mange forskjellige familietyper, inkludert to mammaer eller to pappaer. Det er det mange som har eksempler på innenfor sin egen familie eller omgangskrets.

Men resten av den rosa kompetansen kan vente til de kommer nærmere puberteten. Jenter som liker å herje og klatre, men misliker å pynte seg, skal ikke få beskjed om at de kanskje egentlig er gutter. Responsen skal være at det er helt i orden å være jente på akkurat den måten de er. Tilsvarende for gutter som foretrekker å perle framfor å leke monster. 

Jeg synes det er positivt at unge jenter (og gutter, men det er stor overvekt av jenter som tror kjønnsskifte er løsningen) opponerer mot kjønnsrollemønstre. Jeg var selv tenåring på 1970-tallet og synes verden har gått bakover på en del fronter de siste årene. Men det trenger ikke være kroppen de er født med, som er feil. Jeg har selv vært en lite feminin jente og er glad ingen forkynte at jeg nok egentlig var gutt. 

Dette synes jeg er viktig og riktig. Målet må være at kjønnsrollene/-identitetene skal bli videre slik at de kan favne også de som ikke er "typisk" eller "tradisjonell" for sitt kjønn. Jeg er enig med deg i at verden har gått bakover på en del fronter de siste årene i så henseende.

Her er en interessant kronikk (2018) fra en tidligere transidentifisert kvinne:

Skal snevre kjønnsroller kureres med kirurgi? | Anonym (aftenposten.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (3 timer siden):

Ja, og så lurer jeg på hvor feministene blir av? Når menn kler seg og oppfører seg som kvinner, krever å få dusje med kvinner og små jentebarn, konkurrere mot dem i sport, osv. Hvorfor roper de ikke høyt om at kvinner blir tråkket på? Når transkvinner som Dylan Mulvaney får det "ærefulle" oppdrag å reklamere for tamponger i beste sendetid på TV, blir jeg bare kvalm. Han har ingen kvinnelige medfødte kjønnsorganer og kan ikke menstruere. Og når transmenn påstår at de kan bli gravide og føde barn? Helt sykt. 

Dette er ikke korrekt:

Did Tampax Hire Trans Star Dylan Mulvaney to Promote Products? | Snopes.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (3 timer siden):

Dette blir fryktelig rart i mitt hode. Det er nok i svært sjeldne og ekstreme tilfeller at menn vil kle seg ut som kvinne for å voldta noen.

De fleste voldtekter er nok ikke planlagt. De skjer også som i mange andre tilfeller når det gjelder vold, i situasjoner sammen med venner og bekjente og andre de igjen kjenner. Også i parforhold. 

Når det gjelder overfallsvoldtekter så er det usannsynlig som i første eksempel her.

Jeg syns diskusjonen om dette fører til en del paranoide tanker og også tendens til å konspirere forøvrig. 

Tror du misforstår hva jeg mente. 

Anonymkode: ae7bc...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

 

Jeg har sett program der disse transemennene kler seg og sminker seg som damer og lager show, de er fantastisk flotte   Men når kvelden er over kan disse mennene som noen rager over to meter i høyehæler, tryggt gå hjem uten å bli overfalt av en voldteksforbryter, det kan ikke jeg som kvinne på 160,i en sånn bekledning, der er forskjellen. 

 

Akkurat det siste stemmer jo ikke, transpersoner har vært utsatt for utrolig mye vold opp gjennom årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (4 timer siden):

Jeg tror vi kan koke alt ned til at vi må akseptere uten å forstå. Det er ikke sånn at noen plutselig fikk en vill idé om å fortelle folk at vi kan bytte kjønn og føle på annen kjønnsidentitet. Dette er ikke noe nytt fenomen, men noe mennesker har levd med og opplevd gjennom mange år. Jeg antar vi kan si generasjoner. Sånn er det med mye som fremstår som nytt og revolusjonerende. 

Deler av dette er et nytt fenomen. Det er en økende gruppe jenter som i ungdomsårene begynner å slite mye med kjønnsdysfori. Det er ulike hypoteser om hvorfor den store økningen, hvorav påvirkning fra sosiale medier trekkes frem av en del. Hvilke symptomer ungdommer som strever ender opp med å fokusere på, kan helt eller delvis være kulturelt betinget - og det å tilby biologiske løsninger på kulturelle fenomener, bør en være tilbakeholdende med. Hormonbehandling og pubertetsblokkere til transpersoner: Sverige strammer inn, Norge går motsatt vei – NRK Trøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (29 minutter siden):

Deler av dette er et nytt fenomen. Det er en økende gruppe jenter som i ungdomsårene begynner å slite mye med kjønnsdysfori. Det er ulike hypoteser om hvorfor den store økningen, hvorav påvirkning fra sosiale medier trekkes frem av en del. Hvilke symptomer ungdommer som strever ender opp med å fokusere på, kan helt eller delvis være kulturelt betinget - og det å tilby biologiske løsninger på kulturelle fenomener, bør en være tilbakeholdende med. Hormonbehandling og pubertetsblokkere til transpersoner: Sverige strammer inn, Norge går motsatt vei – NRK Trøndelag

Ja, og det er veldig bra at det blir forsket på hvorfor jenter mellom 14 og 16 spesielt, opplever dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (1 time siden):

Akkurat det siste stemmer jo ikke, transpersoner har vært utsatt for utrolig mye vold opp gjennom årene. 

Vis du lese alt jeg skrev så ser du at jeg skriver at transpersoner bli utsatt for vold og trakassering. Herregud hva feiler det folk som ikke leser hva jeg skriver før de kommenter...

Anonymkode: ae7bc...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vis du lese alt jeg skrev så ser du at jeg skriver at transpersoner bli utsatt for vold og trakassering. Herregud hva feiler det folk som ikke leser hva jeg skriver før de kommenter...

Anonymkode: ae7bc...c95

Innlegget jeg kommenterte på var følgende:

"

Det er noe Keiserens nye klær vipper over måten transebevegelsen får sette standarden for hva som skal være en sannhet. Vi i vesten har tradisjon for å se til vitenskap når vi skal ta viktige avgjørelser,for samfunnet, det har nå plutselig blitt uvesentlig. 

For meg er det bare en ny måte for menn å undertrykte kvinner. For menn er jo generelt mer egoistisk og villig til å bane seg vei enn kvinner. 

Det er en grunn til at vi kvinner har egne steder som garderober der vi skal kunne føle oss trygge. Mange av oss har opplevd overgrep og det siste vi ønsker er å stå i dusjen å ane fre og ingen fare for så å snu oss rund å se rett på en pikk. Har duvpikk har du ingenting i damegarderoben å gjøre, er min mening. 

Jeg har sett program der disse transemennene kler seg og sminker seg som damer og lager show, de er fantastisk flotte   Men når kvelden er over kan disse mennene som noen rager over to meter i høyehæler, tryggt gå hjem uten å bli overfalt av en voldteksforbryter, det kan ikke jeg som kvinne på 160,i en sånn bekledning, der er forskjellen. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...