Gå til innhold

Er litt redd for at mamma er på tur til å bli gal


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hun har alltid vært litt engstelig av seg. Alltid sett i faren i situasjoner og tenker ofte det verste. Litt sånn at hvis yngste datteren er med faren sin i bil og det plutselig kjører en ambulanse forbi så kan hun ta til tårene. Nok om det.

Hun har trodd på alternativ behandling foran leger. 

Hun har de 2 siste årene vært helt hektet på konspirasjonsteorier. Det går knapt an å føre en samtale med henne lenger uten at hun begynner å snakke om eliten og alt mulig av konspirasjoner. Hun henger seg på hver bidige teori. 
Maser om at jeg må ta ut cash fordi bankene kommer til å bli stengt helt ned snart, at ærlige nyheter skjules for oss. Nå har u-båten Titan forsvunnet. Nå mener hun dette er arrangert av en av de som forsvant. Fordi han vil forsvinne. Hva med alle de andre?

Angelina Jolie var opprinnelig en mann.

Været er manipulert. Også jordskjelvene rundt om.

Flyene som flyr over oss slipper ut gift.

Når det blir «vannmangel» i landet så er det bare for å skremme oss. Det er ikke sant.

En samtale i tlf kan gå fra å være normal om normale hverdagslige ting, men hun klarer alltid å komme over på å snakke om dette likevel… 

Anonymkode: 54204...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En samtale i tlf kan gå fra å være normal om normale hverdagslige ting, men hun klarer alltid å komme over på å snakke om dette likevel… 

Er det mulig å stoppe henne når hun begynner å snakke om disse tingene og si at dersom hun snakker om dette så avslutter du samtalen? Hva sier faren din til dette da? Om de bor sammen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Er det mulig å stoppe henne når hun begynner å snakke om disse tingene og si at dersom hun snakker om dette så avslutter du samtalen? Hva sier faren din til dette da? Om de bor sammen da.

Har liksom ikke prøvd å stoppe henne. Sier bare at dette har du sagt før. Nei de bor ikke sammen.

Anonymkode: 54204...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All min sympati siden det er moren din. Det må være utmattende å både høre på og fordi hun er så opphengt i det. Jeg har måtte kutte ut en venn på grunn av det samme, for han stoppet til slutt heller ikke å snakke om det. Fra å være en kjempehyggelig og klok mann, men med litt svak karakter sånn at han ble lett "revet med" av ting tidligere også, så har han blitt fullstendig paranoid og har også samtidig fått ekstremt høye tanker om seg selv fordi han har "oppdaget sannheten" og den skriver han om så og si ustanselig på visse nettsteder pluss snakker om hele tiden. Det orket jeg bare ikke. 

Nå hadde jeg en venn med en alvorlig diagnose som innebar at han var ofte paranoid, men han snakket mer fornuft enn førstnevnte når han tippet litt over.  De konspifolka har blitt som en hjernevasket sekt, og jeg vet ikke om de faktisk er psykotiske, grensepsykotiske eller "bare" hjernevasket. Kanskje litt av alt..

Jeg vet ikke med moren din da, og ikke vet jeg hva du kan gjøre heller. De lar seg ofte ikke stoppe når de har kommet dit hun er. Kanskje noen med mer peiling på dette kan svare deg mer utdypende. Jeg føler ihverfall med deg. ( og det er jo garantert ikke lett å være moren din heller men )

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (21 minutter siden):

All min sympati siden det er moren din. Det må være utmattende å både høre på og fordi hun er så opphengt i det. Jeg har måtte kutte ut en venn på grunn av det samme, for han stoppet til slutt heller ikke å snakke om det. Fra å være en kjempehyggelig og klok mann, men med litt svak karakter sånn at han ble lett "revet med" av ting tidligere også, så har han blitt fullstendig paranoid og har også samtidig fått ekstremt høye tanker om seg selv fordi han har "oppdaget sannheten" og den skriver han om så og si ustanselig på visse nettsteder pluss snakker om hele tiden. Det orket jeg bare ikke. 

Nå hadde jeg en venn med en alvorlig diagnose som innebar at han var ofte paranoid, men han snakket mer fornuft enn førstnevnte når han tippet litt over.  De konspifolka har blitt som en hjernevasket sekt, og jeg vet ikke om de faktisk er psykotiske, grensepsykotiske eller "bare" hjernevasket. Kanskje litt av alt..

Jeg vet ikke med moren din da, og ikke vet jeg hva du kan gjøre heller. De lar seg ofte ikke stoppe når de har kommet dit hun er. Kanskje noen med mer peiling på dette kan svare deg mer utdypende. Jeg føler ihverfall med deg. ( og det er jo garantert ikke lett å være moren din heller men )

Jeg lurer på hvorfor noen så lett blir revet med i slike teorier. Mamma har alltid vært tiltrukket av det alternative. For ca 15 år siden var det yoga som var tingen, nå er dette plutselig skapt av eliten. For sånn 10 år siden var det klarsynte og alternativmedisin som var greia. Etter hvert begynte hun å se på YouTube «guruer», husker ikke navnet på hun dama, men det var ei brunette som jeg mener ble anklaget for å lede en sekt og fikk folk til å ta livet sitt, ganske ung ei. Jeg likte ikke den dama fra første gang jeg så på videoene hennes, men mamma så på hele tiden. Etter hvert fikk plutselig mamma også «opp øynene» for at hun ikke var bra. Jeg følte det fra første stund, mamma liksom mente at hun har så god evne til å føle på seg om noen er bra eller ikke.

Så begynte hun å se på en som heter Mooji. Han likte jeg heller ikke fra første stund. Jeg oppdaget en video der folk oppførte seg nesten helt hjernevasket av han. Og plutselig så tok mamma avstand fra han også. 
 

Nå sitter hun konstant og ser på YouTube «nyheter» som ikke kommer frem i det offentlige. Mener at Hollywood driver human trafficking, pedofili og partydop. Angelina J adopterer barn for å ta blod fra de for å holde seg yngre osv. 

Så fort jeg nevner noe om en nyhet til henne så kommer det laaaange svar fra henne om at dette er arrangert osv osv.

Og det er USA som er skyld i all elendigheten på kloden. Taliban og 11.september var arrangert av US også, men la skylden på muslimene. 

Erna Solberg er kjøpt og betalt, så ingenting av det hun har sagt er sant. Hun er tvert gjennom et ondt menneske. 

Siden folk ikke lenger vil ta Covid vaksinen, så har de begynt å putte den i maten vår i stedet.
 

Og masse sånn der.

Anonymkode: 54204...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på hvorfor noen så lett blir revet med i slike teorier. Mamma har alltid vært tiltrukket av det alternative. For ca 15 år siden var det yoga som var tingen, nå er dette plutselig skapt av eliten. For sånn 10 år siden var det klarsynte og alternativmedisin som var greia. Etter hvert begynte hun å se på YouTube «guruer», husker ikke navnet på hun dama, men det var ei brunette som jeg mener ble anklaget for å lede en sekt og fikk folk til å ta livet sitt, ganske ung ei. Jeg likte ikke den dama fra første gang jeg så på videoene hennes, men mamma så på hele tiden. Etter hvert fikk plutselig mamma også «opp øynene» for at hun ikke var bra. Jeg følte det fra første stund, mamma liksom mente at hun har så god evne til å føle på seg om noen er bra eller ikke.

Så begynte hun å se på en som heter Mooji. Han likte jeg heller ikke fra første stund. Jeg oppdaget en video der folk oppførte seg nesten helt hjernevasket av han. Og plutselig så tok mamma avstand fra han også. 
 

Nå sitter hun konstant og ser på YouTube «nyheter» som ikke kommer frem i det offentlige. Mener at Hollywood driver human trafficking, pedofili og partydop. Angelina J adopterer barn for å ta blod fra de for å holde seg yngre osv. 

Så fort jeg nevner noe om en nyhet til henne så kommer det laaaange svar fra henne om at dette er arrangert osv osv.

Og det er USA som er skyld i all elendigheten på kloden. Taliban og 11.september var arrangert av US også, men la skylden på muslimene. 

Erna Solberg er kjøpt og betalt, så ingenting av det hun har sagt er sant. Hun er tvert gjennom et ondt menneske. 

Siden folk ikke lenger vil ta Covid vaksinen, så har de begynt å putte den i maten vår i stedet.
 

Og masse sånn der.

Anonymkode: 54204...77e

Godt spørsmål. Kompisen min ble som sagt også revet med tidligere, og det gikk i religion og da helst alternative teorier om dette . De prøver vel å finne noen svar og er søkende, men blir jo det på en ekstrem  måte uten å bruke særlig kritisk sans. Jeg vet ikke om de har noen særlig kritisk sans å bruke heller?  Og mtp på moren din som begynte å gråte av uro når hun så ambulansen, så er det jo tendensen til å forestille seg verst mulig scenario også. Vet ikke om det er sånt man kaller katastrofetanker? 

Veldig ofte ut fra kun min erfaring er mange av konspifolka veldig følsomme og også "snille" mennesker i utgangspunktet. Men de tipper over til å bli veldig aggresive mange ganger. Det er kanskje på grunn av frykt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun har alltid vært litt engstelig av seg. Alltid sett i faren i situasjoner og tenker ofte det verste. Litt sånn at hvis yngste datteren er med faren sin i bil og det plutselig kjører en ambulanse forbi så kan hun ta til tårene. Nok om det.

Hun har trodd på alternativ behandling foran leger. 

Hun har de 2 siste årene vært helt hektet på konspirasjonsteorier. Det går knapt an å føre en samtale med henne lenger uten at hun begynner å snakke om eliten og alt mulig av konspirasjoner. Hun henger seg på hver bidige teori. 
Maser om at jeg må ta ut cash fordi bankene kommer til å bli stengt helt ned snart, at ærlige nyheter skjules for oss. Nå har u-båten Titan forsvunnet. Nå mener hun dette er arrangert av en av de som forsvant. Fordi han vil forsvinne. Hva med alle de andre?

Angelina Jolie var opprinnelig en mann.

Været er manipulert. Også jordskjelvene rundt om.

Flyene som flyr over oss slipper ut gift.

Når det blir «vannmangel» i landet så er det bare for å skremme oss. Det er ikke sant.

En samtale i tlf kan gå fra å være normal om normale hverdagslige ting, men hun klarer alltid å komme over på å snakke om dette likevel… 

Anonymkode: 54204...77e

Hun har jo rett i mye av dette da...

Anonymkode: 15125...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hun har jo rett i mye av dette da...

Anonymkode: 15125...558

Jeg utelukker ikke alt. Men sånn som hun holder på synes jeg blir litt ekstremt. Det blir litt for tydelig at hun hopper på en hver teori. Sånn som når hun sender meg videoer av leirer som er oppdaget der det har foregått menneskehandel av babyer. Ingen har bevist at dette er utført av eliten. Disse videoene kan være like mye iscenesatt som alt annet.

Anonymkode: 54204...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg utelukker ikke alt. Men sånn som hun holder på synes jeg blir litt ekstremt. Det blir litt for tydelig at hun hopper på en hver teori. Sånn som når hun sender meg videoer av leirer som er oppdaget der det har foregått menneskehandel av babyer. Ingen har bevist at dette er utført av eliten. Disse videoene kan være like mye iscenesatt som alt annet.

Anonymkode: 54204...77e

Jeg og ble veldig revet med i alt av konspirasjonsteorier uten medisiner, men sykepleieren sa alltid jeg hadde lov å tro det jeg ville. Men det ble jo en veldig angstfull tilværelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun har jo rett i mye av dette da...

Anonymkode: 15125...558

Ta en tur til legen du.

Anonymkode: a4f79...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta en tur til legen du.

Anonymkode: a4f79...363

Det er så typisk sånne som deg 😂 Har ingen argumenter, går rett til personangrep. Du er en dårlig representant for sauene.

Anonymkode: 15125...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg utelukker ikke alt. Men sånn som hun holder på synes jeg blir litt ekstremt. Det blir litt for tydelig at hun hopper på en hver teori. Sånn som når hun sender meg videoer av leirer som er oppdaget der det har foregått menneskehandel av babyer. Ingen har bevist at dette er utført av eliten. Disse videoene kan være like mye iscenesatt som alt annet.

Anonymkode: 54204...77e

Selvfølgelig. Mye av det du leser i nyhetene er iscenesatt og falske nyheter. Også i NRK og VG. 

Anonymkode: 15125...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg lurer på hvorfor noen så lett blir revet med i slike teorier. Mamma har alltid vært tiltrukket av det alternative. For ca 15 år siden var det yoga som var tingen, nå er dette plutselig skapt av eliten. For sånn 10 år siden var det klarsynte og alternativmedisin som var greia. Etter hvert begynte hun å se på YouTube «guruer», husker ikke navnet på hun dama, men det var ei brunette som jeg mener ble anklaget for å lede en sekt og fikk folk til å ta livet sitt, ganske ung ei. Jeg likte ikke den dama fra første gang jeg så på videoene hennes, men mamma så på hele tiden. Etter hvert fikk plutselig mamma også «opp øynene» for at hun ikke var bra. Jeg følte det fra første stund, mamma liksom mente at hun har så god evne til å føle på seg om noen er bra eller ikke.

Så begynte hun å se på en som heter Mooji. Han likte jeg heller ikke fra første stund. Jeg oppdaget en video der folk oppførte seg nesten helt hjernevasket av han. Og plutselig så tok mamma avstand fra han også. 
 

Nå sitter hun konstant og ser på YouTube «nyheter» som ikke kommer frem i det offentlige. Mener at Hollywood driver human trafficking, pedofili og partydop. Angelina J adopterer barn for å ta blod fra de for å holde seg yngre osv. 

Så fort jeg nevner noe om en nyhet til henne så kommer det laaaange svar fra henne om at dette er arrangert osv osv.

Og det er USA som er skyld i all elendigheten på kloden. Taliban og 11.september var arrangert av US også, men la skylden på muslimene. 

Erna Solberg er kjøpt og betalt, så ingenting av det hun har sagt er sant. Hun er tvert gjennom et ondt menneske. 

Siden folk ikke lenger vil ta Covid vaksinen, så har de begynt å putte den i maten vår i stedet.
 

Og masse sånn der.

Anonymkode: 54204...77e

Hei! Som deg har jeg også levd nært på en person med disse vrangforestillingene. Det som er svært vanskelig er å trekke opp en skillelinje mellom tanker som har sitt utspring i subkulturer og det som er syke vrangforestillinger. Det er interessant at noen trekkes til slike konspirasjonsteorier, og du vil kanskje ha interesse av å lese om hvilke mennesketyper som særlig trekkes mot slik tenkning. I løpet av disse årene hvor jeg har vært pårørende, og svært fortvilet, har jeg innsett at vrangforestillinger er ukorrigerbare. Men for å løfte problemstillingen og fenomenet opp på et litt mer «teoretisk» nivå synes jeg det er interessant å lese om psykologien bak slik tenkning. På denne måten har jeg klart å «akseptere» situasjonen litt bedre og ikke blitt så irritert på den påståelige kverning rundt disse absurditetene. Du nevner innledningsvis frykt, og til grunn for en slik mistillit til myndigheter og samfunnsordener er nettopp frykt og følelsen av underlegenhet. Det å tro at man selv vet noe viktig, spesielt, ja å kjenne selve «sannheten» om spredning av gift fra rutefly, eller presidentkandidaters ofring av babyer, er med på å booste ens egen betydning som kunnskapsrik og informert. Dette kan igjen være med på å gi en slags «angstreduksjon» fordi man altså har gjennomskuet de korrupte politikere og mediehus. (Vel, dette kan du lese mer om hvis du ønsker).

Jeg vet ikke hvor gammel du er eller hvordan din familiære livssituasjon er, men jeg håper du har noen «voksne»/fornuftige samtalepartnere tilgjengelig. Det kan være godt å ha noen å dele sin frustrasjon, og kall det gjerne «sorg», med, Min erfaring er at jeg har «mistet» dette menneske. Vedkommende er ikke lenger i vår felles virkelighet, og det er et tap. Hvis jeg skal dele en tanke, et råd, måtte det være å ta kontakt med ditt lokale DPS og henvende deg som pårørende og høre om noen der kan gi deg noen innspill på hvordan å leve med en forelder som du ikke deler «virkelighet» med. 

Jeg tar forbehold om at jeg leser for mye av min egen situasjon inn i din, men alle eksempler du nevner kjenner jeg svært godt til, og jeg kjenner så altfor godt til fortvilelsen over å ikke lenger kunne snakke om «vanlige» ting på en «vanlig» måte. 

Jeg ønsker deg alt godt 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er så typisk sånne som deg 😂 Har ingen argumenter, går rett til personangrep. Du er en dårlig representant for sauene.

Anonymkode: 15125...558

Ja vi som ikke overbevises av YouTube videoer kalles gjerne det. Så fint at du og dine har sett sannheten da, noe vi andre, omtrengt 98% av oss, ikke har gjort.

Anonymkode: a4f79...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Selvfølgelig. Mye av det du leser i nyhetene er iscenesatt og falske nyheter. Også i NRK og VG. 

Anonymkode: 15125...558

Kan du komme med en liste over iscenesatte og falske nyheter?

Anonymkode: a4f79...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ja vi som ikke overbevises av YouTube videoer kalles gjerne det. Så fint at du og dine har sett sannheten da, noe vi andre, omtrengt 98% av oss, ikke har gjort.

Anonymkode: a4f79...363

Du aner tydeligvis ingenting om dette emnet. Les litt før du uttaler deg.

Anonymkode: 15125...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Kan du komme med en liste over iscenesatte og falske nyheter?

Anonymkode: a4f79...363

Nei, men at det var hytteforbud er én av dem. Det er nok å ta av, hvis du interesserer deg kan du dypdykke i det. Jeg har andre ting å drive med enn å jatte med en fnokk som bare er ute etter å trolle og komme med personangrep.

Anonymkode: 15125...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du aner tydeligvis ingenting om dette emnet. Les litt før du uttaler deg.

Anonymkode: 15125...558

Jeg har satt meg godt inn i dette, uten å havne i kaninhullet.

Anonymkode: a4f79...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, men at det var hytteforbud er én av dem. Det er nok å ta av, hvis du interesserer deg kan du dypdykke i det. Jeg har andre ting å drive med enn å jatte med en fnokk som bare er ute etter å trolle og komme med personangrep.

Anonymkode: 15125...558

Jeg står ikke for trollingen. Og at du ikke kan komme med noen gode eksempler sier sitt. Lykke til.

Anonymkode: a4f79...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har satt meg godt inn i dette, uten å havne i kaninhullet.

Anonymkode: a4f79...363

Høres definitivt ikke sånn ut.

Anonymkode: 15125...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...