Gå til innhold

Problemer i heimen hos far: Stemor ringte politiet pga min sønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Av økonomiske årsaker har min sønn bodd hos sin far. Sønnen er blitt voksen. Men han har hatt mye psykiske vansker. Han bodde hos meg for noen år tilbake. Da gikk det fremover med han. Han klarte å få seg jobb , og han var aktiv og flink. Men så flyttet han tilbake til faren og alt gikk dårligere. Han ramlet ut av jobb , og tiltider bare sov han. Han var veldig deprimert. Jeg oppmuntret han til å søke legehjelp. Ting gikk da litt bedre. Men det har vært mye opp og nedturer. 

Sønnen har sagt siden han var liten at faren kritiserte han hele tiden når han prater til han. Jeg har erfaringen av at faren kritiserer sønnen altfor mye, og det er noe som svekker selvtilliten hans. Har forsøkt å prate med faren om det Men ingenting skjer. Faren har vært med sønnen til lege, men ingenting skjer annet enn at sønnen har fått en lett adhd diagnose og diagnose angst. Og noen medisiner. 

Hver gang jeg hører fra faren så kommer han med mye kritikk om sønnen. Stemor kritiserer også. De sjekker rommet hans , skuffer og skap, og sønnen føler at han ikke har privatliv. 

Om dagen ble det krangel om det. Stemor har klort sønnen til blods før. Og sønnen sier at han fryktet at hun skulle gjøre det igjen for hun gikk rett opp i ansikt på han på en truende måte. Sønnen ble redd og kastet litt melk på henne. Hun ringte da politiet og de kom på døren Men de  gjorde ingenting og gikk raskt. Sønnen var svært deprimert og jeg merket av det på meldinger hele dagen og plutselig var sønnen borte. Jeg var redd noe hadde skjedd han. Faren ringte meg og sa at sønnen var forsvunnet og begynte å skulle fortelle kritikk av sønnen. Jeg bare sa at nå er det nok. Så lenge han ikke er kommet til rette vil jeg ikke prate med deg. Jeg mener dere burde gikk han rett til privatliv, og være snillere med han. Ikke bare kritisere. Også lå jeg på. 

Sønnen kom hjem igjen til faren. Men han vurderer å snakke med nav og spørre om de kan hjelpe han med bolig. Det har blitt litt for mye bråk i huset der nå. Og det er ikke lett når stemor truer med å få sønnen i fengsel osv. 

Jeg har en for liten leilighet Men sa at tross det kan han komme å bo hos meg. Skrev det til faren Men faren svarte ikke. 

Jeg treffer sønnen mye på fridager. Sønnen er en god gutt. Men jeg vet at situasjonen i hjemmet hos faren kan påvirke han negativt. 

Hva tenker dere? Er det naturlig av meg å verne om min sønn i et slikt tilfelle dersom jeg har erfaringen av at han er blitt dårlig behandlet med for mye kritikk som kan ødelegge selvtilliten? 

Anonymkode: f484e...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med å verne om din sønn?  At du støtter ham er vel naturlig? 

Men jeg tror ikke at noen ringer politiet fordi noen kaster "litt melk" på dem, men forøvrig er det en handling jeg også hadde blitt forbanna på. Hvis noen kastet melk på meg altså. Hadde blitt skikkelig forbanna også, men det hadde jo selvsagt ikke engang slått meg å ringe politiet. Siden de kom og gikk raskt, har de vært der tidligere? 

Her er det nok veldig mye som ikke kommer fram, og kanskje ting du ikke vet også?  Men du m0 jo gjerne støtte sønnen din, men kanskje du muligens må innse at han er litt mer... utfordrende enn du tror? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Av økonomiske årsaker har min sønn bodd hos sin far. Sønnen er blitt voksen. Men han har hatt mye psykiske vansker. Han bodde hos meg for noen år tilbake. Da gikk det fremover med han. Han klarte å få seg jobb , og han var aktiv og flink. Men så flyttet han tilbake til faren og alt gikk dårligere. Han ramlet ut av jobb , og tiltider bare sov han. Han var veldig deprimert. Jeg oppmuntret han til å søke legehjelp. Ting gikk da litt bedre. Men det har vært mye opp og nedturer. 

Sønnen har sagt siden han var liten at faren kritiserte han hele tiden når han prater til han. Jeg har erfaringen av at faren kritiserer sønnen altfor mye, og det er noe som svekker selvtilliten hans. Har forsøkt å prate med faren om det Men ingenting skjer. Faren har vært med sønnen til lege, men ingenting skjer annet enn at sønnen har fått en lett adhd diagnose og diagnose angst. Og noen medisiner. 

Hver gang jeg hører fra faren så kommer han med mye kritikk om sønnen. Stemor kritiserer også. De sjekker rommet hans , skuffer og skap, og sønnen føler at han ikke har privatliv. 

Om dagen ble det krangel om det. Stemor har klort sønnen til blods før. Og sønnen sier at han fryktet at hun skulle gjøre det igjen for hun gikk rett opp i ansikt på han på en truende måte. Sønnen ble redd og kastet litt melk på henne. Hun ringte da politiet og de kom på døren Men de  gjorde ingenting og gikk raskt. Sønnen var svært deprimert og jeg merket av det på meldinger hele dagen og plutselig var sønnen borte. Jeg var redd noe hadde skjedd han. Faren ringte meg og sa at sønnen var forsvunnet og begynte å skulle fortelle kritikk av sønnen. Jeg bare sa at nå er det nok. Så lenge han ikke er kommet til rette vil jeg ikke prate med deg. Jeg mener dere burde gikk han rett til privatliv, og være snillere med han. Ikke bare kritisere. Også lå jeg på. 

Sønnen kom hjem igjen til faren. Men han vurderer å snakke med nav og spørre om de kan hjelpe han med bolig. Det har blitt litt for mye bråk i huset der nå. Og det er ikke lett når stemor truer med å få sønnen i fengsel osv. 

Jeg har en for liten leilighet Men sa at tross det kan han komme å bo hos meg. Skrev det til faren Men faren svarte ikke. 

Jeg treffer sønnen mye på fridager. Sønnen er en god gutt. Men jeg vet at situasjonen i hjemmet hos faren kan påvirke han negativt. 

Hva tenker dere? Er det naturlig av meg å verne om min sønn i et slikt tilfelle dersom jeg har erfaringen av at han er blitt dårlig behandlet med for mye kritikk som kan ødelegge selvtilliten? 

Anonymkode: f484e...56e

Hvis han er voksen bør han snarest finne seg egen bolig, evt. ved hjelp av dere og/eller NAV. Han kommer seg jo ikke videre om han ikke har noe ansvar. Jo lengre tid det går, jo verre blir det. Jeg tror det beste du kan gjøre for din sønn er å hjelpe ham til egen bolig.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (30 minutter siden):

Hvis han er voksen bør han snarest finne seg egen bolig, evt. ved hjelp av dere og/eller NAV. Han kommer seg jo ikke videre om han ikke har noe ansvar. Jo lengre tid det går, jo verre blir det. Jeg tror det beste du kan gjøre for din sønn er å hjelpe ham til egen bolig.

Ja, jeg prøver å få han til å komme seg ut i egen bolig. 

Kashmir skrev (34 minutter siden):

Hva mener du med å verne om din sønn?  At du støtter ham er vel naturlig? 

Men jeg tror ikke at noen ringer politiet fordi noen kaster "litt melk" på dem, men forøvrig er det en handling jeg også hadde blitt forbanna på. Hvis noen kastet melk på meg altså. Hadde blitt skikkelig forbanna også, men det hadde jo selvsagt ikke engang slått meg å ringe politiet. Siden de kom og gikk raskt, har de vært der tidligere? 

Her er det nok veldig mye som ikke kommer fram, og kanskje ting du ikke vet også?  Men du m0 jo gjerne støtte sønnen din, men kanskje du muligens må innse at han er litt mer... utfordrende enn du tror? 

Jeg valgte side med sønnen. Jeg vet at sønnen er utfordrende, men jeg mener at han ikke har blitt behandlet så bra. Jeg vet at alt har to eller flere sider men jeg beskytter min sønn i denne situasjonen. Jeg kommer til å forsøke å hjelpe han til å få et nytt bosted. 

Politiet har ikke vært der tidligere. De sa at de så ikke at det var noe for dem å gjøre der og kjørte videre. 

Anonymkode: f484e...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener at politiet sa at de tenkte at det var ingenting å gjøre der. De virket forvirret av det hele og kjørte videre. 

Anonymkode: f484e...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ekstra skrev (39 minutter siden):

Hvis han er voksen bør han snarest finne seg egen bolig, evt. ved hjelp av dere og/eller NAV. Han kommer seg jo ikke videre om han ikke har noe ansvar. Jo lengre tid det går, jo verre blir det. Jeg tror det beste du kan gjøre for din sønn er å hjelpe ham til egen bolig.

Stesøsteren hans har litt samme problem i heimen der. Hun kommer ikke overens med faren til min sønn. Det som hjelper i den situasjonen er visstnok at hun flyttet ut, og at de ikke møtes. Hun kommer kun hjem for å besøke moren sin men de holder stefar på avstand mens hun er der (far til min sønn). 

Beste for min sønn er nok å flytte ut. 

Anonymkode: f484e...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, jeg prøver å få han til å komme seg ut i egen bolig. 

Jeg valgte side med sønnen. Jeg vet at sønnen er utfordrende, men jeg mener at han ikke har blitt behandlet så bra. Jeg vet at alt har to eller flere sider men jeg beskytter min sønn i denne situasjonen. Jeg kommer til å forsøke å hjelpe han til å få et nytt bosted. 

Politiet har ikke vært der tidligere. De sa at de så ikke at det var noe for dem å gjøre der og kjørte videre. 

Anonymkode: f484e...56e

Ja, han burde jo absolutt ha bodd for seg selv, men når han velger å bo i sånt uro, så er det nok helst at han er enda mer bekymret for alternativer. Hva er fordelen ved å bo der, og hva er han så redd for å miste ved å flytte for seg selv? 

Ok, jeg tenker bare at politiet ofte stiller noen spørsmål når de er på oppdrag som virker veldig bagatellmessige som å bli kastet litt melk på. Når de altså først drar ut på sånt oppdrag. Da bruker det å være enten til "kjenninger" eller at de mistenker noe mer. Men det kommer nok an på hvor dette er også 🙂

Syns det er bra at du vil hjelpe han med nytt sted å bo da. Håper det ordner deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (32 minutter siden):

Ja, han burde jo absolutt ha bodd for seg selv, men når han velger å bo i sånt uro, så er det nok helst at han er enda mer bekymret for alternativer. Hva er fordelen ved å bo der, og hva er han så redd for å miste ved å flytte for seg selv? 

Ok, jeg tenker bare at politiet ofte stiller noen spørsmål når de er på oppdrag som virker veldig bagatellmessige som å bli kastet litt melk på. Når de altså først drar ut på sånt oppdrag. Da bruker det å være enten til "kjenninger" eller at de mistenker noe mer. Men det kommer nok an på hvor dette er også 🙂

Syns det er bra at du vil hjelpe han med nytt sted å bo da. Håper det ordner deg. 

Det har vært en del familiekrøll der før. Blant annet så har hun hatt litt problemer med barnevernet om sine 2 barn fra tidligere forhold. Barnevernet mente tidligere at faren hadde sviktet min sønn. Dette fikk vi papir om da han var 17 år. De ville ikke følge det opp fordi han ble 18 år om kort tid, men min sønn kunne gå videre med det om han ville. Men han ønsket ikke det. Sønnen hadde kloremerker blødende fra stemor etter en krangel i 17 års alderen som barnevernet ba han om å anmelde til politiet men han gjorde det ikke. 

Jeg vet ikke om politiet har innsyn i barnevernets papirer eller hva. Men de sa da de kom at de ikke forsto helt hva de skulle gjøre der og så forvirret ut. De kom i vanlige tøy. 

Det beste er at sønnen flytter ut. Jeg kommer til å oppmuntre han og prøve å hjelpe han med det. 

Jeg har hørt så mye om drama fra det huset at jeg er lei. Har forsøkt å prate med faren men han svarte ikke på spørsmål. Det viktige nå er nok å få sønnen ut av det hjemmet og se om livet blir bedre for han. 

En sak har alltid flere sider. Jeg kjenner kun min side av dette. Men jeg har sett og opplevd at sønnen har blitt dårlig behandlet. Jeg støtter uansett min egen sønn med å prøve å hjelpe han til å få en harmonisk bedre tilværelse. 

Anonymkode: f484e...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (42 minutter siden):

Ja, han burde jo absolutt ha bodd for seg selv, men når han velger å bo i sånt uro, så er det nok helst at han er enda mer bekymret for alternativer. Hva er fordelen ved å bo der, og hva er han så redd for å miste ved å flytte for seg selv? 

Ok, jeg tenker bare at politiet ofte stiller noen spørsmål når de er på oppdrag som virker veldig bagatellmessige som å bli kastet litt melk på. Når de altså først drar ut på sånt oppdrag. Da bruker det å være enten til "kjenninger" eller at de mistenker noe mer. Men det kommer nok an på hvor dette er også 🙂

Syns det er bra at du vil hjelpe han med nytt sted å bo da. Håper det ordner deg. 

Dersom  jeg hadde hatt mer økonomiske midler til å hjelpe han med hybel så hadde jeg gjort det. Men jeg skal sjekke om jeg finner noen løsninger. Enig med deg at det beste er å hjelpe han til å få seg et nytt sted å bo  :)

Anonymkode: f484e...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har fått innsikt i at stesøsteren og faren hans tåler ikke hverandre. De holder avstand. Faren nekter å møte broren til sin kone fordi de funker heller ikke ihop. Stemor liker ikke min sønn og min sønn mistrives rundt henne. Så det er litt for mye drama der til at jeg tror det er bra å være der. 

Anonymkode: f484e...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo skrevet om denne unge mannen fra tid til annen i flere år. Det kan godt hende at hans far kritiserer ham for mye, men hovedproblemet er jo at dere foreldre ikke gjør mer for å ansvarliggjøre den unge mannen for sine handlinger.   Faren er frustrert, men forsørger ham vel fortsatt og lar ham bli boende. At de sjekker rommet hans, er vel ikke så rart siden du har skrevet om rusproblematikk tidligere. 

Den unge mannen bør først og fremst i gang med enten jobb eller arbeidstrening og han bør flytte for seg selv. Synes du er altfor rask til å ville unnskylde ham. At han kaster melk på sin stemor som følge av at hun har klart ham for flere år siden, holder ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har fått innsikt i at stesøsteren og faren hans tåler ikke hverandre. De holder avstand. Faren nekter å møte broren til sin kone fordi de funker heller ikke ihop. Stemor liker ikke min sønn og min sønn mistrives rundt henne. Så det er litt for mye drama der til at jeg tror det er bra å være der. 

Anonymkode: f484e...56e

Det blir for lettvint at du sitter og kritiserer faren og stemoren, samtidig som du selv ikke har sørget for å bidra mer. Du har jo vært opptatt av samboeren din og dermed måtte gutten bo hos faren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (15 minutter siden):

Det blir for lettvint at du sitter og kritiserer faren og stemoren, samtidig som du selv ikke har sørget for å bidra mer. Du har jo vært opptatt av samboeren din og dermed måtte gutten bo hos faren. 

Nei jeg har ikke økonomisk situasjon til å ha rom til han. Ting har derfor vært vanskelig av flere grunner fra min side. Men jeg treffer han, hjelper han økonomisk med alt jeg kan osv. Jeg prøver å få han til å gjøre noe med situasjonen, men det har ikke vært enkelt. 

Anonymkode: f484e...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei jeg har ikke økonomisk situasjon til å ha rom til han. Ting har derfor vært vanskelig av flere grunner fra min side. Men jeg treffer han, hjelper han økonomisk med alt jeg kan osv. Jeg prøver å få han til å gjøre noe med situasjonen, men det har ikke vært enkelt. 

Anonymkode: f484e...56e

Men han trenger ikke primært økonomisk hjelp, men insentiver til å gjøre noe med sitt eget liv. Hva gjør han på dagtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (14 minutter siden):

Men han trenger ikke primært økonomisk hjelp, men insentiver til å gjøre noe med sitt eget liv. Hva gjør han på dagtid?

Han jobber ikke på dagtid nå. Men han går jevnlig til nav-samtaler pluss lege. Jeg forsøker å oppmuntre han til å søke jobber. Prater med han, og treffer han men jeg synes det er veldig utmattende situasjon for jeg har lite muligheter til å gjøre mye i situasjonen når jeg ikke bor med han. Men jeg forsøker. 

Anonymkode: f484e...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 time siden):

Det blir for lettvint at du sitter og kritiserer faren og stemoren, samtidig som du selv ikke har sørget for å bidra mer. Du har jo vært opptatt av samboeren din og dermed måtte gutten bo hos faren. 

Denne kommentaren fra frosken burde slettes. Trådstarter skriver ikke et ord om at hun er samboer. Det er ikke greit å bruke opplysninger som man har fordi man mener å kjenne igjen anonyme brukere fra andre historier og tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Han jobber ikke på dagtid nå. Men han går jevnlig til nav-samtaler pluss lege. Jeg forsøker å oppmuntre han til å søke jobber. Prater med han, og treffer han men jeg synes det er veldig utmattende situasjon for jeg har lite muligheter til å gjøre mye i situasjonen når jeg ikke bor med han. Men jeg forsøker. 

Anonymkode: f484e...56e

Vet du hvorfor ikke NAV gir ham arbeidstrening? 

Jeg synes det er utrolig trist at det ikke blir igangsatt tilstrekkelige tiltak for å få denne unge mannen i jobb. Alternativet er at han varig kommer til å leve på utsiden av samfunnet, med dårlig økonomi og sannsynligvis ganske lav livskvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (1 minutt siden):

Denne kommentaren fra frosken burde slettes. Trådstarter skriver ikke et ord om at hun er samboer. Det er ikke greit å bruke opplysninger som man har fordi man mener å kjenne igjen anonyme brukere fra andre historier og tråder.

Det var ikke ment som noen form for outing fra min side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om det er naturlig at du verner om din sønn.

Jeg synes stemoren virker som en vanskelig person. Hun har en forhistorie med vold, truer med fengsel og ringer politiet uten grunn. Det er også litt vel mange folk på den siden av familien som ikke tåler hverandre.

Så ja: Du bør verne om din sønn. Han blir nok ikke bedre av drama og konflikt. 

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (39 minutter siden):

Det var ikke ment som noen form for outing fra min side. 

Men det hadde ingenting med denne saken å gjøre. Det HI forteller om hjemmet til far og stemor kan helt fint være riktig selv om Hi selv ifølge deg ikke har "bidratt mer"

Du angriper jo Hi helt uten rimelig grunn her ved å si at "det er for lettvint at hun kritiserer far og stemor, samtidig som..." 

Det var veldig unødvendig av deg. Å dra fram opplysninger som er oppgitt i andre tråder, går vel også under stalking når de blir brukt mot noen?  HI er anonym her, og jeg har ikke peiling på hva hun har skrevet før og ikke. Eller når. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...